Gå til innhold

Et hjem fylt av kjærlighet

Kara W

Anbefalte innlegg

Sliiiiiiten! Guttungen har vært veldig aktiv idag, og veslejenta har sovet lite. Først var hun våken fra 9-12. Så var hun igjen for det meste våken fra 15-18:30! Hun duppet litt av iløpet av den tiden, men våknet med en gang jeg prøvde å legge henne ned. Det er nok på tide å finne frem bæresjal nå, for jeg er rimelig sliten i skulderen av å ha båret så mye på henne!

Det ble ingen grilltur på oss. Klokka var nesten 17 før vi kom oss ut døren, og da holdt det på å begynne å regne. Så det ble en tur til apoteket og tilbake. Men vi fikk prøvd søskenbrettet, og den fungerte veldig bra. Plutten synes det var fint å kunne se på babyen mens vi gikk tur.

Ellers fikk han erfare at foreldre ikke kan alt idag. Han fikk to ballonger til bursdagen sin som han har lekt masse med. Idag sprakk den ene og han ville at vi skulle fikse den. Han gråt og gråt og ba oss om å fikse, og klarte ikke å skjønne at man ikke kan reparere alt. Men det er jo noe han må lære seg det også.

Nå slapper jeg av med en kopp te og litt bursdagskake. Når det er fortært skal jeg kravle til sengs. Klarer knapt å holde øynene åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag ble det grilltur på oss. Vi hadde en utrolig fin tur, og guttungen gikk masse selv og utforsket og koste seg. Veslejenta sov hele veien ut, og var våken når vi gikk hjem, så hun fikk med seg litt av turen hun også. Guttungen likte søskenbrettet sitt, men hadde problemer med å skjønne at han måtte si ifra når han ville opp og ned. Han prøvde stadig å gå av og på i fart, noen som ledet til mange nesten-fall. Men han lærer vell.

Da vi kom hjem ville ikke lillesøster roe seg, så da var det frem med bæresjal. Har prøvd ringslyngen, og har nå en sovende baby på magen. Det er veldig kos, men jeg kjenner at det er mye vekt å bære på en skulder over lengre tid. Foretrekker nok det vevde sjalet, selv om det tar litt lengre tid å knyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det blir litt mye vekt på en skulder over lengre tid når man bruker ringslynge. Så jeg foretrekker også sjal, foreløpig så er det det elastiske sjalet jeg bruker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste igjennom instruksjonene som fulgte med bæresjalene mine. Ders tår blandt annet: Do not leave baby unattended in sling

Hvordan går man fra en baby som sitter i bæresjal :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nok en fantastisk dag med familien. Det er bare helt utrolig herlig å være småbarnsmamma! Da plutten våknet i morges kravlet vi opp i sengen hans og jeg satt med et barn i hver arm og leste eventyr :rødme: Ellers er Brio-togene den store favoritten om dagen, og vi koser oss masse med tut-tut-lyder.

Veslejenta har fått en slags døgnrytme, tror jeg. Hun sover nå stort sett hele natten, med amming hver 3. time. Så er hun våken store deler av morgenen, og en lang lur midt på dagen. På kvelden er hun igjen våken i noen timer. Hadde kanskje vært lettere med to soveperioder på dagtid, men det går seg nok til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skulle vell skrive litt om hvordan fødselen gikk. Jeg trengte bare å få det på litt avstand først.

Onsdag 12. mai våknet jeg uten noen tegn til fødsel. Etter å ha levert i barnehagen begynte jeg å kjenne litt sammentrekninger, men det hadde jeg jo hatt i flere dager, så jeg tenkte ikke så mye over det, og inviterte venninnen min på besøk. Vi dro opp på Storsenteret, og sammentrekningene fortsatte. Etter et par timer sa jeg at jeg nok måtte hjem og hvile litt. I 15-tiden skulle hun bli hentet, men hun kommenterte at nå hadde jeg hatt ganske mange sammentrekninger den siste 1,5 timen, og spurte om hun skulle bli frem til mannen kom hjem. Men jeg hadde mest lyst til å være alene litt, og da hun dro tok jeg tiden. Det var mellom 7 og 9 min mellom hver sammentrekning, så begynte å tro at nå var noe på gang.

Nå var klokke blitt 16, så jeg visste at mannen kom til å dra fra jobben straks. Ingen vits i å ringe og stresse ham. Han kom jo ikke til å komme hjem noe før :fnise: Men jeg tenkte at dersom vi skulle på sykehuset og fødselen ble lang, var det best at vi alle hadde spist middag! Så da satte jeg like gjerne igang med å lage det. Riene (som jeg nå hadde begynt å tenke på dem som) kom hyppigere, men var fortsatt ikke vonde. Ringte sykehuset i 17-tiden, og de mente at jeg skulle komme innom for en kontroll. Så da måtte jeg også ringe pappa så han kunne hente plutten. Rundt 18-tiden var endelig alle klare til å dra, og nå var det begynt å bli tak i riene også.

Vell inne på sykehuset ble jeg koblet til CTG-maskinen. Da oppdaget vi at riene var nesten konstante, men jeg kjente bare ca hver 3. Jeg hadde bare 3 cm åpning, så jordmor sa at jeg kunne velge selv om jeg ville dra hjem eller ikke. Valgte å prøve å dra hjem, siden jeg fortsatt ikke hadde spesielt vondt, og var på godt humør.

1,5 time senere, kl 20:45, var vi tilbake. Da begynte riene å komme ganske tett, og jeg kjente dem godt. Vi måtte vente litt på jordmor, og da hun kom inn i rommet ble jeg overmannet av en skikkelig riestorm. Hang på mannen og ristet og gråt, så nå var det ikke tvil om at ting var igang. Trodde jeg. Vi var nå opp i 4 cm åpning :sukk: Vi ble vist inn til "føde-suiten". I tillegg til den vanlige fødesengen var det en vanlig dobbeltseng der, samt at vi hadde eget baderom med stort badekar. Og en nydelig utsikt, men det fikk jeg ikke mye tid til å nyte. Dessverre kom riene såpass hyppige at jeg ikke orket å bade. Jeg hadde 3-5 rier etter hverandre, før jeg fikk en liten pause. Byttet på med å henge rundt halsen på mannen ogå ligge på alle fire på sengen og puste meg gjennom riene, etterhvert med lystgass.

Den første jordmoren vi hadde var veldig hyggelig, men kl 22:30 var det vaktskifte. Hun neste vi fikk klarte jeg ikke å helt å få ordentlig kontakt med, men hun var utrolig dyktig, noe jeg ble veldig glad for etterhvert. Men mannen var god å ha, så etterhvert når jeg var i "rie-helvete" og ikke hadde tålmodighet til å forklareting ordentlig, så kunne han fortelle jordmor hva gryntene mine betydde.

Det føltes ut som en evighet før jeg fikk lov til å presse, og når jeg fikk lov, så føltes det ut som om pressene ikke hadde effekt. Men til slutt kom hodet til syne. Da skjønte jeg at ting begynte å haste. Jeg hørte jordmor be barnepleieren trykke på alarmknappen, men jeg var for langt inne i min egen verden til å egentlig skjønne det. Det som var på gang var at vesla kom ut med nesen i været, navlesnoren to ganger rundt halsen, og hjerterytmen hadde begynt å synke drastisk! Men to press senere var den 5 kg store babyen ute, kl 00:45, og alt var bare fint. Ettersom jeg hadde hatt problemer med å få ut morkaken sist og hadde blødd så mye, jobbet jordmor raskt og effektivt. jeg merket ikke en gang at morkaken kom ut, og jeg hadde ikke en eneste rift.

Etter at det hele var over la vi oss ned på dobbeltsengen og sov litt alle tre. Det var utrolig koselig. Og to timer senere ble jeg trillet opp på barsel hvor jeg sov nesten frem til kl 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste igjennom instruksjonene som fulgte med bæresjalene mine. Ders tår blandt annet: Do not leave baby unattended in sling

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå til sengs i hele går med begynnende brystbetennelse :( Våknet midt på natten av at brystet gjorde helt sykt vondt! Hver minste lille bevegelse var smertefull, og selv det å ligge stille var vondt. Eneste som ikke gjorde vondt var å sitte oppreist med armene rett ned langs sidene. Fikk etterhvert feber også. Heldigvis var veslejenten samarbeidsvillig og spiste med 1-2 timers mellomrom hele dagen, bortsatt fra mellom 20 og 23, hvor hun hang i puppen konstant. Men det ser ut til å ha løsnet nå, så jeg er egentlig bare glad for det. Er fortsatt øm, men ikke i nærheten av så vondt som det var i går, og feberen har helt gitt seg.

Og så en gladnyhet: Jeg har på meg et av de vanlige skjørtene mine, og glidlåsen er helt igjen :bolledeig: OK, så er det litt stramt, men jeg kan nå pakke bort alt gravidtøyet og begynne å gå med hva jeg vil igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har vi tre års bryllupsdag :strix:

Det blir ikke mye feiring, akkurat. Vi får ta det en gang jeg er i litt bedre form og har mulighet til å ha barnevakt. Vi har enda ikke bestemt hva vi skal gi hverandre i gave. Vi har gitt gaver utifra hva bryllupsdagene "heter".

År 1, papir: fødselsattesten til plutten og skjøtet på huset

År 2, bomull: nytt sengetøy

År 3, lær: :klø:

Plutten har i det siste ikke villet spise noe særlig middag. Idag lagde jeg quich til middag, og idet jeg åpner ovnen for å ta den ut utbryter han "KAKE" og finner straks frem skål og gaffel og setter seg til bords. Han spiste masse mens han hele tiden sa "mere kake". Det er tydelig at han har lært at kake er godt, uten å forstå hva kake egentlig er :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger hele greia på en stol?

Noe som igrunn er absurd i utgangspunktet.... :roll:

Gratulerer så masse med bryllupsdagen idag!!

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...