Gå til innhold

Sivilforsvaret


Gjest Gjest_Mie Marie_*

Anbefalte innlegg

Du får helt sikkert utsettelse! Bare å begrunne søknaden, og skriv gjerne at du er positiv til SF og ønsker å ta kurset senere. Syns selv det var et nyttig kurs, lærte masse førstehjelp, en del brannslokking, kart, GPS og lignende. Motorsag og Vinkelsliper prøvde vi oss også på.

Bor 3 uker på skolen (kan reise hjem i helgene om du vil) så du blir godt kjent med folk. Alle måltider blir servert, så er nesten slaraffenliv :)

Har bare vært på en innsats til nå, og noen øvelser, men syns faktisk det er ok å kunne bidra når noe skjer.

Det er forøvrig slutt på at det kun er barnløse over 30 år som blir kalt inn, noen fant det noget diskriminerende... :) Selv var jeg på kurs da jeg var 28, og sannsynligheten for at jeg får barn er vel større enn at jeg har barn i den alderen.. Får permisjon under graviditet og et år etter at barnet er født. Hvis en ikke har barnevakt, er det gyldig fraværsgrunn for innsatser. SF sier at de er veldig strenge på at man må møte om man ikke har gyldig fravær, men virker som praksisen er at de forstår at folk ikke alltid kan, og så lenge vi stort sett møter, så går det greit. Hos oss har ihvertfall ingen levert dokumentasjon på hvorfor de ikke har møtt opp på innsatser. (Hvordan kan man i ettertid bevise at man var for beruset til å møte, feks?)

Søk om utsettelse du, og gled deg til de tre ukene på kurs. Var der selv på vinteren, tror nok jeg hadde gått for vår/høst hvis jeg skulle valgt om igjen, enda det ikke var sååå kaldt.

Hvor skal du på kurs? Starum?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar=) Godt å høre litt positivt tilbakemelding, det gjør at jeg ikke er så negativ lenger. Virker helt greit å dra på kurs egentlig, bortsett fra at det passer så utrolig dårlig nå til høsten. Jeg skal på Starum ja. Hvis jeg ber om utsettelse blir vel neste kurs på vinter, hehe. Men man får vel utdelt klær etter forholdene?

Skal sette meg ned å skrive begrunnelse sammen med arb.giver til uka så får vi se om jeg får utsettelse. Håper på positivt svar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Får man fri til å reise hjem i helgene på sånne kurs, og må man isåfall betale reisen selv? Har man noe privatliv der, eller er det køyesenger, fellesdusjer osv? Grøsser ved tanken, og håper jeg aldri blir innkalt. Gutter som må i militæret har min medfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man fri til å reise hjem i helgene på sånne kurs, og må man isåfall betale reisen selv? Har man noe privatliv der, eller er det køyesenger, fellesdusjer osv? Grøsser ved tanken, og håper jeg aldri blir innkalt. Gutter som må i militæret har min medfølelse.

Du kan reise hjem i helgene, men må da betale selv. Andre helga hadde vi lov til å ha på uniformen, så da tror jeg folk bare betalte 10% på bussen. Reise til og fra en gang får vi tilpake pengene for.

Jeg bodde på rom med to andre, var to køyesenger på hvert rom, noen bodde 2, noen 3 og noen 4. Eget dusjrom + do + "gang" med dobbelt vask i tillegg til soverommet.

Syns ikke det var så ille å dele, jeg (og jeg er GLAD i privatliv), var jo litt koselig å ha noen å diskutere dagen med å dele små, morsomme øyeblikk, feks da vi fikk utdelt uniform for første gang og skulle finne ut hvordan den skulle settes på.. :)

God tur til Starum, og jada, vi fikk vinteruniform og vinterlue. Kunne fått "superundertøy ala Forsvaret" og, men tror alle gikk for medbrakt. De var ikke sååå lekre, de lange underbuksene vi hadde tilbudet om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
var jo litt koselig å ha noen å diskutere dagen med å dele små, morsomme øyeblikk, feks da vi fikk utdelt uniform for første gang og skulle finne ut hvordan den skulle settes på.. :)

Tydelig at man har meget ulik oppfatning om hva som er et morsomt øyeblikk ;)

Og bra er vel det. Håper inderlig jeg aldri blir innkalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at man har meget ulik oppfatning om hva som er et morsomt øyeblikk ;)

Og bra er vel det. Håper inderlig jeg aldri blir innkalt.

Hmm. innser at jeg nok begynner å bli indoktrinert... :gjeiper:

Men, men, jeg var seriøst skeptisk på forhånd, og nå er jeg ganske positiv, så så ille kan det ikke være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Må bare få skyte inn at man ikke bør sammenligne forsvaret og sivilforsvaret. Sistnevnte er en redningsetat, og verdsetter derfor mykere verdier. Uniformen er en etterlevning fra gammel tid, og brukes mest som solid arbeidstøy.

Bortsett fra dette med fremmøte, er det generelt en god tone, og komfortabelt løs snipp. Det er stort sett bare i de tettest befolkede områdene de ennå har oppstilling. Men det er mest av praktiske grunner, for at ledelsen skal bli sett og hørt, når de formidler informasjon for en større folkemengde.

Noen skoler har flermannsrom, mens andre har enkeltrom, eller fordeler mannskapet to og to, pr rom. Mitt inntrykk er at dette varierer fra skole til skole, og fra kurs til kurs. Og sitter du ikke brannvakt (var det på Jæren før, jaffal) så har du fri etter undervisningen (15-tiden) til neste morgen i åttetiden, og helgene.

Maten er god og gratis. Kokken på Jæren er aller bestest, der var det hotellstandard på maten, og hjemmebakt brød. Betalingen suger. Her har staten et ubleket blad. Noen hundringser pr dag. Litt festivitas kan også oppstå, når aftenen senker seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest FIG leder

Til dere Jenter/Damer som blir innkalt til tjeneste!

Alle jenter kan bli innkalt til tjeneste i sivilforsvaret enten de har barn eller ikke, denne regelen er endret slik at nå kan alle bli innkalt fra de er 18 år.

Avdelingene ønsker jenter mellom 18 og 25, og over 35 år. De mellom 25 og 35 pleier å ha små barn, og er derfor ikke så interesant for sivilforsvaret.

Tjenesten er nyttig i dagliglivet, og må ikke sammenlignes med Forsvarets hysteriske tilstander.... Dere vil bli tatt godt imot blandt de andre på kurset og i respektive avdelinger når dere er ferdige på kurs. (Vi er jo glade i damene våre)

Fortrinnsvis blir de fleste plassert i FIG, som er førstelinjen i sivilforsvaret, med responstid på 30-60 minutter

Du lærer avansert førstehjelp, brannslukking, kart/kompass og ATV kjøring i terreng, noe av dette vil du helt sikkert vil ha behov for en eller annen gang i livet privat eller i jobbsammenheng.

Ok, lønna er ikke noe å skryte over, men den er det politikerene som styrer....

Hvis arbeidsgiver ikke betaler lønn får du en kompensasjon på 256 kr, lønna utbetales for alle dager også lørdag og søndag, i tillegg utbetales ektefelle tillegg og barnetillegg, når du også tar med at du får servert veldig god mat, og all lønn til mannskap er skattefri så er det ikke så veldig ille....

I tillegg har du mulighet til å søke om økonomisk hjelp når du er inne til tjeneste.

her er det ikke bare utgifter du har under tjenesten som skal medtas, men alle faste utgifter fordelt gjennom året...

f.eks årsavgiften vil da kunne bli dekket 21/365 deler for et 3 ukers kurs.

uansett når på året du er inne på kurs.

Når dere kommer ut til avdelingene vil dere bli med på 2 dager og 2 kvelder med øvelser i året, vi prøver å få til et sosialt liv på disse øvelsene så det er ingen streng "forsvars"disiplin der... heller en kopp kaffe for mye :o)

Du kan i tillegg bli utkalt på større hendelser som f.eks brann eller søk.

hvis du blir utkalt på aksjon vil du få et ulempetillegg på 260 Kr.

Avlønninga er basert på dato,

Det vil si at blir du utkalt kl 23, og er ferdig kl 02, får du betalt for 2 døgn.

blir du utkalt kl 02, og er ferdig kl 23, så er det bare 1 døgn....

Vi som er FIG ledere er mest glad i den første, siden vi også er tjenestepliktige

Et tips til alle dere som fortsatt ønsker å kaste innkallingen, så er det straffbart og kan resultere i en bot på 8000..... så ikke gjør det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...