Gå til innhold

Sivilforsvaret


Gjest Gjest_Mie Marie_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mie Marie_*

Har fått innkallelse til 3 ukers kurs i sept av sivilforsvaret. Uæææ..jeg vil ikke og har kjøpt ny leilighet som jeg får rundt den tiden samtidig som jeg begynner i ny jobb og drar jeg bort i tre uker mister jeg all opplæring. Kan gjerne dra, men med ny jobb og større økonomisk ansvar passer det dårlig akkurat dette tidspunktet og vil gjerne utsette kursdeltakelse til jeg har kommet på bane igjen.

Er det noen andre som har fått innkallelse?

Er ny jobb og ny leilighet (med stort lån) grunn til å slippe eller få utsettelse?

Noen som kan hjelpe..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Huff, er de igang med innkallinger igjen. Hvor gammel er du? Har fryktet innkallelse i årevis, men har håp om at jeg snart er for gammel. Selv om de i prinsippet kan innkalle folk helt til de er 65...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mie Marie_*

Jeg ble innkalt til sånn møte for 3 år siden og ble erklært tjenestdyktig. Skulle begynne å studere da høsten etter og "slapp derfor unna" i 3 år. Er akkurat ferdig med bachelor og fikk innkallelsen forrige uke. Er 23 år. Det som irriterer meg mest er at de sa på¨det møtet at siden jeg skulle studere i 3 år ville jeg nok mest sannsynlig bli glemt og ikke høre noe mer. Men neida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har hørt at de har begynt å innkalle yngre folk enn de gjorde før, ja. Før fikk jeg inntrykk av at sivilforsvaret skulle fungere litt som "straff" for voksne kvinner som var så ego at de ikke hadde fått barn. Som om en som er barnløs ikke har forpliktelser, liksom. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Har hørt at de har begynt å innkalle yngre folk enn de gjorde før, ja. Før fikk jeg inntrykk av at sivilforsvaret skulle fungere litt som "straff" for voksne kvinner som var så ego at de ikke hadde fått barn. Som om en som er barnløs ikke har forpliktelser, liksom. :gjeiper:

Du forventer vel ikke at vi som har barn skal dra inn? Dere må da kunne bidra litt til samfunnet dere og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thera
Du forventer vel ikke at vi som har barn skal dra inn? Dere må da kunne bidra litt til samfunnet dere og.

Hoho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør snarest ringe sivilforsvarsdistriktet ditt. Tjenesten (kurs) er obligatoriske, og arbeidsgiver har ikke lov å nekte deg fri. Opplæringen på jobben må du jo ta når du er der.

Likevel kan det være mulig å få en utsettelse til neste kurs. Hvis du skal på et treukers grunnkurs. Eventuelt ved en annen skole (de har på Starum, Sandnes og i Trondheim). Men det kan jo tenkes at du også vil være opptatt da også : )

Sivilforsvaret er ingen straff, og mye av det du lærer på kurset kan du ha nytte av seinere i livet. Kanskje noe kan bidra til å styrke din posisjon i din nye jobb? Prøv å se positivt på det. - Forsøk å ta det som en mann ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvafforno? Hva slags piss er dette? Kødder dere med meg? 23 år gammel kvinne kan bli kalt inn til Sivilforsvaret? Hvordan skjer dette? Er det tilfeldig hvem som blir plukka ut, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at de har begynt å innkalle yngre folk enn de gjorde før, ja. Før fikk jeg inntrykk av at sivilforsvaret skulle fungere litt som "straff" for voksne kvinner som var så ego at de ikke hadde fått barn. Som om en som er barnløs ikke har forpliktelser, liksom. :gjeiper:

Og så finnes det ufrivillig barnløse, som meg. Jeg fikk varsel om påbud om tjeneste i Sivilforsvaret dagen etter min 2. innsetting av egg (som forøvrig heller ikke gav resultater). Må si jeg føler det som en straff over min ufruktbarhet, noe som i utgangspunktet ikke akkurat gir meg god selvfølelse. Trengte ikke dette på toppen av alt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen mann
Har fått innkallelse til 3 ukers kurs i sept av sivilforsvaret. Uæææ..jeg vil ikke og har kjøpt ny leilighet som jeg får rundt den tiden samtidig som jeg begynner i ny jobb og drar jeg bort i tre uker mister jeg all opplæring. Kan gjerne dra, men med ny jobb og større økonomisk ansvar passer det dårlig akkurat dette tidspunktet og vil gjerne utsette kursdeltakelse til jeg har kommet på bane igjen.

Er det noen andre som har fått innkallelse?

Er ny jobb og ny leilighet (med stort lån) grunn til å slippe eller få utsettelse?

Noen som kan hjelpe..?

Med mindre du har fått mange utsettelser før, så er det for så vidt ikke umulig å få utsettelse. Men husk at du har allerede fått ny jobb, og arbeidsgiver har ikke lov til å frata deg denne grunnet tjeneste i forsvaret hvis det viser seg at du må inn nå.

Når det gjelder ny jobb så kan dette være en grunn, kommer litt an på akkurat hva du skal jobbe med. Hvis du velger å søke om utsettelse bør du forklare ekstremt nøye hva slags jobb du har fått og hvorfor silviltjeneste vil være til stor ulempe for deg i den nye jobben. Få gjerne dokumentasjon fra arbeidsgiver og lignende.

Når det gjelder stort lån, så er dette vanligvis ingen grunn til å slippe på papiret. Bare pass på å dokumentere at innkallelsen kom etter kjøptidspunkt og jeg ville også skrevet at du ikke forventet en innkallelse i nær fremtid da du kjøpte leiligheten i en søknad om dekning av kostnader. Generelt har forsvaret plikt til å dekke boutgifter under tjenestetiden.

I praksis kan det hende at du får utsettelse/slipper fordi du har leilighet. Boutgifter koster forsvaret penger, og i praksis er det ofte økonomien til den enhet du vil tjenestegjøre under som avgjør om du slipper/får utsettelse på boliggrunnlag. Synd men sant.

Uansett hva du velger å foreta deg ville jeg ta kontakt med forsvaret slik at du får tilgang til de nødvendige søknadspapirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forventer vel ikke at vi som har barn skal dra inn? Dere må da kunne bidra litt til samfunnet dere og.

Det var ganske stygt og unødvendig sagt av deg. Det finnes ganske mange ufrivillig barnløse, vet du. Dessuten finnes det mange andre måter å "bidra litt til samfunnet" - f.eks. å alltid være den som jobber overtid, fordi de som har barn må hjem til ungene.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StockDama
Hvafforno? Hva slags piss er dette? Kødder dere med meg? 23 år gammel kvinne kan bli kalt inn til Sivilforsvaret? Hvordan skjer dette? Er det tilfeldig hvem som blir plukka ut, eller hva?

Jeg ble kalt inn når jeg var 20, men ble stemplet som"uegnet" grunnet psykiske dilldaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne i jobb som førskolelærer og vil jo miste all mulighet til å være med på planlegging o.l. Jeg er nyutdannet og har ingen erfaring med dette fra før og det går liksom ikke an å utsette opplæringen da...

Jeg synes det høres spennende ut å være med på kurset for man lærer tydelivis mye nyttig, men kunne gjerne tenkt meg å utsette det til et kurs seinere.

Ang økonomi så er det nok ikke noe problem at jeg må bort i tre uker for arb.giver, men det er ikke sikkert de er villige til å gi meg lønn, for det er de ikke pliktige til. Der ligger problemet mitt med tanke på den nye litt dyre leiligheten, eh..

Ei venninne av meg fikk innkallelse for noen år siden og moren hennes kastet det før hun fikk lest papirene. Hun møtte derfor ikke opp, men hørte heller ikke mer fra dem. Tenker litt på det, å "late som" jeg aldri fikk papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen mann
Jeg skal begynne i jobb som førskolelærer og vil jo miste all mulighet til å være med på planlegging o.l. Jeg er nyutdannet og har ingen erfaring med dette fra før og det går liksom ikke an å utsette opplæringen da...

Jeg synes det høres spennende ut å være med på kurset for man lærer tydelivis mye nyttig, men kunne gjerne tenkt meg å utsette det til et kurs seinere.

Ang økonomi så er det nok ikke noe problem at jeg må bort i tre uker for arb.giver, men det er ikke sikkert de er villige til å gi meg lønn, for det er de ikke pliktige til. Der ligger problemet mitt med tanke på den nye litt dyre leiligheten, eh..

Ei venninne av meg fikk innkallelse for noen år siden og moren hennes kastet det før hun fikk lest papirene. Hun møtte derfor ikke opp, men hørte heller ikke mer fra dem. Tenker litt på det, å "late som" jeg aldri fikk papirene.

Jeg ville nok forsøkt å søke om utsettelse på dette grunnlaget. Nei, arbeidsgiver har ingen plikt til å betale lønn under fravær, men forsvaret har normalt plikt til å betale boutgifter gitt at boligen ble kjøpt før innkallelsen til tjeneste kom.

Uansett, ville jeg nok ikke forsøkt å gjøre som din venninne. Hun var sannsynligvis heldig, saksbehandler fulgte kanskje ikke godt nok opp, etc. Å unnlate å svare er formelt straffbart uten at jeg kan si så mye om hvordan noe slikt ville bli forfulgt i praksis i dag. Men trenerer du saken kan det være vanskelig å møte velvilje i fremtidige søknader om utsettelse/fritak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg synes absolutt enslige har like god grunn til å bli fritatt som en som har barn, og lever med barnets far. De er i hvert fall to om utgiftene, i motsetning til en enslig. Men sånn generelt mener jeg både sivilforsvaret og forsvaret ellers burde basert seg på frivillighet, og profesjonelle. Tror ikke vi er tjent med et forsvar og sivilforsvar fullt av motvillige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...3 uker.

I utgangspunktet burde du være takknemlig for at det ikke var innkallelse til 1 års førstegangstjeneste.

On topic; søk om utsettelse. Det skal ganske mye til for at du ikke får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sivilforsvaret kan nøye seg med å rekruttere fra NAVs rekker av arbeidsløse (joda, de finnes alltid). Sårt tiltrengte førskolelærere kan de holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått innkallelse til 3 ukers kurs i sept av sivilforsvaret. Uæææ..jeg vil ikke og har kjøpt ny leilighet som jeg får rundt den tiden samtidig som jeg begynner i ny jobb og drar jeg bort i tre uker mister jeg all opplæring. Kan gjerne dra, men med ny jobb og større økonomisk ansvar passer det dårlig akkurat dette tidspunktet og vil gjerne utsette kursdeltakelse til jeg har kommet på bane igjen.

Er det noen andre som har fått innkallelse?

Er ny jobb og ny leilighet (med stort lån) grunn til å slippe eller få utsettelse?

Noen som kan hjelpe..?

Mannen min fikk utsettelse to ganger på kurs i sivilforsvaret. Første gangen var det pga at vi hadde termin med vår førstefødte. Andre gangen var det også på grunn av fødsel (vi fikk to barn med 14 mnd mellomrom) og fordi han nettopp hadde begynt i ny jobb. Kan ikke helt huske hvordan han gjorde dette, men det var helt problemfritt å få utsettelse hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...