Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2003 #1 Del Skrevet 20. mai 2003 Hei Jeg er 39 år og har jobbet som sekretær i 15 år nå, har gått arbeidsledig siden juli ifjor, har nemlig ikke fagbrev innen kontor, så jeg kommer ikke engang til intervju. Jeg har et sterkt ønske om å ta sykepleien, men å leve på en inntekt i 3 år kan være veldig tøft, m.a.o. det går ikke. Noen som vet om en har krav på noe når en har lyst til å utdanne seg, stipend e.l. Jeg vil jo utdanne meg i et yrke som mangler arbeidskraft så jeg håpte på om det var noe form for hjelp. Arbeidsmarkedet er så dårlig nå at jeg kan visst gå lenge uten arbeid, og istedet for å gå på arb.led.trygd må det jo være bedre at jeg kunne få støtte til en relevant utdannelse, men det er vel for godt å håpe på skulle jeg tro. Noen som vet???? Svar mottas med klem og takk :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 20. mai 2003 #2 Del Skrevet 20. mai 2003 Du vil vel få studielån? Sjekk på www.lanekassen.no Tror at sykepleien kan tas på deltid en god del steder. Noe for deg? Du kan jo også melde deg som vikar på et sykehus som assistent el, vet om flere som har gjort dette. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 20. mai 2003 #3 Del Skrevet 20. mai 2003 Her er info om sykepleiern i Oslo: http://www.hio.no/enheter/su/studietilbud Her kan du ta deltid på 4 år, dvs at du kan jobbe litt ekstra om det trengs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gleder meg! Skrevet 21. mai 2003 #4 Del Skrevet 21. mai 2003 Og selvom du tar sykepleien på heltid, så har du helt sikkert tid til å jobbe litt ved siden av!!! Ikke bare får du litt penger, men kjempelurt å ha litt praksis så får en litt fler knagger å heng teorien på!!! Hjelper iallefall meg veldig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2003 #5 Del Skrevet 22. mai 2003 Hei! Ser ut til at du holder på med utdannelsen nå? Problemet mitt er at motivasjonen er helt på topp, sugler etter å begynne, men jeg er så redd for at økonomien til alle faste utgifter vil ende med forferdelse, når kan en jobbe, 1 året eller må en vente til 2. året??? Lurer også på hvordan lånekassen virker i sånne tilfeller, kan jo se etterpå på lånekassen på internet, håper noen som har familie og har tatt dette i voksen alder har gjort det og hvordan det påvirker privatlivet. Jeg har to tenåringer 14 og 17 år og det krever jo sitt... men jeg har såååå lyst! :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viwi Skrevet 22. mai 2003 #6 Del Skrevet 22. mai 2003 Du kan jobbe alle årene du studerer- klart det, men lønna du får er jo forskjellig. Du begynner lavt og stiger etterhvert. Dvs at 1 året får du en lønn, 2 året stiger du, samme siste året. SÅnn er det iallfall her i byen... Lønna er jo ikke noe å skryte av akkurat, men de går jo en stund. Dessuten jobber du ikke som en sykepleier de årene du studerer- da er du assistent og gjør all drittjobben for å si det sånn.( vaske romper, mating osv) Ansvaret du kan få stiger jo med hvor langt du er i utdannelsen.. Forresten har du jo mulighet til å ta utd desentralisert- dvs at du tar det på deltid over 4 år.. Da er det månedlige samlinger på f.eks 1 uke og så kommer jo praksis utenom det da... Da har du mulighet til å jobbe ganske mye... Vet om flere som gjør det på den måten nettopp pga økonomien Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuva77 Skrevet 22. mai 2003 #7 Del Skrevet 22. mai 2003 Du kan tjene 100000 i året hvis du har fullt lån og stipend. Har du lyst får du det til :D . Alle i familien må være innstilt på det og vite at hverdagen blir en ganske annen . Kan ta det over 4år, men det er ikke så mange skoler som har dette tilbudet. Lykke til Hilsen ferdig sykepleier som ikke har angret på valget , tross dårlig betalt :x . En får mye sjelelig lønn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuva77 Skrevet 22. mai 2003 #8 Del Skrevet 22. mai 2003 Send meg gjerne en PM hvis det er noe i forbindelse med utdanningen du lurer på Kanskje jeg kan hjelpe?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 22. mai 2003 #9 Del Skrevet 22. mai 2003 Det finnes sykepleierutdanning som deltidsutdaning, det er lagt opp slik at en skal kunne jobbe 50% vedsiden av. Men man må jo ha lange praksisperioder hvor man ikke kan jobbe sy mye utenom, det sier seg selv.. Ta kontakt med et utdanningssted som har deltidsutdanning og spør dem! Har ikke i hodet hvor de har det, men du finner det nok u.. Lykke til! Sykepleie er uansett et spennende fag! Klem fra en sykepleier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2003 #10 Del Skrevet 24. mai 2003 Hei igjen Tusen takk for kjempe informative innlegg... blir enda mer gira, jeg må gå i Haugesund og der er det vel bare heltid så vidt jeg vet, 3 år altså. Har noen spørsmål til: hva tjener en ferdig utdannet sykepleier? Jeg strøk i spansk på gymnaset, hadde 4 i standpkt men rota det til på eksamen da jeg ville bli fort ferdig for å gå ut og bade med venninner, (er blitt voksen nå da) er det en ulempe, kan jo ta det omigjen, hva med yrkeserfaring og at jeg er mor, stiller vel ganske godt da skulle jeg tro. Noen som vet h va som må til for å komme inn?? Ja, det er bare til å stå på og senke litt på krava i 3 år, er jo ingen drømmesituasjon å være arbeidsledig heller... håper på flere svar folkens, tusen takk skal dere ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 24. mai 2003 #11 Del Skrevet 24. mai 2003 Info om HiH, sykepleie: http://veven.hsh.no/studentportal/studieha...masjon/sykh.htm Poenggrenser: http://www.samordnaopptak.no/handboka/hvor/hsh.html Litt lettere på Stord ser det ut til. Med alderspoeng er det godt mulig du kommer inn i Haugesund (4,61p i fjor) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viwi Skrevet 2. juni 2003 #12 Del Skrevet 2. juni 2003 En nyutdanna sykepleier tjener 250000,- etter de nye reglene tredde ikraft ifjor. Du får jo tillegg for kvelds- og natt og helgejobbing. Så hva du tjener kommer litt an på hvor stor stilling du jobber, hvor mye kveld/helg/natt osv. Lykke til da- vi trenger flere sykepleiere!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 2. juni 2003 #13 Del Skrevet 2. juni 2003 Noen som vet hva som må til for å komme inn?? Du kan muligens søke deg inn med 24/5 - regelen. Det vil si at hvis du er over 24 år og har minimum 5 års arbeidserfaring (omsorg for egne barn teller også inn her!), trenger du ikke annet enn generell studiekompetanse. Det vil si: Norsk, Engelsk, Matte, Naturfag, Samfunnslære og Nyere Historie. Da slipper du å ta opp spansk! Du får dessuten max alderspoeng (tror det er 6 eller 7), så da kan du jo bare regne ut ifra de karakterene du allerede har + alderspoeng så finner du poengene dine. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 6. juni 2003 #14 Del Skrevet 6. juni 2003 Hmm...man får som regel stipend under utdanning, men om det gjelder høyere utdanning vet jeg faktisk ikke (skulle tro det?). Uansett så er det ikke mye du får.. Det høyeste stipendet når man bor hjemme er 1080 kr. i mnd. Et bortebo-stipend er på en 3000 kr. Det er ikke mye penger de er villige til å gi fra seg til oss stakkars, fattige studenter :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå