Gå til innhold

Mayami sin dagbok!


Mayami

Anbefalte innlegg

Pyntet tre, ammet, støvsugd, ammet, bakt brød, ammet, pakket gaver, skiftet bleie. Sånn går no dagan... I dag på besøk til gammelonkel, og handle det siste som trengs. Har kjøpt en boks MME bare i tilfelle, for her er det panikkstemning om kvelden hvis maten ikke blir presentert fort nok.. Lurer på hvor lenge jeg kan holde det gående uten MME, skal i alle fall gjøre mitt ytterste for å unngå det! Lettvint med pupp, assa! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gurimalla som tiden flyr! Er hos svigers nå, og skal være til fredag. Føles som et uendelig hav av tid.. Har vært sammen med svigermor i 10 dager nå, og begynner å bli littegranne lei... Hun er et flott menneske og hjelper til og står på for at alle skal ha det bra, men det er tydelig at hun er en annen generasjon enn oss.. Antyder ofte at "hennes generasjon var vant til å stå på fra morgen til kveld og ikke sette seg ned og slappe av", som om vi, firebarnsforeldrene, sitter og sløver i hver vår stol hele dagen. I tillegg får vi høre hvor opptatte vi er av skjermene våre, og hvor skadelig det er for hjernen å bare kunne slå opp på google i stedet for å huske ting. Vi bruker absolutt ikke mye tid på skjermer, men hun ser på teite tvserier hele formiddagene!! Hadde problemer med å legge lille her en kveld, han bare nektet å sove. I tillegg deler han her rom med mellomtass, som ligger og lager masse lyder når han skal sovne om kvelden, så lille fikk ikke ro til å sovne. Men det har ikke vits i å kommentere eller "klage" over det til svigermor, og hun hadde opplevd masse søvnproblem med sine barn, og hun var dessuten mer eller mindre alene om oppdragelsen. Så der var det ingen sympati å få, som hun sa.. Nei, det er nok en grunn til at generasjonene ikke bor sammen til vanlig lenger! ;) Gleder meg i alle fall stort til å komme hjem og få hverdag igjen, og ikke bli "satt på plass" for hver minste ting. Og til å snakke med folk som behandler meg som en voksen og ikke som en latsabb av en ungdom! (Kjenner at jeg blir litt provosert, for jeg har faktisk FIRE barn nå, hvor av to fosterbarn med store spesielle behov, og hun har oppdratt TO barn uten noe "ekstra" i det hele tatt, også skal HUN få MEG til å føle meg mindreverdig!)

Akkurat ferdig med å mate vesla igjen, og hun ligger og knirker i senga si. Finner ikke helt roen, virker det som. Hun er i alle fall et enkelt barn, stort sett alltid blid og fornøy, spiser og sover. Mer våken på dagtid nå, og har begynt så smått å smile uten å ha luft i magen! :rodmer: Jeg ser ofte på henne og tenker hvor utrolig heldig jeg er som har henne, for jeg har hele tiden nervøs for at det skulle gå galt da jeg gikk gravid... Tenker også på de som ikke får oppleve alle disse tingene med sitt barn, og som må leve med bare minnene... Og de som ikke får barn i det hele tatt, av ulike grunner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til dere for den jobben dere gjør for alle fire barna! Svigers har ingenting hun skulle ha sagt! Ingen er mere "hands on" med barna og oppdragelsen enn vi er. Jeg tørr å påstå at selv om vi googler mye, så kan vi og vet vi mere! Ja, selv om de hadde sitt å stri med og vi har "alle mulige" hjelpemidler, så gjør vi en god jobb med de utfordringene VI har nå. Og dere to, som har tatt til dere to gutter som trenger ekstra mye oppfølging, burde fått medalje, framfor kritikk! Nemmelig!

Jeg er til svigers, jeg også, og har litt sinne/frustrasjon jeg må bite i meg om dagen! :fnise: Hun vil bare det beste for ungene og kritiserer oss ikke (ikke så jeg hører det i allefall), men hun er så påståelig, og kritisk og negativ til så mye, så jeg blir så sliten og oppgitt over det. Og nå vil kjære være to netter ekstra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bra" vi er flere som må svelge kameler! :fnise: Skal bli lett å argumentere for å bruke HELE vinterferien med mine foreldre i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å være hjemme igjen!! I dag har vi bare slappet av og ryddet opp etter ferie og julefeiring. Deilig! Guttene har fått sett over julegavene sine, og det har jeg også! :fnise: Vesla fikk også mye fint, heldiggrisen!

Vesla er 6 uker i dag, og det er jo ikke så mye. Føles som om hun har vært her en evighet, for vi har blitt så godt kjent. I dag smilte hun til meg for første gang, og hun er så pen! :rodmer: Mer og mer våken, og blitt veldig flink til å holde hodet sitt oppe! Når hverdagen kommer igjen skal vi øve mer på å ligge på magen på golvet! I tillegg skal vi ut om trille turer hver dag sammen med hunden. Gleder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker ja... ikke akkurat en evighet, men det begynner jo å bli litt. vår minste er jo 4,5 mnd nå, og kjærligheten blomstrer. Hun har stort sett vært svært grei å ha med å gjøre som baby, og blir mer og mer sosial og søt nå.

Høres deeeeilig ut å komme hjem. snart er hverdagen her igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannfolk altså!! I dag tidlig (min tur til å stå opp), skiftet jeg bleie på lille TRE ganger før frokost. Så var det frokost og smøring til lille og mellomtass, samtidig som vesla ville ha mat. Bikkja stod ved inngangsdøra og ville ut, men der var det lyn og torden, så han kunne ikke stå ute. Og mannen ligger i senga og slapper av (sover ikek en gang). Så blir det nok for meg og jeg sier at han må stå opp. Og det gjør han - for så å gå rett ut for å MÅKE SNØ!!! Mens jeg fortsatt står til knes i baconost, bikkjebråk og amming.. Ærlig talt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økedøgn er moro, du! Vesla har vært sutrete og sur i hele dag, unntatt da vi var hos tannlegen med storetass i dag tidlig. Regner med det er øking igjen.. Nå har hun endelig sovnet for en liten stund, så jeg får ryddet unna litt klesvask og begynt på middagen før hun våkner igjen. I dag blir det langstekt indrefilet av svin med poteter, brokkoli og peppersaus! Fikk sånn le creuset-gryte til jul, og prøver stadig å finne nye ting å bruke den til... Vet at det finnes oppskrift på brød som ikke skal eltes, men i alle oppskriftene jeg finner skal deigen heve over natta. Og det orker jeg ikke! ;) Utålmodig sjel! Har også fått ryddet i kommoden min, og pakket bort tre bæreposer med mammaklær som jeg skal gi til Fretex. Veldig godt å bli kvitt klær jeg ikke bruker! Også har jeg kastet masse gammelt undertøy - og laget plass til nytt (som må kjøpes!)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden flyr! Fikk nærmest sjokk i går når det gikk opp for meg at Lillemor straks er 7 måneder! Whaaaat?! Hvor ble tida av. Snart er permisjonen min over! :grine:

Ikke rart de sier at kvinner er fra Venus og menn er fra Mars, for det skjer rett som det er at de slett ikke tenker på samme måte som oss. Håper han veide opp for "ugjerningen" :)

Eltefritt brød er så deilig og så enkelt! Jeg har alltid kvidd emg for å bake brød i redsel for at det skal bli en murstein av det, men så prøvde jeg meg på eltefritt brød og herlighet så luftig og godt! Litt planlegging må til med tanke på den lange hevetida, men hvis du gidder det så er det såååå verdt det! Tror jammen jeg må sette en deig i kveld jeg :sikle:

Så deilig å bli kvitt litt klær som ikke skal brukes mer! Jeg har lite mammaklær i skapet, men tror jeg skal kvitte meg med de få plaggene jeg har sammen med noen vanlig klær. Og så gleder jeg meg veldig til å kunne bruke vanlige BH'er igjen! Amme-BH er praktisk, men når man ikke gidder å betale 5-600 kr per BH som kun skal brukes i et års tid så blir det bare de kjedelige, hvite/svarte fra Lindex - for min del. Mannen gleder seg nok også, for jeg fikk et nytt undertøyssett med han tidligere i vinter :fnise: Får bare håpe det blir litt mer enn to tomme lommer igjen :sjenert:

Hvordan synes Lille det er å være tilbake i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Kanskje jeg skal kaste fordommene på båten og prøve meg på eltefritt brød likevel da! ;) Lille syntes det var kjempestas å begynne i barnehagen igjen, heldigvis ingen problemer med levering denne gangen..

Var til helsesøster med vesla på 6-ukers på torsdag, og spurte om råd ift luften som hun har strevet med i det siste. Helsesøster mente vi burde prøve minifom, så nå er det innkjøpt. Skal gis før hvert måltid, men vesla spiser jo hele tiden! Får sette meg mned og se nøyere på pakkingsvedlegget. I tillegg har jeg satt i gang opplegg fra ammehhelpen for å minske/justere melkeproduksjonen, for her har det vært en del overproduksjon. Vesla får ikke skikkelig tak, og stresser masse med å få i seg mat. Blir sliten bare av å se på! Så nå er det intervallamming som gjelder, så får vi se om det hjelper. Lille sover fortsatt utrolig dårlig om natta (mareritt, mørkeredd og ensom), og jeg lurer på om vi skulle prøvd å flytte vesla inn til han, så han hadde fått selskap. Litt tidlig enda synes jeg, men det hadde sikkert gått fint. Er vegg i vegg med rommet vårt, og godt utstyrt for amming. Vi skal i alle fall prøve å gjøre rommet hans litt koseligere, og dele det av med en romdeler. Er ganske stort, og litt "upersonlig" for mannen er så redd for tapeten der! :fnise: Bilder må stilles opp på hyller heller enn å henges på veggen med spiker.. Jeg har kjøpt et fint uglestoff på jysk, så får vi se om vi ikke får delt rommet inn i blå og rosa sone! Lille og vesla skal dele rom uansett etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi kolikk helt til jeg startet heltømming hver morgen. Da var M 3.5 mnd. Skulle ønske jeg visste om det før. Da ble hun en helt annen unge. Hadde overproduksjon av melk. Står om heltømming på ammehjelpens nettsider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått ned produksjonen nå, og det går mye bedre med vesla! Har sovet mye både i går og i dag, og er mye roligere ved amming. Gulper fortsatt noe, men litt skal det vel være.. Det er ikke sånn at spruten står lenger, for å si det slik!

I dag har vi ommøblert rommet til lille slik at det blir plass til senga til vesla også! Ble veldig fint, og veldig ryddig! Så lenge det varer... :fnise: Vesla prøveøde sprinkelsenga men den var ALTFOR stor! Må ha kantbeskytter i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det går bedre med vesla! Er ikke noe kjekt når de ikke får i seg mat i ro og mak, og gulper masse. Jeg husker vi strevde masse med snuppa.

Åh, ingen ting er så kjekt som et ryddig barnerom! Det virker som det inspirerer til lek. Det er i allefall det jeg sier til meg selv når det ser bomba ut igjen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Aldri tenkt sånn på det, men heretter er et bomba barnerom det samme som masser av kreativitet i fri flyt! ;)

Har funnet et program på tv3 som jeg ser en episode av hver dag, om brukthandling og å lage ting selv/pusse opp ting til huset! Fullstendig sprekkeferdig av ideer!! Bare vesla begynner å ta seg lengre lurer på dagtid så skal symaskinen fram! Begynner med å lage vimpelrekker til lille og vesla for å dele av sonene deres enda bedre... Så blir det puter i matchende stoff, og så får vi bare se derfra! Har ufattelig dårlig selvtillit når det kommer til symaskin, men det er vel bare å øve. Som med alt annet.. Sikkert fordi jeg brukte mamma sin mer eller mindre antikke maskin da jeg var liten, og ble traumatisert av tråder som kjørte seg fast og nåler som brakk! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, så spennende! Har så lyst til å gjøre sånt jeg også, men det stopper litt opp med tid og organisering. Hva heter programmet? Har jo fått meg kontor/hobbyrom, så nå blir det kanskje lettere å ta fram og gå ifra prosjekter...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker sånne program jeg også, men det er sjelden det blir noe praktisk ut av det annet enn ideer! :fnise: Programmet heter "Kirsties hjemmelagde hjem" og episodene ligger ute på tv3play! :)

Vesla er i litt bedre form i dag, blidere og roligere. Det kom en kjempebæsjebleie i natt, så det kan jo hende det var den som plaget henne i går.. Lille våknet av stormen i går kveld, så i natt har det vært fullt i senga. I tillegg begynte hunden å bjeffe i 5-tida, pga lyn og torden som er det verste han vet.. Nå erdet definitivt tid for frokost og en liten kaffekopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Den "bedre formen" varte omtrent til innlegget var publisert. Etter det har jeg båret og bysset og massert føtter. Hun sov minimalt, og til slutt kledde jeg på oss og trillet tur i stormen. Veldig fornøyd med det, 10km på akkurat en time, tildels kulert terreng! Vesla sov mens vogna var i bevegelse, og våknet igjen da vi kom hjem.. I ni-tida i kveld ga jeg henne 2ml sukkervann, og etter 15 minutter sloknet hun fullstendig. Sover enda! Promper i søvne, så det er tydelig at hun blir kvitt luft nå som hun får slappet av. Skal definitivt prøve det igjen hvis det blir nødvendig!

I morgen kommer vaskedamen, og jeg er lite lysten på å snike meg rundt henne i fire timer igjen. Har vært hjemme hver uke siden vesla ble født, så i morgen blir det nok en tur på kjøpesenter for å handle litt stoff og skråbånd til vimpelprosjektet mitt! Har også veldig lyst til å gå innom bruktbutikken, men er redd for å komme ut igjen med et digert skap i teak eller en rokokkosofa eller noe sånt! Kjære hadde svimt av! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere hadde ei grei natt da!

Har fått et lite hint fra kjære om at jeg er flink til å lage arbeid for han! :fnise: Det siste brukt-kuppet må demonteres, pusses og limes sammen igjen. Altså, HAN må demontere det, pusse det og lime det sammen igjen... :plystre: Heldigvis syntes at bordet var veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...