Gå til innhold

Damer i burka som spytter!

Gjest FlinkPike

Anbefalte innlegg

Gjest FlinkPike

Nei, men du skjønner jo hva jeg mener da... Kanskje må man nesten være der og se selv for å skjønne hva jeg mener, men det var iallefall ikke særlig pent eller hyggelig. Og når man stadig får stygge blikk fra de og de gjør slikt når jeg går forbi så er det ikke rart jeg blir støtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon
Nei, men du skjønner jo hva jeg mener da... Kanskje må man nesten være der og se selv for å skjønne hva jeg mener, men det var iallefall ikke særlig pent eller hyggelig. Og når man stadig får stygge blikk fra de og de gjør slikt når jeg går forbi så er det ikke rart jeg blir støtt...

Skjønner ikke at du greier å få stygge blikk stadig vekk ved å bare gå forbi jeg. Kan aldri huske å ha fått noe sånt, og jeg har heller aldri blitt spyttet etter. Totalt ukjent fenomen for meg, enda jeg ofte er i grønnlandsområdet. Tvert imot liker jeg den hyggelige og avslappede atmosfæren i området, sånn i motsetning til enkelte områder i Oslo vest f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at du greier å få stygge blikk stadig vekk ved å bare gå forbi jeg. Kan aldri huske å ha fått noe sånt, og jeg har heller aldri blitt spyttet etter. Totalt ukjent fenomen for meg, enda jeg ofte er i grønnlandsområdet. Tvert imot liker jeg den hyggelige og avslappede atmosfæren i området, sånn i motsetning til enkelte områder i Oslo vest f.eks.

Ja dette lurte jeg også litt på. Jeg får bare smil og hyggelig oppførsel fra disse omtalte damene, selv om jeg er uanstendig kledt etter deres normer. Så jeg begynte egentlig å lure på om det bare var et hovedstadsfenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå dette var en lettere overdrivelse, at hun spyttet behøver ikke bety mer enn at hun hadde for mye spytt i munnen.

Nå skal jeg likevel si at jeg misliker hele kulturen med å spytte på åpen gate. Jeg kan ikke fortstå at man får så mye spytt i munnen at noe må ut, kan man ikke bare svelge? Det er uhygenisk og ekkelt med folk som spytter.

Men det er da like vanlig blandt nordmenn som blandt andre nasjonaliteter, med unntak selvfølgelig.

men jeg tror ikke du skal ta deg nær av det, noen ganger er begrunnelsen kun at man ikke tenker så langt i gjerningsøyeblikket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut som om det ikke bare trådstarter som har opplevd at utenlandske damer spytter (etter dem) akkurat i det de går forbi. KAN det kanskje hende at disse er like "rasistiske" og mangler respekt for andres annerledeshet som enkelte nordmenn, eller det fullstendig utenkelig? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlinkPike

Nå vil jeg fortelle at jeg har hatt mye innblikk i et par andre kulturer. Asiatiske, nordafrikanske og frankrike/spania. Noe pga at jeg giftet meg, annet pga hadde samboer og med det har jeg fått innblikk og har alltid vært litt åpen for nye kulturer og har syntes det var fint og rikt mye av det. Likevel klarer jeg ikke å forstå somaliske damer. De jeg har sett på gaten har ikke vært imøtekommende da jeg har gått forbi og prøvd å smile forsiktig til de. Enten ignorerer de eller ser sint på meg. Noe som gjør meg litt usikker og kanskje litt flakkende med blikket når jeg møter de på gaten nå. Vet jo ikke hva jeg skal tenke eller gjøre. Likevel, det er rett og slett ubehagelig når de spytter slik. Hvis jeg opplever det en gang til, skal jeg spørre henne rett ut om hvorfor hun gjorde dette! Hvilket språk snakker somaliere, forstår de arabisk? Ja, jeg skjønner heller ikke hvordan jeg "får til" å få så mange stygge blikk mot meg. Kanskje er det måten jeg kler meg på som er meget annerledes enn dem? Jeg er slank men har attributter og de vises jo og jeg kler meg slik at de vises litt mye for dem kanskje? tighte jeans, pumps, tight topp, rødlakkerte negler, makeup og lipgloss... Blir det for tight for de? Jeg har jo sett somaliske jenter kle seg slik også! Vel, det er ei og kun ei somalisk dame jeg har godt inntrykk av og hun kommer ofte til meg på jobben i den sammenheng. Men da har jeg jobbuniformen min på. Nå er det ikke poenget å prøve å bli likt av de heller, da jeg ikke har noenting med de å gjøre. Likevel tolker jeg det hun gjorde som noe frekt. Man gjør ikke sånt akkurat idet folk går forbil. Er det så ille, så kan hun spytte ETTER at folk har gått forbi da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vil jeg fortelle at jeg har hatt mye innblikk i et par andre kulturer. Asiatiske, nordafrikanske og frankrike/spania. Noe pga at jeg giftet meg, annet pga hadde samboer og med det har jeg fått innblikk og har alltid vært litt åpen for nye kulturer og har syntes det var fint og rikt mye av det. Likevel klarer jeg ikke å forstå somaliske damer. De jeg har sett på gaten har ikke vært imøtekommende da jeg har gått forbi og prøvd å smile forsiktig til de. Enten ignorerer de eller ser sint på meg. Noe som gjør meg litt usikker og kanskje litt flakkende med blikket når jeg møter de på gaten nå. Vet jo ikke hva jeg skal tenke eller gjøre. Likevel, det er rett og slett ubehagelig når de spytter slik. Hvis jeg opplever det en gang til, skal jeg spørre henne rett ut om hvorfor hun gjorde dette! Hvilket språk snakker somaliere, forstår de arabisk? Ja, jeg skjønner heller ikke hvordan jeg "får til" å få så mange stygge blikk mot meg. Kanskje er det måten jeg kler meg på som er meget annerledes enn dem? Jeg er slank men har attributter og de vises jo og jeg kler meg slik at de vises litt mye for dem kanskje? tighte jeans, pumps, tight topp, rødlakkerte negler, makeup og lipgloss... Blir det for tight for de? Jeg har jo sett somaliske jenter kle seg slik også! Vel, det er ei og kun ei somalisk dame jeg har godt inntrykk av og hun kommer ofte til meg på jobben i den sammenheng. Men da har jeg jobbuniformen min på. Nå er det ikke poenget å prøve å bli likt av de heller, da jeg ikke har noenting med de å gjøre. Likevel tolker jeg det hun gjorde som noe frekt. Man gjør ikke sånt akkurat idet folk går forbil. Er det så ille, så kan hun spytte ETTER at folk har gått forbi da.

Ja, om du tørr kunne du ikke spørre henne neste gang du opplever det. Jeg hadde ikke turt, men er bra å konfrontere dem med sin handling om man tørr det.

Det er jo mulig at hun faktisk er rasistisk.. er ikke utenkelig nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være hun er rasistisk, men jeg synes det er svært ille å gå fra enkeltpersoner som spytter (som man ikke en gang vet sikkert om er ment rasistisk eller ikke) til å da trekke konklusjonen om at "de" er så uhygienske, ekle og rasistiske.

Svært ofte når jeg går bort til busstoppet i byen, så står det ungdommer og spytter. Ingen tvil - nordmenn er ekle, uhygienske og rasistiske. Evt. kvinnefiendlige mansjåvinister siden de spytter når jeg kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Nå ser det ut som om det ikke bare trådstarter som har opplevd at utenlandske damer spytter (etter dem) akkurat i det de går forbi. KAN det kanskje hende at disse er like "rasistiske" og mangler respekt for andres annerledeshet som enkelte nordmenn, eller det fullstendig utenkelig? :roll:

Neida, selvfølgelig kan de mangle fullstendig respekt for norske kvinner. Jeg bare reagerte fordi jeg oppholder meg mye i området rundt Grønnland, og har aldri noensinne opplevd dette. På trådstarter høres det imidlertid ut som dette er noe som skjer nærmest daglig.

Når det gjelder at somaliske kvinner ikke smiler tilbake hvis du prøver å smile til de på gata, er det mange andre som smiler tilbake? Hvis noen tilfeldig forbipasserende smiler til meg på gata, så er det sjelden jeg greier å få somlet meg til å smile tilbake. Noen ganger ser jeg sikkert også såpass satt ut ut, at jeg kan bli oppfattet som sur/uhøflig.

Og sånn til slutt, om folk til gata ser rart på meg og generelt viser meg lite respekt så overser jeg dem rett og slett. Gidder ikke å bruke min tid på å irritere meg over at andre ikke respekterer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobbet en gang med en kvinne fra Etiopia. Hun ble sur hvis noen blandet Etiopia og Somalia og trodde hun kom fra Somalia. Tror kvinner fra Somalia har litt dårlig rykte.

Men det er ikke uvanlig at muslimske kvinner fra andre land enn Somalia også ser ned på norske jenter. Noen muslimske jenter får ikke lov å omgås norske jenter fordi foreldrene deres mener at norske jenter er horer. Det er ikke uvanlig at muslimske jenter kaller norske jenter for horer. Datteren min ble en gang banket opp av en jentegjeng fordi de mente hun var en hore. Disse jentene var ikke afrikanske, men de var muslimske. Vil ikke gå inn på nasjonalitet her.

Muslimske kvinner er ikke så uskyldige som de ofte fremstilles. Jeg kjenner en jente som blir mishandlet hjemme. Moren hennes er like ille som faren. Moren hennes pleier også å spytte på henne. Denne jenta er kjempesøt og grei mot alle. Beundrer henne for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner nordlendinger som banner og enkelte av dem er ganske usympatiske. Jeg tar bussen nesten daglig og treffer ofte på irritable bussjåfører. Jeg ser ungdommer som spytter svære klyser både her og der, og jeg har personlig kjennskap til nordmenn som er sladrekjerringer, som lyver, som ikke holder løftene sine og som ikke behandler dyrene sine bra.

Nei, ingen tvil. Jeg omgås nordmenn daglig, og de er ikke så uskyldige som man skal ha det til. Irritable, spyttende sladrekjerringer. Jeg sier ikke alle nordmenn er slik, men svært mange. Det er nok noe i deres kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg kjenner nordlendinger som banner og enkelte av dem er ganske usympatiske. Jeg tar bussen nesten daglig og treffer ofte på irritable bussjåfører. Jeg ser ungdommer som spytter svære klyser både her og der, og jeg har personlig kjennskap til nordmenn som er sladrekjerringer, som lyver, som ikke holder løftene sine og som ikke behandler dyrene sine bra.

Nei, ingen tvil. Jeg omgås nordmenn daglig, og de er ikke så uskyldige som man skal ha det til. Irritable, spyttende sladrekjerringer. Jeg sier ikke alle nordmenn er slik, men svært mange. Det er nok noe i deres kultur.

Ja, mennesker er noe herk! Best å flytte langt ut i ødemarka sammen med dyra våre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Går vel ann å snakke om dette "fenomenet" selv om første innlegg kanskje virket vel generelt?

Jeg bor og jobber på Grønland, opplever ukritisk spytting på gaten ca to ganger i uken. Senest i dag. Like mange menn som damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hahahahhahahaha så teit

Burde egentlig slutte å bli overrasket over hvor uvitende enkelte i verden er...

Vet du en ting, TIL OG MED gamle kvinner i hel burka (slik de bruker i Afghanistan) kan prompe og spytte og banne foran folk. Lover deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Muslimske jenter trenger ikke å være så ordentlige. Både denne og andre religioner er mannsdominerte, så de følger mennenes regler. Mange trives med det, mens mange andre hadde sikkert vært helt andre mennesker hadde de valgt det selv.

At de er mer tildekket enn vestlige, betyr ikke at de er mer uskyldige. Det betyr bare at det skjules mer.

Og det er slik mannsdominert idag fordi VI har tillatt det. Vi forer det ved å tro på det. Når vi ser ei ung jente i hjiab og tenker "hun tvinges sikkert til dette her" eller "hun blir sikkert banka opp og drept om hun er med gutter" og tar avstand, så hjelper vi stereotypien til å leve.

Ethiopia, Somalia og Eritrea bør man HELST ikke ta feil av. Ingen liker å bli forvekslet som den andre. Men det er en stereotype at somalere er mer aggressive og frempå enn eritreere og etiopere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hahahahhahahaha så teit

Burde egentlig slutte å bli overrasket over hvor uvitende enkelte i verden er...

Vet du en ting, TIL OG MED gamle kvinner i hel burka (slik de bruker i Afghanistan) kan prompe og spytte og banne foran folk. Lover deg.

Ja om de KAN har vel aldri vært spørsmålet her. Alle kan jo det, selvfølgelig.

Men at flere som kommer fra andre land enn Norge (er vel ikke sikkert de er muslimer, alle de som spytter heller) har et helt annet syn på når det sømmer seg å spytte på gata. Å ikke gidde å vente til de er på litt avstand/ prøve å gjøre det diskré, er det vanlig i noen land?

Kanskje du kan opplyse min uvitende sjel om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy søren, TS, men for et utrolig dumt innlegg.

Tenker du sånn om alle du ser?

"Oi, sjekk den engelskmannen, han spyr på åpen gate.... jøsse meg, det må være mye spy i engelske gater"

Har du aldri sett en nordmann spytte? Må si at det er et syn jeg ofte ser...og ikke bare gutter, maaange jenter også. Men vil det si at ABSOLUTT alle i HELE norge driver å spytter på åpen gate?

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er ikke første og eneste gangen jeg har sett det. Og generelt er somaliske damer slik og ser bare stygt på meg. Å spytte rett foran folk når de går forbi er uhøflig uansett om man bor i by eller på landet eller uansett hvor i verden man bor. Du regler opp andre ting man kan bli arrestert for i andre land, men man kan også få bot for å spytte på gata i diverse land. Jeg bor i by og må si at det er likevel sjeldent jeg ser folk gjøre slike ting. Og de som gjør slikt er oftest narkomane eller lignende.

Du burde kanskje lese litt om psykologi? Det er vanligvis dårlig selvtillit som får folk til å tenke at "h*n ser stygt på meg" når noen ser på en. Eller er du kanskje tankeleser og VET hva disse kvinnene tenker når de ser på deg?

Og jeg tør vedde på at det er mange nordmenn som faktisk ser stygt på deg (det vil alltid være noen som ikke liker det de ser, uansett hvordan en ser ut), uten at du klager og lager tråd på KG av den grunn.

Man kan kanskje få bot for å spytte på gata i andre land, men poenget er jo at man ikke får det i Norge. Det er ikke ulovlig å spytte på gata her. Det er bare noe vi lærer at man ikke gjør pga skikk og bruk. Og når da folk kommer flyttende hit fra et annet land er det ikke alltid så greit å kunne alle regler om skikk og bruk.

Dessuten bryter da de fleste av oss skikk og bruk-reglene støtt og stadig. Vi bare velger hvilke regler som passer for oss og hvilke som ikke passer. Noen velger å spytte på gata selv om det ikke er pent. Noen velger å pille seg i nesen. Noen velger å spise med hendene istedet for med bestikk. Noen velger å snike i køen. Man kan da ikke på et så tynt grunnlag konkludere med at slike personer og til og med alle andre fra deres kultur er dårlige mennesker uten vett på å oppføre seg skikkelig!

Det er ganske provoserende å lese at du "prøver å være tolerant". Vær heller ærlig og si at du ikke bryr deg med å være tolerant, fordi du foretrekker at alle følger dine regler. Det står mer respekt av å si sannheten, selv om den ikke er pen å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fy søren, TS, men for et utrolig dumt innlegg.

Tenker du sånn om alle du ser?

"Oi, sjekk den engelskmannen, han spyr på åpen gate.... jøsse meg, det må være mye spy i engelske gater"

Har du aldri sett en nordmann spytte? Må si at det er et syn jeg ofte ser...og ikke bare gutter, maaange jenter også. Men vil det si at ABSOLUTT alle i HELE norge driver å spytter på åpen gate?

Signerer denne!

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...