mona angelica Skrevet 16. juni 2008 #41 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Muslimske jenter trenger ikke å være så ordentlige. Både denne og andre religioner er mannsdominerte, så de følger mennenes regler. Mange trives med det, mens mange andre hadde sikkert vært helt andre mennesker hadde de valgt det selv. skulle likt å vite hvor du fikk det fra? men men.. At de er mer tildekket enn vestlige, betyr ikke at de er mer uskyldige. Det betyr bare at det skjules mer. enig der. Og det er slik mannsdominert idag fordi VI har tillatt det. Vi forer det ved å tro på det. Når vi ser ei ung jente i hjiab og tenker "hun tvinges sikkert til dette her" eller "hun blir sikkert banka opp og drept om hun er med gutter" og tar avstand, så hjelper vi stereotypien til å leve. kjenner en del jenter som har valgt hijaben uten tvang fra familien. noen av dem har faktisk mor,søster,tanter osv uten hijab :O Ethiopia, Somalia og Eritrea bør man HELST ikke ta feil av. Ingen liker å bli forvekslet som den andre. Men det er en stereotype at somalere er mer aggressive og frempå enn eritreere og etiopere.. av og til ser jeg ikke helt forskjellen, men man ser fort hvem som er somaler liksom, men eretreanere og ethiopianere ser jeg ikke alltid forskjellen på. Endret 16. juni 2008 av mona angelica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleCanCan Skrevet 18. juni 2008 #42 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Tusen takk, der skrev du det jeg egentlig mente! At jeg føler at de ikke respekterer meg eller landet vårt eller hva. Fordi det skjedde (spyttingen) like etter eller samtidig som jeg gikk forbi og der hadde hun hatt god tid til å gjort det før eller etter at jeg gikk forbi. Jeg ble direkte kvalm og paff! Føler det som om at de demonstrer hvor horete oss norske jenter er. For jeg gikk ikke i burka eller dekket meg til på håret eller noe annet som er en "selvfølge" for den damen. Jeg gikk i trange jeans, høyhælte pumps, tight topp og skinnjakke. Ikke noe ille, men kanskje i hennes øyne. Kanskje ble hun så kvalm av å se meg og klesstilen min at hun måtte spytte! Virker som at hun demonstrerte det sånn iallfall. Og isåfall det er sånn så får jeg nesten lyst til å vise henne verden hvordan den virkelig er her i norge, og ikke det lille hun ser fra kjøkkenvinduet og busskuret... Herregud. Nå skal ikke jeg ta regla om at de sitter der og ser på parabol-tv og snylter på staten. Har selv hatt muslimsk mann (aldri mer!) og har sett dette fra alle sider, derfor jeg vet litt hvordan de tenker om oss horete norske dumme jenter. For det er det de tenker om oss, alle sammen. Om vi da ikke kler oss i løse vide klær, uten sminke og skjuler håret vårt. Hadde jeg gått kledd slik, hadde hun sikkert ikke spytta. Skal se litt nøyere på dette neste gang jeg går forbi ei somalisk dame som kler seg slik. Kanskje prøve å få øyekontakt og se hva slags blikk jeg får... Nytter iallefall ikke å nikke og smile. Har prøvd på det også. Syns de sprer negativitet rundt seg, bare. Ja, hvem vet hva grunnen kan være, og om det var grunnen i det hele tatt. Jeg vet med sikkerhet at flere utenlandske, gamle som unge, kan fint finne på å gjøre sånt for å indirekte fortelle hvor lite de respekterer norge, eller oss. Og som flere her sa (storesky b.l.a): hun bor/jobber på grønland. Så ingen oppføre seg sånn der. bare gamle norske menn og damer. Ikke rart de ikke spytter rundt om kring der da. Der er det jo så mange innvandrere, så for dem vil det blitt som å spytte i sitt eget hjem, og naboens hjem i tillegg. Det er jo nesten bare innvandrere der, og ovenfor sine landmenn igjen vil de jo selvfølgelig vise seg som oppegående mennesker. Enkel tenking. Jeg merker også at veldig få somaliske damer verken hilser eller smiler til mange av oss nordmenn. Har møtt noen hyggelige, men har inntrykk av at de ikke vil bli integrert i samfunnet vårt i det hele tatt. til dere som reagerer på at t.s reagerer på spyttingen. 1: man kan få bot for det. 2: uansett hvem sitt spytt er det, så er slikt ekkelt. 3: mye tyder på at måten hun spyttet på fikk henne til å reagere (tror jeg skjønner hvordan hun har spyttet - sikkert demonstrativt). 4: la folk reagere på hva dem vil! Endret 18. juni 2008 av LilleCanCan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 18. juni 2008 #43 Del Skrevet 18. juni 2008 Lillecancan: Snakk for deg sjøl! Jeg mente da slett ikke at "innvandrere" ikke spytter på Grønland fordi de bor der! Se å dra navelen din ut av ditt eget øye! Jeg tror ikke "innvandrere" (hvem det nå enn er) spytter mer eller mindre enn etniske nordmenn/kvinner. For MIN persolige erfaring sin del, så synes jeg Norske Menn i alderen 13/14 og oppover er de verste spytterne. Jeg har aldri opplevd å blitt sett stygt på, spyttet etter, etc. KANSKJE DET HAR NOE MEG AT JEG VET Å OPPFØRE MEG BLANDT FOLK? De fleste historier har mer enn èn side. For alt jeg vet, så var det TS som oppførste seg ufordraglig først. For de som tillegger "innvandrere" så mye: Jeg tror dere ser det dere vil se, dere tillegger "innvandrere" meninger, fakter, etc som dere aldri ville funnet på å tillegge en Nordmann. Også kalt dobbelt standar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 18. juni 2008 #44 Del Skrevet 18. juni 2008 (endret) Fy søren, TS, men for et utrolig dumt innlegg. Tenker du sånn om alle du ser? "Oi, sjekk den engelskmannen, han spyr på åpen gate.... jøsse meg, det må være mye spy i engelske gater" Har du aldri sett en nordmann spytte? Må si at det er et syn jeg ofte ser...og ikke bare gutter, maaange jenter også. Men vil det si at ABSOLUTT alle i HELE norge driver å spytter på åpen gate? Det hun reagerte på var vel at det ble spyttet rett foran bena hennes, eller rett bak henne så hun lurte på om hun hadde fått det på ryggen. Det var ikke snakk om en person på andre siden av gaten som spyttet i bakken langt fra folk. Men det er klart; drister man seg til å antyde noe som helst i negativ retning om ikke-vestlige så er man en dum rasist, og ikke verdt å diskutere saklig med. Finnes det noen grunn i verden til å anta at det er mindre rasisme blant ikke-vestlige enn hos vestlige? Hvorfor skal man absolutt sette dette "snill og grei"-stempelet på alle ikke-vestlige, uansett? For meg er det rasisme med motsatt fortegn. Endret 18. juni 2008 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleCanCan Skrevet 19. juni 2008 #45 Del Skrevet 19. juni 2008 Lillecancan: Snakk for deg sjøl! Jeg mente da slett ikke at "innvandrere" ikke spytter på Grønland fordi de bor der! Se å dra navelen din ut av ditt eget øye! For det første: Svar meg ordentlig, ellers kan du finne deg andre nede på barnestadiet å "diskutere" med. Siktet heller ikke bare til deg, så tror det er andre som burde sjekke navler og sånt her i stedet, men nok om det. Jeg sa ikke at du mente det. Jeg mener det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #46 Del Skrevet 19. juni 2008 Ja om de KAN har vel aldri vært spørsmålet her. Alle kan jo det, selvfølgelig. Men at flere som kommer fra andre land enn Norge (er vel ikke sikkert de er muslimer, alle de som spytter heller) har et helt annet syn på når det sømmer seg å spytte på gata. Å ikke gidde å vente til de er på litt avstand/ prøve å gjøre det diskré, er det vanlig i noen land? Kanskje du kan opplyse min uvitende sjel om det? Det kan jeg gledelig gjøre! Da jeg skrev at de KAN, så mente jeg så klart at også de gjør det. Du kan jo få det inn med teskje om du vil. Folk spytter på gata hele tiden, de gir faen. Enten de er norske, svenske, danske eller afrikanske. Noen gir rett og slett faen i om det står noen der, andre velger å snu seg. Det har ingenting med hvilket land du kommer fra eller bor i, alle kan velge å spytte når de føler det for det uten å bry seg om hvem som står der. Bare istad, når jeg var ute og kastet søppel så syklet det en mann forbi meg og spyttet mot min retning. Kan ikke si 100% at han var norsk, men skal love deg at han er skandinavisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2008 #47 Del Skrevet 19. juni 2008 Monica Angelica: Skulle jeg fortelle deg hvor jeg fikk det fra at religioner er mannsdominerte eller at noen muslimske jenter hadde vært annerledes mennsker om de fikk valgt mye selv? Uansett, hvis du lurte på dette med mannsdominerte, så er det bare fakta. Alt har jo vært mannsdominert. Det var bare menn som fikk lære å lese og skrive før, og det er gjerne de som tolker og underviser kvinner og barn om religion. Når det er kun de som har visst hva som har stått i bibelen/koranen/toraen osv, så har de tolket religionen slik de vil for å gagne dem mest mulig. Om du mente det andre så har jeg det fra min tid på reisefot i Midtøsten og muslisme land i Afrika da jeg studerte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thera Skrevet 19. juni 2008 #48 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg har alltid på en måte sett på somaliske damer som kler seg i sine "burka" (vet at det ikke heter det, men disse klærne som går over hodet, og helt ned til bakken og er store og vide og viser kun ansiktet) som slike som skal være litt "ordentlige" og sikkert selv tenker at de er mye bedre og "ordentlige" enn oss som ikke går slik. Altså, de er en minoritet men je ghar alltid hatt inntrykk av at disse kanskje er litt mer "uskyldige" og yndige(?) enn oss "vanlige"... Mer oppdragen og alt det der. Ja, særlig... Idag da jeg gikk forbi et busskur, satt ei somalisk dame i burka i busskuret og venta på bussen. Da jeg skulle til å gå forbi, gikk hun ut av busskuret og harka litt og spytta DEN spyttklysa flere meter langt! Nei, dette er ikke noen tulletråd, jeg må bare fortelle dette. Og jeg ble sjokkert! Jeg tror jeg tilmed stoppa opp og bare så rart på henne før jeg gikk videre og håpte spyttklysa ikke traff meg noen steder. Jeg ble helt kvalm og det vistes sikker tykt utenpå meg. Æsj! Så de eier ikke folkeskikk likevel da. Man gjør bare ikke sånt midt på gata foran folk. Jeg blir aldri klok på disse damene, selv om jeg prøver og prøver å være så tolerant som mulig. Men nei, når de ikke engang vet at man ikke skal spytte slik blant folk så... Hva gjør de hjemme hos seg selv da tro? Piller nese mens de ser TV? æsj, jeg blir kvalm og heretter skal jeg gå en lang omvei neste gang jeg går forbi folk i tilfelle de kommer på å spytte. Altså, nå trakk jeg frem dette. Har opplevd mye annet også som de gjør som er ekkelt. Sier ikke faren deres til dem fra de er små at slikt gjør man bare ikke? Jeg ble bare sjokkert og kvalm idag... Det bildet jeg hadde av at de er noen ordentlige og flotte damer under de klærne er ødelagt nå. Nå er de mer heslige, ekle. Usj... Måtte bare skrive dette. Det virker som om du gir disse kvinnene "skylda" for dine egne oppfatninger. Du har generalisert og trodd at de er mer "ordentlige" enn oss andre, og har tydeligvis også forventet at de skal oppføre seg etter din oppfatning av dem. Så blir du sjokkert over at en kvinne i burka faktisk spytter ... Og etter hva jeg kan forstå blir du da sjokkert på grunn av dine egne fordommer eller feilaktige oppfatning. Jeg synes igrunnen det virker ganske drøyt å forvente at kvinner fra andre kulturer skal oppføre seg mer "uskyldig" eller "yndig" som du kaller det, de er da virkelig individer på lik linje med alle oss andre. Jeg synes også spytting er ekkelt, men jeg føler ikke noe behov for å kategorisere dem som gjør det ut ifra én handling. Jeg har ingen problem med å se at det var idiotisk og frekt gjort av denne dama dersom hun faktisk spyttet demonstrativt etter deg - det er heller ingen tvil om at rasisme finnes i begge leire. Jeg har blitt utsatt for rasisme selv, jeg er norsk. Det er imidlertid generaliseringen din jeg og sikkert flere andre reagerer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mona angelica Skrevet 20. juni 2008 #49 Del Skrevet 20. juni 2008 Monica Angelica: Skulle jeg fortelle deg hvor jeg fikk det fra at religioner er mannsdominerte eller at noen muslimske jenter hadde vært annerledes mennsker om de fikk valgt mye selv? men da skal du legge all skylden på islam, hva med muslimene? det er de som gjør religionen deres til et helvete. islam/koranen oppfordrer ikke til omskåring av kvinner f.eks. noe mange muslimer sier er lov, men det har mer med kulturen deres å gjøre. og det med at menn er så dominerende har heller ikke noe med islam å gjøre,men muslimene. jeg føler at hver gang en muslim gjør noer galt skal det gå ut over islam. grunnen til at jeg i det hele tatt reagerte var fordi jeg synes det er trist at du blander sånn. jeg legger heller skylden på menneskene som missbruker religionen, kaller seg for imamer, bretter opp buksen fordi det er "haram" å la den bli slitt .. som lyver til kvinnene sine. det er de som skal få skylden ikke boken. men du for dømme som du vil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 20. juni 2008 #50 Del Skrevet 20. juni 2008 Herregud. Utrolig barnslig innlegg av deg, dette her. Alle personer er da forskjellige. Bare fordi èn kvinne - som tilfeldigvis gikk i burka - spytter, betyr det ikke at alle andre kvinner i burka (eller alle andre kvinner generelt) spytter i hytt og gevær! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #51 Del Skrevet 20. juni 2008 Men det er klart; drister man seg til å antyde noe som helst i negativ retning om ikke-vestlige så er man en dum rasist, og ikke verdt å diskutere saklig med. Ingen har kalt noen her rasist, men folk har reagert på hvor generaliserende TS (og kanskje andre i tråden) var. Jeg mener TS også åpnet opp for litt hån i mot seg når hun slrev at hun forestilte seg hvordan burkadamene satt å pillet seg i nesen og generelt var veldig urenslige ellers på bakgrunn av den ene spytteepisoden til den ene kvinnen. Ellers har det jo vært svært mange saklige innlegg i denne tråden. Folk som er åpen for at spyttingen kan ha vert for å demonstrere lite respekt for Norge, men det kan også bare være at damen (og andre som henne) var vandt med at spytting på gaten ikke er ufint. Folk har diskutert at kanskje var ikke akkurat denne kvinnen mors beste barn, men at fordi hun ikke var det, betyr ikke det at alle somaliske damer er det. Og folk har dradd inn egne erfaringer, både gode og negative, for å vise at ikke alle er like. Har selv veldig lite erfaring med akkurat somaliske damer, men jeg husker godt at jeg holdt oppe døren for en somalisklignende dame en gang og fikk takk og smil tilbake (1 av 5 nordmenn takker meg for det, kanskje damen var den ene av fem somaliere, kanskje 1 av 10 eller kanskje er somaliske damer litt mer høflig på akkurat dette området? Ikke vet jeg). Har ikke opplevd stygge blikk heller. Kanskje jeg har hatt et urepresentativt møte med somliske kvinner? Likevel viser mine små erfaringer en ting: det finnes hyggelige/ikke-uhygglige somaliske kvinner bosatt i Norge og det er rimelig å anta at jeg ikke har truffet på de eneste. Så en oppgave til deg mysan: Gi meg 5 eksempler der debattanter på KG har kalt andre for rasist fordi de har ytret reelle problemer med innvandring på en saklig måte. Og med rasist så mener jeg at ordet er brukt, ikke at noen har fortalt andre at de generaliserer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 20. juni 2008 #52 Del Skrevet 20. juni 2008 Siste gjest: Skal jeg gå igjennom alle gamle tråder på KG som har omhandlet problemer med innvandring og problemer rundt dette for å se om jeg finner noen som har kalt andre for rasist med rene ord? Det er fult mulig at ingen har skrevet rasist rett ut, men holdningene er der og de kommer veldig godt frem. Samtidig kommer det også veldig godt frem ofte at mange har vanskeligheter med å se at det finnes rasister i alle leire, ikke bare hos innfødte nordmenn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #53 Del Skrevet 20. juni 2008 Siste gjest: Skal jeg gå igjennom alle gamle tråder på KG som har omhandlet problemer med innvandring og problemer rundt dette for å se om jeg finner noen som har kalt andre for rasist med rene ord? Det er fult mulig at ingen har skrevet rasist rett ut, men holdningene er der og de kommer veldig godt frem. Samtidig kommer det også veldig godt frem ofte at mange har vanskeligheter med å se at det finnes rasister i alle leire, ikke bare hos innfødte nordmenn. Ja, det synes jeg du skal. Siden har gjentatt dette en del ganger, så ville jeg jo tro at du kanskje hadde noen tråder/tilfeller i hodet allerede. Men du kan jo begynne med å peke på ting i denne tråden, hvor har folk vist holdninger som tyder på at de tenker rasist om folk som er enig med TS+TS, og hvor i denne tråden har folk vist vanskeligheter for å se at det kan finnes rasister i begge leire? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. juni 2008 #54 Del Skrevet 21. juni 2008 Det er ikke snakk om å være rasist eller at man ikke kan diskutere noen form for negativitet eller rasisme fra innvandrere. Det dreier seg om et ekstremt tilfelle av generaliseringer som blir gjort av TS og andre i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 22. juni 2008 #55 Del Skrevet 22. juni 2008 Ja, det synes jeg du skal. Siden har gjentatt dette en del ganger, så ville jeg jo tro at du kanskje hadde noen tråder/tilfeller i hodet allerede. Men du kan jo begynne med å peke på ting i denne tråden, hvor har folk vist holdninger som tyder på at de tenker rasist om folk som er enig med TS+TS, og hvor i denne tråden har folk vist vanskeligheter for å se at det kan finnes rasister i begge leire? Ikke en eneste konkret tråd eller tilfelle i hodet i det hele tatt, fordi jeg oppfatter at dette skjer i hver eneste tråd som omhandler våre nye landsmenn hvor noen våger å kritisere. Kanskje det er jeg som misoppfatter, men sånn ser jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2008 #56 Del Skrevet 22. juni 2008 Ikke en eneste konkret tråd eller tilfelle i hodet i det hele tatt, fordi jeg oppfatter at dette skjer i hver eneste tråd som omhandler våre nye landsmenn hvor noen våger å kritisere. Kanskje det er jeg som misoppfatter, men sånn ser jeg det. Hvis du oppfatter det skjer i hver eneste tråd, kunne du jo vist til det i denne tråden og den første nye landsmenn-relaterte tråden du finner. Og hvis det ikke er så enkelt å finne fem, eller bare to eksempler likevel, så skjer kanskje ikke det du sier hele tiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 22. juni 2008 #57 Del Skrevet 22. juni 2008 Nei, det er fullt mulig, og jeg mente virkelig ikke å starte en egen diskusjon om det. Jeg har videre IKKE tenkt å lete opp noe som helst i den retning, ikke i denne tråden, da det ikke er trådens tema, og ikke andre tråder heller. La det ligge og holde seg til tema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå