Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Skal ha nye spisestuestoler, makspris ca 2000 pr stol. Ikke høyrygget. Må være gode å sitte i og jeg tror de må være hvite. (de må i hvert fall ikke være trefarget uansett treslag)

Trenger noen som gir et moderne, kult - gjerne litt lekent utrykk. Har endel arvegods hjemme, derfor må jeg ha stoler som balanserer dette litt.

Ønsker meg stoler som kan vare i mange år, både kvalitetsmessig og ikke minst stilmessig.

Har sett litt og gjort meg mange tanker, men tar gjerne imot innspill!

Setter stor pris på svar :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ingen som har noen forslag til stoler? :)

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg foreslår syveren-stolen til Arne Jacobsen, men tror den koster mer enn 2000 kroner ny.

De er imidlertid ofte å få tak i brukt.

De er klassiske, fine og gode å sitte i.

Skrevet (endret)

Jepp, de koster nok litt mer... Skal du ha høyglans er den vel opp mot 3500,- :( Men mange brukte i omløp, og absolutt like kule selvom de er brukt. Bare ekstra sjarm det, sålenge de ikke er helt ødelagte da. Sjekk ut www.lauritz.com

Men - de som er hakket mer lekne enn syveren, er jo myren! Fantastisk stol. Fås med 3 eller 4 bein.

Endret av Gaby
Gjest Gjest
Skrevet

TS her.

Jeg kan betale mer enn 2000 pr stol, men da må det være en stol jeg virkelig vet er "den rette". Syveren er jo en klassiker og veldig pen, men den er så voldsomt kopiert at jeg mister litt lysten på den av den grunn.

Myren har jeg vurdert faktisk, men glemt litt bort igjen, kanskje jeg skal titte litt på den IRL.

Takk for svar!

Skrevet
TS her.

Jeg kan betale mer enn 2000 pr stol, men da må det være en stol jeg virkelig vet er "den rette". Syveren er jo en klassiker og veldig pen, men den er så voldsomt kopiert at jeg mister litt lysten på den av den grunn.

Myren har jeg vurdert faktisk, men glemt litt bort igjen, kanskje jeg skal titte litt på den IRL.

Takk for svar!

Jeg har datestoler fra Varier Furniture. De er fantstisk gode å sitte i - selv om det kanskje ikke ser sånt ut :) Liker også godt scandia fra Hove møbler - veldig godt! Lykke til - MASSE fantastiske spisestoler å velge mellom

Gjest Gjest
Skrevet

Date-stolene er flotte men de er ikke "meg". Jeg kjenner noen som har slike stoler og de tar seg virkelig bra ut, men jeg har ikke falt for dem på den "rette" måten.

Scandia-stolene kunne jeg absolutt gått for, men de er trefarget og jeg vil unngå flere treslag her nå. Er nesten sikker på at jeg ønsker meg hvite stoler.

Takk for svar, det er flott med innspill. :)

Skrevet

Jeg har bestilt Tolix stoler. De koster omtrent det samme her og fåes også lakkert i diverse farger. Gode å sitte på er de også og kan dessuten taes med ut hvis man f.eks. skal ha hageparty.

Skrevet (endret)
:) Endret av Asti
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har bestilt Tolix stoler. De koster omtrent det samme her og fåes også lakkert i diverse farger. Gode å sitte på er de også og kan dessuten taes med ut hvis man f.eks. skal ha hageparty.

Jeg liker disse, men de ville ikke passet inn her.

Hva med "Eames Plastic Chair" med eiffel understell i krom/stål - http://www.villaeuropa.no/product_info.php...b75c39a50cea130 ?

De synes jeg har et lekent uttrykk. Det er en av favorittene mine.

(Har forresten Date selv, og elsker både designet og sittekomforten).

:) Dette er mine favoritter så langt. Da jeg skrev startinnlegget i denne tråden ville jeg ikke nevne Eames for å ikke legge føringer for svarene jeg skulle få. Det er kjekt med innspill og noen stoler, som Myren, hadde jeg nesten glemt helt bort.

Det eneste med Eames`ene som holder meg litt tilbake; de er i veldig mange interiørblader for tiden. (eller er det bare meg som legger veldig godt merke til det hver gang de er avbildet?) Er redd for å gå på en mote-smell eller hva jeg nå skal kalle det. Stolene er klassikere, men jeg føler at de har fått en skikkelig oppsving de siste årene..

Jeg liker veldig godt eiffelunderstellet og syntes også at disse stolene er fine sammen med andre hvite stoler hvis man skal samle flere rundt et bord.

Noen som vet hvordan disse stolene er å sitte i noen timer?

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for linker og inspirasjon, Vanedis.

Ikke lett å bestemme seg, det er virkelig mye fint der ute, men å finne noe som både jeg og mannen min liker, som er godt å sitte i og som har en pris jeg kan leve med, er en utfordring.

Catifa i lær er jo virkelig lekre, men jeg syntes det blir i overkant dyrt. Skulle jeg brukt så mye på stoler måtte jeg ha ønsket meg dem over tid og virkelig visst at de var "de rette".

Skal låne en Eames Plastic Chair med meg hjem i helgen, er spent på hvordan den blir. :)

Arne Jacobsens "T" - produseres den enda?

Skrevet

Eamesen er veldig god å sitte på i flere timer, passer iallefall min kropp godt. Men - føttene mine syns ikke det er godt med eiffel-understellet. Man er ikke vant til at det er noe under stolen, og jeg sparker borti stålstengene hele tia. De er ganske tynne, og det blir au :(

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg henter opp igjen denne gamle tråden. Jeg funderer på Eames plastic side chair. Stemmer det at det er ganske lav stol?

Gjest Gjest_fargeglad_*
Skrevet

Hei

Kan ikke å legge til link........men syns Rondo-stoler er fantastisk fine,gode å sitte i og tidløse.....og finnes i mange farger..!!Er kjempefornøyd,hatt våres i 8 år.

Skrevet
Jeg henter opp igjen denne gamle tråden. Jeg funderer på Eames plastic side chair. Stemmer det at det er ganske lav stol?

Den er litt lav, ja...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har Eames plastic chair.

Den er lav ja, noen cm lavere enn hva som er vanlig. Det gjorde at jeg stusset lenge før jeg kjøpte stolene, og da jeg gjorde det var det etter å ha forhørt meg med en snekker som kunne kappe et par cm av bordet mitt. (som atpåtil er halvannen cm høyere enn hva som er vanlig) Jeg funderte også på om den kunne bli for liten for store mennesker - jeg har et par omgangsvenner som ruver litt.

Nå har jeg hatt stolene i snart et år, og jeg er storfornøyd! Føler absolutt ikke at de er for lave og de er gode å sitte i lenge. Heller ikke føler jeg at det blir lilleputtstoler for store mennesker. Det eneste er det som Gaby nevner tidligere i tråden - hvis man krøller bena bakover treffer man understellet og det er ikke så behagelig. Men alt i alt er jeg kjempefornøyd!

Jeg har seks stykker rundt spisebordet og har lyst på fire rundt kjøkkenbordet også, men det må vente litt. :)

Skrevet

Takk for svar, gjest, så bra du er fornøyd med stolene :)

Endte du med å kappe litt av bena på bordet, eller gikk det greit likevel? Og hvor høyt bord har du?

Gjest Gjest
Skrevet

Gjest med Eames-stoler her. :)

Nei, jeg har ikke kappet av bena. Bestemte meg for å se hvordan det fungerte først, og jeg tenker knapt over at det er litt "ukurante" mål i forhold til hverandre. Nå har vi brukt stolene både i familieselskaper og vennekvelder, dvs at vi har samlet både store og små (i ordes rette forstand) rundt bordet, og tilbakemeldingene har vært positive.

Selv pappaen min syntes de var ok, og han er en fyr som 1) sier sin ærlige mening, og 2) egentlig mener at alt av møbler burde vært produsert av husfliden i furu. :fnise:

Målte bordet nå, det er nesten 76 cm høyt. (mangler et par mm) Tror "standard" er 74? Stolene er vel 41,5 mener jeg å huske, og standard der er vel 43-44?

Som sagt, jeg er godt fornøyd med komfort og design. Men jeg skal ikke stikke under en stol (pun intended :fnise:) at jeg er opptatt av utseende i vel så stor grad som komforten. Jeg vil absolutt ikke ha en stol jeg ikke liker utseendet til uansett hvor god den er å sitte i, men på den annen side ville jeg heller ikke kjøpt kult design hvis det ikke var funksjonelt. Eames`en var en av de stolene som falt i smak både funksjonsmessig, estetisk - og prisen var til å leve med.

Skrevet

Tusen takk for fint og nyttig svar, gjest! :)

Jeg blir jo litt oppløftet av at du ikke tenker over at sittehøyden er lav. Kanskje jeg rett og slett burde låne meg en stol som er lavere og prøve hvordan det er i praksis?

Aller helst skulle jeg hatt en stol med sittehøyde 45 (har 74 cm bordhøyde), men alle stolene jeg liker er lavere. Samtidig vil jeg jo ikke sitte ukomfortabelt ved bordet, da er jo litt av hensikten borte. Men som deg mener jeg at estetikken er viktig.

Nå har jeg gått litt bort fra Eames, og heller sterkt til Scandia - men den er 42 cm, så samme problematikk der.

Men som sagt, jeg får prøve og se.

Takk igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...