Gå til innhold

Kontantstøtten - for eller imot?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva mener dere, for eller i mot og hvorfor? Fornøyd med støtteordningene i Norge eller gode forslag til forbedringer..........?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du samme gjest som ikke ville ha ødelagt tråden din om tette fødsler?? :wink:

Med fare for å gjenta meg selv: Jeg er mot dagens kontantstøtteordning fordi svært mange bruker den til å betale svart dagmamma. Da burde pengene heller vært brukt til å bygge flere barnehageplasser, og ikke minst billigere barnehageplasser. Det hadde vært mer samfunnsøkonomisk gunstig spør du meg.

Men jeg har ingenting mot at de som virkelig er hjemme med barna sine skal få noen kompensasjon for det. Problemet er at det som regel er kvinnen (tjener minst i forholdet?, ønsker det selv?) som taper på endel andre viktige områder ved å være hjemme (pensjonspoeng, ansennitet og dermed lønn etc. etc.).

Det er klart det er viktigere ting i livet enn penger og jobb og sånn, men det er også en kjensgjerning at vi trenger penger å leve av også når vi blir gamle. Og hvis fødselstallene fortsetter og synke som de gjør nå er det ikke nok yrkesaktive til å klare å opprettholde den samfunnsstandarden vi har i dag. Og da er det greit å ha litt og rutte med selv også...

Men nå er jeg visst på vei inn i en annen diskusjon her.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er viktigere ting i livet enn penger og jobb og sånn, men det er også en kjensgjerning at vi trenger penger å leve av også når vi blir gamle. Og hvis fødselstallene fortsetter og synke som de gjør nå er det ikke nok yrkesaktive til å klare å opprettholde den samfunnsstandarden vi har i dag. Og da er det greit å ha litt og rutte med selv også...

Problemet blir jo da hva du skal bruke disse pengene til, når det ikke finnes folk til å ta vare på deg uansett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er du samme gjest som ikke ville ha ødelagt tråden din om tette fødsler?? :wink:

Nei, faktisk ikke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for kontantstøtten fordi jeg er for valgfrihet og også fordi den er med på å utjevne litt av den urettferdigheten det innebærer at de som taper i "barnehagelotteriet" også går glipp at mange tusen hver måned i overføringer fra staten som de som får barnehageplass nyter godt av gjennom statsstøtten til barnehagene.

Om kontantstøtten skal gå til bygging av barnehager, burde jo også dagens subsidiering av barnehageplassene gå til det samme inntil det er full barnehagedekning for at det skal bli rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så imot kontantstøtte som en kan få blitt og helt for full barnehagedekning og prioritering av skoler!

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Jeg er for kontantstøtte til den som virkelig er hjemme med sitt barn.

Er en i 50% stilling= 50% kontantstøtte.Osv...

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er MOT kontantstøtteordningen slik den praktiseres pr. dags dato. Ordningen har iflg. statistikker IKKE ført til at flere velger å være hjemme med sine barn - og det er jo et paradoks siden det var det som var "hovedparolen" da ordningen ble innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lott@
Jeg er MOT kontantstøtteordningen slik den praktiseres pr. dags dato. Ordningen har iflg. statistikker IKKE ført til at flere velger å være hjemme med sine barn - og det er jo et paradoks siden det var det som var "hovedparolen" da ordningen ble innført.

uuuuups........... glemte å logge meg inn............ :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for kontantstøtten. Den er hovedårsaken til at jeg er hjemme med datteren min som nå er to år. Jeg kommer til å være hjemme til hun har fylt tre. Dere som er mot kontantstøtten: Har dere barn selv?

Skjønner poenget med at mange har barna hos dagmamma, men det blir vel litt vanskelig å kontrollere dette kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Det kan da ikke være så vanskelig å kontrollere om en mor er i jobb eller ikke...

Evt sjekke ligningen hennes og kreve tilbakebetaling dersom hun har jobbet?

Det er jo ikke annerledes enn for arbeidledige som må sende inn meldekort?

Som jeg skrev i sted:

Jeg er for kontantstøtte til dem som er hjemme med barna sine. :Nikke:

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som er mot kontantstøtten: Har dere barn selv?

Nei, jeg har ikke det. Men om jeg får, vil det være viktig for meg at det er mulig å få knøttet i barnehagen - derfor skulle jeg ønske ressursene ble satt inn på full barnehagedekning istedet for kontantstøtte. Derfor er mitt nei til kontantstøtte - ja til full barnehagedekning egentlig rent egoistisk...

Skjønner poenget med at mange har barna hos dagmamma' date=' men det blir vel litt vanskelig å kontrollere dette kanskje?[/quote']

Det er ikke meningen at dette skal kontrolleres. Det er fullt ut tillatt å bruke kontantstøtten til (hvit) dagmamma. Dette er penger man får fordi man ville fått det indirekte om man hadde barnet i barnehagen.

Hvilket for meg ikke er logisk i det hele tatt. Å sponse et tilbud er vel ikke det samme som at alle som ikke bruker tilbudet skal få pengene i lomma? Dersom dette ble gjennomført på alle offentlige støtteordninger, ville det blitt helt håpløst å støtte noe som helst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med kontantstøtte er jo at folk skal kunne velge mellom barnehage eller dagmamma eller å være hjemme. Jeg er ikke så redd for den hvite dagmammaen jeg. Det som heller er problemet er at mange barnehager viser bekymring med at "visse" barn ble tatt ut av barnehagen når kontantstøtten kom inn. Og ellers er jeg av den oppfattning at det stort sett er bra for barn å være i barnehage jeg. Derfor ville jeg foretrukket full barnehagedekning selv om kontantstøtten i mange tilfeller kan være bra, kan den og virke mot sin hensikt.

Det er litt stygt og si det, men jeg tror der er en fare for at en del av dem som velger å ta kontantstøtten i stede for barnehageplass er dem vi skulle ønske hadde barna i barnehagen og heller fikk kontantstøtten i tillegg. Men så er det jo helt klart dem som ønsker å være hjemme med barna men ikke kan gr økonomi, da blir det jo litt annerledes.

Ikke lett. Men i det store og hele liker jeg ikke kontantstøtten noe særlig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at barnetrygden burde heves for alle. Så kunne de som trenger barnehageplass ha råd til å betale litt mer for dette (kutte makspris-krangelen), og de som ville være hjemme ville da ha råd til dette.

Og ingen store byrokrati-kostnader....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lott@
Dere som er mot kontantstøtten: Har dere barn selv?

Ja, jeg har barn - 3 stk.

Som sagt så er jeg imot kontantstøtten på den måten denne praktiseres idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har lett etter en "hvit" dagmamma slik at vi kan få fradrag på skatten, vi - men det er ingen som vil være det, fordi de føler at vinningen går opp i spinningen og dette er det jo faktisk den suverene regjeringen vår som legger opp til, ikke sant?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg er totalt imot kontantstøtten:Den er med på å skape en ny generasjon minstepensjonister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...