Gå til innhold

Litt av hvert

Donpedro

Anbefalte innlegg

Den siste tiden har Junior begynt å stamme, og i dag hadde jeg en liten prat med førskolelæreren om det. Hun hadde merket det samme og vi skal få noen skriv mht hva man bør gjøre og ikke. Da jeg kom ut i bilen ble jeg ganske lei meg, selvom det jo ikke er noen stor sak. Mange gutter stammer jo, og dette kan være en liten fase som går over. Men jeg ser for meg at det skal utvikle seg til kjempestamming som er sosialt hemmende.

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klem:

Er ikke poden din bortimot et par år? Jeg vet om mange småttinger som har stammet da de var rundt 2årsalderen, da det skjer masse med språket. Fordi de rett og slett har så mye på hjertet og blir ivrige, og da "henger de seg opp" litt. Hvis det bare er det, så går det over etterhvert.

Skjønner jo at du blir småbekymra, men du må ikke tenkte worst case scenario med en gang ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet jo det, men likevel... Førskolelærer sa at man skillet mellom sotring (ivrig) og stamming (stever med å få ut ordet). Noen ganger kan han bruke 3 utpust på å si et ord som han egentlig kan, og han kan bli helt rød fordi han strever så mye.

Men vi håper jo selvsagt at det går over av seg selv. Har jo selvsagt googlet litt nå, og vi har håndtert det ganske riktig til nå (med å tålmodig la han snakke ferdig uten å avbryte). Stod også at man raskt bør få hjelp, ikke se det ann, så det er fint at barnehagen alt er obs på det, så kan vi alle ta de grepene vi kan. Bla snakke veldig rolig selv (kan jo bli et problem for meg...), ikke stille mye spørsmål og ikke be han gjenta ord. Å gi ham tid og mye oppmerksomhet gjør vi jo allerede.

Endret av Donpedro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

To av mine tre gutte har stammet i den alderen junior er i nå. Vi har stort sett bare prøvd å overse det, gitt dem tid og ikke hjulpet dem med ordene. Det har gått ganske raskt over. :troest: Men jeg kjenner meg igjen i bekymringene - man vil jo så gjerne at alt skal være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøbelprinsessen stotret/nølte/strevde litt med ordene på den tiden hun også. Og hun har arvet all min taleførhet og litt til. Altså; stotringen har gått over. Vi også var tålmodige og ventet på henne og lot som ingenting.

Kjempefint at barnehagen tar tak idet!

Og :klem: til mammaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på Alle vi barna i Bakkebygrenda på tv2. Jeg elsker Astrid Lindgren, og blir så melankolsk i forhold til beskrivelse av barndom og livet på landet i de tider. *sukk*

(Jada, jeg vet jo at alt ikke bare var idyll osv osv, men man kan jo drømme seg litt bort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junior har bitt meg i skulderen for 3. gang på få dager, i forbindelse med kos og klem. I dag endte det med at jeg i ren refleks dyttet ham så hardt vekk at han datt på rumpa og jeg begynte å gråte pga vondt og at jeg ble så overrasket. Har fått et 1 cm blålilla hovent merke med en stor rød ring rundt, men tror ikke det er gått hull på huden. Håper virkelig ikke dette er en ny trend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av at lange innlegg forsvinner pga kg-kluss...

Nå hadde jeg skrevet om hvor irriterende det er at "de som vet best" synser i hytt og pine og skal berooooolige oss når vi forteller om ting vedr Junior (når de spør hvordan han har det), det være seg stamming eller feber. Meninger opp og ned i mente mht hva barnehagen sier mht stamming og at dette blir hauset opp - for ingenting feiler jo Junior må vite.

Ingen har hauset noe som helst opp. Vi er bare glade for at de observerer ting som vi som foreldre også har reagert på. Rådene vi har fått er gratis og enkle å følge.

Noen familiemedlemmer ønsker å bli informert over hvordan det går i det daglige. Men det er så slitsomt å ikke kunne nevne litt feber, udramatiske legevaktsbesøk eller annet uten tirader av råd, ørten beroligende beskjeder med alvorlig stemme om at dette er helt normalt og kommer til å gå bra osv.

Vi VET at ørebetennelse er normalt, og vi laget ikke noe nummer ut av det. Vi VET at de fleste barn slutter å stamme, og at det sannsynligvis går seg til. Det er slike reaksjoner som gjør at vi slutter å kommunisere med de det gjelder og heller jatter med og svarer "bra" når man blir spurt hvordan det går, fremfor å dele info om hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart får vi forresten husbesøk, og det ser jeg frem til. Men jeg gruer meg til det obligatoriske ekspertforedraget om stamming med info som jeg uansett kjenner til fra før. Jeg er faktisk møkkalei slike ekspertforedrag, der hva jeg har å komme med ikke blir lyttet til. Det har blitt noen opp gjennom årene, og jeg vet nøyaktig hvilket tonefall og ansiktsuttrykk som vil bli benyttet. Forsøk på å avfeie blir møtt med snurthet, såre tær og furting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Imponerende, men definitivt ikke noe for meg...

http://www.aftenposten.no/leve/article2893215.ece

Det er greit at kosthold er viktig, men det der lyser av fanatisme og nesten religiøs glød, og det er litt ekkelt, i mine øyne. :forvirret: Dessuten tror jeg gjerne at komplekse problemstillinger krever komplekse løsninger, selv om det ikke alltid kan se slik ut i menigmanns øye. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at kosthold er viktig, men det der lyser av fanatisme og nesten religiøs glød, og det er litt ekkelt, i mine øyne. :forvirret: Dessuten tror jeg gjerne at komplekse problemstillinger krever komplekse løsninger, selv om det ikke alltid kan se slik ut i menigmanns øye. :roll:

Det samme slo meg. En klok gammel mann jeg kjenner, som selv er dypt kristen, sa en gang til meg at du skal alltid være skeptisk til de som fremstår som om de forvalter sannheten. Hans tro var bygd på mye tvil, noe som bare gjorde den sterkere for han. Mennesker som sier de har sannheten, er skumle.

Sier ikke at disse i artikelen er så sneversynte, og de har jo åpenbart gjort noe som var rett for seg selv, men det er det nyreligiøse skinnet over det jeg også reagerer på.

Endret av Arran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer på at de kutter ut såpass mange basisvarer uten å konferere emd andre, men det får de jo bestemme selv. Videre reagerer jeg på at de har kuttet ut ting de selv faktisk likte og savner, som å gå på pizzeria, ha ost på mat og spise vanlige kaker. Når man må spørre på restaurant for å forsikre seg om at matvarene ikke inneholder ditt og datt synes jeg det blir sært)

Klart, er man allergisk, så må man jo leve mer strengt, men så vidt jeg har skjønt, så er de jo ikke det. Vet det er en debatt om autisme og kosthold, der bla. Jenny McCarthy har gått sterkt ut, så det blie en litt annen debatt igjen.

Men bevares, beundringsverdige tiltak som tydeligvis kommer denne familien til gode. Men altså ikke noe for meg/oss.

Endret av Donpedro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos årsrapport:

Tallet for 2007 var 187. Jeg aner ikke hvor jeg finner tallene for 2008, og når jeg teller manuelt kommer jeg til 54...

Jeg har ca 10 kategorier, go det er tilsvarende ujevnhet for de andre kategoriene. What to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er vel sånn ca stikk motsatt av denne kvinnen her. Sitter og rett og slett himler med øynene, må jeg innrømme. Og serien skal jeg ikke se.

http://www.kjendis.no/2009/02/02/kjendis/t...ne_dro/4654620/

Susanne og Tor Espen har barna Caspar (5) og Amalie (3). Hun hadde bare vært borte fra barna en natt siden femåringen ble født.

- Det vanskeligste var å ikke ha kontroll, forteller hun i ettertid.

- Men det gikk jo greit. Jeg var mest redd for at om det skulle skje noe med dem, så var det ikke noe mammatrøst å få

Var det deilig å være på ferie og slippe husarbeidet?

- Det var jo greit, men jeg likte ikke å gi opp kontrollen, og jeg savnet de hjemme noe sinnsykt. Det var tøft.

Hun forteller at flere av de andre mødrene ringte hjem ti ganger om dagen, men selv ble det for hardt å snakke med de hjemme hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Deception

Jeg synes det er noe trist og stakkarslig over slik grenseløs altruisme, jeg, og jeg tror ikke at barna nødvendigvis har det så mye bedre kun med MOR; dessuten kan nok en mor som aldri får input utenfra, og som kun ofrer seg for familien tilslutt bli en person som sannsynligvis ikke har så mye å bidra med der, heller, selv om hun har gjort seg uerstattelig ved å ofre seg selv på barnas alter.

:dukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Også synes jeg synd på disse damene når barna en gang flytter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Da får de vel håpe på at barna skaffer dem barnebarn tidlig, slik at de har noen andre de kan leve livet sitt gjennom.

Ifølge KG-syklusen: engagementzilla=>=>weddingplannerzilla=>bridezilla=>pregnancyplannerzilla=>pregnancyzilla=>momzilla... :roll:

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...