Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #21 Skrevet 10. juni 2008 Jenter skal bli til omsorgsfulle mødre og dyktige husmødre, gutter trenger ikke dette. Det tror jeg ikke noe på. Jeg er cirka 30 og når det gjelder "evner" i hjemmet så er ikke jentene på noen måte overlegne gutta. Ikke kan de lage mat eller andre huslige sysler. Tror heller ikke noen av dem forsøker å legge spesielt mye innsats i å bli "dyktige husmødre"(som jeg snarere tror er et skjellsord blant mange av dem).
Gjest Emera Skrevet 10. juni 2008 #22 Skrevet 10. juni 2008 Det tror jeg ikke noe på. Jeg er cirka 30 og når det gjelder "evner" i hjemmet så er ikke jentene på noen måte overlegne gutta. Ikke kan de lage mat eller andre huslige sysler. Tror heller ikke noen av dem forsøker å legge spesielt mye innsats i å bli "dyktige husmødre"(som jeg snarere tror er et skjellsord blant mange av dem). Dette er ikke noe man gjør bevisst. "Dyktige husmødre" var derfor bare en måte å si det på. Dessuten skrev jeg generelt. Jeg både tror og ser selv at i noen hjem er det faktisk fremdeles kvinnen som tar hovedansvar. De sukker over å være både dobbelt- og trippelarbeidende. Det jeg mener er altså at dette fremdeles henger igjen, sånn delvis, fordi det tar tid å endre på slikt.
Gjest Gjest_Vilja_* Skrevet 13. juni 2008 #23 Skrevet 13. juni 2008 Denne undersøkelsen er bare piss. Det var en lignende undersøkelse ifjor, og da var konklusjonen at menn tar oftere hjemme-med-sykt-barn enn kvinner gjør. Dette stemmer også med statistikk i firmaet jeg jobber i (IT-konsulent- bedrift, mange menn, småbarnsfedre). Der hvor jeg kjenner både mammaen og pappaen så opplever jeg at de er nøye på å fordele syke-barn-fravær. Det er begges unger, og ingen enkelt-arbeidsgiver skal svi mer. Ingens jobb anses som høyere prioritert enn den andres, det er jo helt tragisk å tenke slik. Jeg har tolket dette til at jentene har plaget med å bære frem og føde barna, så da tar gutta litt ekstra innsats når ungene er syke.
Kara W Skrevet 16. juni 2008 #24 Skrevet 16. juni 2008 Ang. dette med at kvinner er mer borte fra jobb, så har nok det mye med yrket å gjøre. Dersom man har en kontorjobb, så kan man dra på jobb selv om man er snufset eller har litt vondt i hodet. Man drar ikke på jobb i en barnehage når man er smittsom. Vet man at man kan dra hjem litt tidelig eller komme litt sent, så er det lettere å dra på jobb, enn hvis man vet at alternativene er å enten jobbe i 8 timer eller bli hjemme hele dagen. Jeg tror at en statistikk gjort pr yrke hadde gitt et ganske annet resultat.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #25 Skrevet 16. juni 2008 Hvorfor kvinner ikke sier ifra om skjedelingen av arbeidsoppgavene i hjemmet? Fordi da kan mannen bare kontakte barnevernet og få deres fulle støtte i at man er en dårlig mor som bør miste omsorgen om man ikke gjør ALT mht barnestell og husarbeid! Ihvertfall på bygda.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå