Miau Skrevet 15. september 2008 #401 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg har lest endel inne på dette forumet, flere steder, og det bekrefter jo bare det jeg har visst hele tiden, at mange synes "mindre" om tykke. Godt innlegg. Jeg vil også påpeke at jeg har snakket med mange om dette. Jeg er litt overvektig selv, selv om jeg kanskje ikke kan kalles tykk (10kg for mye). Og ifølge min egne erfaringer er det ikke slik at i den virkelige verdenen at folk har så veldig mange fordommer, selvfølgelig kommer det ann på hvem garantert. Det kommer litt ann på rammen rundt den overvektige vedkommende også. Jeg har aldri problemer med å få oppmerksomhet på byen eller gutter, eller sex for den sakens skyld. Tvert imot er jeg vant til å få mye positiv oppmerksomhet. Ihvertfall der hvor jeg omgås. Hvordan dette kan rime i forhold til de negative holdingene kan man jo spørre seg om? Og isåfall spørre seg om hva slags type mennesker som besitter negative holdninger. Og hvor er i såfall disse menneskene.. for jeg har til gode å møte noen som helst som ikke behandler meg med respekt i det virkelige liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest meg Skrevet 1. desember 2008 #402 Del Skrevet 1. desember 2008 For å svare på tråden. Nei eg har ingen fordommar mot overvektige. Tenker ikkje noke over det når eg ser dei, husker i grunnen ikkje å ha sett så mange heller, men kommer vel av at eg ikkje har fokus på det. Blir helt sjokkert over folk som gidder engasjere seg i andre si vekt og komme med nedsettande kommentarar om kropp og klede. Man har da bedre ting å gjer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehønen Skrevet 21. januar 2009 #403 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg har også fordommer mot overvektige... Det som irriterer meg mest er at de alltid har en unnskyldning. "Det er arvelig", "Det er noe galt med forbrenningen min", "Jeg spiser kjempesundt og trener hver dag, likevel er jeg feit"... Jeg kan gå med på at folk har forskjellige gener og forskjellig forbrenning, men du blir ikke TJUKK av å ha lav forbrenning hvis du samtidig spiser sundt og trener normalt. Jeg nekter å tro at noen blir feite av havregryn med melk til frokost, et par brødskiver til lunsj, litt frukt til mellommåltid og alminnelig middag uten masse fløtesauser, MacD og kjøttdeig med 20% fett. Det kan rett og slett ikke la seg gjøre! Synes også det er mange som kler seg så de ser tykke og ufreshe ut, men det er jo mange normalvektige som også har merkelige klær på Og det er ikke umulig å finne fine klær! Sjefen min har minst 40 kilo for mye, og bruker sikkert str 46-50 men hun er en av de flotteste og mest velkledde damene jeg vet om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #404 Del Skrevet 22. januar 2009 Hvordan dette kan rime i forhold til de negative holdingene kan man jo spørre seg om? Og isåfall spørre seg om hva slags type mennesker som besitter negative holdninger. Og hvor er i såfall disse menneskene.. for jeg har til gode å møte noen som helst som ikke behandler meg med respekt i det virkelige liv. Disse menneskene tør ikke si noe til de overvektige i det virkelige liv, men når de kommer hjem etter å ha sett et par overvektige sjeler så kaster de seg over tastaturet og får utløp for all innestengt aggresjon mot overvektige sjeler. Eller de snakker bak ryggen deres. De har et voldsomt behov for å føle seg bedre enn andre, og ved å rakke ned på de overvektige så føler de at de gjør en god gjerning ved å peke på at "feite folk er dumme og ekle osv" og at det er bare å ta seg sammen, og gode gjerninger gjør som kjent alltid godt i hjerteroten. Alle overvektige vet at de er overvektige og de trenger i grunnen ingen som forteller dem det, de har speil selv. De fleste vet også godt grunnen til at de har blitt overvektige, det er unntakene som er overvektige pga. genfeil, medisinering eller lignende. Men jeg forstår godt at mange føler behov for å komme med bortforklaringer for det må være utrolig irriterende og nedverdigende å hele tiden måtte forklare seg overfor uttalelser om hvorfor de har latt seg selv bli så feite og ekle. De fleste av oss har vel kommet i forsvarsposisjon en eller annen gang når vi har følt oss angrepet. Jeg syns synd på de som har disse fordommene for de overvektige kan slanke seg men fordommer blir sittende fast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarilynM Skrevet 26. januar 2009 #405 Del Skrevet 26. januar 2009 Jeg er 23 år, og sklir rett inn i str 38. (Det er tydeligvis idealet i denne tråden) Jeg har desverre veldig lett for å legge på meg, og er ekstremt glad i mat, allikevel har ikke vekta rikket seg de siste to årene. Dette kan forklares med at jeg går på streng diett (pga allergi og intolleranser, ikke frivillig :gjeiper: ). Jeg spiser det alle jeg kjenner kaller supersunt (ikke sukker, raske karbohydrater, ikke ferdigmat overhodet, masse frukt og grønt) og trener 2-3 ganger i uka. Ikke lider jeg noen nød, ikke savner jeg noe av det jeg må holde meg unna, og ikke synes jeg at andre har det så mye bedre enn meg bare fordi de kan spise hva de vil.. Jeg vet av erfaring at jeg lett kan legge på meg 10 kg på 2 mnd, men så lenge jeg er kritisk til HVA jeg putter i munnen, kan jeg spise akkurat så mye jeg vil. Jeg kan også gå flere mnd med praktisk talt NULL fysisk aktivitet, uten at det vises på vekta. For min del handlet det om å vende seg til "naturlig" mat, uten sukker og hvitt mel og McDonalds-innslag, og det var ikke så forbannet vanskelig. Lavt stoffskifte har jeg også, men spiser fortsatt rundt 2000 kcal om dagen uten problemer. (Jeg kommer til og med fra en familie med overvektige kvinner...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kråkaa Skrevet 28. januar 2009 #406 Del Skrevet 28. januar 2009 Det irriterer meg at veldig overvektige folk alltid må gå med bittesmå ryggsekker med syltynne reimer.. ...Føler meg så slem nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bare innom Skrevet 28. januar 2009 #407 Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg har også fordommer mot overvektige... Det som irriterer meg mest er at de alltid har en unnskyldning. "Det er arvelig", "Det er noe galt med forbrenningen min", "Jeg spiser kjempesundt og trener hver dag, likevel er jeg feit"... Jeg kan gå med på at folk har forskjellige gener og forskjellig forbrenning, men du blir ikke TJUKK av å ha lav forbrenning hvis du samtidig spiser sundt og trener normalt. Jeg nekter å tro at noen blir feite av havregryn med melk til frokost, et par brødskiver til lunsj, litt frukt til mellommåltid og alminnelig middag uten masse fløtesauser, MacD og kjøttdeig med 20% fett. Det kan rett og slett ikke la seg gjøre! Det er tilfeldig at det er deg jeg siterer, og det er ikke deg jeg "arresterer", men alle de som har denne holdningen du viser her. For jeg ville rokket ved absolutt alt du hevder å "nekte å tro på" i dette innlegget. Jeg er ikke overvektig nå, men jeg vil bli det om kort tid. Da vil jeg leve på 14-1600 kcal pr dag (streng diett), og aktivitetsnivå tilpasset energiinntak, og likevel vil jeg gå opp 8-12 kg... Om ca 6 mnd vil jeg ha startet vektnedgangen igjen, og da må jeg opp på et energiinntak på ca 2500-3000 kcal pr dag, og om 8-10 mnd vil jeg ha tapt de 8-12 kg jeg kommer til å legge på meg det neste halve året. Og disse kiloene vil jeg ha tatt av til tross for høyt energiinntak og uten å trene. Snakk om "kjerringa mot strømmen", ikke sant? Det strider mot all sunn fornuft, men det er like fullt sannheten. Husk at teori og praksis er to ulike ting, og du baserer dine fordommer på en del av en teori, ikke hele teorien, og så absolutt ikke virkeligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehønen Skrevet 29. januar 2009 #408 Del Skrevet 29. januar 2009 Det er tilfeldig at det er deg jeg siterer, og det er ikke deg jeg "arresterer", men alle de som har denne holdningen du viser her. For jeg ville rokket ved absolutt alt du hevder å "nekte å tro på" i dette innlegget. Jeg er ikke overvektig nå, men jeg vil bli det om kort tid. Da vil jeg leve på 14-1600 kcal pr dag (streng diett), og aktivitetsnivå tilpasset energiinntak, og likevel vil jeg gå opp 8-12 kg... Om ca 6 mnd vil jeg ha startet vektnedgangen igjen, og da må jeg opp på et energiinntak på ca 2500-3000 kcal pr dag, og om 8-10 mnd vil jeg ha tapt de 8-12 kg jeg kommer til å legge på meg det neste halve året. Og disse kiloene vil jeg ha tatt av til tross for høyt energiinntak og uten å trene. Snakk om "kjerringa mot strømmen", ikke sant? Det strider mot all sunn fornuft, men det er like fullt sannheten. Husk at teori og praksis er to ulike ting, og du baserer dine fordommer på en del av en teori, ikke hele teorien, og så absolutt ikke virkeligheten. Jeg tror ikke helt jeg forstår innlegget ditt. Hvordan vet du at du vil gå opp så mange kilo? Og hvorfor må du opp på et høyere energiinntak igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bare innom Skrevet 29. januar 2009 #409 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg tror ikke helt jeg forstår innlegget ditt. Hvordan vet du at du vil gå opp så mange kilo? Og hvorfor må du opp på et høyere energiinntak igjen? Hvordan og hvorfor er ikke relevant, siden mitt svar er et tilsvar på din påstand: Jeg nekter å tro at noen blir feite av havregryn med melk til frokost, et par brødskiver til lunsj, litt frukt til mellommåltid og alminnelig middag uten masse fløtesauser, MacD og kjøttdeig med 20% fett. Det kan rett og slett ikke la seg gjøre! Jeg fortalte deg at det lar seg gjøre å legge kraftig på seg selv om man har et daglig energiinntak på 14-1600 kcal pr dag. Jeg fortalte også at det lar seg gjøre å gå ned i vekt uten trening, selv om man har et daglig energiinntak på 2500-3000 kcal pr dag. Hvordan og hvorfor er derfor ikke relevant. Men siden du spør... Jeg har "Malabsorpsjon" i tarmene på grunn av en sykdom, og tarmene har problemer med opptak av næringsmidler, og jeg må derfor ha et høyere næringsinntak enn de fleste for å få i meg tilstrekkelig næring/energi. Det forklarer hvorfor jeg går ned i vekt med et høyt energiinntak. Og motsatt, når jeg legger på meg, er det fordi jeg går på medisiner som gir vektøkning til tross for lavt energiinntak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 29. januar 2009 #410 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Eg er av den typen som ser heilheten ved eit menneskje. Ein enkel eigenskap kan ikkje forandre synet mitt på eit menneskje. Det må vere ein frykteleg negativ eigenskap, i så fall. Eg har vel ikkje nokre spesielle fordommer mot overvektige. Når eg tenkjer meg om, så bruker eg ikkje legge merke til folk i det heile tatt når eg er ute å går. Eg går som regel i mine eigne tanker. Hvordan og hvorfor er ikke relevant, siden mitt svar er et tilsvar på din påstand: Jeg fortalte deg at det lar seg gjøre å legge kraftig på seg selv om man har et daglig energiinntak på 14-1600 kcal pr dag. Jeg fortalte også at det lar seg gjøre å gå ned i vekt uten trening, selv om man har et daglig energiinntak på 2500-3000 kcal pr dag. Hvordan og hvorfor er derfor ikke relevant. Det er eigentleg veldig relevant. Elles går det ikkje an å vite om det du skriver er sant. (Eg ser at du har skrive kva det er, ville berre skrive kvifor det er relevant.) Endret 29. januar 2009 av Infralove Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langsyne Skrevet 29. januar 2009 #411 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Når vedkommende er så stor at de så vidt kommer inn døra? Om jeg absolutt skulle tenke noe, tenker jeg at det er synd og tragisk, og at vedkommende har problemer med mat. Hva annet skulle jeg tenke? Irritere meg selv over dem og ha en tåpelig holdning til dette samfunnsproblemet? Jeg har egentlig ikke så lett for å ha fordommer mot mennesker som eier slike problemer, som er arvelig, som kanskje kommer av noe i oppveksten (mobbing). Det er vel problemene som er årsaken til slike problemer, jeg har fordommer mot! Endret 5. februar 2009 av Langsyne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehønen Skrevet 29. januar 2009 #412 Del Skrevet 29. januar 2009 Hvordan og hvorfor er ikke relevant, siden mitt svar er et tilsvar på din påstand: Jeg fortalte deg at det lar seg gjøre å legge kraftig på seg selv om man har et daglig energiinntak på 14-1600 kcal pr dag. Jeg fortalte også at det lar seg gjøre å gå ned i vekt uten trening, selv om man har et daglig energiinntak på 2500-3000 kcal pr dag. Hvordan og hvorfor er derfor ikke relevant. Men siden du spør... Jeg har "Malabsorpsjon" i tarmene på grunn av en sykdom, og tarmene har problemer med opptak av næringsmidler, og jeg må derfor ha et høyere næringsinntak enn de fleste for å få i meg tilstrekkelig næring/energi. Det forklarer hvorfor jeg går ned i vekt med et høyt energiinntak. Og motsatt, når jeg legger på meg, er det fordi jeg går på medisiner som gir vektøkning til tross for lavt energiinntak. Takk for svaret ditt. Jeg forstår selvfølgelig at det finnes noen som har sykdommer eller bruker medisiner som gjør at de legger på seg eller har sykdommer og lidelser som fører til dette. Og det er sånn sett ikke dem jeg "irriterer" meg over. Var dårlig formulert i mitt forrige innlegg hvor jeg skrev at jeg ikke trodde det kunne la seg gjøre. Det jeg synes er merkelig er at "alle" overvektig skylder på sykdom og medisin og jeg nekter å tro at alle overvektige i dette landet kan skylde på det. Og jeg innrømmer gjerne at en fordom er en utrolig dårlig egenskap... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #413 Del Skrevet 10. februar 2009 Ja, det har jeg. Jeg tenker ting som: - Du må være usannsynlig lat. - Du burde kanskje se litt på vanene dine når det gjelder mat og mosjon. - Når han/hun er gift, er det håp for alle... - Du hadde kanskje ikke trengt å forsyne deg med tre pannekaker etter lunsjen? - Jeg ser du ser etter et ledig sete på t-banen, men du har bare godt av å stå litt! - Tenk å være så svær, da svetter man sikkert mye... Jeg tar meg også i å tenke at overvektige personer sitter mye hjemme og trøstespiser og ser på Oprah og Dr. Phil og har få venner og sitter mye foran PC'en og ikke har så mange venner. Blir litt overraska når feite folk går på konserter og fester og på date... Når de skal på date, tenker jeg at det fins jo feite folk av motsatt kjønn også... Jeg er også en fæl person. :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #414 Del Skrevet 10. februar 2009 Disse menneskene tør ikke si noe til de overvektige i det virkelige liv, men når de kommer hjem etter å ha sett et par overvektige sjeler så kaster de seg over tastaturet og får utløp for all innestengt aggresjon mot overvektige sjeler. Eller de snakker bak ryggen deres. De har et voldsomt behov for å føle seg bedre enn andre, og ved å rakke ned på de overvektige så føler de at de gjør en god gjerning ved å peke på at "feite folk er dumme og ekle osv" og at det er bare å ta seg sammen, og gode gjerninger gjør som kjent alltid godt i hjerteroten. Alle overvektige vet at de er overvektige og de trenger i grunnen ingen som forteller dem det, de har speil selv. De fleste vet også godt grunnen til at de har blitt overvektige, det er unntakene som er overvektige pga. genfeil, medisinering eller lignende. Men jeg forstår godt at mange føler behov for å komme med bortforklaringer for det må være utrolig irriterende og nedverdigende å hele tiden måtte forklare seg overfor uttalelser om hvorfor de har latt seg selv bli så feite og ekle. De fleste av oss har vel kommet i forsvarsposisjon en eller annen gang når vi har følt oss angrepet. Jeg syns synd på de som har disse fordommene for de overvektige kan slanke seg men fordommer blir sittende fast. Jeg føler meg ikke så mye bedre enn overvektige personer, men jeg føler at jeg kanskje er flinkere til å forandre negative ting i livet mitt enn en som er overvektig. Mange overvektige personer kan være superflinke, intelligente og hyggelige mennesker - men fy f... så bælfeite... Noen ganger blir jeg bare helt hypnotisert over hvor svær det går an å bli. Ikke alle overvektige er klar over at de er det, men de trenger ikke å høre det fra tilfeldig forbipasserende. Det beste er om legen eller en som står en nær sier det. For meg er det for det meste et helseaspekt som gjør at jeg synes det er synd at endel er så feite, og det må være jævlig tungt bare å gå rundt og bære på alt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rayden Skrevet 12. februar 2009 #415 Del Skrevet 12. februar 2009 Hvis jeg ser store folk, saa er det ikke slik at jeg tenker pa det med en gang. Det er ofte hvis de star og gnir seg i henda mens de venter paa aa fa servert en hamburger eller lignende at jeg tenker.. HALO, hva driver du med ? DU har ikke godt av det. Eller hvis de allerede har kjopt seg en burger eller sjokolade og de gafler den i seg som idioter, akkurat som maten har tenkt aa forsvinne hvis de ikke spiser den fort nok . Jeg tror ogsa at siden de synes sa synd paa seg selv, sa skal de dermed tillate seg aa spise en 200 grams hamburger da, siden det er sa vanskelig og stakkarslig og trist at de har et problem med mat, at de liksom fortjener aa trykke i seg mat dagen lang. "Naar jeg alikevel er saa stor, sa spiller det ingen rolle om jeg spiser enda en burger". Nei uff. Jeg syns det er trist! Jeg skulle oenske for demmes skyld at de vet at man kan foele seg mye bedre hvis man er lettere, tenker da paa ryggplager, kne og hud og slike ting.. Har selv vaert stor men ikke gigant, og har naa gatt ned 15 kilo, og foeler meg mye bedre. Men vet man ikke hvordan det foeles, sa blir man kanskje ikke motivert heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spikern Skrevet 13. februar 2009 #416 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg forundres over alt som folk legger merke til, som at feite folk gnir seg i hendene mens de venter på maten og at de kaster maten i seg. Jeg tror jeg må være en lite observant person for jeg får ikke med meg annet enn helt ekstreme handlinger, og der inngår ingen av de ovennevnte elementer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PopTart Skrevet 13. februar 2009 #417 Del Skrevet 13. februar 2009 Om jeg vil gå så langt som å si at jeg har en fordom mot overvektige, det vet jeg ikke helt. Men jeg har nok tenkt mine tanker når jeg ser noen veldig tykke mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amu Skrevet 13. februar 2009 #418 Del Skrevet 13. februar 2009 Fordommene mot tykke mennesker hjelper ikke tykke mennesker til å bli tynne. Slik at alle dere som er slanke og intelligente, men som selvfølgelig og naturligvis spiser 6 små måltider hver dag, bestående av i hoveddel grønnsaker, kylling eller fisk, litt korn produkter på morgenen (som må være et visst antall fibermengde, ikke noe vanlig brød. ), som følger stadig med i hva som er optimalt å spise for å holde kroppen sunn og slank, som derfor også gjerne går sultne mange ganger om dagen, og som trener minst 1 time 5 ganger i uken, og som aldri rører kaker, godteri og lignende kan slutte å irritere dere? Burde ikke disse fordommene mot tykke, også inkludere mennesker som er forholdsvis slanke, men som drikker 2 liter cola om dagen? Eller de som på annet vis har en lyte. Folk som pøser på med alkehol i helgene, røykere, slanke som spiser som en på 100kg, mennesker som bare sitter foran tven etter jobb, folk som er på trygd, folk som brukr mye tid på online forumer for å baksnakke andre og komme med personlige angrep på folkegrupper. Hvis det faktisk har seg slik at dere med fordommer er så mye bedre enn oss. Da har dere vel overskudd til å legge fordommene til side for et øyeblikk, og heller prøve å konstruktivt oppmuntre overvektige til å gå ned i vekt og til å ha et bra liv. Istedet for å få de til å føle seg mindreverdige og som et uønsket element av samfunnet. Du har rett i at fordommer mot tykke ikke får den tynne. Men å rakke ned på tynne kan hende får dem til å føle seg bedre? Jeg var tidligere veldig tynn, og vet alt om blikkene tykke folk får. I motstning til de fleste tykke, vil jeg tro, fikk jeg høre det OFTE. Så tynn du er, du ser ut som et beinrangel, spiser du ikke? . Både fra kjente og ukjente. Noe som har provosert meg når det er snakk om tynne/tykke, er at mange tykke synes det er greit å si de heller vil ha litt mer kjøtt på kroppen, enn å være formløs. Mer å ta i, mer å vær gla i - guttene vil jo ikke ha jenter uten pupper, rumpe og lår. For alle tynne jenter spiser bare salat og går rundt sure og sultne. Tynne jenter er stygge og ekle og har skylda for at jenter har spiseforstyrrelser. Jeg har etter mange år med konstant fokus på kroppen min, fått fordommer mot folk som tar seg retten til å kommentere den på en negativ måte. Spesielt når det gjøres for at de selv skal føle seg bedre. De tykke menneskene jeg har fordommer mot, er de som lar barna arve sine spisevaner slik at de blir overvektige uten selv å ha et valg. Det er trist å se barn som er så fete at de ikke kan delta i lek. Og fordommene gjelder ikke alle som har noen lyter, men voksne mennesker som overfører sine dårlige selvvalgte vaner til sine barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariehønen Skrevet 13. februar 2009 #419 Del Skrevet 13. februar 2009 Ja, det har jeg. Jeg tenker ting som: - Du må være usannsynlig lat. - Du burde kanskje se litt på vanene dine når det gjelder mat og mosjon. - Når han/hun er gift, er det håp for alle... - Du hadde kanskje ikke trengt å forsyne deg med tre pannekaker etter lunsjen? - Jeg ser du ser etter et ledig sete på t-banen, men du har bare godt av å stå litt! - Tenk å være så svær, da svetter man sikkert mye... Jeg tar meg også i å tenke at overvektige personer sitter mye hjemme og trøstespiser og ser på Oprah og Dr. Phil og har få venner og sitter mye foran PC'en og ikke har så mange venner. Blir litt overraska når feite folk går på konserter og fester og på date... Når de skal på date, tenker jeg at det fins jo feite folk av motsatt kjønn også... Jeg er også en fæl person. :-P Det er akkurat sånne ting jeg tenker også, så jeg må være minst like fæl som deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #420 Del Skrevet 13. februar 2009 Ja, såfremt det ikke skyldes sykdommer. Det er vanvittig ekkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå