NovaFlare Skrevet 19. juni 2008 #361 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg har da vel ikke sagt noe om deg?!! Men jeg traff kanskje spikeren på hodet?!! ;-) Teit utsagn. Det er ingen andre enn meg som har snakket om cafebesøk i denne tråden tror jeg, bare slapp av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mystery_forest Skrevet 19. juni 2008 #362 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Jeg må også innrømme at jeg har fordommer mot overvektige.. Jeg burde ikke ha det.. Det finnes mange grunner til at folk er overvektige, men det er lett å tenke at "hvordan orker han/hun å gå å bære på så mange kilo og hvorfor slanker de seg ikke"! Endret 19. juni 2008 av mystery_forest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 19. juni 2008 #363 Del Skrevet 19. juni 2008 Teit utsagn. Det er ingen andre enn meg som har snakket om cafebesøk i denne tråden tror jeg, bare slapp av Skal jeg slappe av nå? Jeg trodde denne tråden handlet om at folk skulle trene, trene og bli tynne, tynne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 19. juni 2008 #364 Del Skrevet 19. juni 2008 Skal jeg slappe av nå? Jeg trodde denne tråden handlet om at folk skulle trene, trene og bli tynne, tynne. Nei, den handler om fordommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 19. juni 2008 #365 Del Skrevet 19. juni 2008 Skal jeg slappe av nå? Jeg trodde denne tråden handlet om at folk skulle trene, trene og bli tynne, tynne. Trist at du det er så festlig... Sier en del om deg. Denne tråden handler om fordommer mot overvektige, du har nok misforstått litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 20. juni 2008 #366 Del Skrevet 20. juni 2008 Jeg var overvektig som barn, og vet hvor utrolig vanskelig det er å stikke seg ut på den måten, spesilt når man er ung. Kjæresten min er en drittsekk når det kommer til sånne ting, sier feks "hun burde vel ikke akkurat spise den bollen der" og "kanskje han skulle legge fra seg den pølsa". Jeg kjenner jeg blir såret når han sier sånt, for det kunne like gjerne vært meg, liksom. Skal ikke late som jeg er mye bedre enn alle andre, og er helt ufordomsfull. Tar meg selv i å tenke litt av hvert, er jeg redd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 20. juni 2008 #367 Del Skrevet 20. juni 2008 Trist at du det er så festlig... Sier en del om deg. Denne tråden handler om fordommer mot overvektige, du har nok misforstått litt. Kanskje jeg er overvektig da vet du... og overvektige er jo ofte veldig festlige har jeg hørt. Er ikke det en av fordommene da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamourgirl Skrevet 20. juni 2008 #368 Del Skrevet 20. juni 2008 Kanskje jeg er overvektig da vet du... og overvektige er jo ofte veldig festlige har jeg hørt. Er ikke det en av fordommene da? Mhm, feite mennesker er alltid morsomme... Jammen er hun tjukk, men hun er jo alltid så blid og har så god selvironi! Til Nova, grunnen til at flere nevner deg, er at du i en haug med innlegg har snakket om denne venninna di som drikker cola og spiser salat. Du må jo være opphengt i det når du klarer å bruke så mange ord på det, mener jeg... MEN, hva med å si det til henne. "Jeg syns synd på deg som ikke går ned! (det er det hun vil høre) Men hva med å kutte cola? (det er det du vil si, og hun ikke vil høre) Skal vi ha en avtale? (da involverer du deg selv som venninne) Du kutter cola og jeg kutter (noe du kan slutte med)... " Jeg tror noe sånt vil være smart. Jeg tror flere skjønner mye av det du sier, og flere kjenner overvektige mennesker som sier akkurat slike ting, men vi blir ikke bedre av å irritere oss, men av og si det som ligger oss på hjertet. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 20. juni 2008 #369 Del Skrevet 20. juni 2008 Har ikke vært inne her siden jeg skrev innlegget om den 16-års gamle jenta som fikk spiseforstyrrelser. Som jeg tenkte var det ingen som sanset det i det hele tatt. Hennes far har tatt henne til lege nå, og hun skal få hjelp. Håper det går bra med henne. Legen hadde spurt jenta om hva det var som fikk henne til å starte å slanke seg. Hun var nemlig i utgangspunktet ikke overvektig. Men det synes mora til en annen venninne som hadde slengt ut av seg at hun ikke fattet at jenta kunne spise burgere på Mc Donalds, hun som var så lubben fra før. Det satte det hele i gang. Videre leser jeg her at tjukke folk dør tidligere enn andre. Nå er jeg kun lettere overvektig og trives med det. Men i min familie er det mange som er veldig overvektige og de er eller har blitt steingamle.Er de gjenferd eller Og videre er det noen som påstår at alle overvektige er uføretrygdet Alle feite folk er morsomme Jeg kjenner ei som er ekstremt overvektig. Hun jobber og nærmer seg pensjonsalder, og er det minst morsomme menneske jeg vet om. Dette er i sannhet en merkelig tråd :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #370 Del Skrevet 20. juni 2008 NovaFlare; jeg synes du får ufortjent mye pepper her. Snakk om å vri og vende på ordene da. Men kg-kjerringer vettu. Jeg synes ikke dette er en mer merkelig tråd enn andre tråder på kg, ulva. Og jeg skjønner skuffelsen din over at ingen enset historien din, men den var jo ikke noe spesiell, bortsett fra de som er berørt selvfølgelig. (Spiseforstyrrelser ER trist, men nok så vanlig.) Husk at mange av oss i tråden selv har vært overvektig og kjenner igjen unnskyldningene, vi har jo brukt de selv! Men når vi så har klart å snu livssituasjonen vår, så får vi et annet syn på saken, nemlig at det går an å gjøre noe med problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 20. juni 2008 #371 Del Skrevet 20. juni 2008 NovaFlare; jeg synes du får ufortjent mye pepper her. Snakk om å vri og vende på ordene da. Men kg-kjerringer vettu. Jeg synes ikke dette er en mer merkelig tråd enn andre tråder på kg, ulva. Og jeg skjønner skuffelsen din over at ingen enset historien din, men den var jo ikke noe spesiell, bortsett fra de som er berørt selvfølgelig. (Spiseforstyrrelser ER trist, men nok så vanlig.) Husk at mange av oss i tråden selv har vært overvektig og kjenner igjen unnskyldningene, vi har jo brukt de selv! Men når vi så har klart å snu livssituasjonen vår, så får vi et annet syn på saken, nemlig at det går an å gjøre noe med problemet. Jeg skjønner det gjest. Og jeg har brukt de samme unnskyldningene selv mange ganger. Vet det er tomme unnskyldninger mange ganger, men vet også at alt ikke er svart/hvitt. Og det jeg ville oppnå ved å fortelle historien var jo at folk skulle tenke seg om før de bombastisk slår fast det ene og det andre. Det kan faktisk få store følger for noen og jeg synes det er vikitg å tenke konsekvenser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 21. juni 2008 #372 Del Skrevet 21. juni 2008 MEN, hva med å si det til henne. "Jeg syns synd på deg som ikke går ned! (det er det hun vil høre) Beklager, men en sånn type venninne er jeg ikke. Og det er det venninnene mine setter pris på ved meg, jeg er ærlig. Jeg sa at hun burde kutte colaen om hun ville ned (hun tok opp temaet, ikke jeg, selv om dere prøver å vri det til at JEG er opptatt av hva hun putter i seg!) men det ville hun ikke. Det er da jeg mener at hun kan bruke cafebesøket på å prate om noe annet istedet, når hun ikke tar imot tilbakemeldinger, hvorfor da klage? Og hvorfor skal jeg ofre meg og kutte ut noe for hennes skyld, når hun tydelig sier at hun ikke vil? Hadde hun sagt at hun SLET med å kutte cola er det noe annet, men hun VIL ikke det, likevel klager hun på vekta. Jeg er, imotsetning til hva dere prøver å vri det om til, svært lite opptatt av vekt og kalorier og hva hun putter i seg, men når hun snakker om det hele tide, må det være lov til å bli lei av å høre om det, når hun ikke vil gjøre noe med det problemet hun sier hun har! ELLER? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 21. juni 2008 #373 Del Skrevet 21. juni 2008 Jeg synes generelt det er slik at man ikke 'får lov' til å si noe negativt til folk. Dette synes jeg absolutt man burde bli flinkere til - men selvsagt si fra på en konstruktiv måte. Om Nova eller Glamour-måten er den beste får man se an vedkommende litt. Hovedbudskapet er jo det samme - for mye cola/sukker er ikke bra. Man skal pase seg for å dulle for mye med folk også slik at litt klar tale kan være ok innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 21. juni 2008 #374 Del Skrevet 21. juni 2008 Jeg synes generelt det er slik at man ikke 'får lov' til å si noe negativt til folk. Dette synes jeg absolutt man burde bli flinkere til - men selvsagt si fra på en konstruktiv måte. Om Nova eller Glamour-måten er den beste får man se an vedkommende litt. Hovedbudskapet er jo det samme - for mye cola/sukker er ikke bra. Man skal pase seg for å dulle for mye med folk også slik at litt klar tale kan være ok innimellom. Ja, neste gang de overvektige venninnene mine sitter og spiser ostepop, kaker, sjokolade og drikker litervis med cola, mens de samtidig sier: "jeg burde ikke spise/drikke dette, for jeg er blitt så feit, men"................(Fyll inn passende unnskydning her), skal jeg være klar i min tale. Da skal jeg si: "men så la være da, eller la være å påpeke at du er feit". Å velge å spise/drikke disse tingene, er et valg man tar. Man bruker mat som belønning, trøst, eller spiser bare fordi det er godt...what ever. Poenget er at jeg blir dømmende over for de som holder på sånn. Jeg har vært sånn selv, og vet at det er hardt å gjøre noe med det. Men når jeg klarte det, klarer de det også. Det er faktisk bare å bestemme seg for å gjøre noe med det. Være hard med seg selv. Som sagt, fordommer er ikke bra å ha, men det er neimen ikke bra å leve i selvbedrag heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 21. juni 2008 #375 Del Skrevet 21. juni 2008 Men jeg skjønner altså ikke poegnet med å si fra jeg da. Tror dere virkelig at noen som drikker masse cola ikke skjønner at det er usunt? At de som er skstremt overvektige ikke vet dette selv? At de rett og slett har gått glipp av kunnskapen om at det er best å trene og spise sunt? Jeg tror behovet for at det blir sagt fra ligger hos de som sier fra. De irriterer seg og får behov for å si noe. Og det er greit. Det er helt normalt å irritere seg over andre og det er helt normalt å få behov for å si noe. Men jeg tviler på at et mennenske som er ekstremt overvektig trenger å bli fortalt det for informasjonens del. Og Nova Flare. Det høres jo egentlig ut som om det er denne venninnen som irriterer deg, mer enn overvektige generelt. Og alle overvektige er ikke som henne. Jeg kjenner f.eks knapt et menneske lengre som drikker vanlig cola. Overvektig eller ikke overvektig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 21. juni 2008 #376 Del Skrevet 21. juni 2008 Men jeg skjønner altså ikke poegnet med å si fra jeg da. Tror dere virkelig at noen som drikker masse cola ikke skjønner at det er usunt? At de som er skstremt overvektige ikke vet dette selv? At de rett og slett har gått glipp av kunnskapen om at det er best å trene og spise sunt? Jeg tror behovet for at det blir sagt fra ligger hos de som sier fra. De irriterer seg og får behov for å si noe. Og det er greit. Det er helt normalt å irritere seg over andre og det er helt normalt å få behov for å si noe. Men jeg tviler på at et mennenske som er ekstremt overvektig trenger å bli fortalt det for informasjonens del. Og Nova Flare. Det høres jo egentlig ut som om det er denne venninnen som irriterer deg, mer enn overvektige generelt. Og alle overvektige er ikke som henne. Jeg kjenner f.eks knapt et menneske lengre som drikker vanlig cola. Overvektig eller ikke overvektig. Hele poenget er jo at de vet det er usunt, men de gjør det likevel. Hele tiden. Samtidig som at de har masse unnskyldninger for at de gjør det, OG klager på at de er overvektige. Har man valgt å være overvektig, ja så la være å kommentere alt man putter i seg, og klag på at man er overvektig. Spis, drikk og vær glad da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 21. juni 2008 #377 Del Skrevet 21. juni 2008 Hele poenget er jo at de vet det er usunt, men de gjør det likevel. Hele tiden. Samtidig som at de har masse unnskyldninger for at de gjør det, OG klager på at de er overvektige. Har man valgt å være overvektig, ja så la være å kommentere alt man putter i seg, og klag på at man er overvektig. Spis, drikk og vær glad da. Enig med du! Samtidig skal man jo være litt forsiktig i tilfeller hvor man ikke kjenner vedkommende så godt og ikke 'spisemønsteret'. Mange kan jo være flink 99% av tid men skeie ut innimellom. Hvis man treffer på vedkommende den ene prosenten kan man jo få et sjevt inntrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. juni 2008 #378 Del Skrevet 21. juni 2008 Jeg er selv overvektig, og har lenge hatt en temmelig usunn livsstil. Jeg var selvsagt klar over det, og det var bare meg det sto på for å endre den (noe jeg nå har gjort). I NovaFlares tilfelle så forstår jeg henne godt, og hadde selv kommet med en kommentar hadde det vært meg - men da på en fin og kanskje litt humoristisk måte. Man må kunne tåle å motta og å gi konstruktiv kritikk i tilfeller som er så åpenbare som det NovaFlare kommer med. Om man ser en overvektig som tar seg et glass cola uten at man vet noe annet om omstendighetene, ja, da har man selvsagt ingenting med å si noe. Men jeg er heller ikke særlig god på å gi masse sympati til mine venner når de er i en situasjon grunnet egne valg og bevisst ikke ønsker å endre disse valgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 21. juni 2008 #379 Del Skrevet 21. juni 2008 (endret) Tja når det gjelder akkurat denne situasjonen, kanskje det er faktisk bra å si fra? Ellers kommer man bare unnskylding etter unnskylding, det er så utrolig enkelt å finne unnskyldinger og bare glemme seg selv i dem. I morgen, eller kanskje fra neste uke skal jeg spise bra og trene mer. Man lurer seg selv at andre ser heller ikke vekten med DE buksene og DEN toppen? Kanskje å være litt brutal kan faktisk være litt bra? At hvis andre ikke tror mine unnskyldinger, hvorfor skulle jeg gjøre det? Det å stakkarsliggjøre og bare vise empati kan faktisk funke som det motsatte, med å bare si 'stakkars deg som ikke klarer å tape vekt' blir jo man bare offer og mister litt av makten? Det er jo bare meg som er ansvarlig over vekten min, jeg er ikke offer og jeg må ta ansvar. Men det er sikkert til en viss grad forskjellig fra person til person. Noen tåler litt mer enn andre og blir motivert av andre ting. Men jeg kan tenke meg at det å være ærlig kan faktisk gjøre en del bra for ganske mange. Ville bare legge til - det å være 'brutalt' ærlig betyr ikke at man må fornærme noen og få dem til å føle seg dårlig (og da spise ennå mer da man kommer hjem) (og bare som det er sagt, jeg har slitet litt med vekta selv, så jeg vet alt om de unnskyldingene) Endret 21. juni 2008 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. juni 2008 #380 Del Skrevet 21. juni 2008 Helt enig med mrs_bond. Det er en balansegang mellom å vise empati og sympati uten å gjøre noen til offer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå