Gå til innhold

Har du fordommer mot overvektige?

Gjest Drodlebrura

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Noe av det som provoserer meg mest av alt er det at så mange går rundt og tror at alle overvektige spiser godteri hver dag. Det er veldig langt fra sannheten! Jeg selv for eksempel, har en slank samboer. Han spiser en hel pose potetgull flere ganger i uka, mens jeg nøyer meg med ei lita skål (som rommer ca 2 dl) hver lørdag. Det er helt ok for meg å se at han spiser potetgull selv om jeg ikke kan. Jeg smaker ikke en eneste bit av han da. Og jeg vet at jeg ikke er alene om å ha dette forholdet til godteri. Men likevel må slankefanatikere gang på gang komme med den samme leksa: "overvektige må jo skjønne at de ikke kan spise godteri hver dag". Hjelpes...

News for you; jeg trener nesten hver dag og spiser sunt. Likevel kan jeg ikke unne meg noe ekstra godt i ny og ne. Det legger seg på magen og hofta med en gang. Men det betyr ikke at jeg ikke gjør det for det. :sjenert:

Jeg tror ikke at alle overvektige spiser godteri hver dag, men at de spiser mye og feil mat. Man trenger jo ikke smågodt eller potetgull for å bli feit, vanlig mat i store mengder og null trim holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en bekjent som stadig er på "slanker'n".. men hun VIL jo ikke ned tydeligvis. Hun bestiller salat på café, med COLA å drikke :filer: Samtidig sitter hun å klager på at "herregud, jeg må bare gå ned snart..." Og ja, det bør hun, veier rundt 100kg nå, og det er helsefarlig med hennes høyde. Jeg sier rett til henne at det ikke hjelper å spise kaninfór dersom hun drikker cola, og ramser opp hvor mange sukkerbiter det finnes i en halv liter... og hun drikker 1,5 liter om dagen!! Det er over 90 sukkerbiter om dagen det!! Hun glemmer/ignorerer at det er kalorier i det man drikker også! DA blir jeg frykteliig irritert over å måtte høre sånt gnål, hvis hun syter til meg, må hun tåle å høre det tilbake også, jeg jatter ikke bare med. Dette er ei intelligent jente som har utdannelse innen kosthold, så uvitenhet er ikke saken her!

Men det gjelder ikke bare overvektige, men også andre som helt tydelig har nøkkelen til bedring, men ikke bruker den... folk med KOLS for eksempel... Røyk så mye du orker og host til du spyr, men ikke klag høylytt, hvis du ikke tåler å høre; STUMP røyken! Greit nok at KOLS-pasienter ikke blir bedre, men man kan utsette/stoppe utviklingen på det stadiet man er og leve mange flere år enn om man fortsetter å røyke.

Mulig at jeg høres fordomsfull ut, men for meg handler det ikke om fordommer mot overvektige eller syke eller andre spesifikke grupper, for meg gjelder det uansett hva det handler om; har du et problem, og du har nøkkelen til å fikse det, og VET det, men ikke gjør noe med det... så spar meg for klagingen! Gjør hva du vil, det er ikke mitt problem, men når jeg må sitte å høre om det, BLIR det mitt problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som stadig er på "slanker'n".. men hun VIL jo ikke ned tydeligvis. Hun bestiller salat på café, med COLA å drikke :filer: Samtidig sitter hun å klager på at "herregud, jeg må bare gå ned snart..." Og ja, det bør hun, veier rundt 100kg nå, og det er helsefarlig med hennes høyde. Jeg sier rett til henne at det ikke hjelper å spise kaninfór dersom hun drikker cola, og ramser opp hvor mange sukkerbiter det finnes i en halv liter... og hun drikker 1,5 liter om dagen!! Det er over 90 sukkerbiter om dagen det!! Hun glemmer/ignorerer at det er kalorier i det man drikker også! DA blir jeg frykteliig irritert over å måtte høre sånt gnål, hvis hun syter til meg, må hun tåle å høre det tilbake også, jeg jatter ikke bare med. Dette er ei intelligent jente som har utdannelse innen kosthold, så uvitenhet er ikke saken her!

Men det gjelder ikke bare overvektige, men også andre som helt tydelig har nøkkelen til bedring, men ikke bruker den... folk med KOLS for eksempel... Røyk så mye du orker og host til du spyr, men ikke klag høylytt, hvis du ikke tåler å høre; STUMP røyken! Greit nok at KOLS-pasienter ikke blir bedre, men man kan utsette/stoppe utviklingen på det stadiet man er og leve mange flere år enn om man fortsetter å røyke.

Er så utrolig enig med deg der... Flott innlegg...

Mulig at jeg høres fordomsfull ut, men for meg handler det ikke om fordommer mot overvektige eller syke eller andre spesifikke grupper, for meg gjelder det uansett hva det handler om; har du et problem, og du har nøkkelen til å fikse det, og VET det, men ikke gjør noe med det... så spar meg for klagingen! Gjør hva du vil, det er ikke mitt problem, men når jeg må sitte å høre om det, BLIR det mitt problem!

Er så utrolig enig med deg. Flott innlegg...

Endret av Myrthel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå rota jeg meg jammen inn på denne tråden igjen. Enda jeg bare blir provosert av alle meningene som er så totalt motsatt av min fornuft.

Men jeg blir ikke med på å sette alle overvektige i én gruppe. Ja, det finnes de som spiser for mye for å døyve virkelig vanskelige følelser, og som trenger helt annen hjelp enn trening og endring av kosthold.

Men det gjelder bare noen.

Det er også rett og slett slik at mange overvektige (eller uansett - folk som vil ned i vekt eller utføre andre endringer) ikke gidder å gjøre det som må til, eller ikke vil ta til seg de rådene de får. Det er IKKE alle overvektige som kan sammenlignes med alkoholikere - det blir å dra det altfor, altfor langt. De jeg kjenner, som jeg dermed vet at ikke går ned i vekt fordi de ikke gidder å gjøre en innsats, ikke er nok motivert eller gjør dets tikk motsatte av hva jeg anbefaler dem å gjøre - dem er jeg drittlei av å høre klage over hvor tjukke de er. Det betyr ikke at jeg fordømmer alle overvektige av den grunn, men du blir heller ikke automatisk "hellig" av å være overvektig. Det finnes nyanser her som over alt ellers.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de skal gidde om det ikke er viktig for DEM. Det virker som om en rekke mennesker i denne tråden mener at overvektige er programforplikta til å bli tynne av hensyn til andre.

Hvorfor det?

Etter fleres egen logikk er det jo slik at det "bare er å spise sunt og trene, så blir man tynn". Om det er så enkelt, hvorfor finnes det overvektige da?

Bare for argumentasjonens skyld: tenk dere at det ikke er så enkelt som at det er fordi de overvektige ikke "gidder å gjøre noe med det".

Hvilke andre mulige svar finnes det?

Kanskje de ikke synes det er så viktig? Eventuelt at de gjerne skulle gått ned litt, men at det vil kreve en omlegging av livet som ikke er mulig/de ikke har overskudd til akkurat da. Kanskje det krever prioriteringer som ikke er så enkle å gjennomføre. Når man f.eks har små barn, er i full jobb og har en mann som jobber mye, så er det ikke så enkelt å få trena tre ganger i uka f.eks. Fordi man har andre hensyn å ta som er viktigere.

Eller så har de det kanskje greit som de har det. Kanskje de til og med bare klager over vekten fordi de skjønner at det er forventet av dem. Man SKAL ikke trives som overvektig.

Og hvorfor skal de ikke har rett til å klage til vennene sine over noe de føler at de ikke får til? Får dere andre til alt dere vil bestandig? Fikk dere alltid beste karakter på prøver fordi det jo "bare er å lese, og å konsentrere seg i timen".

Har dere aldri slitt med motivasjon, og sukka over at noe er vanskelig å få til?

Mange poengterer at overvekt ikke er bra for helsa. Det er heller ikke bra for helsa å føle at man ikke er verdt noe for den man er. Og slik er det for mange overvektige.

De er overvektige fordi de er genetisk disponerte for å legge på seg. (Og det er ikke en unnskyldning, det er et faktum. De som er overvektige ER genetisk disponert for det. på samme måte som at de som får grått hår tidlig er genetisk disponert for det. Om IKKE de var genetisk disponert for det hadde de jo ikke lagt på seg) Og det er ikke like enkelt eller vanskelig for alle å gå ned i vekt. Det er faktisk også slik at det kan være vanskeligere eller enklere å gå ned i vekt på forskjellige stadier i livet. Fødsler påvirker, prevansjon påvirker, stress påvirker.

Jeg har en venninne som er ekstremt spebygd og tynn. Det har hun alltid vært. Hun veier for tiden 41 kilo, og hun greier ikke å legge på seg. Hun har en alvorlig sykdom, og det hadde vært bra for henne å ha litt mer å gå på, så hun har gått på rene fetekurer. men hun greier maks å gå opp to kilo i vekt. Og det er et slit

Når hun har det slik, så sier det seg jo selv at andre kan ha det motsatt. Vi er alle skapt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jo Anna, det er klart at vi er alle skapt forskjellig. Men det er jo ikke uten grunn at man snakker om fedmeepedemi i verden, til og med i fattige land eksisterer fedme, nettopp fordi sukker i alle former er så billig.

Ikke alle kan være slank, men det er stor forskjell på å være 50 kg overvektig kontra 10-20 kg overvektig. Sistnevnte er fullt levelig, mens det å drasse på 50 kg pluss...ikke fortell meg at noen synes det er helt greit. Jeg var 40 kg pluss, og det var et helvete, alt fra det å finne ok klær, til det å bøye seg ned for å leke på golvet med beibien. Jeg ble på gråten hver gang jeg så meg uten klær.

De som veier 10-20 kg for mye kan nok være fornøyd(selv om jeg vet mange ikke er det), fordi helsa tåler det bedre enn 50 kg for mye, og klesutvalget ikke er helt elendig. Man kan være med på ting uten å bli helt utkjørt, for eks tur i skogen. Man blir ikke så begrenset i hva man kan gjøre og ikke gjøre.

Forresten, i går på trening, var det ei jente på 18-20 år som ble med på en høypuls time. Hun var nok en 40-50 kg for mye, og jeg tenkte mitt...ikke fysj og æsj, men jeg tenkte at jeg håper at hun kommer tilbake og ikke lar det bli med den ene gangen. Og så undrer jeg meg over treningsveilederne, hadde de ikke kunnet veilede henne litt bedre; start med lette timer og litt styrke for eks. Ikke gå rett på med de tyngste timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal de ikke har rett til å klage til vennene sine over noe de føler at de ikke får til? Får dere andre til alt dere vil bestandig? Fikk dere alltid beste karakter på prøver fordi det jo "bare er å lese, og å konsentrere seg i timen".

Har dere aldri slitt med motivasjon, og sukka over at noe er vanskelig å få til?

Selvsagt klager alle til vennene sine om forskjellige ting. MEN når du klager over SAMME tingen i årevis UTEN å gjøre noe med det, blir iallefall JEG dritlei.

Jeg blir lei fordi jeg ser at det bare er "tomme" klager. Jeg ser jo at de ikke tar et skikkelig tak, og virkelig prøver.

På samme måte, ville jeg blitt like lei - hvis ei venninne klaga over mannen sin i 20 år... Over at han slo henne, krevde for mye osv.. Da MÅ du ta grep over ditt eget liv, du MÅ søke hjelp eller gå selv.

Jeg sier ikke at det er lett, men klaging gjennom flere år hjelper ikke på situasjonene din.

Jeg tror det kanskje ikke er så vanskelig å slanke seg litt, men jeg tror det er VELDIG vanskelig og forandre livsstilen - slik at de går mye ned - og ikke minst at du forblir på vekten de ønsker...

Jeg føler også at det er mange som ikke vil forandre sin livsstil.. Da hjelper det ikke å klage. Dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal de ikke har rett til å klage til vennene sine over noe de føler at de ikke får til?

Jeg mener at de absolutt har rett til å klage, men ikke hvis man aldri har forsøkt! I mitt eksempel nevner jeg at når man spiser salat, men drikker cola, så mister man litt av klageretten. Å feile er en ting, men å aldri ha prøvd, er en annen.

Jeg kan ikke forvente en 6'er på prøva, hvis jeg ikke engang har åpnet boka...

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de absolutt har rett til å klage, men ikke hvis man aldri har forsøkt! I mitt eksempel nevner jeg at når man spiser salat, men drikker cola, så mister man litt av klageretten. Å feile er en ting, men å aldri ha prøvd, er en annen.

Så hvor mange ml cola, og hvor mange mg kake får en overvektig lov til å spise i uka, før det ikke lenger er akseptabelt at hun unnskylder seg ovenfor deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som stadig er på "slanker'n".. men hun VIL jo ikke ned tydeligvis. Hun bestiller salat på café, med COLA å drikke :filer:

Så hvis hun spiste salat og drakk 5 dl appelsinjuice til, ville du vært venneligere innstilt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er helt enig med ett par av de over her:

Slutt å klage eller gjør noe med det. Dersom du ikke vil gjøre noe med det, obb med å akseptere situsjonen og finn de positive sidene i livet ditt.

Tenker alltid om de som klager at, dersom det de klager over blir fikset, så vil fokuset gå over til noe annet som er galt. Hadde jeg bare hatt .... så hadde livet vært så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor mange ml cola, og hvor mange mg kake får en overvektig lov til å spise i uka, før det ikke lenger er akseptabelt at hun unnskylder seg ovenfor deg?

Da leste du ikke mitt forrige innlegg. Der skriver jeg at når hun slanker seg så spiser hun salat og drikker cola, og klager over at hun ikke går ned i vekt...

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis hun spiste salat og drakk 5 dl appelsinjuice til, ville du vært venneligere innstilt da?

He, he. Du som mange andre tror at sukkerfri appelsinjuice er like usunt som cola fordi det inneholder like mange kalorier, men nå skal jeg forklare noe for deg... Sukkerfri appelsinjuice inneholder like mange kalorier som cola, men det inneholder druesukker, som er en naturlig form for sukker, ikke raffinert sukker som finnes i cola. I brusen har du de tomme kaloriene, mens i juicen har du vitamin C, så summen blir at juicen er et bedre alternativ, ja. Men nei, jeg ville ikke anbefalt det for min venninne som skal ned, og det sa jeg aldri, selv drikker jeg kun vann, og ville derfor aldri foreslått det i vektnedgang. Men poenget er at hvis hun hadde drukket juicen fordi hun trodde det var lurt for å gå ned i vekt, hadde hun vært unnskyldt, for det er ikke så opplagt at det inneholder like mange kalorier som Cola gjør, siden det står "sukkerfri" på kartongen... Men jeg er enig med deg. Men sunnere, det er juicen, men da for folk som ikke trenger å telle kalorier. Men som jeg har sagt så har hun utdannelse innen kosthold så dette vet hun, likevel spiser hun salat og er på slanker'n mens hun drikker Cola, og SÅ klager til meg om fraværende vektnedgang, og det provoserer.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Du som mange andre tror at sukkerfri appelsinjuice er like usunt som cola fordi det inneholder like mange kalorier, men nå skal jeg forklare noe for deg... Sukkerfri appelsinjuice inneholder like mange kalorier som cola, men det inneholder druesukker, som er en naturlig form for sukker, ikke raffinert sukker som finnes i cola. I brusen har du de tomme kaloriene, mens i juicen har du vitamin C, så summen blir at juicen er et bedre alternativ, ja. Men nei, jeg ville ikke anbefalt det for min venninne som skal ned, og det sa jeg aldri, selv drikker jeg kun vann, og ville derfor aldri foreslått det i vektnedgang. Men poenget er at hvis hun hadde drukket juicen fordi hun trodde det var lurt for å gå ned i vekt, hadde hun vært unnskyldt, for det er ikke så opplagt at det inneholder like mange kalorier som Cola gjør... Men jeg er enig med det. Men sunnere, det er juicen, men da for folk som ikke trenger å telle kalorier. Men som jeg har sagt så har hun utdannelse innen kosthold så dette vet hun, likevel spiser hun salat og er på slanker'n mens hun drikker Cola, og SÅ klager til meg om fraværende vektnedgang, og det provoserer.

Det var da voldsomt! Hvorfor tror du at jeg, og alle andre, ikke vet forskjell på cola og juice? Poenget er at det faktisk ikke gjør noe forskjell kcalmessig hva hun velger, men at du faktisk dømmer henne ut fra hva hun velger å kose seg med på kafé. Og har det noen gang slått deg at manglende vektnedgang kan skyldes andre faktorer enn kosthold? Og ville hun som pirker i salaten og nipper vann mens hun klager over at hun aldri greier å legge på seg provosere deg like mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt! Hvorfor tror du at jeg, og alle andre, ikke vet forskjell på cola og juice? Poenget er at det faktisk ikke gjør noe forskjell kcalmessig hva hun velger, men at du faktisk dømmer henne ut fra hva hun velger å kose seg med på kafé. Og har det noen gang slått deg at manglende vektnedgang kan skyldes andre faktorer enn kosthold? Og ville hun som pirker i salaten og nipper vann mens hun klager over at hun aldri greier å legge på seg provosere deg like mye?

Hva er problemet ditt? Er du glad i Cola og føler deg støtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Poenget er at det faktisk ikke gjør noe forskjell kcalmessig hva hun velger, men at du faktisk dømmer henne ut fra hva hun velger å kose seg med på kafé.

Herregud, du må lese tidligere innlegg før du bryter ut. Jeg dømmer INGEN. Men MÅ jeg sitte å høre på at hun klager på vekta dag ut og inn når hun drikker Cola og er på slankekur? Man kan jo ikke forvente å gå ned hvis man drikker COLA, vel??? Hu "koser" seg ikke med en cola, hun drikker 1,5 liter om dagen... MENS hun er på slanker'n, og går ikke ned, og KLAGER om det hele tiden, skjønner?

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Hadde jeg vært den venninna er du den siste jeg hadde gått på café med... Beklager Nova, men slik som du teller kalorier og virker dømmende så blir jeg helt satt ut...

Hele cluet med å gå ned i vekt er å kunne slappe av og ikke føle seg rakket ned på og sett ned på. Hva vet du om hun velger salat, og cola fordi hun elsker cola og har lyst til å kose seg fordi hun er på cafe, og da ikke velger en burger, for eks.

Jeg drikker ikke cola selv, det er ikke det som er poenget, men jeg har venninner som alltid føkker det til med menn... Hvis de klager til meg om at de ikke får det til på det området, så kommer ikke jeg med kritikk, jeg ber dem tenke konstruktivt...

Du kan si til venninna di, drikker du mye cola, eller er det bare når vi er på cafe? (hun drikker tydeligvis mer enn det, men du skjønner) Har du prøvd å spise oftere, og ikke gå lenge å være sulten? Vet du at du har utrolig pene øyne, hår eller whatever, støtt henne, skryt av det hun får til og pene trekk hun har... Men slutt og døm henne fordi hun drikker cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet ditt? Er du glad i Cola og føler deg støtt?

Øh, nei? Men jeg begynner å lure på om du er litt hårsår som tydligvis ikke tåler at noen er uenig med deg.

Herregud, du må lese tidligere innlegg før du bryter ut. Jeg dømmer INGEN. Men MÅ jeg sitte å høre på at hun klager på vekta dag ut og inn når hun drikker Cola og er på slankekur? Man kan jo ikke forvente å gå ned hvis man drikker COLA, vel??? Hu "koser" seg ikke med en cola, hun drikker 1,5 liter om dagen... MENS hun er på slanker'n, og går ikke ned, og KLAGER om det hele tiden, skjønner?

Og hva er dette innlegget annet enn fordømmende? Men det er jo bare passende i denne tråden om folk som har fordommer mot overvektige. Jeg har fordommer mot bedrevitere for eksempel. Det går forresten utmerket an å slanke seg OG drikke cola, spise sjokolade etc. Alt med måte, men det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Du som mange andre tror at sukkerfri appelsinjuice er like usunt som cola fordi det inneholder like mange kalorier, men nå skal jeg forklare noe for deg... Sukkerfri appelsinjuice inneholder like mange kalorier som cola, men det inneholder druesukker, som er en naturlig form for sukker, ikke raffinert sukker som finnes i cola.

Kødder du med meg? Du vet ikke at sukrose brytes ned i tarmen og tas opp som druesukker? Når det gjelder sukkerinnholdet så er appelsinjuicen faktisk AKKURAT like usunn som colaen, bortsett fra at cola også inneholder fosforsyre som er skikkelig bra for tennene. Hva gjelder vitamin C, så må en ikke drikke appelsinjuice for å få i seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...