Gå til innhold

Har du fordommer mot overvektige?

Gjest Drodlebrura

Anbefalte innlegg

Herregud, du må lese tidligere innlegg før du bryter ut. Jeg dømmer INGEN. Men MÅ jeg sitte å høre på at hun klager på vekta dag ut og inn når hun drikker Cola og er på slankekur? Man kan jo ikke forvente å gå ned hvis man drikker COLA, vel??? Hu "koser" seg ikke med en cola, hun drikker 1,5 liter om dagen... MENS hun er på slanker'n, og går ikke ned, og KLAGER om det hele tiden, skjønner?

Skjønner. Det er ikke spesielt glupt, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hvem har vel ikke fordommer mot overvektige? De er blant de dyreste pasientgruppene i helsevesnet og dette på grunn av MEGET stor grad selvpåført problemer og sykdom!

Selvsagt blir jeg forbannet over at alle må punge ut for denne gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrast
Hvem har vel ikke fordommer mot overvektige? De er blant de dyreste pasientgruppene i helsevesnet og dette på grunn av MEGET stor grad selvpåført problemer og sykdom!

Selvsagt blir jeg forbannet over at alle må punge ut for denne gruppen.

Hvor mange kroner har du personlig punget ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mye snakk her om å spise normalt eller ikke, et problem er vel at det mange regner som normalt ikke er sunt...

Har selv venninner som mener de spiser normalt, og i deres DAGLIGE kosthold inngår diverse greier som kjapt øker kaloriinntaket. Kjeks foreksempel. En venninne skulle ikke spise godteri til hverdags, men is og kjeks gikk ned på høykant- for det var da ikke godteri mente hun...

Det er veldig kjapt å komme over kaloribehovet med det som mange regner som normal kost, diverse pålegg, juice og melk, middager osv. Og en rusletur om dagen forbrenner ikke så mye akkurat.

Nå er det vel jeg som er fanatisk og hysterisk da, som bryr meg om trening og kalorier. Men for meg føles det ikke sånn, jeg kaller det velvære. Jeg liker å være slank og sterk og å kunne smette inn i de buksene jeg vil ha.

Jeg maser ikke på noen om slanking og trening, men jaggu meg er det mye mas andre veien..."ta deg en kake da" midt i uka syns jeg er unødvendig. Det blir mye småspising om man skal si ja til alt på jobb og besøk. Og spiser man ikke kake så er man visst gledesdreper.

Jeg tror mange som sier de ikke klarer å gå ned i vekt får i seg mer kalorier enn de tror, at noen har et mystisk problem som gjør at de ikke kan gå ned tror jeg gjelder få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvor mange kroner har du personlig punget ut?

Jeg betaler skatt som alle andre og jobber i helsevesnet så ser daglig problemet og de store kostnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler skatt som alle andre og jobber i helsevesnet så ser daglig problemet og de store kostnadene.

Da er det sikkert fint for de overvektige snylterne at de samtidig møter en mindre empatisk og forståelsesfull person som deg. Det setter dem nok på plass tenker jeg. Vi trenger flere som deg som kan få de overvektige til å skamme seg, for de overvektige betaler jo selvsagt ikke skatt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_jeg_*
Da er det sikkert fint for de overvektige snylterne at de samtidig møter en mindre empatisk og forståelsesfull person som deg. Det setter dem nok på plass tenker jeg. Vi trenger flere som deg som kan få de overvektige til å skamme seg, for de overvektige betaler jo selvsagt ikke skatt selv.

Med tanke på at et døgn på sykehus koster bortimot 28 000 kr i følge legeforeningen og at overvektige har langt lengre innleggelse enn andre så strekker nok ikke "skatten" på uførepensjonen til.

Jeg blir provosert av at det kun er politisk korrekt å sy puter under armene på disse folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mye snakk her om å spise normalt eller ikke, et problem er vel at det mange regner som normalt ikke er sunt...

Har selv venninner som mener de spiser normalt, og i deres DAGLIGE kosthold inngår diverse greier som kjapt øker kaloriinntaket. Kjeks foreksempel. En venninne skulle ikke spise godteri til hverdags, men is og kjeks gikk ned på høykant- for det var da ikke godteri mente hun...

Det er veldig kjapt å komme over kaloribehovet med det som mange regner som normal kost, diverse pålegg, juice og melk, middager osv. Og en rusletur om dagen forbrenner ikke så mye akkurat.

Nå er det vel jeg som er fanatisk og hysterisk da, som bryr meg om trening og kalorier. Men for meg føles det ikke sånn, jeg kaller det velvære. Jeg liker å være slank og sterk og å kunne smette inn i de buksene jeg vil ha.

Jeg maser ikke på noen om slanking og trening, men jaggu meg er det mye mas andre veien..."ta deg en kake da" midt i uka syns jeg er unødvendig. Det blir mye småspising om man skal si ja til alt på jobb og besøk. Og spiser man ikke kake så er man visst gledesdreper.

Jeg tror mange som sier de ikke klarer å gå ned i vekt får i seg mer kalorier enn de tror, at noen har et mystisk problem som gjør at de ikke kan gå ned tror jeg gjelder få...

Mange gode poeng her! Problemet er jo at overvektige vet "alt" og at det alltid er noen andres skyld.

Jeg har ei vennine som var meget overvektig med det hun kalte en "sunn livsstil", etter at hun ble bevist på hva som egentlig er en sunn livsstil så har hun faktisk gått ned over 30 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at et døgn på sykehus koster bortimot 28 000 kr i følge legeforeningen og at overvektige har langt lengre innleggelse enn andre så strekker nok ikke "skatten" på uførepensjonen til.

Jeg blir provosert av at det kun er politisk korrekt å sy puter under armene på disse folkene.

Jeg er ikke overvektig, er ikke-røyker og avholdskvinne, ikke rusmisbruker og betaler skatt og tenker da på alle de fordømte røykerne og rusmisbrukerne som jeg er med å betale for.

Alt kan settes på spissen. Det er vel mer den "ondskapsfulle" tonen jeg reagerer på når det gjelder folks fordommer. For det er mange meninger som kan uttrykkes uten at det siver ut ekkelskap. Og uten at man av den grunn forstår noen i hjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg skjønar ikkje kvifor folk skal fortelje kor vanskeleg det er å gå ned i vekt (det ER vanskelig, om enn ikkje i teorien) viss dei ikkje ønskjer råd? Er det nokon som kan fortelje meg kva dei som klagar over kor hardt det er å gå ned i vekt eigentleg vil høyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Eg skjønar ikkje kvifor folk skal fortelje kor vanskeleg det er å gå ned i vekt (det ER vanskelig, om enn ikkje i teorien) viss dei ikkje ønskjer råd? Er det nokon som kan fortelje meg kva dei som klagar over kor hardt det er å gå ned i vekt eigentleg vil høyre?

At det er noen andres feil, at de har genene mot seg, at de er unnskyldt på grunn av sykdom eller medisner eller helst begge deler på en gang.

Videre vil de høre at vi som er tynne kan spise akkurat det vi vil fordi vi har genene med oss. You wish...

Det er ingen som kan trykke inn på ubegrenset uten å bli feit. Å holde seg slank kommer ikke helt gratis for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Ok, då er det meg det er noko i vegen med, for eg ville ikkje fått ut av meg noko slikt... Får vel satse på å halde kjeft i staden, sjølv om det blir hardt! Tru kva som er verst: å gå ned i vekt eller å halde kjeft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ok, då er det meg det er noko i vegen med, for eg ville ikkje fått ut av meg noko slikt... Får vel satse på å halde kjeft i staden, sjølv om det blir hardt! Tru kva som er verst: å gå ned i vekt eller å halde kjeft?

:flire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg vært den venninna er du den siste jeg hadde gått på café med... Beklager Nova, men slik som du teller kalorier og virker dømmende så blir jeg helt satt ut...

Hele cluet med å gå ned i vekt er å kunne slappe av og ikke føle seg rakket ned på og sett ned på. Hva vet du om hun velger salat, og cola fordi hun elsker cola og har lyst til å kose seg fordi hun er på cafe, og da ikke velger en burger, for eks.

Jeg drikker ikke cola selv, det er ikke det som er poenget, men jeg har venninner som alltid føkker det til med menn... Hvis de klager til meg om at de ikke får det til på det området, så kommer ikke jeg med kritikk, jeg ber dem tenke konstruktivt...

Du kan si til venninna di, drikker du mye cola, eller er det bare når vi er på cafe? (hun drikker tydeligvis mer enn det, men du skjønner) Har du prøvd å spise oftere, og ikke gå lenge å være sulten? Vet du at du har utrolig pene øyne, hår eller whatever, støtt henne, skryt av det hun får til og pene trekk hun har... Men slutt og døm henne fordi hun drikker cola.

Det er jeg som blir satt ut, for jeg føler at du misforstår helt. Jeg teller ikke kalorier, det var et tidligere innlegg som spurte om forskjellen på juice og cola, og da sa jeg at kalorimessig er det likt, jeg har ikke sagt noe sånt til venninna mi!

Jeg rakker ikke eller ser ned på henne i det hele tatt. Men hun sitter sammen med meg på cafe og snakker lenge om at hun ikke går ned, og denne jenta drikker MYE cola. Jeg driter vel i hva hun gjør og dømmer ikke i det hele tatt, men når hun drikker 1,5 liter cola om dagen så kan hun kanskje kutte det ut, og se om hun går ned før hun bruker en hel time på å sitte og klage? Hun drikker ikke bare på cafe for å kose seg, men jevnt hele dagen, hver dag. Det er jeg som må høre på klagingen, jeg har aldri sagt noe stygt til henne. Jeg har bare sagt at det ikke hjelper å spise salat (hun gikk på "salatkur") når hun drikker 1,5 l cola om dagen. Er det å rakke ned på?? Hvis jeg ikke kan være såpass ærlig, så vet jeg ikke hva slags overflatisk, jattende forhold andre har... Da må hun heller drikke mindre brus. Resten av leksa kan hun selv, som jeg har nevnt to ganger før, så er hun utdannet innen kosthold, så hun vet godt at hun gjør denne slankingen helt feil. Det er DA jeg blir lei av å høre om den mislykkede slankingen, for hun VET jo selv hvorfor, coladrikkingen var jo årsaken til at hun gikk opp i første omgang, og det sier hun selv!

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så lite empatiske dere er!!! Er det mulig?!!!! Synes der ewfaktisk at dere er så mye bedre fordi dere er tynnere. Da koster dere liksom ikke samfunnet penger?

Jeg er også avholdsmenneske og ikke-røyker. I tillegg tar jeg tog istedet for å kjøre bil. Betyr det at jeg har "lov" til å bli overvektig da? Hvordan er regnestykket egentlig?

Dere som drikker koster faktisk også samfunnet enormt mye penger. Og fyllekjørere dreper faktisk helt uskyldige mennesker. For ikke å snakke om de som blir slått ned i drosjekø, eller får livet sitt ødelagt av en far som drikker for mye. Eller hva med de som insisterer på å drikke mens de er gravide på tross av at det kan skade barnet? Hva med de som velger bort barn, slik at samfunnet må da den ekstra omsorgsbyrden tidligere når de blir gamle? Hvem skal betale for sykepleieren som holder deg i hånda når du dør, fordi du ikke har sørga for å få barn som kan gjøre det?!!

Satt på spissen? Ja absolutt!! Poenget mitt er at vi har alle våre ting som ikke er bra. De som trener mye får belastningsskader. De som er overvektige kan komme til å koste samfunnet gjennom det. De som røyker, de som drikker, de som soler seg mye, de som velger å bo på østkanten i oslo på tross av man i følge statistisk årbok lever lengre om man bor på vestkanten. De som kjører mye i jobben. De som jobber i risikoutsatte områder. Det er noe med oss alle. Betyr det da at man skal ha rett til å sette opp et personlig regnestykke?

Hvem har rett til å sette seg til dom over andres liv, vekt og vaner.

Hadde jeg hatt venner som fulgte med på hva jeg spiste på cafe sammen, eller hva jeg veier til en hver tid, så hadde nok jeg også kommet i forsvarsposisjon og begynt med det dere så sjarmerende kategoriserer som "unnskyldninger og bortforklaringer". Men slike venner har jeg heldigvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt venner som fulgte med på hva jeg spiste på cafe sammen, eller hva jeg veier til en hver tid, så hadde nok jeg også kommet i forsvarsposisjon og begynt med det dere så sjarmerende kategoriserer som "unnskyldninger og bortforklaringer". Men slike venner har jeg heldigvis ikke.

Kan du slutte å bruke meg som eksempel for noe jeg aldri har sagt? Jeg har aldri fulgt med på , lagt merke til, eller nevnt noe om hva hun spiser og drikker, hun tar det opp selv! Jeeeez.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Peachbud

De færreste vil være overvektige.

Noen har lavere impulskontroll enn andre, og lavere selvkontroll i det hele tatt.

Noen er mer glad i mat enn andre.

Preferanser i forhold til hvor mett en foretrekker å spise seg er forskjellige. Noen synes det er ubehagelig med mye mat i magen, mens andre ikke føler seg mette før de har spist mye.

Folk har med seg ulike kostholdsvaner hjemmefra. Noen overvektige er vant til mye og usunn mat, og noen mye og sunn mat.

I tillegg kommer sykdommer, depresjoner og faktorer som er tidligere nevnt.

Mange av dem som er overvektige var det også som barn. Det er vanskelig å gå ned i vekt når en alltid har vært tjukk.

Sykelig overvektige burde selvfølgelig gå ned i vekt. Men en kan være ganske god og rund og fortsatt defineres som normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du må ikke glemme at overvektige dør tidligere, og dermed sparer deg for masse penger som du må bruke på sykehjemsplasser og pensjon til de tynne og sunne som lever lenge.

Hva mener du med skatten på uførepensjonen? Er en av dine fordommer at alle overvektige er uføretrygdet?

Du sier at det kun er politisk korrekt å sy puter under armene på de overvektige, faktum er at det er alt for lite kunnskap om behandling av overvekt i helsevesenet og at det finnes for få behandlingsplasser eller muligheter for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ganske mange medisiner man kan legge seg på av. Og nåpr valget står mellom å være tynn og ikke fungere i hverdagen og være overvektig og fungere i hverdagen, gjør det valget lettere for mange. Klart, en god del VELGER å være tynn og suicidal fordi samfunnet har lagt opp til at man SKAL være tynn. Og det er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...