Gjest Gjestfrid Skrevet 15. juni 2008 #281 Del Skrevet 15. juni 2008 Ja, jeg blir provosert av overvekt. Veldig provosert. Nå snakker jeg ikke om medisiner som fører til overvekt, psykiske problemer, ødelagt stoffskifte eller funksjonshemmede, for å klargjøre det. Hvordan ser du forskjell på en "selvpåført ovevektig" og en "uskyldig overvektig" person når du ser dem på gata? Hvis det er sånn at folk må styre input/output etter de gener og andre forutsetninger de har, burde ikke dette gjelde disse andre også? Kan ikke de bare sulte seg de også? Når det likevel er så enkelt som dere skal ha det til..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestfrid Skrevet 15. juni 2008 #282 Del Skrevet 15. juni 2008 En forsker jeg kjenner pleier å si at om man lurer på hvorfor folk gjør noe man ikke forstår. (Drikker seg fra sans og samling, slår kona si, blir spilleavhengig, liker svensktopper) så bør man først bestemme seg for at svaret ikke er at det er fordi folk er dumme eller fordi de er syke. For om man i utgangspunktet bestemmer seg for at det er så "enkelt" så finner man ingen svar. Det er veldig sjelden slik at folk gjør noe i ren dumskap eller fordi de er "syke i hodet". Jeg synes denne debatten har en del aktører som tror at folk er overvektige fordi de er dumme. Overvektige "skjønner rett og slett ikke" at dersom de spiser mer enn de forbrenner så legger de på seg. Derfor bør tynne mennesker fortelle dem det. Ofte og høyt. Overvektige er nemlig så "dumme" at man burde sette dem under administrasjon. De greier jo ikke å ta vare pås eg selv. Overvektige "bør" og "burde", og alt de sier blir sett på som at de "bare unnskylder seg". Og de kan IKKE være lykkelige eller trives som de er. Det er bare plett umulig. De BURDE gjøre noe med vekten sin. Fordi de ikke ser ut som de BURDE, og fordi de UMULIG kan være fornøyde, og om ikke det er grunn nok så burde de rett og slett slanke seg fordi overvekt koster samfunnet penger. Og aller mest burde de tydeligvis skamme seg. Det burde de gjøre noe så helt innmari. De burde skamme seg over sin blotte eksistens. Over at de fins og er runde. Om de spiser burde de skamme seg, om de ikke spiser burde de skamme seg (for da ødelegger de sikkert forbrenninga si). Og de burde bare være helt stille om at de liksom spiser sunt... for de er tjukke. Og da har man faktisk lov til å påpeke at om de sier de spiser sunt så er det bare unnskyldninger, og fornektelse av virkeligheten og at de burde TA seg sammen. Og om de høres ut som om man snakker litt ovenfra og nedad når man sier sånt, så er ikke det sant. For man sier noe som er til deres eget beste. Og når de har tatt seg sammen og blitt tynn (og ikke lengre er dum)kommer de til å takke for at noen sa det som det var. De er så store at de tar plass som andre skal bruke. Og de er så store at de er irriterende. Og de er så store at alle andre har lov til å vurdere dem konstant. Selv helt alene i et mørkt rom burde de skamme seg. Og ta seg sammen. For det er altså så dårlig gjort å være tjukk. Så de må rett og slett ta seg sammen. (Og ja... dette er ironi) Jeg tror ikke det finnes mennesker som er flinkere til å skamme seg enn overvektige mennesker. Men noen ganger blir man vel lei da... noen ganger får man kanskje lyst til å poengtere at tynnhet faktisk ikke er synonym med god helse. Og at fettet som sitter på innsida av blodårene er faktisk veldig lite sunt. Og jeg synes det er MYE mer skremmende at vi er i ferd med å utvikle oss til et "vurderingssamfunn". Alle skal ha rett til å mene noe om andre, og hva de skal gjøre eller ikke gjøre. Det skal finnes en mal for mennesker, og de som ikke følger malen fortjener å få høre det. Kvinner skal se ut på en bestemt måte. Barn skal oppføre seg på en bestemt måte. Om ikke så er de "feil", rett og slett. Det som er litt skremmende er at det virker som vi er på full fart tilbake til den tiden da damer skulle ha en tilleggsfunksjon som pynt, og da barn skulle sees men ikke høres. Så jeg tror ikke at så mange i denne debatten mener at tykke folk bare bør ta seg sammen, fordi den er dumme (de tynne altså). Jeg tror det er fordi de lever i ett vurderingssamfunn og har blitt lurt til å tro at det er greit å oppføre seg slik mot andre. Utrolig bra skrevet. Denne tråden gjør meg trist og sint! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestfrid Skrevet 16. juni 2008 #283 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg er normalvektig nå, men har vært overvektig. For min del handlet det om å bryte og endre visse vaner, om en bevisstgjøring og aktive valg. Jeg har nå en livsstil som støtter relativt bra opp om mitt ønske om å forbli normalvektig/slank. (Kunne alltids trent mer.) anna, det å ha ettervekst i håret og andre bagatellmessige ting kan ikke sammenlignes med overvekt på den måten- hvem har noensinne dødd av ettervekst?... Overvekt derimot... Ikke veldig mange;) Men flesteparten her inne ser ikke ut til å være nevneverdig bekymret for at de overvektige skal dø, de er mer opptatt av at de ser ekle ut og kanskje muligens en dag kommer til å koste helsevesenet mer penger enn en annen, normalvektig alkoholiker/narkoman/psykiatrisk pasient/brystkreftpasient/hjertepasient/spedbarn med medfødte feil/påkjørt fotgjenger (dummen burde holdt seg hjemme om h*n ikke ville bli påkjørt), osv. Denne diskusjonen har desverre ikke så mye med overvektige menneskers velbefinnende å gjøre og det synes jeg Anna poengterer godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Purple Haze Skrevet 16. juni 2008 #284 Del Skrevet 16. juni 2008 Denne tråden startet med et spørsmål: Har du fordommer mot overvektige? Den har utviklet seg til å bli: La overvektige forsvare sin overvekt. Idiotisk. Når man stiller spørsmål, må man regne med at det kommer svar man ikke liker også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 16. juni 2008 #285 Del Skrevet 16. juni 2008 Idiotisk. Når man stiller spørsmål, må man regne med at det kommer svar man ikke liker også.Ja, det må du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 16. juni 2008 #286 Del Skrevet 16. juni 2008 Ja, det må du. Wow....der fikk jeg, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 16. juni 2008 #287 Del Skrevet 16. juni 2008 Dette hadde ikke blitt en veldig spennende tråd hvis det bare var lov å skrive om fordommene sine. Og at tråder sporer av er ikke akkurat noe nytt her på KG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #288 Del Skrevet 16. juni 2008 Ikke veldig mange;) Men flesteparten her inne ser ikke ut til å være nevneverdig bekymret for at de overvektige skal dø, de er mer opptatt av at de ser ekle ut og kanskje muligens en dag kommer til å koste helsevesenet mer penger enn en annen, normalvektig alkoholiker/narkoman/psykiatrisk pasient/brystkreftpasient/hjertepasient/spedbarn med medfødte feil/påkjørt fotgjenger (dummen burde holdt seg hjemme om h*n ikke ville bli påkjørt), osv. Denne diskusjonen har desverre ikke så mye med overvektige menneskers velbefinnende å gjøre og det synes jeg Anna poengterer godt. Nei, det er ikke det det handler om for meg. Greia for meg er at det er frustrerende og irriterende å høre på sutring fra overvektige, det er her problemet ligger for meg. "Det er ikke bare-bare". Nei, so what?? Ok, de vet at gulrot er bedre enn potetgull, men det krever nesten et lite studie å sette seg inn i et godt kosthold som kan vare livet ut, og ikke bare i fem dager fordi man holder på å klikke av sult. Og det er det jeg mener med hjelp til selvhjelp; kjøp bøker og magasiner, se på tv om livsstil osv, da lærer man utrolig mye. Så jeg bryr meg ikke så mye om at de får dårligere helse eller ser stygg ut i tights, da føler jeg meg bare sprekere og freshere. *slem* Jeg vet at mange mennesker er mer tilbøyelige for å ruse seg på et eller annet. Men det er helt klart mulig å bryte vaner bare man legger til rette for det. Og er forberedt på at livet fortsatt har opp-og nedturer, at man ikke automatisk blir lykkelig etter vektnedgang, og at det krever masse arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 18 år og overvektig Skrevet 16. juni 2008 #289 Del Skrevet 16. juni 2008 Dette var mye trist å lese på bursdagen sin:( Er vel bare å styre unna kaka i dag, ja... MEN NEI; JEG SKAL JAGGU SPISE KAKE JEG! Må innrømme at jeg blir litt lei meg av å høre hvordan mange ser på overvektige. Og jeg er litt bekymret for unge lesere av denne tråden. Jeg veit hvordan det er å skamme seg, grue seg til å gå ut, og jeg kan love dere at mange av disse holdningene er utrolig sårende og ikke veldig koslig for unge overvektige som skammer seg over sin egen kropp... Sier ikke at alle gjør det. Heldigvis begynner jeg å komme meg ut av den onde sirkelen, jeg har fått hjelp. Og jeg skal love dere at det startet ikke med fast medlemskap på treningssenter og hengelås på kjøleskapet! Det startet på et rom med en person som virkelig hadde forståelse og kunne fastslå at jeg hadde en spiseforstyrrelse(HAH, dere som trodde jeg bare var lat og dum). Problemet sitter oftest i hodet, og ikke i løsta! Jeg er fortsatt overvektig, men er mer sunn enn noen gang! Og føler meg bedre og bedre og er fast bestemt på å bli slank, ikke tynn. Føle meg helt vel med meg selv og slippe mas fra dere som mener at jeg er en lat person som bare leker offer og ser etter unnskyldninger. NÅ SKAL JEG FAEN MEG NYTE KAKE MED JÆVLA GOD SAMVITTIGHET:D Forsyne meg hele TOOO ganger skal jeg og:D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #290 Del Skrevet 16. juni 2008 Dette var mye trist å lese på bursdagen sin:( Er vel bare å styre unna kaka i dag, ja... MEN NEI; JEG SKAL JAGGU SPISE KAKE JEG! Må innrømme at jeg blir litt lei meg av å høre hvordan mange ser på overvektige. Og jeg er litt bekymret for unge lesere av denne tråden. Jeg veit hvordan det er å skamme seg, grue seg til å gå ut, og jeg kan love dere at mange av disse holdningene er utrolig sårende og ikke veldig koslig for unge overvektige som skammer seg over sin egen kropp... Sier ikke at alle gjør det. Heldigvis begynner jeg å komme meg ut av den onde sirkelen, jeg har fått hjelp. Og jeg skal love dere at det startet ikke med fast medlemskap på treningssenter og hengelås på kjøleskapet! Det startet på et rom med en person som virkelig hadde forståelse og kunne fastslå at jeg hadde en spiseforstyrrelse(HAH, dere som trodde jeg bare var lat og dum). Problemet sitter oftest i hodet, og ikke i løsta! Jeg er fortsatt overvektig, men er mer sunn enn noen gang! Og føler meg bedre og bedre og er fast bestemt på å bli slank, ikke tynn. Føle meg helt vel med meg selv og slippe mas fra dere som mener at jeg er en lat person som bare leker offer og ser etter unnskyldninger. NÅ SKAL JEG FAEN MEG NYTE KAKE MED JÆVLA GOD SAMVITTIGHET:D Forsyne meg hele TOOO ganger skal jeg og:D Gjør det du! For det er bare uvitenhet som får folk til å tenke fy-fy hver gang de ser overvektige spise usunn mat. Mange tar det som en selvfølge at det er sånt man spiser hele tida. Det er sikkert en del som ville tenkt "huff, at hun ikke skjønner at hun ikke kan spise kake hver dag" om de så deg spise bursdagskake i dag. Uten å tenke over om det kanskje var en spesiell anledning. Det er ikke det du spiser på bursdagen din du legger på deg av, akkurat som det ikke er det du spiser mellom jul og nyttår du legger på deg av, men alt det man spiser på de vanlige hverdagene. Fest er fest enten man er slank eller tykk. De som ikke aksepterer det kan jo bare sette seg i et mørkt hjørne og sitte der og mumle sint for seg selv. Jeg orker nemlig ikke høre på negativiteten deres! :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 16. juni 2008 #291 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg er lettere negativt innstilt til overvektige. Tok en internett-test som var beskrevet i avisa for en stund tilbake, som gikk ut på å sammenlikne reaksjon når positive og negative ord ble linket sammen med tykke og normalvektige ansikter. Det er ikke en side av meg jeg er spesielt stolt over, men sånn er jeg per dags dato skrudd sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spydig gonzales Skrevet 16. juni 2008 #292 Del Skrevet 16. juni 2008 Denne tråden startet med et spørsmål: Har du fordommer mot overvektige? Den har utviklet seg til å bli: La overvektige forsvare sin overvekt. Idiotisk. Når man stiller spørsmål, må man regne med at det kommer svar man ikke liker også. Det er da ganske normalt at man forsvarer seg når man blir utsatt for kritikk. Et diskusjonsforum er til for diskusjoner, ikke et mikrofonstativ for dem som bare vil ha SIN mening hørt. Skjønner jo at du blir litt snurt når noen mener at din mening er håpløs, men sånn er det når man deltar i et diskusjonsforum. - I en tråd om at "alle menn er utro" er det helt naturlig at menn som ikke er utro, og kvinner som kjenner trofaste menn, vil protestere. - I en tråd om at "jeg synes det er greit å slå hunden min" vil personer som mener det er dyremishandling protestere. Jeg kunne kommet med hundre flere eksempler, men satser på at du har skjønt tegninga nå. I tilfelle du fortsatt sliter med å forstå, så kommer en liten oppsummering: I en tråd om fordommer mot overvektige må også "motparten" (de overvektige) få lov til å delta for å fortelle hvor feil folk tar i sine fordommer. Du liker kanskje ikke dette svaret. Men for å sitere noe klokt som ble sagt på KG nylig: Når man stiller spørsmål, må man regne med at det kommer svar man ikke liker også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #293 Del Skrevet 16. juni 2008 Vil bare si til dere som er så selvbevisste: De fleste bryr seg absolutt ikke om hva du putter i munnen, ellr hva du handler på butikken. Eneste som tenker over dette og dveler ved det er sannsynligvis du selv. Og til bursdagsbarnet, gratulerer med dagen Nyt kaken din. Virker som du endelig forstår at du har rett til å ta opp litt plass du også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 16. juni 2008 #294 Del Skrevet 16. juni 2008 Problemet sitter oftest i hodet, og ikke i løsta! Sjølvsagt, det er vel stort sett ikkje så mange som har sagt noko anna... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 18 og overvektig Skrevet 16. juni 2008 #295 Del Skrevet 16. juni 2008 Sjølvsagt, det er vel stort sett ikkje så mange som har sagt noko anna... Er vel nedlatende holdningen jeg sikter til. Den "SKJERP DEG" holdningen som får det til å virke som om alt som skal til er å ta seg selv i nakken, når det mange ganger det ligger mye dypere enn det. Men om ikke du mener det, så er det jo ingenting å si på Kan også informere om at kaka var kjempe god:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 16. juni 2008 #296 Del Skrevet 16. juni 2008 Er vel nedlatende holdningen jeg sikter til. Den "SKJERP DEG" holdningen som får det til å virke som om alt som skal til er å ta seg selv i nakken, når det mange ganger det ligger mye dypere enn det. Men om ikke du mener det, så er det jo ingenting å si på Kan også informere om at kaka var kjempe god:) Ein skal ete kake når ein har bursdag! Det er hardt å gå ned i vekt, inga tvil om det, men det er jo eit nakketak som skal til for dei fleste, er det ikkje? Altså, om du begynner å trene og legge om kosthaldet eller kva, så er det jo likefullt eit nakketak, og eit det står respekt av å ta? Skal eg snakke for meg sjølv så har eg superrespekt for alle dei som tek tak og begynner ein stad, men ikkje så mykje respekt for dei som har ein livsstil som klart fører til overvekt, men som likevel gnæg om at dei ikkje klarar å gå ned. Du har jo tatt eit nakketak på deg sjølv, det skriv du jo, og det skal du ha kred for, altså. Du veit vel betre enn nokon at det er tøft? Likefullt er det opp til deg, det er du som har teke tak, det er du som har funne ut kva som var grunnen til at du slit med vekta. Og då er du på god veg til å gjere noko med energioverskotet som er det fysiske problemet. Eg meiner at når du nå har funne ut det her og har bestemt deg for å gjere noko med det, så er det ditt nakketak. All oppmuntring og kred til deg, altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 16. juni 2008 #297 Del Skrevet 16. juni 2008 Det er da ganske normalt at man forsvarer seg når man blir utsatt for kritikk. Et diskusjonsforum er til for diskusjoner, ikke et mikrofonstativ for dem som bare vil ha SIN mening hørt. Skjønner jo at du blir litt snurt når noen mener at din mening er håpløs, men sånn er det når man deltar i et diskusjonsforum. - I en tråd om at "alle menn er utro" er det helt naturlig at menn som ikke er utro, og kvinner som kjenner trofaste menn, vil protestere. - I en tråd om at "jeg synes det er greit å slå hunden min" vil personer som mener det er dyremishandling protestere. Jeg kunne kommet med hundre flere eksempler, men satser på at du har skjønt tegninga nå. I tilfelle du fortsatt sliter med å forstå, så kommer en liten oppsummering: I en tråd om fordommer mot overvektige må også "motparten" (de overvektige) få lov til å delta for å fortelle hvor feil folk tar i sine fordommer. Du liker kanskje ikke dette svaret. Men for å sitere noe klokt som ble sagt på KG nylig: Når man stiller spørsmål, må man regne med at det kommer svar man ikke liker også. Bare for å ha det helt klart her; jeg er ikke overvektig, jeg er ikke snurt fordi andre har andre meninger enn meg heller. Jeg syns bare at dette har blitt en "overvektige forsvar dere-tråd, i stedet for at folk faktisk svarer på det det blir spurt om. Nemlig: Har du fordommer mot overvektige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 18 og overvektig Skrevet 16. juni 2008 #298 Del Skrevet 16. juni 2008 Ein skal ete kake når ein har bursdag! Det er hardt å gå ned i vekt, inga tvil om det, men det er jo eit nakketak som skal til for dei fleste, er det ikkje? Altså, om du begynner å trene og legge om kosthaldet eller kva, så er det jo likefullt eit nakketak, og eit det står respekt av å ta? Skal eg snakke for meg sjølv så har eg superrespekt for alle dei som tek tak og begynner ein stad, men ikkje så mykje respekt for dei som har ein livsstil som klart fører til overvekt, men som likevel gnæg om at dei ikkje klarar å gå ned. Du har jo tatt eit nakketak på deg sjølv, det skriv du jo, og det skal du ha kred for, altså. Du veit vel betre enn nokon at det er tøft? Likefullt er det opp til deg, det er du som har teke tak, det er du som har funne ut kva som var grunnen til at du slit med vekta. Og då er du på god veg til å gjere noko med energioverskotet som er det fysiske problemet. Eg meiner at når du nå har funne ut det her og har bestemt deg for å gjere noko med det, så er det ditt nakketak. All oppmuntring og kred til deg, altså! Jaja, man må ta et naketak på seg sjøl, men mange her inne sier: "UT OG LØP, SPIS SUNT". Men for mange så er ikke det greia som funker. Selvfølgelig er det en del av det, men JEG fikk hjelp. Og det jeg prøver å si, er at de "tipsa" til mange her inne, hjelper fint lite når du har et seriøst problem som strekker seg lengre enn bare at du er litt over gjennomsnittet lat og gla i mat. Jeg mener bare at flere må forstå at det er ikke nødvendigvis en usunn livsstil som er årsaken til overvekt, eller det er det jo selvfølgelig. MEN, for meg var greia og finne ut HVORFOR, og jeg skal love deg at grunnen til at jeg går ned nå er ikke fordi jeg lærte meg å spise sånn og sånn og trene, for det visste jeg trolig mer enn noen annen, men at jeg fant årsaken til hvorfor. Men for mange her er en vanskelig fortid(som jeg har hatt) bare unnskyldninger for overvekt. Noen ruser seg for å fortrenge vonde ting, andre kutter seg. Jeg var så uheldig og velge mat som "trøst" for alt det vanskelige. Men idag virker det som det kommer svært uheldig ut. For etter dagens idealer og mål passer jeg ikke inn. Jeg er rett og slett en lat person som kommer med unnskyldninger for noe jeg har pådratt meg selv. Og man kan si hva man vil, men hadde jeg vært anorektisk tror jeg ikke hadde mått "unnskylde" meg i samme grad. Jeg prøver bare komme med en forklaring, ikke unnskyldning. Jeg sier bare fakta, men likevel VET folk liksom bare at jeg spiser usunt og er lat. Hvorfor er det sånn? Jeg drar ikke alle over en kam, bare så det er sagt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Screemy Skrevet 16. juni 2008 #299 Del Skrevet 16. juni 2008 Nei jeg har som nevnt før ikke fordommer mot overvektige. Ingen av oss som ser en overvektig vet hvorfor vedkomende er overvektig eller hva denne personen har prøvd for å redusere sin overvekt! Fordommer nei, herlighet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peachbud Skrevet 16. juni 2008 #300 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg er lettere negativt innstilt til overvektige. Tok en internett-test som var beskrevet i avisa for en stund tilbake, som gikk ut på å sammenlikne reaksjon når positive og negative ord ble linket sammen med tykke og normalvektige ansikter. Det er ikke en side av meg jeg er spesielt stolt over, men sånn er jeg per dags dato skrudd sammen. Interessant. Link til testen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå