Vilje Skrevet 19. mai 2003 #1 Del Skrevet 19. mai 2003 er bostavelig talt, luta lei mine syreluta møbler, en bokhylle og en apotekerdisk, samt en kommode og en pc disk, alt i den samme gørrkjedelige syreluta furuen. Vil gjøre noe med det! male kanskje....eller beise. Noen med gode forslag - konkrete - til hva som blir bra. Bokylle ser sånn ut omtrent; men pynte lista øverst er fjernet. http://www.bohus.no/default.asp?menu=0&pag...e=0&product=716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 19. mai 2003 #2 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg har beiset alle mine syreluta møbler med Härdins äkta Beis, farge "Mørk Mahogny", og skiftet ut de tragiske treknottene med tøffe, massive messingknotter! Man skulle ikke tro det var det samme møbelet etterpå; de ble helt "nye", og ser mye mer eksklusive ut! Har ikke angret et sekund og har fått mange positive og overraskede kommentarer om hvor fint det ble! Mange har spesielt kommentert fargen, for den er mørk med et lite rødskjær i seg, men bare akkurat passe. Veldig flott og tøft! Du kan velge mellom vannbasert beis; pulver i pose som du blander ut i en halv liter lunkent vann. En pose koster ca 40 kroner, og da må møblene lakkeres et par-tre strøk etterpå; avhengig av hvor blank overflate du ønsker. Alternativt kan du velge lakkbeis, som du pensler på. Da slipper du å lakkere etterpå. Du kan ha ett eller to strøk. Vannbasert er lettere å påføre jevnt etter min erfaring, da bruker du svamp. Lakkbeisen påføres med pensel. Jeg brukte vannbasert beis og svamp, men jeg ser at jeg har vært litt "kjapp" mht. sprossene på bokskapet vårt; når jeg tørker støv kommer det litt farge på kluten. Det var ganske vanskelig å få til å lakkere godt nok på og rundt alle sprossene. Mulig det hadde vært like greit med lakkbeis. For all del: Bare husk at du bruker engangs- eller gummihansker; beisen setter en utrolig sterk farge, og den sitter på en stund... Lykke til! Klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 19. mai 2003 #3 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg har brukt vanlig beis på flere av mine møbler (ja, det var moderne og fryktelig fint med furu da jeg innredet). Har beiset en del med en beis som heter tjære. Den er ganske mørk brun og gir et skikkelig rustikt preg. Ellers har jeg brukt panellakk på et en skuffeseksjon. Den er lys grå og plata oppå har jeg brukt en mørkere gråfarge på (blandet litt svart hobbylakk i panellakken). Pass bare på å avfette med salmiakk eller noe sånt og pusse lett over møbelet før du setter igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 19. mai 2003 #4 Del Skrevet 19. mai 2003 Har nettopp malt en sånn hylle, jeg! Kvistlakket og grunnet først og malte i samme farge som rommet til jenta mi. Skikkelig romantisk! Gubben er ikke like fornøyd. Hylla hadde han med seg inn i ekteskapet vårt. Liker furu fremdeles, han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 19. mai 2003 #5 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg for min del er på full fart UT av furutrenden... Maler og beiser der jeg kan komme til, jeg! Dere skulle bare ha sett alt brystningspanelet som før var lakkert furu, men som nå framstår nymalt i flotte, lyse farger og med ny tapet til! Det er som om det har fått nytt liv! Og huset vårt forandrer seg gradvis fra et (greit og koselig) furu-bo til et stilig og mye mer klassisk og tidløst hjem! Jeg storkoser meg med malerkosten nå om dagen! Til og med min kjære mann - som før syntes det var helligbrøde å male over flott panel - han ser at det blir veldig bra og oppmuntrer meg til å slå meg løs! Faktisk synes jeg bare at treverket virker enda flottere når det blir behandlet! Jeg kan nesten love deg at du ikke kommer til å angre et sekund, Vilje! Ta deg ut - og kos deg! Du kommer garantert til å bli storligen forundret over det flotte resultatet! Klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 19. mai 2003 #6 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg har også fått tips om børstete stålting til mørkbeisete furumøbler. ("ting" = knotter og håndtak og sånn) Nesten så jeg gleder meg til å ta mine innredningsuksesser fra 90-tallet det fra kjeller og loft ... men det får vente, vi skal ikke flytte enda. Og jeg driver og flytter møbler og stæsj UT av huset... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 19. mai 2003 #7 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg har også fått tips om børstete stålting til mørkbeisete furumøbler. ("ting" = knotter og håndtak og sånn) = Veldig stilig! Det skal ikke mye til før et kjært, gammelt møbel får et helt annet "image"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 19. mai 2003 #8 Del Skrevet 19. mai 2003 Nye "knotter" er et must ja. Kan anbefale IKEA når det gjelder sånt. Jeg har valgt noen messingknotter på enkelte av mine beisede møbler. Og stålknotter på andre. Kjenner ikke igjen de gamle olje-lut-furu-møblene jeg. Neste prosjekt er senga på gjesterommet. En kjedelig sak i furu som skal males i "bondefarger" og laseres. Men jeg har ikke mot til å begynne riktig ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 20. mai 2003 #9 Del Skrevet 20. mai 2003 Kan du ikke komme og ta litt hos meg først da, Lea - kanskje du får inspirasjon til ditt eget etterpå *håper* Jeg skal ha malt en ulakkert trehvit seng og ditto nattbord. Har lurt på egentlig hva jeg skal gjøre med de, for egentlig er de fine som de er, (jada, litt kjedelig) men det verste er at de er skrekkelige støvsamlere. Har lyst til å male dem - men kan ikke bestemme meg for om de skal bli hvite eller "kirsebærtrefarget" - vi har kommoder i kirsebærtre og hvitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 20. mai 2003 #10 Del Skrevet 20. mai 2003 Har også en seng i furu som snart står for tur, men jeg er ikke sikker på om jeg skal velge hvitt eller en brun mahogni. Skal male veggene olivengrønne, så da hadde det kanskje vært stiligst med hvitt inventar og hvite vinduskarmer? Nå ligger rommet mot syd og har godt med lys, men allikevel ville kanskje det vite gjøre det enda mer lyst og luftig? På den annen side har jeg også sansen for mørke, brune møbler. Hmm... Vanskelig... Heldigvis har jeg litt tid å bestemme meg på for rommet er ikke malt ennå. Tapetserte i desember, men vi er ikke fornøyd, så nå maler vi tapeten. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 20. mai 2003 #11 Del Skrevet 20. mai 2003 For et par år siden antikk syreluta vi alle våre møbler + at de fikk messingknotter på. Joda møblene ble bra og vi fikk skyt, svigers gikk en uke etterpå og gjorde akkurat det samme. Men nå vi jeg gjøre noe nytt. Tror jeg skal lasere dem hvit, må bare få sambo med på tanken.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 20. mai 2003 #12 Del Skrevet 20. mai 2003 Det er litt rart dette egentlig. Jeg er oppvokst i et hjem med brunbeisede lister og brunbeisede møbler, som min mor han bannet opp og ned i alle år. Og nå er jeg inne i samme trenden selv (til mammas store frustrasjon). Jeg liker møbler som ser tunge og "brukte" ut. Og det passer jo fint, ettersom den forrige leiligheten min var sterkt preget av furu. Ingenting har blitt kastet etter at vi flyttet, men har fått et nytt liv. Dessuten er jo furumøbler billige. Vi har kjøpt enkelte nye ting i ubehandlet furu også.. bare for å gå løs på dem med beis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 20. mai 2003 #13 Del Skrevet 20. mai 2003 Vi har kjøpt enkelte nye ting i ubehandlet furu også.. bare for å gå løs på dem med beis. Har faktisk vurdert den muligheten selv jeg når jeg skal anskaffe meg en eller annen form for kontormøbel/arkivskap til det nyoppussende kontoret vårt. Ikke bare er ubehandlet furu forholdsvis billig, men man kan også virkelig sette sitt eget preg på møblene også. Har forøvrig en 'gammel' kjøpmanssdisk stående på soverommet som også skal få en omgang av en kjærlig hånd etterhvert, og jeg tror kanskje den kunne fungere fint på kontoret etter en omgang med beis/maling/olje. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 20. mai 2003 #14 Del Skrevet 20. mai 2003 Vi har også kjøpt nye møbler som vi har beiset før de ble tatt i bruk! Det blir faktisk en personlig løsning, og det er ingen dum idé! Jeg har faktisk tenkt å kjøpe et nytt skap til stua som skal få samme behandling som de andre møblene våre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vilje-ikke innlogga Skrevet 21. mai 2003 #15 Del Skrevet 21. mai 2003 hva er enklest og finest ---- maling eller beis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. mai 2003 #16 Del Skrevet 21. mai 2003 Smak og behag! Men jeg synes at beis er både penest og enklest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pulsatilla Skrevet 21. mai 2003 #17 Del Skrevet 21. mai 2003 Beis er hvertfall enklest! Slipper å tenke på grunning og kvistlakk. Hva som er finest er en smakssak, og kommer an på omgivelsene møbelet skal stå i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 21. mai 2003 #18 Del Skrevet 21. mai 2003 På møbler synes jeg uten tvil beis er finest! Veldig enkelt også! Ellers har jeg sansen for f.eks. malt brystningspanel og listverk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2003 #19 Del Skrevet 21. mai 2003 Dere er heldige som kan fornye furumøblene deres!! Jeg har også litt mer furu enn jeg synes er fint, blant annet brystpanel i stua og i gangen, men samboeren min synes det er kjempefint han. Her skal det ikke forandres noe, nei. Men jeg får nok bearbeidet ham litt etterhvert, får vi håpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 21. mai 2003 #20 Del Skrevet 21. mai 2003 Det høres ut som mannen min for et par år siden. Så når han kunne ombestemme seg, da skal jeg love deg at det er håp! De siste månedene har vi malt en del brystningspanel, vinduer og dører som tidligere var furu. Det er ikke til å kjenne igjen! Som et nytt hus! Jippi! Senest i dag kommenterte min kjære hvor fint han synes det har blitt! Før mente han at panel ikke måtte males, det var jo så fint! Men nå har han innrømmet at det ble mye finere med litt maling på, og er veldig fornøyd med at han lot seg overtale! Kan du ikke finne noen fine før-etter bilder i ukebladenes interiørsider å vise ham, da? Jeg drev en del "lobbyvirksomhet" før jeg begynte å svinge kosten... Du må være litt strateg, vet du! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå