Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #41 Skrevet 11. juni 2008 Instutisjonalisering fører til en ønskelig effekt for storsamfunnet: (les; de som sitter på toppen av makt-pyramiden....) yes, we know who you are, we are not fooled by "Kunskaps bløffet", I mean, "Kunskaps løftet". -Familiene rives opp, tilknytingen ødelegges slik at man blir gruppe-orientert. *dvs at det er gruppen din som bestemmer holdninger, verdier og normer. *da er du lett-påvirkelig mht: innkjøp: "jeg bare må ha den XXX, for den er så kul/fin/ unik ol. verdier "penger &makt teller mer enn familie&empati", normer: "alle må jobbe, gå i bhg/skole, gå til legen når de er syke". *utliknyttede mennesker ønsker seg tilknytning, og søker derfor nye personer/grupper/ideologier ol, som substitutt for "Mor&Far"-tilknytningen. -alle jobber= økt institusjonelisering: barnehage, skole/SFO, "Helsevesenet". *dermed mer bestemmelsesrett til de som styrer disse. *det er vanskelig å være tilknyttetde, når alle er så travle. Det er så mye distraksjoner (tv, data, mobil, aktiviteter ol) som er lokkende på de allerede svake familieforbindelsene. -Skole etter alders-segregering ble innført av det millitære i Preusen! *det er lettere å kalle inn tropper i samme alder, for de er like og dermed lettere å tlknytte seg hverandre. Soldater må være trofaste mot sine Kamerater og sitt Land. *alders-segregering fører igjenn til at tilknytningen mellom ulike aldere blir vanskelig /forhindret. Noe som igjennn fører til at de unge (som vil ha tilkntning) er lettere å styre/påvirke... Som om jeg skulle sagt det sjøl...
Ottine Skrevet 11. juni 2008 #42 Skrevet 11. juni 2008 Jeg synes det er litt typisk at LEKSER - og fraværet av disse hjemme - er et argument som brukes for heldagsskole. Argumenter er "at det er et slit og en kamp hjemme".. Det synes foreldre som har et (eller to, tre) barn som skal motiveres til å gjøre lekser. Er ikke så sikker på om barna er så mye mer motiverte til å gjøre lekser ETTER vanlige timer på skolen heller...Et poeng med heldagsskolen er jo nettopp at leksene skal gjøres der etter "vanlig" skoletid. Da er det mange umotiverte elever som skal gjøre lekser, mens da den ene voksne - eller kanskje to - skal greie brasene med å hjelpe alle gjennom "slitet". En annen ting er at jeg da synes at foreldre mister altfor mye oversikt over hvordan barnet faktisk gjør det på skolen. Tror dette kan fungere som en ganske så lettvin løsning for mange, og det skurrer hos meg. Jeg synes også det blir feil å sammenligne barnehage med skole. Selvsagt er det mange barn som har lange dager i barnehagen, og det kan man argumentere både for og i mot, men det er ikke temaet her. Alle vet at det er forskjell på innholdet i en barnehage og en skole. Med Kunnskapsløftet forsvant også leken som var et hovedpoeng for 6-åringene før med L97. Det er ikke slik lenger at de "leker" seg gjennom 1.klasse.Tvert om har de egentlig ganske stramt pensum som de skal gjennom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå