Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #21 Skrevet 9. juni 2008 Jeg bare spør: hva med dem som ikke går i barnehage, hva med dem som har en mamma eller pappa som er hjemmeværende, hva med dem som syns det er mer enn nok skole fra før. Skal de blri tvunget til heldagskole fordi de fleste alikevel går på SFO eller er alene hjemme?? !!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #22 Skrevet 9. juni 2008 Jeg tror mange av dere ikke helt ser for dere hva heldagsskolen er. Det er i stor grad barnas arena, hvor de får leke, lære, være sammen med vennene sine, og utvikle seg, slik som voksne i stor grad har en slik arena på arbeidsplassen. Seksåringene er i dag ofte kjempeskuffet når de begynner på skolen fordi dagene er så korte, og de ikke lærer noe (som de faktisk hadde gledet seg til). Om målet med heldagsskolen er å la barna sitte rett i ryggen på skolebenken hele dagen er jeg enig i at det ikke er en spesielt god ide, men om planen er å integrere det vi i dag kaller SFO i skolen, og gi barna et pedagogisk heldagstilbud, hvor det er rom for frilek, gode måltider og masse læring, da tror jeg det er noe alle vil være fornøyde med.
Jigva Skrevet 9. juni 2008 #23 Skrevet 9. juni 2008 Jeg tror mange av dere ikke helt ser for dere hva heldagsskolen er. Det er i stor grad barnas arena, hvor de får leke, lære, være sammen med vennene sine, og utvikle seg, slik som voksne i stor grad har en slik arena på arbeidsplassen. Seksåringene er i dag ofte kjempeskuffet når de begynner på skolen fordi dagene er så korte, og de ikke lærer noe (som de faktisk hadde gledet seg til). Om målet med heldagsskolen er å la barna sitte rett i ryggen på skolebenken hele dagen er jeg enig i at det ikke er en spesielt god ide, men om planen er å integrere det vi i dag kaller SFO i skolen, og gi barna et pedagogisk heldagstilbud, hvor det er rom for frilek, gode måltider og masse læring, da tror jeg det er noe alle vil være fornøyde med. Synes denne beskrivelsen virker mer som en slags utopia. Høre fantastisk ut i teori, men er redd for at det ikke blir fullt så flott i praksis. Men, men, jeg kan ta feil, det er bare så synd om jeg ikke gjør det, for er noe først satt igang så er det vanskelig å få ting tilbake dit det var før igjen om man ønsker det..
Ottine Skrevet 10. juni 2008 #24 Skrevet 10. juni 2008 Synes denne beskrivelsen virker mer som en slags utopia. Høre fantastisk ut i teori, men er redd for at det ikke blir fullt så flott i praksis. Enig med deg. Har liten tro på at det i det hele tatt er gjennomførbart; skolen blir ikke akkuratt prioritert her til lands..! En heldagsskole vil neppe utløse så mange nye ressurser - hver enkelt lærer vil bare bli pålagt en haug med flere oppgaver i tillegg til det som er fra før.
Gjest Emera Skrevet 10. juni 2008 #25 Skrevet 10. juni 2008 Veldig enig med Ottine og Jigva. I en idealverden (hvor det ER typisk norsk å være GOD) hadde sikkert dette vært OK. Men med de åpenbare problemene norsk skole allerede sliter med så gjentar jeg at dette virker som bare enda en måte å tilpasse barna til de voksnes hverdagskjør. Man har forstått at det ikke er optimalt at ungene sitter alene hjemme i timevis, og prøver å løse det med lenger institusjonsopphold.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2008 #26 Skrevet 10. juni 2008 Kjære Gud Takk for at jeg er ferdig med barneskolen! takk for at jeg fikk leke i den frie natur takk for at jeg fikk lov til å være barn da jeg skulle være barn takk for foreldre som hadde tid..
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #27 Skrevet 11. juni 2008 Kan noen forklare meg forskjellen på heldagsskole, og det å ha fulltid i barnehagen? Jeg klarer ikke å se forskjellen (annet enn ulik alder, og det bør jo gå i heldagsskolens favør), og kan ikke skjønne hvorfor heldagsskolen skal boikottes, men ikke barnehagen. Jeg var med i et prøveprosjekt med (frivillig) heldagsskole for en tid tilbake ( i småskolen), og det fungerte veldig bra. Elevene hadde samme antall undervisningstimer som tidligere, men da skolen var ferdig for dagen merket elevene forskjellen. De sluttet med undervisningen rundt 12, og fikk leke før det var tid for lekser. De fikk leke en times tid før de fikk et varmt måltid, så kom leksetiden fra 13.30-14.30, og da var det 4 personer tilstede for å hjelpe noen og tjue barn. Fra 14.30 var det tid for fritidsaktiviteter, og både dans, idrettslag og musikk-skole hadde tilbud til barna på heldagsskolen. Barna som hadde disse fritidsaktivitetene ble fulgt dit, og ble hentet direkte derfra av foreldrene. Kl. 15 var skoledagen over for de som ikke hadde fritidsaktiviteter, og barn og foreldre hadde resten av dagen sammen, eller barna kunne leke med venner resten av dagen. Fritt valg på øverste hylle. Ingen henting og bringing til fritidsaktiviteter, ingen lekser som krevde tid og som var en kilde til frustrasjon hos både foreldre og elever... bare lek og fritid. Jeg har selv vært hjemme med barna mine, og ville gjort det samme på nytt igjen, men det gjør ikke at jeg ikke ser fordelene ved barnehage og heldagsskole. Jeg ser alle de stressede barna og foreldrene rundt meg, og klarer ikke forstå hvordan de får dagene til å gå rundt. Jeg ser alle de barna som må avbryte lek, fordi de alltid skal et eller annet... Stresset er ikke knyttet til barnehage og skole, men til alt som skal skje ETTER barnehage og skoletid. Hvorfor ikke gjøre alt dette ferdig i løpet av "kontortiden"? Det er noe både foreldre og barn vil tjene på!
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #28 Skrevet 11. juni 2008 Kan noen forklare meg forskjellen på heldagsskole, og det å ha fulltid i barnehagen? Jeg klarer ikke å se forskjellen (annet enn ulik alder, og det bør jo gå i heldagsskolens favør), og kan ikke skjønne hvorfor heldagsskolen skal boikottes, men ikke barnehagen. Jeg var med i et prøveprosjekt med (frivillig) heldagsskole for en tid tilbake ( i småskolen), og det fungerte veldig bra. Elevene hadde samme antall undervisningstimer som tidligere, men da skolen var ferdig for dagen merket elevene forskjellen. De sluttet med undervisningen rundt 12, og fikk leke før det var tid for lekser. De fikk leke en times tid før de fikk et varmt måltid, så kom leksetiden fra 13.30-14.30, og da var det 4 personer tilstede for å hjelpe noen og tjue barn. Fra 14.30 var det tid for fritidsaktiviteter, og både dans, idrettslag og musikk-skole hadde tilbud til barna på heldagsskolen. Barna som hadde disse fritidsaktivitetene ble fulgt dit, og ble hentet direkte derfra av foreldrene. Kl. 15 var skoledagen over for de som ikke hadde fritidsaktiviteter, og barn og foreldre hadde resten av dagen sammen, eller barna kunne leke med venner resten av dagen. Fritt valg på øverste hylle. Ingen henting og bringing til fritidsaktiviteter, ingen lekser som krevde tid og som var en kilde til frustrasjon hos både foreldre og elever... bare lek og fritid. Jeg har selv vært hjemme med barna mine, og ville gjort det samme på nytt igjen, men det gjør ikke at jeg ikke ser fordelene ved barnehage og heldagsskole. Jeg ser alle de stressede barna og foreldrene rundt meg, og klarer ikke forstå hvordan de får dagene til å gå rundt. Jeg ser alle de barna som må avbryte lek, fordi de alltid skal et eller annet... Stresset er ikke knyttet til barnehage og skole, men til alt som skal skje ETTER barnehage og skoletid. Hvorfor ikke gjøre alt dette ferdig i løpet av "kontortiden"? Det er noe både foreldre og barn vil tjene på! = ferdigklappa barndom.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #29 Skrevet 11. juni 2008 Kan noen forklare meg forskjellen på heldagsskole, og det å ha fulltid i barnehagen? Jeg klarer ikke å se forskjellen (annet enn ulik alder, og det bør jo gå i heldagsskolens favør), og kan ikke skjønne hvorfor heldagsskolen skal boikottes, men ikke barnehagen. Jeg var med i et prøveprosjekt med (frivillig) heldagsskole for en tid tilbake ( i småskolen), og det fungerte veldig bra. Elevene hadde samme antall undervisningstimer som tidligere, men da skolen var ferdig for dagen merket elevene forskjellen. De sluttet med undervisningen rundt 12, og fikk leke før det var tid for lekser. De fikk leke en times tid før de fikk et varmt måltid, så kom leksetiden fra 13.30-14.30, og da var det 4 personer tilstede for å hjelpe noen og tjue barn. Fra 14.30 var det tid for fritidsaktiviteter, og både dans, idrettslag og musikk-skole hadde tilbud til barna på heldagsskolen. Barna som hadde disse fritidsaktivitetene ble fulgt dit, og ble hentet direkte derfra av foreldrene. Kl. 15 var skoledagen over for de som ikke hadde fritidsaktiviteter, og barn og foreldre hadde resten av dagen sammen, eller barna kunne leke med venner resten av dagen. Fritt valg på øverste hylle. Ingen henting og bringing til fritidsaktiviteter, ingen lekser som krevde tid og som var en kilde til frustrasjon hos både foreldre og elever... bare lek og fritid. Jeg har selv vært hjemme med barna mine, og ville gjort det samme på nytt igjen, men det gjør ikke at jeg ikke ser fordelene ved barnehage og heldagsskole. Jeg ser alle de stressede barna og foreldrene rundt meg, og klarer ikke forstå hvordan de får dagene til å gå rundt. Jeg ser alle de barna som må avbryte lek, fordi de alltid skal et eller annet... Stresset er ikke knyttet til barnehage og skole, men til alt som skal skje ETTER barnehage og skoletid. Hvorfor ikke gjøre alt dette ferdig i løpet av "kontortiden"? Det er noe både foreldre og barn vil tjene på! Takk! Det var akkurat det jeg forsøkte å si! Og det kreves ikke flere ressurser, ressursene er der allerede. Lærere på skolen og assistenter på SFO. Forskjellen blir at alle hører til samme sted, slik som i barnehagen. Førskolelærere og assistenter.
sandra82 Skrevet 11. juni 2008 #30 Skrevet 11. juni 2008 nå blir jeg sikkert lynsja, men jeg synes norske skoler er altfor useriøse!! Er dere klar over at norske barn ligger 1-2 år etter mange land i for eksempel matte pensum?!? Jeg gikk på fransk skole, begynte på førskole når jeg var 3 år. det er blanding av barnehage men med læring (ettersom man faktisk må lære seg ett nytt språk..) den skolen var kanskje litt ekstrem med tanke på lange dager, strenge krav til karakterer og mye lekser... men når jeg begynte å norsk skole fikk jeg helt sjokk over hvor slapt det faktisk er... en mellomting hadde kanskje vært fint... Jeg er enig i at små barn ikke skal ha for mye skole og en del lek i hverdagen, men når foreldre jobber (noe de fleste faktisk er nødt til) og barna må være på SFO så må det være mye bedre å få gjort lekser ect der, eller lære noe i tillegg til lek selvsagt, og faktisk kunne tilbringe kvelden med familien som man nå til dags ikke får så mye tid til...
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #31 Skrevet 11. juni 2008 = ferdigklappa barndom. I motsetning til...... (?)
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #32 Skrevet 11. juni 2008 = ferdigklappa barndom. Og hvordan skiller dette seg ut fra barnehagebarnas hverdag? Hvorfor er det værre for skolebarn å ha en fulldag, enn det er for barnehagebarna?
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #33 Skrevet 11. juni 2008 = ferdigklappa barndom. En jævlig mye bedre ferdigklappa barndom enn å tilbringe 5 timer hver dag på SFO, uten noe annet tilbud enn å spille Yatzi mens tantene drikker kaffe.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #34 Skrevet 11. juni 2008 En heldagsskole vil neppe utløse så mange nye ressurser - hver enkelt lærer vil bare bli pålagt en haug med flere oppgaver i tillegg til det som er fra før. En start er selvfølgelig å omprioritere SFO-ansatte.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #35 Skrevet 11. juni 2008 Ferdigklappa barndom= barn som aldri får være barn tidspress voldsomme forventninger fra samfunn/venner/foreldre alltid et press på seg for å være god nok i skole/fritidaktiviteter heldagsbarnehage heldagsskole nattåpen barnehage fritid/lek skal forgå innenfor rammer alle skal støpes i samme form
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #36 Skrevet 11. juni 2008 Ferdigklappa barndom= barn som aldri får være barn tidspress voldsomme forventninger fra samfunn/venner/foreldre alltid et press på seg for å være god nok i skole/fritidaktiviteter heldagsbarnehage heldagsskole nattåpen barnehage fritid/lek skal forgå innenfor rammer alle skal støpes i samme form Og jeg spør igjen: hvorfor er heldagsskole værre enn heldags barnehage? Skal heldagsskolen boikottes, bør heldagsbarnehage boikottes også!
Gjest Gjest_sara_* Skrevet 11. juni 2008 #37 Skrevet 11. juni 2008 Og jeg spør igjen: hvorfor er heldagsskole værre enn heldags barnehage? Skal heldagsskolen boikottes, bør heldagsbarnehage boikottes også! Heldagsbarnehage er, om mulig, enda værre!!!! Det er helt livsnødvendig for barn, med timevis av fri lek hver eneste dag. Ja, noen leker kan vare dagevis , og til og med ukevis. Det går ikke med ti minutter her, en time der. Det er igjennom fri lek barn får bearbeidet alle sine inntrykk. FÅr de ikke bearbeidet det gjennom lek, kommer det ut på andre måter. Da kalles det utagering....
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #38 Skrevet 11. juni 2008 Og jeg spør igjen: hvorfor er heldagsskole værre enn heldags barnehage? Skal heldagsskolen boikottes, bør heldagsbarnehage boikottes også! Heldagsskolen føyer seg inn i rekken av å institusjonalisere barndommen = ferdigklappa barndom. 100% imot! La barna få lov å være barn!
Gjest z Skrevet 11. juni 2008 #39 Skrevet 11. juni 2008 Heldagsskolen føyer seg inn i rekken av å institusjonalisere barndommen = ferdigklappa barndom. 100% imot! La barna få lov å være barn! Høres ut som dette kan være stedet for deg http://barnifrihet.com/forums.php
Gjest Laliveleva Skrevet 11. juni 2008 #40 Skrevet 11. juni 2008 Instutisjonalisering fører til en ønskelig effekt for storsamfunnet: (les; de som sitter på toppen av makt-pyramiden....) yes, we know who you are, we are not fooled by "Kunskaps bløffet", I mean, "Kunskaps løftet". -Familiene rives opp, tilknytingen ødelegges slik at man blir gruppe-orientert. *dvs at det er gruppen din som bestemmer holdninger, verdier og normer. *da er du lett-påvirkelig mht: innkjøp: "jeg bare må ha den XXX, for den er så kul/fin/ unik ol. verdier "penger &makt teller mer enn familie&empati", normer: "alle må jobbe, gå i bhg/skole, gå til legen når de er syke". *utliknyttede mennesker ønsker seg tilknytning, og søker derfor nye personer/grupper/ideologier ol, som substitutt for "Mor&Far"-tilknytningen. -alle jobber= økt institusjonelisering: barnehage, skole/SFO, "Helsevesenet". *dermed mer bestemmelsesrett til de som styrer disse. *det er vanskelig å være tilknyttetde, når alle er så travle. Det er så mye distraksjoner (tv, data, mobil, aktiviteter ol) som er lokkende på de allerede svake familieforbindelsene. -Skole etter alders-segregering ble innført av det millitære i Preusen! *det er lettere å kalle inn tropper i samme alder, for de er like og dermed lettere å tlknytte seg hverandre. Soldater må være trofaste mot sine Kamerater og sitt Land. *alders-segregering fører igjenn til at tilknytningen mellom ulike aldere blir vanskelig /forhindret. Noe som igjennn fører til at de unge (som vil ha tilkntning) er lettere å styre/påvirke...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå