Gjest Gjest_Wenche_* Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 Nei, det er jeg absolutt ikke enig i i det hele tatt. Sønnen min har hatt heldagsskole siden november i fjor, og vi syns det er kjempeflott at det har vært sånn. Nå slipper han å komme hjem for å gjøre lekser, for alt han skal ha gjort gjør han på skolen. Han slipper å komme hjem for å se på TV, spille data eller annet alene før jeg rekker å komme hjem klokka halv fem. Jeg syns virkelig heldagsskole er helt supert, og jeg syns det er synd om det blir borte (noe det virker som det er, og da er det tilbake med TV og data mens jeg er på jobb. Og masing om lekser når ettermiddagen kommer og det hadde vært veldig godt for oss å bare være familie sammen og finne på noe sammen, framfor mas om lekser...)
Gjest Gjest_sara_* Skrevet 7. juni 2008 #3 Skrevet 7. juni 2008 Nei, det er jeg absolutt ikke enig i i det hele tatt. Sønnen min har hatt heldagsskole siden november i fjor, og vi syns det er kjempeflott at det har vært sånn. Nå slipper han å komme hjem for å gjøre lekser, for alt han skal ha gjort gjør han på skolen. Han slipper å komme hjem for å se på TV, spille data eller annet alene før jeg rekker å komme hjem klokka halv fem. Jeg syns virkelig heldagsskole er helt supert, og jeg syns det er synd om det blir borte (noe det virker som det er, og da er det tilbake med TV og data mens jeg er på jobb. Og masing om lekser når ettermiddagen kommer og det hadde vært veldig godt for oss å bare være familie sammen og finne på noe sammen, framfor mas om lekser...) Jeg syns det er skremmende om det er alternativene: skole eller tv. Hvor er det blitt av tid til barndom??? Jeg er i mot lekser.
Embla s Skrevet 7. juni 2008 #4 Skrevet 7. juni 2008 De aller fleste barn har jo uansett "heldagsskole" fra 1. og opp til 4. klasse i og med at de går på SFO, så for denne gruppen er det vel bare positivt at SFO erstattes av et mer gjennomtenkt opplegg? (Sier ikke at det ikke finnes mange SFO'er som har både gode og gjennomtenkte opplegg, men slik det er i dag er dette veldig varierende og mange steder er SFO dårlig oppbevaring med uinteresserte, kaffedrikkende voksne). Og til deg som ikke skjønner hvorfor barn ser TV etter skoletid før foreldrene kommer hjem fra jobb i 17-tiden: Det er ikke så lett å kontrollere hva barnet driver med all den tid det faktisk er alene hjemme... Virkeligheten for de aller fleste er slik at barn er alene hjemme (og ser Tv) eller på SFO fram til foreldrene kommer hjem i 17-tiden, og at tiden da skal brukes til middag, lekser og fritidsaktiviteter. Om skoledagen forlenges slik at den inneholder sunn mat og gode aktiviteter og mindre leksepress på kveldstid, så høres det fornuftig ut for meg. Og jeg tror ikke lengre skoledag vil føre til "mindre friluftsliv" for så veldig mange barn. Men kanskje litt mindre tv og dataspill?
Transmogrifier Skrevet 7. juni 2008 #5 Skrevet 7. juni 2008 (endret) Nå slipper han å komme hjem for å gjøre lekser, for alt han skal ha gjort gjør han på skolen. Han slipper å komme hjem for å se på TV, spille data eller annet alene før jeg rekker å komme hjem klokka halv fem. Jeg tenkte på dette for et par dager siden, at skolen mer og mer innretter seg inn etter behovet arbeidsmarkedet og foreldrene har, og mindre etter hva barna har godt av. For læringens del burde undervisning startet mye tidligere, på grunn av omstruktureringen som skjer i hjernen, og den er aller størst FØR en begynner på barneskolen. Men det er ikke dermed sagt at ungene burde bruke mer tid av dagen på skole. Det er ganske utrolig hvor lenge unger blir presset til å sitte stille på skolen, når vi i utgangspunktet er skapt for å være i bevegelse. Og så er det en grense for hvor lenge en klarer å holde konsentrasjonen på et nivå som er nødvendig for å ta imot informasjon. Dette er spm hvor jeg stoler mer på en UiO professor, enn på meningene til mammaer og pappaer som syns det er fint med en skole som fungerer som oppbevaringssted for barna før foreldrene kommer hjem. Litt av poenget med lekselesing, er å gjenta hva en har lært på skolen på et senere tidspunkt hvor konsentrasjonen er tilbake. Om en gjør lekser som en forlengelse av den vanlige skoledagen, så forsvinner litt av poenget. Jeg så en video om time management på nettet av en professor i virtual reality som fikk vite at han ikke hadde mange mndr igjen å leve pga leverkreft. Han holdt noen uker senere en forelesning om ting han mente det var nyttig å ta med seg for å lykkes både akademisk og i livet. En av de tingene jeg noterte meg var at han skrev en liste over hvor mye tid han kastet bort til å skrive innlegg på nettet og når på dagen han var produktiv. Dette brukte han til å verne om den tiden når han var produktiv, og ved å legge menneskelig kontakt til de timene han uansett ikke fikk mye gjort. Dette for da å ha mer tid å kunne bruke på familien. Jeg kan forestille meg at det ville vært smart å bruke tilsvarende strategi for barn. Eller eventuelt bare droppe lekser. De har nok tid til å jobbe på skolen, det er ikke mangel på undervisningstimer som gjør at noen fremdeles er analfabeter når de går ut, det er feil utnyttelse og dårlig oppfølging på den tiden som allerede er til rådighet i en skole som er innrettet etter gjennomsnittet. Endret 7. juni 2008 av Transmogrifier
Gjest Gjest_Wenche_* Skrevet 7. juni 2008 #6 Skrevet 7. juni 2008 Jeg syns det er skremmende om det er alternativene: skole eller tv. Hvor er det blitt av tid til barndom??? Jeg er i mot lekser. Det er alternativet fordi det er det han velger når han kommer hjem tidligere enn meg. Jeg kan ringe han fra jobben og si han skal finne på andre ting, som feks lekser, men det er fortsatt TV eller data han gjør... ute av øye, ute av sinn... Jeg er i mot lekser også. Derfor syns jeg det er veldig kjekt at de gjør dette ferdig på skolen. Vi voksne tar stort sett heller ikke med oss jobben hjem, men avslutter før vi går hjem for dagen...
Gjest Gjest_Wenche_* Skrevet 7. juni 2008 #7 Skrevet 7. juni 2008 Litt av poenget med lekselesing, er å gjenta hva en har lært på skolen på et senere tidspunkt hvor konsentrasjonen er tilbake. Om en gjør lekser som en forlengelse av den vanlige skoledagen, så forsvinner litt av poenget. Jeg vet ikke hvordan dere har det på ettermiddagene, jeg... men her har det vært med unga mine at lekser har blitt et evig mas. Med heldagsskole slipper vi det maset. Vi slipper å bli uvenner fordi matten ikke er gjort... vi kan heller være sammen på ettermiddagene og finne på ting sammen enn å gnåle om lekser... mye mer konstruktivt.
Gjest Gjest_sara_* Skrevet 8. juni 2008 #8 Skrevet 8. juni 2008 De aller fleste barn har jo uansett "heldagsskole" fra 1. og opp til 4. klasse i og med at de går på SFO, så for denne gruppen er det vel bare positivt at SFO erstattes av et mer gjennomtenkt opplegg? Alt i barnas liv skal ikke være opplegg. I et barns liv skal det først og fremst være tid til lek, alle typer lek. Det skal først og fremst være mest tid til DET BARNA SELV ELSKER Å GJØRE. Samfunnet vårt har ikke lenger plass til barn!
monja Skrevet 8. juni 2008 #9 Skrevet 8. juni 2008 En av skolene her har heldagsskole for småtrinnet og det fungerer just utmerket. Det er bare skryt å høre fra både elever, ansatte og foreldre. Skolen barna våre skal begynne på praktiserer 4 dagers skoleuke for småtrinnet og det er bare skryt å høre der og. Men disse har jo hjemmelekser da, noe som de på heldagsskolen ikke har.
Ottine Skrevet 8. juni 2008 #10 Skrevet 8. juni 2008 Hvordan følger dere opp hvordan barna deres gjør det på skolen når de ikke gjør lekser hjemme? Er det ikke lett å miste litt oversikten? Har de ikke leselekse heller?
Embla s Skrevet 8. juni 2008 #11 Skrevet 8. juni 2008 Alt i barnas liv skal ikke være opplegg. I et barns liv skal det først og fremst være tid til lek, alle typer lek. Det skal først og fremst være mest tid til DET BARNA SELV ELSKER Å GJØRE. Samfunnet vårt har ikke lenger plass til barn! Joda, jeg er helt enig med deg i dette. Samtidig er det mange som opplever at når barna er alene hjemme etter skoletid og dermed er "fri til å gjøre det de selv elsker å gjøre" så ser de tv eller spiller Playstation. Mange barn elsker å være ute, men veldig mange barn må faktisk dyttes ut (selv om de syns det er gøy når de først kommer ut). Det jeg mener med "opplegg" på SFO/heldagsskole, er at jeg hadde likt hvis timene mellom skoleslutt og middag hadde blitt brukt til bedre ting enn at barn sitter hjemme alene og ser tv, for så å ha "opplegg" som lekselesing og trening om kvelden. Mange steder har de fotballtrening, musikk, teater, friluftsliv, osv i SFO-tiden. Og lekselesing, selvfølgelig. Jeg tror det hadde vært fint hvis vi hadde en heldagsskole som innebar mer av praktisk-estetiske ting. Da kunne man kanskje hatt litt færre fritidsaktiviteter på kveldstid og fått mer tid sammen med familien, eller mer tid til frilek på bekostning av tv. Om kvelden er tross alt foreldrene der til å sette grenser hvis de ønsker det. Noe som ikke er så lett de timene barna er alene hjemme fordi foreldrene er på jobb.
Gjest imli Skrevet 8. juni 2008 #12 Skrevet 8. juni 2008 Jeg synes ikke heldagsskole høres noe særlig ut. Skal ikke ungene ha fritid lenger? Er enig i at de ikke bør ha for mye lekser heller. Men å være på skole fra 8 til 4 tror ikke jeg er noe bra. Er i mot sånn institusjonalisering av barndommen.
Gjest Emera Skrevet 8. juni 2008 #13 Skrevet 8. juni 2008 Jeg må undre meg over om ikke dette er bare enda en måte å tilpasse barnas hverdag til de voksnes hese-bleseliv på.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2008 #14 Skrevet 8. juni 2008 Jeg skulle gjerne sett et bedre opplegg enn SFO. For eksempel et samarbeid mellom idrettslag, musikkskole og skole, dans og andre sysler, med treninger og øvinger lagt rett etter skolen, evt. med spisepause og sånt no i mellom. Ikke hver dag, men to-tre dager i uka.
Gjest Evine Skrevet 8. juni 2008 #15 Skrevet 8. juni 2008 Jeg må undre meg over om ikke dette er bare enda en måte å tilpasse barnas hverdag til de voksnes hese-bleseliv på. Helt enig med deg ...
Ottine Skrevet 8. juni 2008 #16 Skrevet 8. juni 2008 Jeg skulle gjerne sett et bedre opplegg enn SFO. For eksempel et samarbeid mellom idrettslag, musikkskole og skole, dans og andre sysler, med treninger og øvinger lagt rett etter skolen, evt. med spisepause og sånt no i mellom. Ikke hver dag, men to-tre dager i uka. Og foreldrenes oppgave blir da å ...??Å ja, muligens hente dem og få dem i seng,ja..
Jigva Skrevet 8. juni 2008 #17 Skrevet 8. juni 2008 (endret) Jeg ser ikke helt grunnen til å ha barn om man ønsker at skolevesenet skal ta vare på dem hele dagen. Jeg kan heller ikke se at det gjør så utrolig mye om barna kommer hjem alene etter skolen og gjør det de har lyst til å gjøre (playstation, data) Jeg er ikke glad i det innpasset playstation og data har fått i barns liv, men nå er det jo det barna synes er morsomt. Er det ikke greit at barna kan være litt uansvarlige når de er barn, kunne få leke om de vil det og spille om de vil det når ikke foreldrene er hjemme. Hvorfor skal barna oppføre seg fornuftig til enhver tid? Den dagen barna er så store at de kan bestemme selv hva de vil gjøre med fritiden sin så er det ikke lenger mulig å gjøre det man vil og være uansvarlig. Da har man jobb, studier, husarbeid.. you name it, ingen tid til å kose seg med god samvittighet. Å sette barna på skolebenken en hel dag og kreve at de skal lære hele dagen blir for dumt og unaturlig. La barna få være barn litt lenger.. i dagens samfunn varer ikke barndommen like lenge som den gjorde før. Sminke, drama og press kommer tidligere enn før. Endret 8. juni 2008 av Jigva
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2008 #18 Skrevet 8. juni 2008 Og foreldrenes oppgave blir da å ...??Å ja, muligens hente dem og få dem i seng,ja.. Tvert i mot. Foreldrene får all tid med barna sine når de kommer hjem fra jobb, i motsetning til i dag når barna flyr fra skole og sfo til middag og kveldsaktiviteter. Barn og foreldre får kvelden tilbake. Forutsetningen min er selvfølgelig at foreldrene har jobber på dagen. Det er frivillig å jobbe, så om en eller to vil være hjemme i steden og organisere seg annerledes er det opp til dem.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2008 #19 Skrevet 9. juni 2008 Heldagsskole betyr jo ikke at barna ikke får være barn. Er det lettere for barn å leke, og bevare barndommen sin alene hjemme, eller sammen med venner på skolen? De aller fleste barn har vokst opp med "normal arbeidstid" i barnehage, da ser jeg ikke hvorfor skoledagen skal slutte halv tolv.
Gjest Gjest_sara_* Skrevet 9. juni 2008 #20 Skrevet 9. juni 2008 Heldagsskole betyr jo ikke at barna ikke får være barn. Er det lettere for barn å leke, og bevare barndommen sin alene hjemme, eller sammen med venner på skolen? De aller fleste barn har vokst opp med "normal arbeidstid" i barnehage, da ser jeg ikke hvorfor skoledagen skal slutte halv tolv. Jeg bare spør: hva med dem som ikke går i barnehage, hva med dem som har en mamma eller pappa som er hjemmeværende, hva med dem som syns det er mer enn nok skole fra før. Skal de blri tvunget til heldagskole fordi de fleste alikevel går på SFO eller er alene hjemme??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå