Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2003 #1 Del Skrevet 19. mai 2003 Hei! Lurer på om det er noen her inne som tenker over at Norge er et av de vestlige landene med lavest andel kvinnlige ledere i næringslivet. Altså under 5% Tror dere at det er forskjell på kvinnlige og mannlige ledere, i såfall på hvilke måter? Hva tror dere dette kommer av? Hilsen meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 19. mai 2003 #2 Del Skrevet 19. mai 2003 Kanskje mannlige ledere, som rekrutterer nye ledere, er smartere i andre land enn i Norge? Det er vel ikke så mange andre land hvor ledere som dummer seg ut får kjempebelønninger = gyldne fallskjermer, enn i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora beate Skrevet 19. mai 2003 #3 Del Skrevet 19. mai 2003 har du et eksempel å komme med, Bettie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 19. mai 2003 #4 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg tror fallskjermer er vanlig i alle land som har en arbeidsmiljølov som er like streng som vår. Dessuten har mange andre land også høyere lønn for topplederne... 5% av lederne - det må være toppledere i privat næring det eller? Kvinneandelen høyere ledere i kommunene er over 20%, i staten 28%... kvinneandel toppledere i NHO bedrifter 7,4% (2001), kvinneandel andre ledere i NHO-bedrifter 11,4%. Kvinnelige styremedlemmer i børsnoterte selskaper er også oppe i over 10% nå (2003). (Kilde - Likestillingssenteret). En av grunnene til at det er færre kvinner enn menn i ledende stillinger har blant annet med potensialet å gjøre. Bl.a. viser statistikkene at mens bare 10% av menn velger å jobbe deltid, velger nærmere 40% av kvinnene dette. 77,7% av Norges mannlige befolkning er i arbeid, mens tilsvarende for kvinner er 69,2%. Det er totalt sett også 20% flere menn i jobb enn kvinner... (SSB - Arbeidskraftsundersøkelsen 2001). MEN - at kvinneandelen, spesielt i privat sektor, ville vært høyere om vi hadde oppnådd full likestilling er klart. Det er nok fremdeles en del fordommer ute og går når man skal rekruttere ledere. Selv jobber jeg i et stoort selskap med overvekt av kvinner i ledelsen (dette er ikke tradisjonelt eller normalt i bransjen forøvrig). Jeg kan ikke si at jeg merker forskjell på de kvinnelige og de mannlige ledernes ledesett. Forskjellen ligger vel heller i omverdenens forventninger til dem.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 19. mai 2003 #5 Del Skrevet 19. mai 2003 Slettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 19. mai 2003 #6 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg har ikke merket det samme som deg, Atmi. Ingen av de kvinnelige lederne jeg har vært borti, har hatt noen av egenskapene du tydeligvis har vært ute for; over-følsomme, hjelpeløse, masse "føling", dette med å gå rundt grøten, etc. Det betyr selvsagt ikke at de ikke finnes. Dette er dårlige ledere - og må behandles deretter - nemlig ikke få tilgang på jobbene. Det som er viktig å huske på i alle slike diskusjoner, er at det finnes dårlige kvinnelige ledere, og det finnes mange elendige menn. Siden det er et faktum, har jeg lyst til å fokusere på en annen side av saken. Nemlig det at jeg tror det er lettere for folk å oppfatte en kvinne negativt, enn en mann. Jeg føler mange ganger at det ofte "ventes på" at kvinnelige ledere "skal" gjøre feil, bare for å bekrefte en sannhet ... Nemlig at det er menn som passer best til ledelse. Mindretall synes bedre, og i dette tilfellet med kvinner; alle feil blir oppfattet av alle - og jeg må dessverre støtte meg til de som påstår at en kvinne ofte må gjøre det dobbelt så godt som en mann for å bli like anerkjent. I mange kretser. Av mange enkeltpersoner. Jeg kunne bablet i timesvis om dette, men stopper her, så det ikke sklir helt ut. Det som er viktig med dette temaet, er å unngå å generalisere - ekstremt viktig for en saklig debatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 19. mai 2003 #7 Del Skrevet 19. mai 2003 Slettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 19. mai 2003 #8 Del Skrevet 19. mai 2003 populært å synes synd i og å være gravid og litt syk og trenge sofa og ellers ha litt migrene osv osv - som gjør at vi trenger ditt og vi trenger datt. Og det er helt fine, flotte og greie regler. Men det er også helt naturlig at det påvirker hvilken status kvinner får i arbeidslivet. Påstår du virkelig at det bare er kvinner som benytter seg av "sykedager" - tydeligvis, etter din mening, ubegrunnet? Jeg tar poenget med graviditet, det jeg reagerer på, er vanlig sykdom. Mener/tror du menn bryr seg mindre om "migrene osv osv" som du velger å si det? Hvordan kan du begrunne det? Hva mener du om det jeg nevnte angående kvinner som blir "uglesett" i lederjobber, da? Min påstand er at det oftere blir tydeligere lagt merke til (og husket i lengre tid) med feil gjort av kvinner, enn menn. Altså, for å overdrive; kvinner må gjøre en dobbelt så god jobb for å bli akseptert på lik linje med en "brukbar"/middels god/normalt begavet mann..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 20. mai 2003 #9 Del Skrevet 20. mai 2003 Hvis jeg hadde eid en bedrift i Norge ville jeg aldri i verden ha ansatt en ung kvinnelig leder. Der er alt for høy risiko om massevis av fravær grunnet unger og graviditeter og dilldall. Jeg er glad ikke alle tenker som deg :o :o :o . Som barnløs "karrierekvinne" på snart 32 år har jeg heldigvis aldri blitt utsatt for slike fordommer fra mine mannlige arbeidsgivere, og jeg har fått både ansvar og stillingsinnhold som er tungt. Jeg har forøvrig vært i arbeidslivet nå i 9 år etter endt skolegang uten noen gang å ha vært syk eller hatt behov for å ligge på sofaen. Arbeidsgivere i dag forventer 2-3 år av en arbeidstaker når de ansetter og lærer opp. Altså har jeg oppfylt dette flere ganger allerede. Vi finnes, vi er mange, og heldigvis har næringslivet sett det!! (Det skremmer meg at ikke alle kvinner vet dette - trodde det bare var middelaldrende/gamle menn fremdeles hadde disse fordommene) Om jeg en gang ønsker meg barn, vil jeg også gi tilbake til de som har ytt meg tillit. Ved å ikke planlegge å bli gravid første året jeg er i jobb, søke om jobb under svangerskap uten å si noe om det eller andre ting som gjør at vi kvinner selv bygger opp under de fordommer som måtte finnes mot oss. Når likestillingsombudet går ut og anbefaler gravide å ikke fortelle om dette i et intervju er de selv med å ødelegge statistikkene for kvinnelige ledere. *tordensky* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 20. mai 2003 #10 Del Skrevet 20. mai 2003 Klart at han/hun da ikke ansetter en "ustabil" kvinne i en lederstilling. quote] Hva er en "ustabil" kvinne da? En som etter flere år med hard jobbing for firmaet skulle finne på å bli gravid? En kvinne som av og til blir syk? En kvinne som tar sin tørn med syke barn? En kvinne som går til legen når hun er syk? En kvinne som ligger hjemme når hun er syk? I og med utsagnet om at du ikke ville ansatt en ung kvinne i en lederstilling, så er visst de aller fleste unge kvinner ustabil arbeidskraft! Vi burde vel kanskje holde oss til sekretærjobber og kassa på rimi, slik at ingen forventer alt for mye av oss, vi kan jo bli gravide eller få migrene.... skremmende holdning i år 2003, også fra en kvinne da!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 20. mai 2003 #11 Del Skrevet 20. mai 2003 ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 20. mai 2003 #12 Del Skrevet 20. mai 2003 Beklager Atmi, at du mener jeg har tatt setningene dine ut av sammenheng. Godt mulig det er jeg som er treig her - men setter pris på om du kan forklare konkret hva det da er du mener - og gjerne utelukke det du ikke mener er saklig selv. Som denne migrenen, som du først brukte som eksempel, for så å si at det var irrelevant. Dersom reglene er helt fine - så mener du at det er kvinner generelt som utnytter dem (reglene)? Har jeg misforstått? Du nevner at ikke alle land har slike regler, men at det er "bra" at vi har det i Norge. Men - så skal vi ikke bruke dem? Jeg er forøvrig enig angående å holde en planlagt graviditet hemmelig for ny arbeidsgiver. At Likestillingsombudet anbefaler å holde dette skjult, betyr alt annet enn at det er riktig av den grunn - altså er poenget at kvinner her ødelegger for seg selv. Men klart dere kan fortsette å skylde på mannsjåvenisme i arbeidslivet så mye dere vil. Som Sissan også sa' date=' menn respekterer kvinner som gjør en god jobb. Men så lenge samfunnet er lagt opp på den måten det er blir det vanskeligere for kvinner som kan å vise hva de kan - den generelle holdningen er å fokusere på rettigheter ikke på yteevne.[/quote'] Godt skrevet siste setning. Hva gjelder å "skylde på" mannssjåvinisme - delvis enig. Enig på den måten at hindringene ikke bør være fokus (som du sier i din siste setning), men hva vi vil, kan og gjør. Samtidig skal vi ikke "gjemme unna" enkelte menns (ofte yngre menn?) holdninger, som helt klart ikke hører hjemme i dette århundret. Jeg bruker det ikke som en "grunn" til noe som helst, men det er et moment å ta hensyn til. Alle menn respekterer ikke en kvinne som gjør en god jobb - slik er det. Det er fordi hun er kvinne, og ingenting annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 20. mai 2003 #13 Del Skrevet 20. mai 2003 slettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 20. mai 2003 #14 Del Skrevet 20. mai 2003 ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 20. mai 2003 #15 Del Skrevet 20. mai 2003 Kan du vise til de statistikker som sier at karrierekvinner som ønsker og jobber for å få lederstillinger er mer syke men menn i samme situasjon? Eller er det en generell statistikk over at kvinner generelt er mer syke en menn, er mer hjemme med barna en menn? En kvinne som kun jobber fordi hun trenger pengene, som kanskje misstrives i jobben sin og skulle ønsket hun kunne være hjemme, ER nok mer syk og mer hjemme en vilkensomhelst mann. Derimot tror jeg ikke de unge kvinnene som bevisst søker en karrier og som søker lederstillinger er kvinner som juger om graviditet, som er syke fordi de har litt vondt i hode (migrene er ikke vondt i hode, migrene er en sykdom som faktisk kan slå ut selv en mann dersom han får det! en mann med migrene fungerer like dårlig som en kvinne med migrene.) som prioriterer barn og hjem fremfor jobb. Det finne flere kvinner som ønsker deltidsjobber ja, men det er jo ikke DE som søker på lederstillingene! Det finnes mange menn som ikke ønsker å ha lederjobb også, som ønsker en åtte til fire jobb, vil det si at menn ikke ønsker overtid? Jeg kjenner meg ikke igjen i din fremstilling av unge karrieresøkende kvinner, derfor ser jeg det som en holdning DU har, ikke som ett fakta! At det er for få kvinner i forhold til menn som ØNSKER en lederjobb er jo også en annen sak, men at det skal gjøre de som faktisk jobber for det til mer ustabil arbeidskraft er utover min fatteevne! Sorry, din virkelighet virker ganske fjern for meg! Ja, det er for få kvinnelige ledere, NEI det er ikke fordi de kvinnene som ØNSKER og jobber for å oppnå lederstillinger er ustabile kvinner som blir hjemme over hodepine eller som juger om graviditet! Min holdning til kvinner i lederstillinger er stort sett bare positiv, og det er rett og slett grunnet mine erfaringer i arbeidslivet. Nå har jeg kanskje ikke like mange år på baken som deg, men jeg har jobbet med flere kvinnelige ledere, jeg har i dag flere kvinnelige ledere på min arbeidsplass, jeg har flere i min omgangskrets som er eller jobber etter lederstillinger, og jeg kjenner ikke igjen NOEN av dem i din generalisering av kvinner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 20. mai 2003 #16 Del Skrevet 20. mai 2003 Atmi, du har veldig mange og gode poeng, og jeg har ikke lyst til å utelukkende peke på det vi en uenige i. Det er nødvendig å holde ditt fokus, nettopp fordi det må fokuseres på hvordan en situasjon er, og hvordan vi eventuelt kommer oss videre - og ikke hvordan det, i en ideell verden, skulle vært. Men - et par ting reagerer jeg på. Det er mulig jeg har levd i en "lukket verden" hva gjelder dette (noe jeg i så fall er glad for), men er det virkelig så vanlig som du legger det frem, at kvinner ønsker å "lure" en arbeidsgiver om planlagt graviditet, sykdom etc.? Jeg kjenner meg over hodet ikke igjen. Og gjelder dette virkelig lederstillinger? Jeg klarer ikke helt å se hvordan et menneske (kvinne eller mann) kan forestille seg hvordan man gjør en god jobb som "ryggmarg" i et prosjekt, uten å være fullt til stede. Jeg har heller aldri vært borti noen med disse holdningene - men det har jo tydeligvis du. Synd - veldig synd - at enkelte med dårlige holdninger (som Likestillingsombudet!) ødelegger for oss andre, som faktisk ønsker å satse på karriere. Jeg er fullstendig klar over at ledelsen i en bedrift ikke har som mål å være "støtteapparat" for familier - grunnen til at jeg argumenterer mot dine påstander, er at det du forteller om kvinner generelt er en holdning jeg ikke har sett på som et problem. Kanskje jeg har vært naiv nok til å håpet at det ikke har vært en realitet? Trist. Jeg kan ikke dermed totalt forandre syn, i og med at jeg aldri har opplevd lignende syn - men jeg skal ha din erfaring i bakhodet, om ikke annet. Som leder velger jeg likevel å se en aktuell person som en person, og ikke som kvinne eller mann. Og ikke minst dette med at ofte syns jeg tross alt at menn har egenskaper som passer best til lederstillinger. Jeg har generelt større tillit til menns evne til å være objektive enn til kvinner. Men det er selvfølgelig ikke helt svart hvitt' date=' der er forskjellige menn og forskjellige kvinner. Jeg kjenner gode kvinnelige ledere og dårlige mannlige ledere. De har ikke dette pratedritt greiene som er så typsik for kvinner og som ødelegger så utrolig mye. Mye bedre å si ting rett ut så medarbeidere får en mulighet til å rette opp sine feil eller forsvare seg dersom noe ikke stemmer.[/quote'] Med min egen erfaring som bakgrunn: helt uenig. Jeg har riktignok ikke erfaring fra det sivile - mulig hele saken stiller seg annerledes der - åpen for andres erfaringer på dette området. Men, min egen erfaring er om ikke annet milevis fra din, Atmi. Mine kvinnelige ledere over hodet ikke noen av de egenskapene du kommer med eksempler på - og godt er det. Jeg er klar over at du også sier at det er nyanser her - men min erfaring er altså at det ikke er noen forskjell på kjønn hva gjelder dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 20. mai 2003 #17 Del Skrevet 20. mai 2003 ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molanya Skrevet 20. mai 2003 #18 Del Skrevet 20. mai 2003 :o Jeg synes du motsier deg selv, Atmi. Mener du: 1. Kvinner sluntrer unna mer enn menn 2. Kvinner er mer syke enn menn (med gode, troverdige kilder) Og jo, jeg synes faktisk at man kan skille mellom kvinner som søker lederstillinger, og de som ikke gjør det. Har du ingen anelse om hvorfor? Ser du ingen forskjell på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 20. mai 2003 #19 Del Skrevet 20. mai 2003 ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 20. mai 2003 #20 Del Skrevet 20. mai 2003 Selvfølgelig er det vesentlig å se på forskjellen mellom karrierekvinner som søker lederstillinger og kvinner som egentlig ønsker å være hjemmeværende men som MÅ jobbe pga økonomien!!!! Først når vi har statistikker på det kan vi se hva som er fakta ang kvinner i lederjobber! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå