Gå til innhold

Hunder som slåss

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvordan tolker jeg det når den som startet det hele er 10 år gammel, mot min som knapt er ute av den verste hormonalderen, nemlig 2,5 år? Alder har vel heller lite å si, men siden begge bor i samme gate, og "gamlefar" har bodd her hele tiden, skulle man tro at han var ute etter å forsvare revir.

Slik som du beskrev det, at hunden bare kommer løpende ut og angriper din, så er det en hannhundagressiv (kan også være agessiv mot begge kjønn) hund man har med å gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan tolker jeg det når den som startet det hele er 10 år gammel, mot min som knapt er ute av den verste hormonalderen, nemlig 2,5 år? Alder har vel heller lite å si, men siden begge bor i samme gate, og "gamlefar" har bodd her hele tiden, skulle man tro at han var ute etter å forsvare revir.

Jeg vil nok tro at den gamle hunden ser på gaten som "sin", og derfor ville forsvare territoriet sitt.

Da jeg hadde hund, en STOR Rhodesian Ridgeback-hann, kom en dag naboens hund inn i hagen vår. Hunden vår, som vanligvis slett ikke var konfronterende og kranglete mot andre hann-hunder, gikk til angrep på den andre (en St. Bernard) - og det både så og hørtes skikkelig stygt ut. Heldigvis sto jeg rett ved siden av vannslangen, og en velrettet stråle med kaldt vann skilte de to kamphanene. Det lå igjen en del pels etter nabohunden, men de fikk ikke skadet hverandre, heldigvis. Hunden min veide over 50 kg, og den andre var enda MYE større, så jeg vurderte ikke engang å gå fysisk imellom.

Hunden min gjorde aldri noe slikt når vi møtte andre hunder utenfor "vårt" territorium, så det var nok et forsøk på å forsvare enemerkene, ja.

Skrevet

Dette er vel mer for å hindre en slosskamp, men jeg legger det inn uansett.

min hund er blitt redd for store svarte hunder etter at en labrador beit han. derfor prøver jeg å unngå at han møter store svarte hunder som jeg ikke kjenner og hvertfall om de kommer uten eier.

Dette skjedde derimot på en tur vi hadde, en stor labrador hadde kommet seg gjennom gjerdet (eieren er veldig slapp på å holde hundene sine låst inne for de er jo så snille) Denne labradoren satte snuten rett mot oss, i en voldsom fart.

på impuls stelte jeg meg opp, rettet opp ryggen strakk ut armen med en rett hånd som betød stopp! Så sa jeg myndig og høyt STOPP! Labradoren stoppa, tror han ble paff, så sa jeg bare bli, mens jeg fortsatt holdt opp hånden. Bikkja ble der han, og like etterpå lunta han tilbake til huset sitt.. Han stoppa noe sånt som 10 m fra meg så var ganske stolt og imponert over mine egne hunde-skills der altså..

Mulig det kan funke på flere hunder, er verdt forsøket..

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet

Det lureste man kan gjøre er å slippe hunden sin fri og la hundene ordne opp seg i mellom. Det betinger at du selv fjerner deg; rett og slett snur og går. Dette for at du ikke skal gi din hund støtte.

Hunder er ofte ikke så tøffe alene og de greier normalt og ordne ting minnelig selv om det er bråkete. Men hvis den ene hunden har støtte i situasjonen med fører tilstede eller til dels inne i kampen - så stiller de ikke som bare seg selv.

Slipp hunden og gå laaaangt vekk - da vil du fort se at da er de ikke så tøffe :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde en gang en liten cairn terrier. Den var en hissig liten type, men egentlig aldri mot andre hunder. En gang mamma var på tur med den så gikk hun forbi en kjerring som hadde 4 hunder. (Hun har 0 kontroll på disse hundene..hun blir dradd bortetter fortauet) Og hundene er veldig aggressive mot andre hunder. Tror det var to sånne lassie-hunder og to rottweilere.

Vet ikke akkurat hva som skjedde, men det var noe med at hun her ikke klarte å holde igjen hundene sine og de løp rett mot vår lille cairn. De tok et svæært jafs i han. Det var grusomt. De fikk de ikke løs heller- var tydelig at de ville drepe han. Kom seg til dyrelegen ganske kjapt og det gikk heldigvis bra. Men det var på nære nippe. Skummelt!

En av disse hundene bet i ettertid flere mennesker også og ble til slutt avlivet.

Når sånt skjer er det da oppdragelse som mangler? ? For man kan vel ikke bare godta at enkelte hunder er sånn? Utrolig skummelt at hun går med 4 svære hunder hun ikke har kontroll på heller. Hva om de hadde angrepet barn ?!

Skrevet

Syns det er helt på trynet at folk holder hunder de ikke klarer å holde igjen. Rett og slett. Må nesten trekke på smilebåndet når de blir dratt overende av en Golden eller Labrador.

Spesielt om du har en fryktaggressiv eller aggressiv hund så MÅ du klare å holde den igjen!

Skrevet

Jeg var litt skeptisk når vi fikk vår Rottweiler - om jeg klarte å holde han igjen hvis det skulle skje noe. Kjøpte inn grime i tilfelle, men den har jeg ikke hatt behov for enda. Han er en villbass på andre hunder og kan være litt å holde igjen når han skaper seg, men det går greit. Hadde aldri turt å gått tur med han om jeg ikke hadde klart å holde han igjen, og skjønner ikke hvordan andre tør! Skummelt!

Skrevet (endret)

Hvis skaden først har skjedd og slåsskampen begynt, så tar jeg tak i en hale og drar. Hunden vil da ikke nå deg, selv om den i forfjamselsen skulle forsøke å glefse etter deg. Forhåpentligvis er jeg ikke alene og den andre kan da ta tak i halen til den andre hunden og dra. Etter min erfaring forsvinner aggresjonen som om du slår av en bryter så fort de får en meter eller to avstand mellom seg.

Det har også skjedd at jeg har vært alene eller at den andre personen ikke har gjort noe. Da har jeg dratt i en hale, også lage en bred front for å få den andre hunden til ikke å følge etter.

Som vel andre også har vært inne på i tråden så er det ikke lurt å ta tak i halsen/nakken/halsbåndet. Hunden vil ikke se at det er deg og kan komme til å bite deg i oppstyret.

Endret av Tabris
Skrevet

Kan legge til i forhold til mitt innlegg.

Jeg mente ikke at man skal bare gå rett inn og prøve å gripe halsbåndet. Det er dersom man bruker teknikken med å fjerne balansen til hunden, og holder den fast mellom beina at man kan gjøre dette, for da vil ikke hunden nå deg.

Skrevet
Hvis skaden først har skjedd og slåsskampen begynt, så tar jeg tak i en hale og drar.

Å ta tak og dra i halen er ikke bra. Halen er forbundet med ryggvirvlene, og ved å dra i denne så kan du skade ryggen kraftig hos hunden.

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Min Border collie blandings ble en gang angrepet av en Bullmastiff. De var begge løse og Bullmastiffen bare fløy på min hund og beit seg fast i strupen hans. Eieren måtte sparke den flere ganger for å få den til å slippe.

Veterinæren sa hunden min var heldig som overlevde, bittet var ganske dypt og ikke langt unna hovedpulsåren ... Måtte sy 5 sting ...

Så det kan gå galt også!!!

Nå har jeg ikke hund lenger, men om jeg hadde hatt ville jeg gjort hva jeg kunne for å stoppe en eventuell slosskamp.

Endret av Mea Culpa
Skrevet
Jeg har en hannhund på 2,5 år som kan ha en tendens til å reise bust og bjeffe mot enkelte fremmede hannhunder, men han holdes alltid i bånd, så det går greit. Men i går kom vi opp i en situasjon med en eldre hannhund som bor i samme gate. Denne hunden er visstnok veldig sint på alle andre hannhunder, og hadde klart å komme seg ut utgangsdøra, som stod åpen.

Da vi gikk forbi (med hunden i bånd), kom den løpende ned og gikk til angrep uten forvarsel. Dette er en litt mindre hund, men ikke noen miniatyr.

Jeg ropte og forsøkte å få den unna, men ble så forfjamset at jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle forholde meg. Heldigvis kom en av eierne raskt til og fikk sin hund unna.

I ettertid har folk sagt til meg at jeg burde ha sluppet hunden løs, så de fikk ordne opp, men det virker veldig skummelt? For ordens skyld var det ikke en skramme å se i ettertid.

Men hva gjør jeg hvis en sånn situasjon skulle oppstå på nytt?

Jeg hørte en gang at en skal legge hunden sin på rygg hvis den ypper seg mot andre hunder. Det er jo deres måte å si at de overgir seg på.

Er ikke sikker på om det funker da, siden det går mot hundens naturlige instinker. I tillegg kan dette være vanskelig med en stor hund.

De andre hundene skal visstnok ikke angripe hvis en hund ligger på rygg. Målet er jo å vise at det er deres territorium, og det er ikke noe poeng i å angripe en som har forstått det.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet
Å ta tak og dra i halen er ikke bra. Halen er forbundet med ryggvirvlene, og ved å dra i denne så kan du skade ryggen kraftig hos hunden.

Det er ikke slik at jeg rykker og napper i halen. Så fort jeg tar tak i halen - og da kanskje litt høyt oppe - og drar (ikke nykker), så vil hunden begynne å gå bakover, og det hele er løst i løpet av noen sekunder. Det er svært liten belastning på halen og ryggen i det hele tatt når jeg gjør det på den måten.

• 1 år senere...
Skrevet
I ettertid har folk sagt til meg at jeg burde ha sluppet hunden løs, så de fikk ordne opp, men det virker veldig skummelt? For ordens skyld var det ikke en skramme å se i ettertid.

Men hva gjør jeg hvis en sånn situasjon skulle oppstå på nytt?

Hadde en løshund kommet mot min hund med et kroppsspråk som viste at den VIRKELIG mente "alvor", hadde jeg forsøkt å få min hund bak meg, gjort meg stor og sint, og spurtet frem mot hunden mens jeg brølte et eller annet. Hadde forsøkt å holde meg mellom hundene, med bruk av beina (sparke den andre bort).

Jeg tror det er svært sjelden hunder skader hverandre. Hvis den ene gir seg og viser konfliktdempende atferd gir som regel den andre seg også. Men jeg ville sluppet løs hunden.

Sant. Som regel vil det være mye bråk og "stygge tryner" som glefser etter hverandre. Men det går fort over når de finner ut av hvem som er den tøffeste.

Måtte forøvrig dra hunden min og en annen fra hverandre her om dagen da den andre tispen hun møtte på er veldig dominant og faktisk diagnostisert (hjernescannet osv) med ADHD. Begge hundene var løse, og vi hadde gått sammen et stykke først. Men de var nok for nær hverandre i nivå av dominans og "tøffhet" til at de kunne leke.

Min hund er også dominant, men ikke hundeaggressiv, og hun er bare 14 måneder. Hun er god på hundespråk, og slutter å prøve å dominere dersom hun får klar beskjed fra den andre hunden. Da viser hun tydelig med kroppsspråket at hun gir seg. Dette gjorde hun denne gangen også, men den andre "tok ikke" det, og fortsatte med samme/økt intensitet. Da måtte min forsvare seg, noe som gjorde at hun endte opp med et bittsår i strupen.(De hang i hverandre med tennene, og vi måtte dra dem fra hverandre etter bakbena)

Et par minutter etter at vi hadde dratt hundene fra hverandre, gikk vi en halvtimes tur sammen. Men jeg tror at disse to ikke bør være løse sammen, uansett om vi trener dem en del sammen. Tispa mi blir jo ikke mindre opptatt av å "stand her ground" etterhvert som hormonene slår fullt inn i løpet av de neste par årene.

- OG - Når den andre tispen overser de "hvite flaggene" min viser når ting blir for heftige, skader det psyken til hunder som blir utsatt for det. Gir økt aggresjon.

Heldigvis gikk det bra.

For ordens skyld - Når lyden av to hunder som har et oppgjør seg i mellom går over fra bjeffing og "skråling" til dyp snerring fra strupen. DA er det slagsmål!

Gjest Diamant1
Skrevet (endret)

IKKE la hundene sloss. Det oppnår de ingenting med!

Er det en gammel hund VS en ung derimot.

Den yngste vil bølle seg, og den eldste sier ganske kjapt ifra at DETTE er ikke akseptabelt. Og den yngste gir seg. Slik er det i hundeverdenen, som oftes.

Hos jevngamle hunder og andre bøller, kommer man ikke noen vei med å sloss.

Nesten gang du ser hunden din reise bust, så prøv heller å avlede den. Feks prøv å oppnå kontakt. lag en klikkelyd, slik at hunden ser på deg..hold kontakten, og gå forbi hunden. Ros.

En slosskamp ser også mye verre ut enn hva det egentlig er ;)

Endret av Diamant1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...