Gå til innhold

Hunder som slåss


Gjest Deception

Anbefalte innlegg

Gjest Lacuna

Jeg har en hannhund på 2,5 år som kan ha en tendens til å reise bust og bjeffe mot enkelte fremmede hannhunder, men han holdes alltid i bånd, så det går greit. Men i går kom vi opp i en situasjon med en eldre hannhund som bor i samme gate. Denne hunden er visstnok veldig sint på alle andre hannhunder, og hadde klart å komme seg ut utgangsdøra, som stod åpen.

Da vi gikk forbi (med hunden i bånd), kom den løpende ned og gikk til angrep uten forvarsel. Dette er en litt mindre hund, men ikke noen miniatyr.

Jeg ropte og forsøkte å få den unna, men ble så forfjamset at jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle forholde meg. Heldigvis kom en av eierne raskt til og fikk sin hund unna.

I ettertid har folk sagt til meg at jeg burde ha sluppet hunden løs, så de fikk ordne opp, men det virker veldig skummelt? For ordens skyld var det ikke en skramme å se i ettertid.

Men hva gjør jeg hvis en sånn situasjon skulle oppstå på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det bare er den ene hunden som slåss, prøv å få tak i den. Still deg bak/ovenfor den og klem den fast med beina, rett bak frembena. Ta godt tak i nakken på den og løft den litt oppover. Om den ikke har halsbånd må du holde ganske hardt. Du oppnår to ting med dette, en er at du minker hundens bevegelighet ved å holde den fast ved bakbena, det andre er at du minker bevegeligheten i fronten ved at du holder den i nakken.

Dersom hunden som "henger" ikke har planer om å slippe, prøv å få hjelp slik at dere kan bryte opp kjeven. Dette kan gjøres med noe tynt og spisst som stikkes inn mellom hjørnetennene mens du holder hunden fast. Kjeven vippes da opp of den andre hunden har mulighet til å komme løs.

Dette er da HVIS det begynner å slåss. Ville bare prøvd å snu totalt om og gå andre veien dersom jeg så denne hunden igjen og bare dratt med meg min egen hund. Kan jo for all del hende det går fint om du slipper dem, men det er jo en sjanse du må vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna

Her var det etterhvert begge to som slåss, for min ville ikke være noe dårligere. Han er dessuten såpass stor (64cm/25 kg) at jeg har null sjanse til å få ham med videre hvis han har bestemt seg for noe. :roll:

Jeg ble en gang bitt som tenåring da jeg forsøkte å gå mellom to hunder som slåss, hvor den ene var min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ecolia: Syns du er litt vel optimistisk her.

Jeg har selv en labrador og vet at hvis den hadde begynt å sloss med noen hadde jeg aldri i livet klart å holde den på den måten du forklarer. Jeg hadde heller aldri turt å gjøre det på en fremmed aggressiv hund.

Noen som har noen bedre råd? Lurer selv på dette, hva man skal gjøre om en sånn situasjon oppstår...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du skal gjøre det på den måten er fordi da har den faktisk ikke mulighet til å få tak i deg :) Går du inn fra siden eller forran, så er det sannsynlighet ja. Men tar du fra hunden det den bruker mest til å balansere med, så stivner den fortere. Det er jo ofte mye lyd i slåsskamper, så det gjelder å holde hodet kaldt.

Hva er alternativet, finne tilfeldig nabo, fylle en bøtte med vann og komme tilbake etter 5 minutter? Det beste er om man er to stk, og kan ta hver sin hund og holde fast.

Trådstarter: Klarer du virkelig ikke å dra med deg en hund på 25 kg?? Hva gjør du om HAN gjør utfall mot andre og drar deg avgårde, eller når det er glatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble en gang bitt som tenåring da jeg forsøkte å gå mellom to hunder som slåss, hvor den ene var min.

Samme her. Det er ikke anbefalt å gå mellom to hunder som slåss :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lacuna
Trådstarter: Klarer du virkelig ikke å dra med deg en hund på 25 kg?? Hva gjør du om HAN gjør utfall mot andre og drar deg avgårde, eller når det er glatt?

Han har en tendens til å legge seg ned, og da må jeg i så fall løfte ham opp. Jeg har kontroll over ham i normale tilfeller, så er det sagt. Men det er mye styrke i en fuglehundhann selv om det ikke ser sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hvis jeg ikke hadde noen til å hjelpe meg, og en av hundene var i bånd mens den andre ikke var det, så hadde jeg sluppet den andre også. Da har i allefall hundene en større mulighet til å ordne opp selv, og du kan ikke blir viklet inn i båndet eller komme mellom hundene.

Så får man rope å se om det kommer noen eiere til den andre hunden, eller se om det er noe i nærheten man kan bruke til å skille hundene hvis de fortsatt sloss.

En hundetrener jeg kjenner foreslo også å prøve vanlige kommandoer som "sitt" eller "dekk" i situasjoner der fremmede hunder kommer løpende mot, rett og slett fordi mange hunder automatisk utfører slike kommandoer.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisk73

Kommer det en aggressiv hund som dette mot min, så løsner jeg min fra båndet. Da har han en mulighet til å vise gode tegn, eventuelt å stikke av, og jeg plages ikke med bånd som vikles inn her og der....

Vel og bra det du sier Ecolia, men jeg har en labrador på 40 kg, og det er ikke bare bare å skulle holde den i den ene hånden og da ta den andre hunden og holder den bakfra.... :sjenert: Mulig det går om man har to små....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abonnerer på denne jeg også. Har selv en Staffordshire Bullterrier, som vi alltid har i bånd. Hun går ikke veldig godt sammen med tisper på rundt samme alder, så jeg forsøker å unngå kontakt med mye fremmede hunder. Men har kommet opp i episoder hvor løse hunder har yppa til slåsskamp, og hvor hun da har forsvart seg. Aldri i verden om jeg hadde turt å gå mellom en løs hund jeg ikke kjenner, og vår hund. Og jeg vil heller helst ikke ta sjansen på å slippe min hund for å se hva som skjer :sjenert:

Er det noen andre alternativ til hva man gjør..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper min og forsøker få vekk den andre hunden. Tar gjerne tak i bakbena og løfter opp - kommanderer så min hund vekk dersom den andre hunden slipper. Nytter ikke det, så sparker jeg til den andre hunden - rett og slett.

Men, nå har jeg en hund som takler en del og som nok klarer ta igjen med angripende hunder, men det er ikke ønskelig.

Noen mener man skal slippe hundne og gå sin vei for da vil hundene gå hvert til sitt, men dette fungerer sjelden i praksis, og om den ene er angriperen og den andre bare forsvarer seg, så nytter det dårlig.

Å la hunder "ordne opp" er ofte en dårlig idé, og jeg personlig ser ikke grunnen til å la dem ordne opp heller, da det er vi mennesker som er lederene og vi som bestemmer om de skal få sloss eller ikke.

TS: Om du er redd for å ta tak i den andre hunden, så spark til den. Ingen gunn til å la en annen hund skade din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har en tendens til å legge seg ned, og da må jeg i så fall løfte ham opp. Jeg har kontroll over ham i normale tilfeller, så er det sagt. Men det er mye styrke i en fuglehundhann selv om det ikke ser sånn ut.

Ja, skjønner det blir vanskelig om han faktisk legger seg ned :sjarmor:

Men, om man virkelig ikke vil gå inn i kampen, så kan man jo alltid prøve å sparke vekk den andre hunden eller slå den i hodet med noe. Bare sørg for å ikke ta livet av den, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektiv måte å få slosskjemper fra hverandre er å dra de etter bakbeina, og omså "kaste" de vekk. Det er overraskende "enkelt" - vi gjorde dette når vår Rottweiler kom i tottene på en annen Rottweiler. De sloss ordentlig, og min bror som først prøvde å gå i mellom ble bitt i både armen og låret. Vi tok hver vår hund i bakbeina og slengte de vekk, for så å holde de fra hverandre.

Når min hund ble flydd på av en sur gammel Golden her i gata, og eieren ble så forskrekket at hun bare kasta fra seg båndet, ble jeg så forbanna og redd at jeg brølte alt jeg hadde til hundene at de skulle se til å kutte ut med det tullet, og de stoppet begge to. Tror det ble litt forfjamset. Jeg ba min hund gå vekk og ga båndet tilbake til eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lacuna

Jeg skal prøve å huske det med bakbeina til en eventuell annen gang.

Når det gjelder å legge seg ned, er det selvsagt ikke slik at hunden min legger seg ned hvis han er i nærkontakt med en annen hund (aldri i livet). Derimot, hvis vi er ute på tur, og han speider en annen hund, legger han seg ned til den andre hunden kommer nært, og hopper så opp. Han tror fortsatt at alle vil leke med ham, og kommer til å få seg en smell en dag. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Jeg må innrømme at jeg er altfor pysete til å gå inn i en slåsskamp mellom to hunder for å skille dem, så det ville jeg ikke gjort.

Ellers trøster jeg meg med at det som regel høres og ser langt mer alvorlig ut enn det i virkeligheten er. I de tilfellene jeg har opplevd at hunder har barket sammen, har jeg sett at dersom jeg ikke har blandet meg inn, har de funnet ut av det nokså fort. Både ved at andres hunder har underkastet seg, og at vår hund har underkastet seg. Det er godt å se at boxeren min gir seg med en gang den andre underkaster seg.

Jeg legger til at jeg aldri har opplevd en skikkelig slåsskamp mellom to dominante hannhunder.

Vi fikk en hannhund til for ett år siden, og det var litt småknuffing mellom dem før de fant ut av det med hverandre. Først da jeg skjønte at jeg skulle la de holde på til de fant en vinner, roet det hele seg. Nå er situasjonen avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ellers trøster jeg meg med at det som regel høres og ser langt mer alvorlig ut enn det i virkeligheten er. I de tilfellene jeg har opplevd at hunder har barket sammen, har jeg sett at dersom jeg ikke har blandet meg inn, har de funnet ut av det nokså fort. Både ved at andres hunder har underkastet seg, og at vår hund har underkastet seg. Det er godt å se at boxeren min gir seg med en gang den andre underkaster seg.

Jeg legger til at jeg aldri har opplevd en skikkelig slåsskamp mellom to dominante hannhunder.

Dette er min erfaring også. Jeg har en rolig golden retriever. Han brukes av og til i sosialiseringstrening for andre hunder som eieren mener har utagerende atferd mot andre hannhunder. Det har aldri blitt slosskamp. Hundene er løse og ordner alltid opp selv. Det ender enten med at de leker eller går rolige ved siden av hverandre.

Jeg har også hatt noen schæfere. En gang har den ene tispa vært i slosskamp med en rhodesian ridgeback tispe. Det så skikkelig ille ut mens det pågikk. Men vi (eierne) lot dem ordne opp selv. Det gikk greit og ingen av dem hadde et eneste merke etter slosskampen.

Jeg tror det er svært sjelden hunder skader hverandre. Hvis den ene gir seg og viser konfliktdempende atferd gir som regel den andre seg også. Men jeg ville sluppet løs hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med de to Rottweilerene som barket sammen, så ville ingen gi seg. Vi lot de gå løse med aktivisering fra oss i det lengste for å la de "ordne opp" selv, men det gikk rett og slett ikke. De holdt på i dagevis med småknuffing til de til slutt begynte å sloss ordentlig. Endte med bittskader i munn, hale, labb, hals, nakke og lår. Ikke småbiting, men blødende sår, rifter og en rekke punkteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dominant hannhund har ikke behov for å sloss med mindre den blir angrepet og må forsvare seg.

Det er gjerne misforstått at dominante hunder er de som egler og sloss, det er wannabeesene det, som egler og vil sloss hele tiden. En dominant trenge rikke hevde seg på en slik måte, derfor er det ytterst sjelden at dominante hunder sloss - det være seg det er tispe eller hannhund.

Desverre skader hunder hverandre ganse ofte om de sloss. om de bare "knuffer" blir det sjelden noe bitt, men da er det heller ingen slosskamp. ;-)

Når det gjelder å ta tak i bakbena og slenge vekk, vil jeg si dere hadde flaks som klarte ordne opp så fort Zaphireh, for om de har bestemt seg for å henge seg fast i den andre hunden, så kan man kjapt bli stående en stund med bakbena til bikkjene i lufta, krysset over hverandre slik at hunden ligger halveis med magen opp.

Var ute for en Schäfer og en Rottweiler som braket sammen. Der ble eieren og jeg ståend eog holde hver vår hund etter bakbeina i 20 minutter før den ene skiftet tak og vi fikk de fra hverandre. For man skal ikke dra dem fra hverandre om de henger sammen, det kan føre til store skader.

Men, bakbensgrepet er glimrende når man er to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Det er gjerne misforstått at dominante hunder er de som egler og sloss, det er wannabeesene det, som egler og vil sloss hele tiden. En dominant trenge rikke hevde seg på en slik måte, derfor er det ytterst sjelden at dominante hunder sloss - det være seg det er tispe eller hannhund.

Det er erfaringe min også. Jeg har en som er typisk dominant, som sjelden kommer ut for noe. Jeg har som sagt opplevd det, men det var med en annen som også var dominant, men samtidig gammel. Han ble den som ga seg raskt.

Hos oss er det den underdanige som i de fleste tilfellene starter knuffingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lacuna

Hvordan tolker jeg det når den som startet det hele er 10 år gammel, mot min som knapt er ute av den verste hormonalderen, nemlig 2,5 år? Alder har vel heller lite å si, men siden begge bor i samme gate, og "gamlefar" har bodd her hele tiden, skulle man tro at han var ute etter å forsvare revir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...