Grooo Skrevet 19. mai 2003 #1 Del Skrevet 19. mai 2003 Har noen vennepar som skal gifte seg framover, og lurer på hva vi skal kjøpe.. Har jo skrevet en lang ønskeliste selv, så det burde jo være nok av ideer der, men allikevel... Hm... Er ikke så lett dette her. Hva har dere kjøpt i bryllupsgave til venner/vennepar som har giftet seg? Har dere kjøpt alene, eller sammen med andre? Blir jo ganske stor forskjell på priskategori om en kjøper alene eller sammen med flere andre... En venninne av meg ville ikke være med på en spleisegave, hun ville kjøpe noe som var fra bare seg slik at brudeparet kunne tenke at denne gaven var det hun som kjøpte til dem. Forsåvidt en fin tanke, men ofte er det vel også stas å spleise slik at en kan kjøpe en dyrere gave? Hva tenker dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 19. mai 2003 #2 Del Skrevet 19. mai 2003 De fleste bryllupene vi har vært i har vi spleiset med de andre i vennegjengen. Da går det i kunst, kjøkkenting, friluftsting, alt ettersom hva brudeparet ønsker seg. Spør etter en ønskeliste. Om du har laget en selv er det vel fordi du vil ha ting som står på den, det er sikkert slik med dine venner også! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 19. mai 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 19. mai 2003 Hm.. takk! Uttrykte meg vel litt klønete (lettere eksamensstresset...), det jeg først og fremst lurte på var vel om dere spleiser eller ikke tror jeg... For meg ville det være helt naturlig å spleise for å kunne kjøpe en "finere" gave, men alle er vist ikke enige i at det er en god løsning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 19. mai 2003 #4 Del Skrevet 19. mai 2003 Vi har som regel kjøpt nyttige ting som håndklær (skikkelige sett med 2 små og to store i god kvalitet) eller litt spesielle pytegjenstander som håndlagede lysestaker i keramikk eller et bilde malt av en eller annen kunstner. Pleier ikke å spleise så ofte, for det blir gjerne litt krangle om både hva man skal kjøpe, pris og innkreving av penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 19. mai 2003 #5 Del Skrevet 19. mai 2003 Har stort sett blitt 'spleisegaver' - til dem som ikke er mine helt nærmeste venner iallefall. Syns det er OK - som en venninne av meg uttrykte det: "Så blir det ikke så simpelt som det kunne ha blitt!" Vil ellers råde dere til, dere som er venner - kjøp det litt 'utradisjonelle' på ønskelista deres! Vi ønsker oss f.eks. telt og soveposer. Tror vel neppe vi får det fra farmor, for å si det sånn... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 19. mai 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 19. mai 2003 Vil ellers råde dere til, dere som er venner - kjøp det litt 'utradisjonelle' på ønskelista deres! Jepps, har så absolutt tenkt på det jeg og! Det blir definitivt ikke porselenstallerkner eller sølvgafler i gavene fra oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 19. mai 2003 #7 Del Skrevet 19. mai 2003 Spleising er helt topp, spør du meg! Både til bursdager, bryllup og andre anledninger er det en lur måte å gi noe litt større og mer varig på. Har dere muligheten til å spleise med noen, gjør heller det og gi brudeparet en av de mer spesielle tingene de ønsker seg, enn å kjøpe en liten dings som dere synes er fin bare for at brudeparet skal huske at den er fra dere. Er det ikke fint at brudeparet kan huske at "denne fikk vi fra vennegjengen"? Eller kjøp en liten dings som står på ønskelista! Servise, f.eks, er jo kjempefint å få selv om man ikke husker at DEN tallerkenen var fra Per og Kari... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 19. mai 2003 #8 Del Skrevet 19. mai 2003 Her er noen av de gavene som jeg har oppfattet som vellykket: -telt (dette var fra meg og mannen min til min søsters bryllup. De fikk kokeapparat og fiskestang fra brudgommens søsken) -2 flotte kokkekniver + gavekort hos kunsthandler (fikk som spleisepresang far en hel haug med venner) -norges og verdensatlas (ble gitt som spleisegave til en venninnes bryllup. Hadde egentlig ønsket oss disse bøkene selv!!) Ellers så skjønner jeg godt at noen ønsker å gi en ting fra bare dem. Og jeg skjønner de som ønsker å spleise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 19. mai 2003 #9 Del Skrevet 19. mai 2003 Fra en som giftet seg for et par år siden. Spleisegaver synes jeg er flott. Det jeg ikke synes er flott er utradisjonelle gaver som ikke kan byttes. Vi har noen gaver som ikke kan byttes liggende i kjelleren og der bør de jo absolutt ikke være. Men hva gjør vi når det absolutt ikke faller i vår smak. Den en tingen fikk vi av min manns forlover, og vi har ikke turt å spørre hvor han har kjøpt tingen. Tenk så mye bedre det hadde vært om han kjøpte en ting fra gavelisten. Nå har han kastet bort penger på en ting som støver ned i kjelleren. Intensjonen min med innlegget er å oppfordre de som kjøper utradisjonelle gaver til å sørge for at de kan byttes. Hvis ikke så synes jeg det er frekt, man påtvinger brudeparet en gave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 19. mai 2003 #10 Del Skrevet 19. mai 2003 Intensjonen min med innlegget er å oppfordre de som kjøper utradisjonelle gaver til å sørge for at de kan byttes. Hvis ikke så synes jeg det er frekt, man påtvinger brudeparet en gave. Jeg er stort sett enig med deg - men jeg blir ikke enig i slutten! Det er da ikke frekt å gi noen en gave som de ikke har ønsket seg! Tvert imot har man utvist kreativitet, og det er da bra? Men man kan jo opplyse om at det evt. kan byttes - eller innse at brudeparet ikke nødvendigvis liker det samme som en selv. Men FREKT? Om jeg hadde malt et bilde til noen, og de syntes det var skrekkelig, så ville jeg da ikke like at de syntes det var frekt av meg å male et bilde. De kunne da gitt det bort, heller, eller brukt det til pynt på do... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 19. mai 2003 #11 Del Skrevet 19. mai 2003 Du kan da ikke mene at jeg skal gi bort gaver jeg ikke liker. Jeg gir aldri bort gaver som jeg ikke kunne tenkt meg selv, dersom ikke personen spes har bedt om dette. Synes ikke man skal gi bort hjemmemalte bilder, dersom ikke noen har bedt spes om dette. Jeg vil ikke bil sett på som en vanskelig person som ikke liker andre ting enn det hun har plukket ut selv, kjøp gjerne hva du vil, men vær så snill la meg få bytte det hvis jeg vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viwi Skrevet 19. mai 2003 #12 Del Skrevet 19. mai 2003 Det kommer litt an på hvem brudeparet har vært. Noen ganger har vi spleist på gave andre ganger gitt kun fra oss. Eks: Sko/støvletørker til et par som flyttet til Bergen ( ) Atollserien- 2 lysestaker og 1 bolle Victorinox knivsett Andre kjøkkenting som brudeparet har ønsket seg I tillegg pleier jeg å lage noe morsomt som liksom er dem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helenius Skrevet 19. mai 2003 #13 Del Skrevet 19. mai 2003 Du kan da ikke mene at jeg skal gi bort gaver jeg ikke liker. Jeg gir aldri bort gaver som jeg ikke kunne tenkt meg selv, dersom ikke personen spes har bedt om dette. Neida, jeg ville nok selv også heller puttet dem bakerst i et skap - men det ville allikevel ikke falle meg inn å synes at giveren var frekk. Poenget mitt var å vise at det ikke er alle ting som *kan* byttes, og da får man heller gjøre det beste ut av det. Vi ønsker oss _ikke_ After Eight-holder i sølvplett, men om vi får det, vil jeg vel heller bare pakke den langt vekk. Eller forhøre meg i butikker for å finne ut hvor den kan byttes. Den som ga kunne da ikke vite at vi synes sånne er helt koko! Eller så blir det gitt av venner som synes det er utstyrtelig morsomt - og da kan man vel gi den til et nytt vennepar neste gang og gjøre en vandrevits ut av det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 19. mai 2003 #14 Del Skrevet 19. mai 2003 I kompisgjengen fra skolen spleiser vi vanligvis og hører da på diskret eller indiskret vis med brudeparet hva de ønsker seg. Så langt har vi kjøpt alt fra kunst til espressomaskin og ordentlig knivsett. Når jeg kjøper gave alene, ender jeg ofte opp med tulipan-vasen til Alvar Aalto, selvfølgelig med byttekort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 20. mai 2003 #15 Del Skrevet 20. mai 2003 Fru Enge: Jeg fikk en gang en spagettisleiv i nysølv. Den har ligget lenge innerst i skapet. Giveren er en som ikke kommer på besøk hos oss (venninne av min mor), så den spagettisleiva kommer til å havne som "fleipegave" på et bryllupsgavebord. (Har hørt at det er tradisjon enkelte steder) Og dersom noen andre liker en gave som du har stående innerst i skapet, så kan man vel liksågreit gi den vekk??? Men jeg ville vel ikke akkurat pakket den inn, mer som: "Liker du den kan du godt få den." Men at det er "frekt" å gi gaver som ikke kan byttes, nei det synes jeg er en underlig holdning. Man skal være gled for det men får, og er det ikke noe man liker så kan man gjerne bytte det, men dersom det ikke kan byttes så får man heller sette det i skapet eller gi det til noen andre. Men å mene at giveren er frekk synes jeg er utakknemmelig. Jeg opplevde denne holdningen hos svogeren min da de fikk barn. De hadde fått noen babyklær av noen, og disse kunne ikke byttes da det var kjøpt på salg og tydeligvis ligget noen måneder før de var gitt i gave. Han mente at slikt ikke gikk ann. Jeg syntes han var et utakknemmelig fjols. Han burde heller være glad for at noen hadde lyst til å gi dem noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå