Gå til innhold

skal kjøpe bruktbil


Gjest Gjest_mari_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mari_*

skal kjøpe min første bil da jeg nå snart er ferdig med å ta lappen.

Venter barn til høsten.

Da vi har en bil fra før, varebil pga min kjæres jobb som selvstendig snekker, må denne bil nr.2 være noe rimelig.

Sett oss ut VW Passat 1999 - 2001 modeller.

Tenker å kjøpe for opp til 80 000kr (spørs jo på bilen) og beregner at max km.stand på bilen bør være 150 000 ca.

Noen med kjennskap til denne biltypen?

Fraråder dere passaten eller anbefaler dere denne bilen i tilfelle?

Jeg vurderer også å bare ta delkasko.

Hva vil dette si i forhold til om jeg hadde tatt kasko ved en evt. ulykke..?

Håper på svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Nå har jeg aldri hatt Passat (bare prøvekjørt) bare så det er sagt.

Fordelene med Passat som jeg kommer på i farten, uten at jeg er bilmekaniker er:

1) God plass, iallefall i stasjonsvogn.

2) God å kjøre

3) Veldig populær bil, dvs mange biler solgt, ergo det er kjøpers marked!!! Let til du finner ett flott eksemplar, og følg nøye med på hvor mye de går for.

Her fant jeg noe som kanskje er interessant:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er sikkert er at du vil ha enormt mange biler å velge mellom om du satser på en slik modell. Noe av det smarteste du kan gjøre er å vente litt mens du bruker tiden til å notere deg opp litt om priser, kilometer, motortyper, utstyr og tilstand på de forskjellige. Da alle disse punktene kan være med å avgjøre prisen på bilen, og du slipper unna å skulle betale overpris siden du vet litt.

Når du skal spytte ut 80K så vil det lønne seg å ta en rask test på bilen da biler i denne sjiktet er begynt å bli så gammel at de kan være noen feller hva gjelder rust/feil, mens andre igjen er svært pent behandlet og er nesten like god som når den var ny.

Kan du ikke få tatt en test bør du helt klart ta med deg en som "kan bil" når du skal se på bilene og prøvekjøre dem. Da en som vet en del om biler vet hva han skal se etter og kan avsløre en del feil og mangler om det finnes.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere skal ha lån på bilen kan dere mest sannsynligvis ikke ha bare delkasko.

Det er en bil som har vært litt småtrøblete og ikke verdens beste historikk når det gjelder rust, så det som er viktig å sjekke er serviceheftet og eu-godkjenningsrapportene i tillegg til å sjekke rundt vinduslister og hjulbuer for rust. Tenk at dersom du ser rust så er det 10 ganger verre egentlig, for den synlige rusten er som regel minimal.

Dersom servicer og skifter av slitedeler er tatt som det skal og de har vært flinke til å vaske bilen slik at det ikke er rustfeller så kan det være en ok og romslig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt unødvendig, men hvis dere har en varebil allerede, kanskje noe mindre kan også være en alternativ? Med mindre bil kan dere få en nyere bil, og nyere biler er billigere i drift (i følge DP har verkstedkostnader gått opp mye i det siste, så eldre biler blir dyrere og dyrere i drift).

Vi har selv en liten bil med 1,2l motor (byttet fra en stasjonsvogn med 1,8l) og jeg kan bare si at dersom man ikke har skikkelig mange barn eller noe sånt, da kan det faktisk i mange tilfeller være nok med en liten bil! Det er utrolig overraskende hvor lite plass man faktisk trenger. Hvis dere allerede har en varebil for de få gangene dere trenger å transportere noe, da trenger dere kanskje ikke en stor/normal bil?

Vi har også reist ganske lange turer med 4 mennesker i vår bil i tillegg til bagasje og det går helt fint, bedre enn vi selv forventet faktisk.

Hvis man også tenker litt på bensinprisene og miljø, er det ennå flere argumenter for en mindre bil som bil nr.2. ;)

Så hvis dere ikke har vurdert dette, kanskje noe å tenke på? :)

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...