Gå til innhold

London: Forslag til opplevelser?


Væren

Anbefalte innlegg

Vi noen vennepar som drar til London om ikke så altfor lenge. Musicalbiletter er allerede bestilt, men utover dette har vi også lyst til å få med oss andre ting.

Shopping, f.eks. Jeg har jo fått klar beskjed om å "holde meg borte fra" de mest vanlige handlegatene/butikkene, og heller gå i sidegater og på marked. Noen som har konkrete steder/gater/marked å anbefale?

Noe som er billig å handle i London/England? Eller er det stort sett dyrt?

Spesielle spisesteder/restauranter og puber vi bør prøve?

Alle tips mottas med takk!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at gode, gamle Madame Tussaud er verd å få med seg jeg da.

Gjerne flere ganger.

Ellers har jeg vært på marked i London også Camden Market og Portobello Road Market er verd et besøk, så vidt jeg husker.

Så vidt jeg husker var prisnivået nesten som her hjemme, men det er jo mulig at jeg bodde i et "dyrt" strøk eller at det har forandret seg.

Hvis dere har tid.. ta en tur til Bath og Stonehenge.

Men det blir kanskje litt liten tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Madame Tussaud`s har også en vokskabinettavdeling ( ikke på samme sted som det tradisjonelle) som heter Rock Cirkus, her har du mange kjente artister i voks. Ved inngangen får du på deg høretlf og når du stopper foran f.eks Tina Turner er det henne du hører synge inni høretlf.

Artig variant av det tradisjonelle vokskabinettet. Her kjøpte vi også forbi køen biletter til det vanlige vokskabinettet. Det var vi glade for, køen utenfor var milelang.

Ellers ville jeg tatt meg en tur på marked, inntatt lunsjen på engelsk pub, dratt til Hamley`s for å se på leker osv.

Ha en god tur da :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha; skal skrive huskelapp... :ler:

Klarer jo ikke å huske alle navn etc.

Madam Tussauds må vi vel ha med oss; har vært der for mange år siden, så det er på tide med en oppdatering. De har vel skiftet ut hele vokskabinettet 3 ganger siden jeg var der sist... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne.

Anbefaler også en London Walk med guide. Kan lese litt om det her. Jeg var på en pub to pub walk, og det var kjempeinteressant.

En tur på Themsen må du jo også. Ta en guidet busstur som også innebærer en tur på Themsen. Man kan hoppe av bussen hvis man vil titte litt noen plasser, og hoppe på neste tour-buss som kommer. De kommer hele tiden. Bare pass på billetten.

Ellers..Camden marked, Portobello Road Marked, Madame Tussauds som allerede er nevnt og er hyggelig. Prut også i vei på markedene. Tower of London, London Dungeon osv osv. Hvis det er noe dere VET dere skal på, så bestill billetter på forhånd, via f.eks reisebyrå. Da slipper man stå i kø i 3 timer først, men kan bare spankulere rett inn forbi køen.

Dra på en musical. Det trenger ikke koste så mye, man kan kjøpe billetter samme dagen om det er ledig, bare vær rask ute om det er noe spesielt dere vil se. Jeg har sett Cats og Fame i London. Men dere har jo allerede bestilt. Hva skal dere se?

Spis scones med syltetøy og "clotted cream". *NAM* Fant en liten kafe i Notting Hill der de hadde det. Spiste også en eksklusiv lunsj i Kensington Garden, ved Kensington Palace der Diana bodde. Anbefales! Tok også en tur inn på Kensington Palace.

Hvor lenge skal dere være? Det kan være lurt å bestille f.eks ukeskort, slik at man bare kan hoppe rett på buss og undergrunn. Om dere ikke bestiller først er det uansett lurt å kjøpe når man er der.

Det er UENDELIG med ting å gjøre og GJETT hvem som vil tilbake til London nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå, skal du til London!?! Heldiggrisen :hoppe: London er en av mine favorittbyer, skal prøve å komme med noen gode tips.

De markedene som er nevnt ovenfor er bra, spesielt Camden Market, men i tillegg vil jeg anbefale at dere tar turen ut til Greenwich. Dere kan enten ta banen eller båt nedover Themsen. Greenwich er vel mest kjent for nullmeridianen, men jeg ble helt sjarmert av landsbyfølelsen og det fantastiske markedet som ligger halvveis gjemt innimellom de trange gatene. Det er en del supre restauranter og kafeer der også + et sjøfartsmuseum og en stor, kjent båt (husker ikke navnet), så det burde være noe for enhver smak.

Ellers vil jeg anbefale Tower of London, rett og slett fordi det er interessant å få med seg litt av byens historie og fordi besøket der er veldig godt lagt opp. Vet ikke hvor interessert dere er i kunst, men jeg storkoste meg i The National Gallery. Det er derimot ufattelig stort, så det lønner seg å skaffe seg en oversikt over hvor bildene man vil se befinner seg, før man begir seg ut i jakten på dem :wink:

Kjenner også til et kjempespennende kunstprosjekt hvor kunstneren (ved hjelp av walkman) tar deg med på en rundtur i Londons gater, uten at dette ligner på en vanlig walking tour i det hele tatt. Vil ikke si så mye mer om akkurat det, det ødelegger spenningen, men walkman kan leies hos de store bibliotekene i utvalgte perioder.

Helt til slutt ville jeg holdt meg langt unna Madame Tussaud's; bilder av kjendisene kan man da virkelig finne i Se&Hør, og det er nok av andre (mer spennende) ting å finne på i London!

Ønsker dere uansett en god tur!

Ameliesomerlittmisunnelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste butikken jeg vet om i London er Top Shop. Der er det maaaasse fine klær og tilbehør. Hovedbutikken ligger i Oxford Street, like ved undergrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greenwich har jeg også vært, og anbefales. Tok en båt på Themsen dit, og den var guida, og det var kjempeinteressant. Var også deilig med en dag utenfor bylivets mas og tjas, og ikke minst se nullmeridianen som Amelie nevner. Det var litt sånn "Postmann Pat"-landskap. :ler: Kjempekoselig!

Top Shop....der har jeg kjøpt klær, der. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for kjempeflotte forslag, alle sammen!!!

Kan ikke skrive notater fra denne tråden, må skrive ut alt og ha det med som egen reisehåndbok! :ler:

Vi skal forresten se musicalen "Chicago". Og være i 4 døgn.

Tur på Themsen høres bra ut! Får man kjøpt kald øl ombord? :wink:

Camden marked, Portobello Road Marked - er dette utendørs markeder, eller? Og det er altså forventet at man pruter her? *hater å prute, kan det ikke engang...*

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om Portobello Road , men Camden Marked er utendørs. (Tror forresten Portobello også er det, jeg har bare ikke vært der.) Er en stund siden jeg var i Camden nå, men jeg kan ikke huske at jeg prutet.

Hvis du får finvær i London så er det et must å bare slenge rundt i en av parkene, kanskje kjøpe en sandwich på en eller annen kafé og bare nyte livet! Jeg får aldri nok av London - såååååå misunnelig på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg da også noe aldeles "forferdelig" mye!!!

Har ikke vært i London siden jeg var 12 år, og det er...skal vi se....*teller på fingrene*....26 år siden!!! :ler:

Jeg har heller ikke planer om å shoppe i stykker hele London turen, har aller mest tenkt å bare nyte, kose meg og slappe av - helst på pub og utekafeer hele dagen!

Blir fint å dra på tur med gode venner og ikke minst min kjære - vi har ikke hatt en helg sammen uten barna våre på aldri så lang tid, så dette blir nok rene vitamininnsprøytningen!

:kysse: Takk for at dere gleder dere sammen med meg, dere er så skjønne, atte!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En time utenfor London finner du shoppingsenteret "Bluewater" som er kjempestort! (Nord-Europas største, eller noe) Jeg og søstera mi tok juleshoppinga der, og tross MYE folk, så hadde vi det utrolig flott! (Ble ganske slitne, da... Det må sies!)

Ikke-innlogget maiaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Amelie: ville holdt meg langt unna Madame Tussauds!

Jeg tilbringer alltid litt tid på TATE-modern når jeg er i London. Det er en enorm samling med moderne kunst (a la Museum of Modern Art i New York). Helt fantastisk, og veldig gøy!!

Om du interesserer deg for film og andre former for visuell kommunikasjon, vil jeg absolutt anbefale et besøk på Museum of the Moving Image.

God tur! (Uansett hva dere bestemmer dere for å gjøre får dere det nok helt topp :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satser nok på å få med oss musicalen vi har billetter til, noen spaserturer og tur på Thamsen, litt shopping/markeder, og masse pub-til-pub!

Kunstgallerier etc. er nok ikke noe for oss i denne sammenheng. Da måtte vi hatt litt lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

En tur til bydelen Notting Hill, er verdt et besøk. Mange koselige restauranter der.

Ellers ville jeg tatt meg en tur i Hyde Park.

Ellers foretrekker jeg å bare coole'n på tilfeldige kaféer og puber, ikke så mye sightseeing.

Husk at pubene stenger kl 2300, også i helgene, hvis ikke må dere på nattklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenkte faktisk jeg ville prøve å få sett meg rundt i Notting Hill. Har jo filmen, da, vett du... :wink: Utrolig sjarmerende! Men jeg er jo mildt sagt lite kjent i London, så jeg aner ikke hvor Notting Hill befinner seg. Har en link til et kart, så jeg får søke og finne!

Vi er visst enige i dag også, Lisa-Beth! Ingenting som å sitte på en kafé/pub og se på folkelivet!

Ja, jeg er klar over at pub'ene stenger kl. 23.00.

Litt uvant for oss nordmenn; det er en helt annen "ute-kultur" i England!

Så må jeg jo tenke litt på hvilke klær jeg skal ha med meg; garderobeskapet mitt kan for tiden best betegnes som et katastrofeområde, så noen fornyelser må til! Kan ikke satse på å få shoppet meg noe nytt i London! Det er vel full sommer der om noen uker, så jeg får tenke litt lyst og lett, tror jeg!

Og gode sko, ettersom det sikkert blir litt trasking - i hvert fall på dagtid.

Pub-til-pub sko, kanskje?

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia :)

Åhh.. London... *sukk*

Det er så masse å se på, men jeg for min del bare elsker London Dungeon!! Masse skumle greier, tortur, pest, Jack the Ripper, bare helt fantastisk!! :D Er veldig glad i sånne litt ekle saker. Er du ikke det, bør du kanskje heller styre unna. Utenfor er det blant annet advarsler mot at feks. barn, gravide og folk med hjerteproblemer skal gå inn der. en gang jeg var der, ble en lærer båret ut etter å ha besvimt... :-?

Men, hvis du er som meg og liker sånne ting, bør du absolutt avlegge et besøk her. Du kan lese mer om det på www.thedungeons.com

God tur!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte et par ting.

Om kveldene er det mulig å være med på såkalte "walks" av alle slag. Da velger du deg et "!emne", møter opp et sted, og en guide tar med seg en gruppe og går tur. Her får du høre en del som du kanskje ikke får hørt på de vanlige museumene, og du komer til de faktiske "åstedene". Selv har jeg vært på Jack the Ripper walk og en annen spøkelses-walk (selvsagt :) ), og begge var veldig bra! Det finnes selvsagt også masser av andre emner å velge mellom. På noen kan det bli en del gåing, så pass på å ha gode sko!

I tillegg er pepsi max drop inne på Trocadero, picadilly circus absolutt verdt et forsøk. Ganske artig å kjøre forbi etasje etter etasje etter etasje, for så å bli sluppet rett ned igjen, fritt fall! :):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, London tråden min!!! :ler:

Spøkelses-walk måtte vært midt i blinken for meg! Elsker sånne ting.

Men drap og sånt blir litt for mye, så jeg tror jeg holder meg til spøkelsene!

Du, hvor finner man ut hvordan man melder seg på sånne spaserturer?

Og er det noen reell sjanse for å treffe på spøkelser? *livredd*

Den Pepsi drop'en du snakker om - er det en slags heis som blir sluppet ned?

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...