Gå til innhold

Vurderer å kjøpe bil


L@dy

Anbefalte innlegg

Vi har ikke bil enda, men tenker at om 1-2 år så har vi kjøpt oss en bruktbil til rundt 40 000-50 000. Grunnen til at vi venter, er at vi har ingen parkering her vi bor nå, samt at jeg ønsker å spare penger til bilen og unngå lån på den. ( Ja, det blir en konebil, ettersom sambo ikke har sertfikat) ;)

Pr, i dag er det kollektivt til jobb, bruker dette også for å levere barn i bhg. Bruker ca 600-700 i mnd på kollektivtrafikk, er i Oslo dette. Regner jo så klart med at det vil bli litt dyrere med bil, men jeg tenker også at det vil bli såååå deilig å kunne bruke kortere tid til jobben, vi blir såå mye friere, slipper å være avhengig av å måtte låne bil.

Ja, hvor mye vil det koste ca, med bil i mnd? Er klar over at bensinforbruk vil jo variere, men sånn for en gjennomsnittsperson.

Og så kommer det jo an på forsikring, har dere kasko, på en brukt bil innenfor den prisklassen jeg har nevnt?

Jeg har hatt sertfikat i mange år, men aldri eid bil selv, så jeg må vel betale den dyreste forsikringen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og så kommer det jo an på forsikring, har dere kasko, på en brukt bil innenfor den prisklassen jeg har nevnt?

Jeg har hatt sertfikat i mange år, men aldri eid bil selv, så jeg må vel betale den dyreste forsikringen da.

Kommer helt ann på. Om bilen har gått langt, hvilken model den er o.s.v. De fleste sier hva du burde ha når du er der.

Og forsikringa går på alder ikke om du har eid bil før eller ikke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på. Om bilen har gått langt, hvilken model den er o.s.v. De fleste sier hva du burde ha når du er der.
Jeg kommer jo til å se meg om etter en bil som ikke har gått så langt, men uansett så vil det ikke bli noen mnds kostanader på kjøp av bilen ettersom jeg har tenkt å spare opp dette beløpet før jeg kjøper den. Er usikker på hvilken bil det blir, må ha litt ekspert hjelp med dette, kommer til å spørre mannen til ei venninne om det da, men en Toyota er vel kanskje ett greit valg.

Og forsikringa går på alder ikke om du har eid bil før eller ikke,
Ok, det var jo bra for meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stearinpikken

Jeg tar meg osm eksempel:

Bil: Golf 3 -95, gått 275 000 km.

Bilforsikring i mnd: 700 kr (må betale ungdomstillegg p.g.a alder)

Bensin i mnd: 700-1500 kr

Årsavgift: 2660 kr

Det har ikke skjedd noe med bilen enda så har ikke brukt penger på reparering. Men når du har barn er det verdt det. Du trenger jo ikke kjøre bil alltid heller, men du har muligheten og ting er mindre stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi kjøpte helt ny liten bil. Den står på mannen, som har hatt sertifikat i 30 år og har vært yrkessjåfør. Så forsikringen er ikke så ille, og vi har ikke noe lån på den.

Da har vi regnet ut at det koster oss i gjennomsnitt 2000 kr i måneden. Denne bilen blir brukt lite, den blir ikke brukt hver dag engang. Vi bruker derfor lite penger på bensin, og siden den kjører lite blir jo forsikringen enda billigere.

I tillegg kommer bompenger om det er slikt der du bor, og parkeringsavgifter.

En brukt bil vil føre til dyrere forsikring antageligvis. Og om dere bruker den hver dag vil det også føre til høyrer forsikring, og mer penger i bensin og eventuelle bompenger og parkering.

Det er adskillig billigere å ta bussen, men når kollektivtilbudet er så dårlig som her, så må man nesten ha bil. Om jeg skal på trening, så må jeg ta en buss som tar 30 minutter (med bil tar det 10). Bussen går så sjelden at jeg må ta en buss som gjør at jeg kommer 30 minutter for tidlig. Altså bruker jeg 1 time på å komme meg til trening inkludert tiden jeg må henge utenfor klubbhuset. Når jeg skal hjem er det enda verre, etter trening må jeg vente 50 min på at det skal komme en buss... Og så tar den 30 minutter, altså 1 time og 20 minutter, versus 10 med bil..

Jeg tar buss til jobb, siden det ellers ville gått en liten formue i bompenger og parkering (ikke gratis parkering utenfor jobben), og rushtiden er den eneste tiden på døgnet det faktisk er ok kollektivtilbud (smekkfulle busser, dog.. men det går i det minste en buss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...