Gå til innhold

Valp i bil


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Hvis man tenker seg en tom halvliters brusfaske som ofte ligger slengt i bilene til folk, den virker i første øyekast helt uskyldig. Ved en kollisjon/bråstopp i 50 km/t vil denne brusflaska veie over 9 kg, i 90 km/t vil den veie over 16 kg, tenk deg da en valp som er betydelig tyngre enn denne brusflaska! Jeg stoler iallefall ikke på at sele til valp eller hund, av uansett størrelse.

Dette er overhode ikke sammenlignes. Poenget med en sele er faktisk at dyret sitter FAST. I et bur derimot er faktisk dyret LØST og en kan sammenligne med over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er overhode ikke sammenlignes. Poenget med en sele er faktisk at dyret sitter FAST. I et bur derimot er faktisk dyret LØST og en kan sammenligne med over.

Hunden vil bli like tung ved en kollisjon om den sitter i bur eller om den er i sele. Forskjellen er bare at hunden blir stoppet av en vegg når den sitter i bur og av rykk i kroppen når den sitter i sele. Med en sele sitter ikke hunden helt fast, hunden vil fly litt fremover før sela strammer seg og hunden får et rykk - hvis sela holder slik den skal da. Jeg tror, uten å ha noe å vise til, at det er bedre for en hund å treffe burveggen etter en "flytur" på et par tre cm enn å risikere nakkesleng og hva verre er med sele. Hvis man passer på at hunden ikke får ligge med hodet i kjøreretningen og at buret er skikkelig festet og solid, så mener jeg at bur er tryggere enn sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kikki_*

For valper og miniatyr hunder er sele minst like greit som bur. Så fremt en bruker godkjent sele og fester som annvist. For store hunder er bur langt mer praktisk, og mest sannsynlig tryggest.

Toypuddelen min blir veldig bilsyk om hun ikke får se, så jeg bruker sele på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...