Gå til innhold

Valp i bil


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hva er best for valpen i bilen, hundesele eller bur? Foretrekker sele for da kan valpen kikke seg rundt og evt sitte på fanget, men dette er jo ikke like trygt som bur. Så er litt i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bur, uten tvil. Buret må også festes godt fast. Hvis hunden skal ha mulighet til å bevege seg i selen vil dette også føre til at den fyker i gulvet ved en skarp nedbremsing, med en tilhørende bråstopp i selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om valpen er i bur vil den jo fyke inn i stålgitteret ved rask nedbremsing!...!

Jeg stemmer for hundesele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om valpen er i bur vil den jo fyke inn i stålgitteret ved rask nedbremsing!...!

Jeg stemmer for hundesele.

Den vil bli stoppet av burveggene ja, og dermed ikke så stor fart før bråstoppen som den vil få i en sele. Jeg har begge deler, og det er ikke tvil hos meg hva som er tryggest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil bli stoppet av burveggene ja, og dermed ikke så stor fart før bråstoppen som den vil få i en sele. Jeg har begge deler, og det er ikke tvil hos meg hva som er tryggest.

Da er jeg nok uenig med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fia_*

Bruker sele. Setter selen fast i midt sete bak, dermed kan bilselen strammes helt og den eneste bevegelsen valpen får er det festemekanismen på hundeselen gir. Slik havner hverken valpen på gulvet eller rett i burveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå en valp i hus å hun ligger i bur, og stor trives der. Hu ligger å sover bare, det har også mye å si egentlig, om valpen ligger under kjøring eller om den må opp å se hele tiden.

Jeg stemmer for bur uansett. Har det til alle hundene mine og dermed blir de også roiligere i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur. Hva gjør du den dagen du faktisk trenger setene, og må sette igjen en person fordi hunden sitter i det ene setet? :hoho:

Mtp. argumentet om at hunden blir slengt inn i burveggen..så skal jo ikke et bilbur være så stort at den har mye plass der inne. Nok til å ligge greit og noen hunder kan også stå i buret sitt, men ikke en stor bås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Hvorfor det?

Tenk deg slengen en hund kan få på nakke/rygg når en bil bråstopper, og selen holder igjen. Og det er langt fra alle som egentlig ikke vet nøyaktig hvordan den selen skal sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mamma1_*

Ja, da var vel den diskusjonen lagt død. Har alltid brukt bur, har aldri trodd på de selene. Spesielt siden jeg har en hund på 65kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er mange som ikke har fått med seg at jeg snakker om en bitteliten valp her....

Uvesentlig om det er enbitteliten valp eller en stor hund: Se selv på linken, så ser du hvor sikker en sele er. Et lite reisebur (slik man bruker til katt) plassert mellom setene slik man ser på filmen vil gi best sikkerhet i tilfelle det smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tenk deg slengen en hund kan få på nakke/rygg når en bil bråstopper, og selen holder igjen. Og det er langt fra alle som egentlig ikke vet nøyaktig hvordan den selen skal sitte.

Derfor har vi gått til innkjøp av bur til barna også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bur. Og spesielt når det er liten valp. Jeg prøvde nemlig sele på min hund da han var valp, og den gnagde han over. Og de selene er dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Uvesentlig om det er enbitteliten valp eller en stor hund: Se selv på linken, så ser du hvor sikker en sele er. Et lite reisebur (slik man bruker til katt) plassert mellom setene slik man ser på filmen vil gi best sikkerhet i tilfelle det smeller.

Hunden i filmen var 20 kg, det er VESENTLIG forskjellig sammenlignet med en liten valp på 1-2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker seg en tom halvliters brusfaske som ofte ligger slengt i bilene til folk, den virker i første øyekast helt uskyldig. Ved en kollisjon/bråstopp i 50 km/t vil denne brusflaska veie over 9 kg, i 90 km/t vil den veie over 16 kg, tenk deg da en valp som er betydelig tyngre enn denne brusflaska! Jeg stoler iallefall ikke på at sele til valp eller hund, av uansett størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden i filmen var 20 kg, det er VESENTLIG forskjellig sammenlignet med en liten valp på 1-2 kg.

Hver sin lyst. Fest bikkjene deres i hva dere måtte ønske, bare ikke kom og grin den dagen det går ille ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...