Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #1 Del Skrevet 30. mai 2008 Jeg må bare påpeke det siden det er et velbrukt uttrykk i matforumet, og ganske irriterende. Link til Språkrådet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 30. mai 2008 #2 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Hmm.. Mulig jeg gjør den feilen, men jeg gjør det ikke pga at jeg ikke vet forskjellen mellom å/og (en feil jeg sjeldent gjør). Trodde at man brukte infinitiv i utrykket? Som om 'vi skal ut for å spise', men at i daglig ordbruk man bare tok vek for? Hvis du sier at du skal ut og spise, da skal du både ut og du skal også spise, det er jo da litt forskjellig av at du skal ut for å spise. Endret 30. mai 2008 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paradokset Skrevet 30. mai 2008 #3 Del Skrevet 30. mai 2008 Trodde at man brukte infinitiv i utrykket? Som om 'vi skal ut for å spise', men at i daglig ordbruk man bare tok vek for? Men tar du vekk for så kan du ikke lenger bruke å når du skriver det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 30. mai 2008 #4 Del Skrevet 30. mai 2008 (endret) Men tar du vekk for så kan du ikke lenger bruke å når du skriver det. Det har aldri virket feil for meg (dvs jeg har antatt at det faktisk er 'ut å+infinitiv'), men det er jo heller ikke morsmål for meg. Hmm, okk.. da er det forklart for meg. Alltid bra å lære noe nytt PS. Selv om jeg sikkert skriver feil selv kan jeg også irritere meg helt grenseløst over å/og feil generelt :-D Endret 30. mai 2008 av mrs_bond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #5 Del Skrevet 30. mai 2008 Det har aldri virket feil for meg (dvs jeg har antatt at det faktisk er 'ut å+infinitiv'), men det er jo heller ikke morsmål for meg. Hmm, okk.. da er det forklart for meg. Alltid bra å lære noe nytt PS. Selv om jeg sikkert skriver feil selv kan jeg også irritere meg helt grenseløst over å/og feil generelt :-D Hvis du ser på linken i startinnlegget, så forklarer de der hvorfor det heter "ut OG spise", det er et eget avsnitt bare for dette uttrykket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paradokset Skrevet 30. mai 2008 #6 Del Skrevet 30. mai 2008 Det har aldri virket feil for meg (dvs jeg har antatt at det faktisk er 'ut å+infinitiv'), men det er jo heller ikke morsmål for meg. Det er sikkert fordi veldig mange bruker det slik du skriver i muntlig språk....altså ut å spise, men skriftlig så blir det faktisk helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest omf Skrevet 4. juni 2008 #7 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg vet at det skal være "ut og spise" viss en skal skrive korrekt, men jeg ser likevel "ut å spise" mer som en kortere variant av "ut for å spise" enn som en feil. Jeg tror jeg selv i skrift ville valgt "ut for å spise" i de fleste sammenhenger. Det er likevel mulig jeg ville skrevet "ut og spise" viss jeg ønsker å understreke at jeg både skal ut og skal spise (men det føles som dette innebærer at jeg ikke nødvendigvis skal spise samme sted jeg skal ut). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paradokset Skrevet 4. juni 2008 #8 Del Skrevet 4. juni 2008 mer som en kortere variant av "ut for å spise" enn som en feil. Mulig jeg er språknazi, men jeg frykter den dagen jeg får formelle brev signert med "koz og klemz" fordi det ikke er feil, men bare en kortere variant av "med vennlig hilsen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 4. juni 2008 #9 Del Skrevet 4. juni 2008 Kjære Gud, der du sitter og koser deg på din store sky, kan du en gang i framtiden fjerne "og" fra skriftspråket, siden vi muntlig fint klarer oss uten å skilne mellom og/å? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 4. juni 2008 #10 Del Skrevet 4. juni 2008 Kjære Gud, der du sitter og koser deg på din store sky, kan du en gang i framtiden fjerne "og" fra skriftspråket, siden vi muntlig fint klarer oss uten å skilne mellom og/å? Jeg skal tenke på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2008 #11 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg vet at det skal være "ut og spise" viss en skal skrive korrekt, men jeg ser likevel "ut å spise" mer som en kortere variant av "ut for å spise" enn som en feil. Ikke rart språket utvannes, når selv folk som egentlig vet hva som er riktig, velger å skrive feil. Folk som bedriver "ord deling" bruker ofte samme argumentasjon. De synes rett og slett det ser bedre ut! Forøvrig heter det ikke "viss en skal skrive korrekt", men "hvis" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fren Skrevet 4. juni 2008 #12 Del Skrevet 4. juni 2008 Forøvrig heter det ikke "viss en skal skrive korrekt", men "hvis" For øvrig skrives i to ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. juni 2008 #13 Del Skrevet 4. juni 2008 (endret) Kjære Gud, der du sitter og koser deg på din store sky, kan du en gang i framtiden fjerne "og" fra skriftspråket, siden vi muntlig fint klarer oss uten å skilne mellom og/å? Som tidligere korrekturleser tillater jeg meg å være litt pirkete her . Etter min oppfatning er "framtiden" en språklig bastard. Man må si enten "framtida" eller "fremtiden". I begge tilfeller må det være samsvar med den øvrige tekst. Det er ingenting som heter "å skilne". Det riktige er "å skjelne" eller "å skille". Forøvrig er jeg ikke enig i forslaget om å fjerne "og", ettersom "å" og "og" er forskjellige ordklasser, så det så Endret 4. juni 2008 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 4. juni 2008 #14 Del Skrevet 4. juni 2008 Som tidligere korrekturleser tillater jeg meg å være litt pirkete her . Etter min oppfatning er "framtiden" en språklig bastard. Man må si enten "framtida" eller "fremtiden". I begge tilfeller må det være samsvar med den øvrige tekst. Det er ingenting som heter "å skilne". Det riktige er "å skjelne" eller "å skille". OK. Takker. Forøvrig er jeg ikke enig i forslaget om å fjerne "og", ettersom "å" og "og" er forskjellige ordklasser, så det så Ja, og så? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 4. juni 2008 #15 Del Skrevet 4. juni 2008 For øvrig skrives i to ord. Seriøst.....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fren Skrevet 4. juni 2008 #16 Del Skrevet 4. juni 2008 Seriøst.....? Ifølge offisiell rettskriving skal det være for øvrig, oghersvarer Riksmålsforbundet på spørsmål om bruken av ordet forøvrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. juni 2008 #17 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg må bare påpeke det siden det er et velbrukt uttrykk i matforumet, og ganske irriterende. Link til Språkrådet. Enig. Hilsen The Kitten :banantroll: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest omf Skrevet 11. juni 2008 #18 Del Skrevet 11. juni 2008 Ikke rart språket utvannes, når selv folk som egentlig vet hva som er riktig, velger å skrive feil. Folk som bedriver "ord deling" bruker ofte samme argumentasjon. De synes rett og slett det ser bedre ut! Forøvrig heter det ikke "viss en skal skrive korrekt", men "hvis" Jeg skriver ikke selv "ut å spise", men jeg irriterer meg lite over andre som skriver det. Både "viss" og "hvis" er tillatt på bokmål. På nynorsk er "viss" det eneste rette. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest omf Skrevet 11. juni 2008 #19 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg skriver ikke selv "ut å spise", men jeg irriterer meg lite over andre som skriver det. Både "viss" og "hvis" er tillatt på bokmål. På nynorsk er "viss" det eneste rette. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Og "ut for å spise" (som jeg vanligvis skriver) er da like riktig som "ut og spise" selv om det kanskje er nyanseforskjeller i betydningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå