LilleMy28 Skrevet 30. mai 2008 #1 Skrevet 30. mai 2008 Jeg er i uke 33 og var litt urolig pga lite liv igår, men etter å ha spist karamellpudding og eple så fikk jeg noen spark og ble litt roligere. Men i natt våknet jeg omtrent hver time og fikk nesten helt panikk for jeg kjente så og si ingenting og følte som om det ikke levde inni magen. Jeg stod opp ganske tidlig for jeg fikk ikke sove mer likevel, og etter 10 min så fikk jeg en serie med gode spark. Men natten var så skummel at jeg kjenner at jeg er ikke helt rolig enda. Han ligger med hodet langt ned og bak ifølge jordmor for noen dager siden, så han burde vel kanskje sparke mer i ribbeina? Er det flere som har hatt sånne perioder med angst? Jeg kjøpte det nye Gravid-bladet forrige dagen og leste om å telle spark og dødfødte unger og lurer på om det er det som har påvirket meg slik at jeg har fått slik angst. Til dere som har passert uke 30; hvor mye og hvor ofte sparker/beveger fosteret seg hos dere?
Chiquita Skrevet 30. mai 2008 #2 Skrevet 30. mai 2008 Dersom babyen ligger og sparker innover mot ryggen din, så trenger du ikke kjenne stort. Mine 3 har sparket opp og bak de siste 5-7 ukene, og det eneste tegn på liv jeg da kunne kjenne var litt armer noen ganger, og at rompa bevegde seg... Men det er naturlig å få slike tanker når det er rolig i magen ja. Dersom du føler deg alt for urolig, så må du ringe jordmor eller fødeavdelingen - selv om det er på natta. Kan jo være nok å bare snakke med noen også, eller få en liten sjekk... Ring en gang for mye...
LilleKylling Skrevet 30. mai 2008 #3 Skrevet 30. mai 2008 Nå har jeg ikke passert uke 30 denne gangen, men har jo gjort det to ganger før! Husker ikke akkurat hvor mye/ofte de sparket etter uke 30, men husker at bevegelsene forandret seg veldig ettersom det ble trangere. Kjente ikke spark på slutten, men mer at den flyttet på seg inni der. Kunne se/kjenne en arm eller et ben som gled langs siden på magen. Og noen ganger snudde hele ungen seg, da kjentes det ut som om den skulle komme ut gjennom magen. De sier vel at man skal kjenne liv hver dag, hvis ikke skal man kontakte føden... ?
Gjest Indo Skrevet 30. mai 2008 #4 Skrevet 30. mai 2008 Junior er ganske aktiv her, og sparker, bokser, dytter til alle døgnets tider..Kjenner mer bevegelse enn spark nå egentlig. Han hadde en stille periode fra uke 27 ut uke 28, men er nå mer aktiv enn noen gang. MEN jeg tror nok at så lenge du kjenner liv i løpet av dagen er det ingen fare på ferde. Men du kan jo kanskje ringe jordmor enda en gang bare for å berolige deg selv? Det hele skyldes nok måten han ligger på ja..Men jeg kjenner absolutt igjen den ekle følelsen!
LilleMy28 Skrevet 30. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. mai 2008 Nå har han vært litt aktiv mens jeg har spist litt, begynner å få mer roen over meg nå. Whooo, deilig... Men det var skikkelig guffen følelse, er hele tiden litt bekymret, men dette var skikkelig ekkelt. Ser ikke bortfra at det var den artikkelen i bladet som utløste det, på samme måte som mareritt etter skrekkfilmer...
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2008 #6 Skrevet 30. mai 2008 Telle spark bør gjøres på daglig basis, hvis man skal ha noe å sammenlikne med.
LilleKylling Skrevet 30. mai 2008 #7 Skrevet 30. mai 2008 Telle spark bør gjøres på daglig basis, hvis man skal ha noe å sammenlikne med. Men er det virkelig noen som gjør det? Og hvem anbefaler det i så fall? Jeg hadde ikke klart å holde styr på det, man ligger jo ikke stille og kjenner etter hele dagen. Tror man hadde blir tussete av mindre....
Concertina Skrevet 30. mai 2008 #8 Skrevet 30. mai 2008 Det stod ganske klart at de ikke mente at man skulle "telle-telle", da hadde man jo blitt sprø, men at man skal legge merke til når babyen er aktiv, hvor aktiv den er og for hvor lenge av gangen - dersom det blir veldig stor nedgang i aktivitet så skal man ringe føden/jordmor.
Gjest Gjest_Lise79_* Skrevet 30. mai 2008 #9 Skrevet 30. mai 2008 Jeg fikk et skjema når jeg var på ordinær UL jeg, "Tell trivselen" tror jeg det stod på det. Jeg skal sette meg ned og telle til 10 spark hver dag til ca samme tid, og føre i diagrammet hvor lang tid han brukte på dette. Jeg gjør det normalt i 10-tida på kvelden, for da er det mest sannsynlig at jeg kan sitte en stund og telle. Dette skulle jeg begynne med fra uke 30, og telle hver dag. Trodde dette var noe alle fikk jeg?
Donpedro Skrevet 30. mai 2008 #10 Skrevet 30. mai 2008 (endret) Men er det virkelig noen som gjør det? Og hvem anbefaler det i så fall? Jeg hadde ikke klart å holde styr på det, man ligger jo ikke stille og kjenner etter hele dagen. Tror man hadde blir tussete av mindre.... Jeg gjorde det, fulgte Tell trivselen, som igjen er koblet opp mot Mor og Barn-undersøkelsen. Man teller ikke dagen lang, man teller hvor lang tid det tar å få 10 spark på ca samme tid hver dag. Jeg ble ikke tussete, tvert i mot beroliget. Og da jeg plutselig kom i en kritisk situasjon hvor barnets liv var i fare var det godt å vite at jeg hadde telt tidligere på kvelden, når jeg på sykehuset ble spurt om jeg hadde kjent liv som normalt. Og det hadde jeg. http://www.telltrivselen.no/ Undersøkelser viser at flere dødfødte barn kunne vært reddet om mor var mer oppmerksom på om barnet sparket som normalt. Hva som er normalt er individuelt, men å vær emed på Tell Trivselen hjelper en til å gå en viss oversikt. Endret 30. mai 2008 av Donpedro
Umuriel Skrevet 30. mai 2008 #11 Skrevet 30. mai 2008 (endret) Jeg ble av og til bekymret når jeg ikke hadde kjent liv på noen timer, men etter å ha inntatt noe søtt og dyttet litt her og der så kjente jeg alltid liv. Men jeg lever etter "bedre med en gang for mye, enn en gang for lite", så dersom jeg blir veldig bekymret for noe, uansett hva det er, så kontakter jeg fagfolk. Omså bare for å berolige meg selv. Endret 30. mai 2008 av Umuriel
LilleKylling Skrevet 30. mai 2008 #12 Skrevet 30. mai 2008 Synes det er litt merkelig at ingen leger/jordmødre har fortalt meg dette da... det er jo tross alt 3 gangen jeg er gravid, så de har jo hatt endel sjangser til å fortelle om dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå