Gå til innhold

Bunad i bryllup, som gjest

Tjorven

Bør man skifte fra bunad til penkjole etter middagen?  

3 stemmer

1. 1. Bør man skifte fra bunad til penkjole etter middagen?

• Ja, det bør man
      1
    • Nei, det trenger man ikke
      15
    • Det er helt opp til en selv å bestemme,
      16

Anbefalte innlegg

Og jeg gir meg ikke med alle mine (kanskje tåplige) spørsmål omkring dette med kjoler i forhold til det å være gjest i bryllup.

Som dere kanskje har fått med dere har jeg kjøpt meg ny kjole i burgunder, bruden skal ha rød kjole i dette bryllupet og jeg har vært usikker på om jeg kan bruke denne kjolen i 2 bryllupet samme året.

Det jeg nå lurer på er, hvis jeg velger å bruke bunad i dette ene bryllupet, kan jeg da ha på meg bunaden hele dagen? Har opplevd at folk som har hatt bunad har byttet til penkjole etter middagen, men er dette noe man må eller bør? Vil jeg bli sett rart på om jeg går i bunaden også etter middagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da helt normalt å ha på bunaden hele kvelden dersom man har bunad. Jeg har sett mange eksempler på det. Jeg synes nesten det er rarere om man bytter til kjole etter middag. Da påkaller man jo mer oppmerksomhet for antrekket sitt...

Bunad er helt supert plagg å gå i bryllup i. Når det gjelder rød brudekjole og din som er burgunder - så skal jeg selv ha rød brudekjole. Og brugunder og rød er for det første to ulike farger. For det andre så er det sikkert brudekjolesnitt på brudens røde kjole, og det er det vel ikke på din kjole. Jeg synes du kan bruke burgunder. Min lillesøster skal ha hvit balkjole i mitt bryllup. Jeg synes det er helt OK også. Det viktigste er at du føler deg fin og komfortabel med antrekkvalget ditt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil bruke bunad, så gjør du det. Noen ønsker å skifte etter middag for bryllup er ofte om sommeren og det kan bli varmt. Men du selvsagt ikke. Det bestemmer du selv. Selv giftet vi oss i buand og skiftet etter middag, men det ble egentlig bare styr. Når bunadskjorten er presset og søljene på og så skal alt av igjen?

Du bestemmer! (er ikke det deilig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er et gallaantrekk og kan trygt brukes hele dagen i bryllup.

Bunad er noe av det peneste jeg vet,

og jeg har brukt det hele dagen i bryllup, på lik linje med maaange andre.

Du trenger absolutt ikke bytte senere på kvelden, og har du en bunad å ha på deg er jo hele problemet ditt løst, selvom den nye burgunder kjolen din er kjempeflott!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger absolutt ikke bytte senere på kvelden, og har du en bunad å ha på deg er jo hele problemet ditt løst, selvom den nye burgunder kjolen din er kjempeflott!!!

Det var noe av det jeg tenkte også... Jeg har tenkt så mye på dette med kjoler de siste dagene og jeg ønsker ikke at bruden skal bli fornærmet på noen måte av at jeg kommer i en kjole som kanskje kan minne om hennes... Ønsker ikke at gjestene skal se rart på meg av den grunn heller, selvom de nok ikke hadde gjort det.

Tror jeg går for bunad i dette første bryllupet, så får heller penkjolen min henge i skapet frem til desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var invitert i en bunadsbryllup i fjor sommer. Alle skiftet til penkjole etterhvert, bortsett fra meg... Som fikk skryt for at jeg holdt ut i bunad selv om det var varmt :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller hatt penkjole i sommernbryllup og bunad i vinterbryllup.

Men grunnen ti at jeg vil bruke bunaden nå er at da unngår jeg dette problemet jeg har i forhold til farge på brudens kjole, kontra min kjole...

Forøvrig skal bryllupet være på et sted der det ikke er så varmt i juni, så det blir ikke noe problem med varmen. Bryllupet i desember skal også være på nyttårsaften og da føler jeg det er naturlig å pynte seg med noe annet enn bunad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farbror Melker, varför badar du alltid med kläderna på?

Fordi han har mannebryster!

Du Tjorven....gå med hva du vil og ikke tenkt på hva andre tror!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke blir dødsvarmt bruker du bunaden hele tiden. tror greia med å skifte er at det fort blir varmt (merket det i går på 17. mai!).

Og hvis du virkelig lurer på dette med kjolen din - kan du ikke høre med bruden da,hva hun mener? Jeg hadde blitt veldig beæret om noen spurte meg direkte hva jeg som brud mener om det, da viser du jo henne tillit.

Ellers er jo bunad et flott festantrekk og bryllup en ypperlig anledning til å bruke den.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min er en bunads-familie, og der skiftes det som regel til noe lettere etter middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det vanlig å skifte ut bunaden etter middag i bryllup, men dette er i høyeste grad frivillig. Det er dels for å få på seg noe "lettere" når man skal svinge seg litt, og dels fordi man kanskje skal ta seg en pinne og alle andre tar seg gjerne en pinne, og det er utrooolig kjipt å få egen/andres sigarettglobrennemerke på forkle/skjorte etc. sølt gris på bunaden etc. Jeg er veldig ukomfortabel med å ha på bunad selv på et sted der folk er litt brisne og røyker og traller rundt, jeg er redd for å få den ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjorven :

Er nysgjerrig....

Hva slags bunad har du?

Jeg har en Nedre Buskerud-bunad. Den ser slik ut:

http://www.eiker.org/Arkivet/bilder/randi.jpg

Forøvrig er det jo faktisk et poeng jeg ikke har tenkt på dette med å få sigarettglør eller liknende på bunaden på kvelden. At dette skal være så vanskelig.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg går alltid i bunad -aldri skiftet (ikke tenkt tanken engang) og aldri opplevd andre som gjør det -og hos oss er bunad vanlig. Det er jo gallaantrekk, hvorfor skifte? Og hvorfor skifte på kvelden under påskudd av at det blir varmt, det er jo helst på dagen??? Dessuten er det oppskrytt, bunad er ikke SÅ varmt som alle skal ha det til, man kler varmen litt ute vet du.. dessuten tror jeg det blir værre dersom man tanker hele tiden "å det er så varmt med bunad...". Jeg tror det er værre for menn m dress! tiltross for ullstakk m.m har vi det jo luftig;)

Velg bunad du, og bær den stolt hele festen(¨,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Østfoldbunaden min i flere bryllup. I de bryllupene det har vært dans har jeg skiftet (disse bryllupene har også vært på sommeren), både fordi det er kjempevarmt å danse en hel kveld med bunad, og fordi bunaden min har et sjal som ligger over skuldrene mine som gjør det litt vanskelig å danse.

Jeg ville sett an været på bryllupsdagen, Tjorven, og skiftet hvis det er steikende sol. I bryllupet jeg var forlover i var det 29 *C i skyggen, og alle som hadde bunad (3 stk, inkl meg) skiftet etter middagen, selvom det ikke var dans i det bryllupet. Det var bare innmari varmt, og svetten silet... Da var det deilig å skifte til burgunder og lett silkekjole :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Typisk nok er vesken på denne bunaden jeg skal bruke ikke helt som den skal være, så nå stiller jeg på bar bakke igjen...med mindre jeg får reparert denne låsen på vesken innen noen uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven, har du vært i kontakt med bruden og forhørt deg hva hun synes?

Hvis hun synes din burgunder kjole er uproblematisk, er du jo home free.

Og en veskelås er en enkel sak for en gullsmed å fikse. Ring rundt og forhør deg i morgen.

Ikke for å være slem, men jeg synes kanskje du er litt for opptatt av problemene til å se løsningene - det her trenger jo ikke være noe problem!

Håper du får det koselig i bryllupene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven, har du vært i kontakt med bruden og forhørt deg hva hun synes?

Hvis hun synes din burgunder kjole er uproblematisk, er du jo home free.

Og en veskelås er en enkel sak for en gullsmed å fikse. Ring rundt og forhør deg i morgen.

Ikke for å være slem, men jeg synes kanskje du er litt for opptatt av problemene til å se løsningene - det her trenger jo ikke være noe problem!

Håper du får det koselig i bryllupene!

Beklager, men jeg har altså flere løsninger... "Problemet" er jo at jeg ikke kjenner bruden og det er derfor litt vanskeligere å spørre om dette.

Vel, skal prøve å "roe meg ned", er nok bare irritert på at ikke flaksen min slår til denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som kan gå galt, vil gå galt - og allerhelst når det passer dårligst.

Det er jo bare SÅ typisk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...