Gå til innhold

Hva er typisk norsk?


Usikker

Anbefalte innlegg

Gjest Kinga
Hytter med enkel standard, alkoholvaner, spekemat og Voerspiel typisk norsk???????? Hvor mye bereist er dere egentlig? Har bodd i utlandet og reist rundt i flere deler av verden hvor jeg har opplevd alt dette som dere påstår er typisk norsk. Bunad finnes også i en rekke land, f.eks Sverige, Finland, Danmark, Island, Tyskland osv. osv.

Brunost derimot, det er typisk norsk!!!! ELLER ???( Finnes sikkert i "dalstrøka innafor" i en eller annen alpelandsby)

Siden du koketterer slik med at du er så verdensvant, vet du sikkert også at alt er relativt, Flo. Det er veldig, veldig mange land man ikke finner sånt i i særlig grad. Tingene du nevner som "feil eksempler" er vel ikke totalt unike for nordmenn, men mange fra andre land reagerer på nettopp slike skikker og ting hos oss som spesielle. Så ja, man kan si det er typisk norsk i forhold til mange andre land.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe som jeg syns er typisk norsk,

er å spise risgröt på lördagene..

(og alle trehusene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad brukes i USANNSYNLIG mye større utsrekning her enn i landene du nevner. Og andre lands nasjonaldrakter er forøvrig helt annerledes enn vår bunad.

Ta dere f.eks en tur til Sverige på Midsommarafton. Da kan dere se bunader (eller svenske folkdräkter som det heter der), til øyet blir stort og vått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samara
Hytter med enkel standard, alkoholvaner, spekemat og Voerspiel typisk norsk???????? Hvor mye bereist er dere egentlig? Har bodd i utlandet og reist rundt i flere deler av verden hvor jeg har opplevd alt dette som dere påstår er typisk norsk. Bunad finnes også i en rekke land, f.eks Sverige, Finland, Danmark, Island, Tyskland osv. osv.

Ja, jeg mener de nevnte tingene kan kalles typisk norske. Det er mulig de finnes i andre land også, men det er jo en kombinasjon av mange ting som gjør Norge spesielt.

Dessuten mener jeg at noe kan være typisk for et land, selv om det også finnes i andre!! Jeg vil f.eks. påstå at sauna er typisk finsk, selv om vi også har sauna i Norge. Når det gjelder bunader så er vi vel alle klar over at de har bunader og folkedrakter i andre land også, men de ser ikke ut som de norske, gjør de vel? Jeg har faktisk bunader fra to forskjellige land (ja, jeg er flerkulturell), og jeg anser hver av dem som symboler på sine respektive land! En norsk bunad er typisk norsk!!

Kom forresten på en annen ting jeg anser som typisk norsk: Troll! Alle utlendinger jeg har møtt er veldig fasinert over dem, og små trollfiguerer er utrolig populære gaver. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva er den store forskjellen på en norsk bunad og denne svenske?

Man bør kanskje sammenligne noe annet enn to naboland når man skal argumentere for hva som er typisk norsk og ikke norsk?

Når det sier seg selv at naboland har mye til "felles"... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiskeboller? Er ikke det typisk norsk da?

Midnattsol? Nordlys? Kvikklunsj og melkesjokolade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mat som lukter vondt: rakfisk, gammelost, pultost.

Potetlefser og flatbrød

Rømmegrøt og brunost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ta dere f.eks en tur til Sverige på Midsommarafton. Da kan dere se bunader (eller svenske folkdräkter som det heter der), til øyet blir stort og vått!

Allikevel ikke i samme utstrekning som her. Dessuten betyr vel det at en svensk drakt er typisk svensk? Eller kan den ikke være det fordi vi har bunad i Norge???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

: Ein tredjedel av den norske befolkninga har bunad. Dette talet er overraskande høgt, særleg sett i forhold til at bunad fram til i dag stort sett berre har vore eit nasjonalt symbol for kvinner og fordi det er eit dyrt symbol.

I Sverige er det berre 6% som oppgjev at dei har ei svensk nasjonaldrakt, i Danmark er ikkje spørsmålet stilt fordi ein rekna med at fenomenet var så lite utbreidd at det var uinterssant å måle statistisk.

I Norge derimot har heile 60 % av kvinnene bunad

Hentet fra Diakonhjemmet sine sider.

Need I say more..... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeboller? Er ikke det typisk norsk da?

Midnattsol? Nordlys? Kvikklunsj og melkesjokolade?

Jo, men det er også typisk Islandsk...

Jeg synes det er veldig typisk norsk å være konservativ.

Man er i mot alt, før man overhodet har hørt argumentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke det typisk norsk da?

Midnattsol? Nordlys?

Det kan man vel ikke si, selv om det kan diskuteres hva uttrykket typisk norsk innebærer. De nevnte to fenomenene opptrrer bare man kommer langt nok nord eller syd (sørlys), så jeg synes ikke man kan si at fenomenene er typisk norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det mange ting som blir nevnt, men jeg føler at noe av det viktigste blir glemt. Det viktigeste er vel det norske språket og alle dialektene. Norge er det eneste landet som har to sidestilte skriftformer, og der alle dialekter blir sett på som like fine og likestilte. I allefall så vidt jeg vet. Men ellers så er det vel ganske typisk norsk og sammenligne oss med andre på godt eller vondt. Dessuten er vel vikingene typisk norsk, selv om jeg vet at det kom vikinger både fra Danmark og Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan du nemner språket, så er det blitt sagt av andre tidlegare, at det må vera typisk norsk å vera stolt av ikkje å kunna norsk... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også svarer vi alltid på et spørsmål med "neiii... jeg etellerannet". Hør på idrettsutøvere fx. "Gratulerer - du van! Hvordan var løpet?" - "Neiiii, jeg gikk jo godt da"

Andre fx danskene svarer alltid med "jo, jeg gjorde så godt jeg kunne, synd jeg tapte".

Beskjedenhet - vi tror ikke innerst inne vi er verd noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Først og fremst vil jeg svare "naturen vår". Spesielt her på vestlandet bemerker utlendiger den spektakulære naturen med høye fjell og dype fjorder. Og vi trenger ikke kjøre i timevis for å se den - den ligger der - rett utenfor stuevinduene våres - vill og vakker.

Noe annet utlendinger er opptatt av er "elgen". På sørlandet tror jeg ikke jeg har sett en eneste tysk bil uten klistermerke av en elg bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...