Gå til innhold

Hva er typisk norsk?


Usikker

Anbefalte innlegg

I kjølvannet av en annen tråd her inne (nasjonalfølelse) så har jeg lyst til å høre hva dere andre synes er typisk norsk!

Ikke slik som Gro sa en gang at "det er typisk norsk å være god", men hva ville du si til en utlending hvis han spurte deg om noe typisk norsk.

Du kan gjerne nevne negative ting også - for det er da ikke bare positive ting.

F.eks. Janteloven! (den er jo norsk og NEGATIV)

Ytringsfrihet

Tre-hus

Fantastisk natur

Har dere andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, (foruten om bunda, binders, ostehøvel) så er vi jo glade å snakke om norge da og om hvor fin natur vi har og hvor flinke vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud, begrensinger, dårlige veier, lite nytenkning, og en ruspolitikk som kun overgås av taliban.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å tenke på en ting da jeg sto i dusjen i stad... :lol:

Vi nordmenn er så jævlig opptatte av hva ANDRE mener om oss... (Jada, sikkert ikke alle og det er sikkert sånn andre steder også, men lell)

Et eksempel: Sånn ikke-private greier går på at nordmenn hjelper mennesker i U-land og folk i krig osv... Men det er derimot FÅ i forhold som faktisk hjelper de her i Norge som har det vanskelig.. For "de er det ikke så nøye med" for resten av verden ser det ikke likevel.

Sånn privat så er jo de fleste mennesker opptatt av hva andre synes om en, og gjør mange ting utfra hva man tror ANDRE vil at man skal gjøre....

Det var iallfall mine tanker...... :lol: Og jeg sier ikke at jeg er noe bedre enn andre, jeg bare synes man kunne tenke mer på de her i landet som ikke har det noe bra også........

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud' date=' begrensinger, dårlige veier, lite nytenkning, og en ruspolitikk som kun overgås av taliban.[/quote']

Tja, det spørs vel hvilken perspektiv du har. Du ville vel helst bo i afganistan eller iran, der kvinner går tildekt og der man halshugger mennesker hvis de drikker alkohol, samt at menneskerettighetene blir brutt hver dag og der det bare er et parti å stemme på. Og for ikke å snakke om hvis du tilber en annen gud enn allah så kommer du i fengsel å blir torturert for det. Og til sist men ikke minst at mer en ei kjærring :roll: Tja, det har vel passet deg det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å arrangere vorspiel er ganske norsk.

Likeså "snobberiet" med at det er vandalisme å blande ut vin, uansett hvor billig (nuja, billig og billig i Norge) og kjip den måtte være.

Dessuten er vi vanvittig opptatt av været!

Og så er vi veldig opptatt av at alle skal være like, at alle fortjener like mye respekt. Eller kanskje vi ikke er så opptatte av å vise respekt til dem som muligens forventer det utifra stilling, alder og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Typisk norsk: At pizzabudet kommer raskerer frem enn ambulansen..

Og at vi alltid skal snakke om været :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Bunad (som en peruianer sa: jeg hadde ALDRI giddi å betale så mye for noe så stygt (hun var ikke spes høflig av seg...)

Voerspiel

akevitt, røkelaks g spekemat

hytter, der enklest er best (Amerikaner sa: vi gikk i flere timer på ski, og så var det ikke do, vann eller strøm!!!!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samara

- Brunost er iallfall veldig norsk!

- Måten vi feirer nasjonaldagen vår på er jo også ganske spesiell, en skikkelig folkefest! :)

- Alkoholvanene våre: bøtte i seg mest mulig...

- Russefeiringen

- Lese mye aviser

- Som angeleyes nevnte; å prate om været, og man skal helst få med seg værmeldingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
- Som angeleyes nevnte; å prate om været, og man skal helst få med seg værmeldingen!

Egentlig ganske interessant, hva folk flest pater om i div land.

Når jeg var i Indai ble vi hele tiden spurt: har du spist? Ja, sa vi. Hva da? Curry (gryterett) sa vi. Hva slags curry? Vet ikke, sa vi.

Syntes lenge dette var rart. Helt til vi fant ut at dette var en indisk varant av "værprat"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ja. Tror kanskje det reflekterer hva som er/har vært viktig i en kultur.

Her:vær (kan jo være rimelig tøft, samt påvirke jordbruk)

der:dagens matinntak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Å si : "Jaaa" på innpust!

Jepp! Kjnner noen amerikNERE, OG DE ELSKER Å NEVNE ATR DET ER SÅ TYPISK NORSK. (I hate caps lock).

Men har aldri skjønt når jeg gjør det selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæver'n, her skal det noteres! Jeg blir alltid svar skyldig når utlendinger spør meg hva som er typisk norsk.

Btw; kan Janteloven kalles norsk når den er skrevet av en danske? Eller er det bruken av den som regnes for typisk norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk norsk å være livredd for å tråkke USA på tærene. Ihvertfall når det gjelder politikere..

Gjett om jeg skal flytte til et varmere land hvis jeg vinner ørten millioner på lotto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hytter med enkel standard, alkoholvaner, spekemat og Voerspiel typisk norsk???????? Hvor mye bereist er dere egentlig? Har bodd i utlandet og reist rundt i flere deler av verden hvor jeg har opplevd alt dette som dere påstår er typisk norsk. Bunad finnes også i en rekke land, f.eks Sverige, Finland, Danmark, Island, Tyskland osv. osv.

Brunost derimot, det er typisk norsk!!!! ELLER ???( Finnes sikkert i "dalstrøka innafor" i en eller annen alpelandsby)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Det er typisk norsk å få dårlig samvittighet over å være inne når det er fint vær ute.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Hytter med enkel standard, alkoholvaner, spekemat og Voerspiel typisk norsk???????? Hvor mye bereist er dere egentlig? Har bodd i utlandet og reist rundt i flere deler av verden hvor jeg har opplevd alt dette som dere påstår er typisk norsk. Bunad finnes også i en rekke land, f.eks Sverige, Finland, Danmark, Island, Tyskland osv. osv.

Brunost derimot, det er typisk norsk!!!! ELLER ???( Finnes sikkert i "dalstrøka innafor" i en eller annen alpelandsby)

Norge er et av landene i verden som har flest hytter pr innbygger.

Alkoholvanene er spesielt for Skandinavia

Spekemat er tradisjonell gammeldags norsk mat (men sef har andre land også tørket kjøtt)

Bunad brukes i USANNSYNLIG mye større utsrekning her enn i landene du nevner. Og andre lands nasjonaldrakter er forøvrig helt annerledes enn vår bunad.

Ting kan vel være typisk norsk selv om det finnes liknende ting i andre land?

Er faktisk meget bereist, har vært i USA, Sør Amerika og Asia og Afrika, hvilket har gjort meg opperksom på hva som er spsielt hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

" Ah its so cosy in Norway, all this wood " som en bekjent fra India sa en gang !

Og banket i bordet !

Det er ikke så vanlig å bruke så mye penger på hjemmet som det vi gjør !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...