la Flaca Skrevet 27. mai 2008 #21 Skrevet 27. mai 2008 Takk for svar alle sammen! daa gost aa se at de fleste er saa positive! Navnene er ikke saa vanskelig aa uttale og ikke saa kjempevanskelig aa stave heller, saa tror ikke det blir noe problem. Navnene har ingen norsk uttale (tror ikke jeg har sett noen som heter det i Norge) og har litt sanne "sh" lyder ja Derfor var jeg litt nysgjerrig paa hva folk synes. Sh er helt ok når en eller begge foreldre kommer fra et sh-land, syns jeg. The Kitten; Her i Trondheim uttales Kevin rett og slett Ke-vin. Akkurat som på engelsk. Hvor i huleste kommer du og den æ-en fra?
Gjest Raptuza Skrevet 28. mai 2008 #22 Skrevet 28. mai 2008 Eg syns det erin koseleg skikk å kalla opp dersom det er fine navn lenger bak i slekta. Mi datter har navn etter tippoldemora si. Et vanleg skandinavisk namn.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2008 #23 Skrevet 1. juni 2008 Jeg synes det er viktig å velge navn som går an å uttale på begge språk. Det er vel en sjanse for at ikke alle i slekta di i Norge kan engelsk? Kjenner en med far fra engelskspråklig land som heter Paul, og som kaller seg Pål i Norge - da blir uttalen mest mulig lik på begge språk Genialt spør du meg. Jeg ville ikke kalt barnet mitt et amerikanske navn som begynner på J. Vi har ikke amerikansk J i vårt språk, og det da slitsomt å uttale på norsk. John går greit, men Joshua, Jonah, Justin osv blir ekkelt å uttale.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2008 #24 Skrevet 1. juni 2008 Jeg kjenner barn med både norsk og amerikansk statsborgerskap, og der har foreldrene valgt navn som er gangbare i begge land. Anna, Erik, Matilda, Maria o.l
Lemona Skrevet 1. juni 2008 #25 Skrevet 1. juni 2008 Jeg er helt sikker på at hvis jeg hadde hatt en mann fra et annet land hadde jeg forsøkt å finne et navn som var gangbart i begge land.(såfremt det er mulig) Vet om et par hvor moren er amerikansk, og hvor datteren har fått et amerikansk såpeserie-navn (Glamour). Synes det er litt spesielt hvis man har tenkt at barnet skal vokse opp i Norge. Men dem om det.
she83 Skrevet 1. juni 2008 #26 Skrevet 1. juni 2008 Jeg syns det er litt rart med "utenlandske" navn, spesielt de som krever en uttale som ligger et stykke fra norsk. Amerikansk R f.eks. blir ganske unaturlig, hvertfall for meg. ConnoR....Nei, det funker ikke. Men navn som Sean, Mike o.l. syns jeg er bedre, selv om jeg ikke ville valgt å kalle barna mine det. Michelle er også greit! Idag har man lov til mye når det gjelder navn, så skal nok en del til før det blir store reaksjoner. De fleste navn venner man seg til. Nevøen min har et grusomt navn, fikk helt sjokk da han skulle døpes. Men idag er det helt greit. Mye avhenger av hvor man kommer fra også. Hjemme var det en liten gutt som ble kalt Truls. DET tok det ei stund før jeg klarte å venne meg til, for det er et uvanlig navn på de kanter. Men, det gikk det også. Jeg skjønner derimot ikke de som kaller barna sine opp etter karakterer i Ringenes Herre o.l. Ellers så syns jeg det er viktig at barna ikke får navn som rimer på noe "teit" noe. Sånn som Denise... *hoho*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå