Gjest Gjest_sara_* Skrevet 25. mai 2008 #1 Skrevet 25. mai 2008 hvordan vente dere ungen deres av med bleie og istedenfor tisse på potta? 2 åringen her er helt umulig..Har prøvd å slutte med bleie, men det ender opp med gulv, stoler u name it full av bæsj og tiss..vi har sagt ifra til han at han må si ifra til meg eller pappa når han vil tisse elere bæsje så skal vi hjelpe han på do/potte..men det funker ikke...noen råd?
Gjest Gjest_wanda_* Skrevet 25. mai 2008 #2 Skrevet 25. mai 2008 Barn modnes i forskjellig fart, og pottetreningen må vurderes for hvert enkelt barn. Det høres kanskje ut som ting har gått litt for fort for ditt barn? Har dere "tørrtrent"? Altså det å ta av bleia og sitte på potta litt, flere ganger om dagen, for så å ta på bleia igjen. Og rose barnet masse selv om det ikke kom verken tiss eller bæsj. Om du vet at når barnet har spist/drukket så kommer det tiss/bæsj etter ei stund, så kan det være lurt å øve på å sitte på potta akkurat når du forventer at noe skal komme. Barnet kan få en stor aha-opplevelse ved å se at h*n har tisset/bæsjet i potta. Og i starten kan det nok være lurt å ha på bleia og bare be barnet si ifra når noe er på vei. Det er ikke så lett å kjenne det der når man er så liten og aldri har trengt å tenke på det. Her kan du få gode råd: Pottetrening
Gjest Gjest-M- Skrevet 25. mai 2008 #3 Skrevet 25. mai 2008 Nå er kanskje ikke 2-åringen din moden for å slutte med bleie enda, slik du beskriver situasjonen. Å være i stand til å slutte med bleie, og klare å kontrollere disse kroppsfunksjonene, handler om modning i hjernen som man ikke har kontroll over. Det kommer gradvis. Mange barn i dag er over 3 år før de slutter med bleie på dagtid, og kanskje enda litt eldre når de blir tørre på natta. Gutter er også ofte senere med å bli tørre enn jenter. Din 2-åring skjønner ikke at han skal si fra når han skal gjøre noe, og da vil jeg påstå at han ikke er klar. Å stresse og styre veldig med dette, tror jeg kan være veldig uheldig. Det blir veldig negativt for barnet, og følelsen av nederlag gang på gang, virker lite motiverende. Skyldfølelse kan barnet også utvikle hvis det føler at det ikke mestrer det dere forventer av han i denne situasjonen. La han få litt tid på seg. Han er ung enda, og blir nok tørr i løpet av det nærmeste året.
absinthia Skrevet 25. mai 2008 #4 Skrevet 25. mai 2008 (endret) Barnet er nok ikke klart enda, det er forholdsvis store individuelle forskjeller. Min erfaring er at pottetreningen går relativt raskt, når barnet er klart. Mine to største ble tørre da de var 2 og 2,5 år, men minstemann på 3 har ikke nådd dette nivået enda. Her er en link:http://www.baby.no/helse/oppdragelse/pottetrening/ Endret 25. mai 2008 av absinthia
Gjest *nurket* Skrevet 25. mai 2008 #5 Skrevet 25. mai 2008 Har aldri hatt pottetrening på noen av mine tre barn. De sluttet når de selv ønsket det når de var 3 og 3.5 år. Sluttet da på dag og natt samtidig, og har vært tørre siden. Høres ikke ut som gutten din er klar for å slutte med bleie rett og slett.
Susan Sto Helit Skrevet 26. mai 2008 #6 Skrevet 26. mai 2008 Hvis du har lyst til å starte med pottetrening med et barn som ikke sier ifra når det må på do, så hadde jeg også anbefalt det som ble beskrevet over her. Holder på med det av og til med halvannet åringen. Han får sitte litt på do eller potte, uten bleie. (Ofte om morgenen, for da kommer det noe. ) Hvis han må tisse, så sitter han på potta så lenge han tisser, og så er det rett opp for at tisset skal helles i do. (Og det er visst morro.) Jeg gir han like mye ros uansett om det kommer noe eller ikke, for dette er ikke noe seriøst hos oss ennå. ("heller" i do og trekker ned uansett også. ) Lykke til! Og husk at det er barnet som skal styre hvor raskt dere går fram, og ikke dere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå