Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes denne debatten er litt tåpelig, og argumentene spiser opp seg selv enkelte steder...

Men jeg bare MÅ kommentere dette...

*ler*

Du sitter tydeligvis med snittkarrakteren for de ulike gruppene forran deg, eller?

Og hva med de sykepleierene som går ut av skolen med topp-karrakterer. Som har slitt og jobbet hardt med studiene, osv.

Og hva med de "vitenskapelige ansatte" som ikke har jobbet hardt med studiene - det er vel ikke bare topp-karrakterer der heller, vil jeg tro...

*ler*

Dersom du er vitenskapelig ansatt,så har du gjort et større selvstendig forskningsarbeid som går over flere år.Det som kalles en doktorgrad.Dette er den høyste utdanningsgrad som er mulig å ta.For å få adgang til å avlegge en doktorgrad må du søke om et stipendiat.For å kunne søke om å få et stipendiat må du som regel ha et snitt på B fra din mastergrad.Du vil aldri klare dette om du ikke jobber hardt med studiene.

Vi har alle hørt om høy strykprosent ved landets sykepleiehøgskoler.Studenter som må ha ørten forsøk for å bestå en enkel medikamentregningstest.Og lærerstudenter som stryker på matematikk som ligger på grunnskolenivå.Slike studenter finnes det ganske mange av på disse utdanningene,og det sier seg selv at de ikke tilhører gruppen som går ut fra studiet med høyt snitt.Det finnes selvsagt noen som er ganske gode.Men det må man også kunne forvente når man er på høgskolenivå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig forventningene at man skulle starte med over 300 000 som startlønn med BARE bachelorgrad?

Det er jo helt sykt hvilke forventninger mennesker i Norge har i det siste da!

Gjest Gjest
Skrevet
På nyhetssendingen igår uttalte en streikeklar sykepleier at "sykepleierne nå snart må få den lønnen de fortjener",og at "begynnerlønn for nyutdannede sykepleiere er under 300 000"..Javel..? men det er da også begynnerlønnen for de aller fleste andre nyutdannede med en 3-årig helsefaglig profesjons-utdanning som er ansatt i det offentlige helsevesen?så hvorfor skal sykepleierne ha høyre begynnerlønn enn andre på tilsvarende nivå?

La oss snu litt på det spørsmålet: Hvorfor skal IKKE sykepleierne kreve høyere lønn?

Jeg er ikke selv sykepleier, men jeg har også et yrke der man får "kjeft" om man ønsker høyere lønn. Fordi det finnes andre som tjener mindre. Riktignok stemmer jeg på venstresida i norsk politikk, men det får da være måte på hvor solidariske man skal være. Det er jo nettopp dette som er grunnen til at typiske kvinneyrker er lavtlønte: Kvinner har altfor lenge stått med lua i hånda og ikke krevd noe, i all beskjedenhet. ALLE yrker med lav lønn bør kreve mer, istedet for å si at de med høyest lønn blant de lavtlønte bør holde kjeft og være fornøyd.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det virkelig forventningene at man skulle starte med over 300 000 som startlønn med BARE bachelorgrad?

Det er jo helt sykt hvilke forventninger mennesker i Norge har i det siste da!

Det er ikke sykt, det er et resultat av generell lønnsøkning. Man skal jo ha en del igjen for å gå flere år på høgskole/universitet. Det skal lønne seg å ta høyere utdanning. Men sånn som lønningene er i dag, så tjener man lite eller ingenting på å ta utdanning. Jeg har ei venninne som har valgt å ikke gå på skole etter videregående. Hun jobber på butikk, har ingen lederstilling, og likevel har hun like mye å rutte med hver mnd som meg. Jeg tjener riktignok litt mer enn henne, men det lille spises opp av det jeg betaler til Lånekassa.

Skrevet
Det er ikke sykt, det er et resultat av generell lønnsøkning. Man skal jo ha en del igjen for å gå flere år på høgskole/universitet. Det skal lønne seg å ta høyere utdanning. Men sånn som lønningene er i dag, så tjener man lite eller ingenting på å ta utdanning. Jeg har ei venninne som har valgt å ikke gå på skole etter videregående. Hun jobber på butikk, har ingen lederstilling, og likevel har hun like mye å rutte med hver mnd som meg. Jeg tjener riktignok litt mer enn henne, men det lille spises opp av det jeg betaler til Lånekassa.

Det er jeg fullt enig med, men jeg synes bare ikke at de med bachelor er underbetalt, jeg synes heller at de uten utdannign er overbetalt!

Skrevet

Men når de uten utdanning er overbetalt - hvordan skal man da rette opp i skjevfordelingen, uten å gi mer lønn til de med utdanning?

Her i huset har vi et godt eksempel på at høyere utdanning ikke lønner seg - mannen har "kun" yrkesfaglig utdanning på videregåendenivå, og jeg har en bachelorgrad.

Min begynnerlønn er i underkant av 300 000, mens begynnerlønnen i hans yrke er 320 000.

Han har nå 10 års ansinitet, og har en grunnlønn på 420 000.

Det er det samme som topp-lønn med max ansenitet i mitt yrke.

Rettferdig?

Nei, jeg synes ikke det.

Ingen utbytte av høyere utdanning, med studielån, osv...

Og for å rette opp i slike skjevfordelinger, så må jo folk med høyere utdanning få litt mer, og de andre få litt mindre en tid.

Skrevet
En som har bachelor i ingeniørfag har IKKE 350.000 i startlønn i det offentlige.

Det er sikkert riktig. (og mon tro om de føler de får lønn som fortjent??)- derfor må offentlige opp på et høyere nivå, fordi de mister folk til det private. Det gjelder sykepleiere, og andre offentlig annsatte.

Skrevet

Synes hele dette lønnsoppgjøret har vært helt tullete, kunne gjærne tenkt å hørt ha de som har bestemt detter har å si til sitt forsvar!

Jeg har gått hjelpepleien tidligere og er nå sykepleier (vært i 4 år). Etter dette lønnsoppgjøret tjener hjelpepleierne bedre enn oss sykepleiere, altså jeg har gått ned i lønn etter 3 år høyskoleutdanning og 200 000 i studielån. Vurderer nesten å si opp jobben for å søke på hjelpepleierstillinger igjen, da får jeg mindre ansvar og mer lønn :)

Dette er jo helt sykt....

Gjest Gjest
Skrevet
Synes hele dette lønnsoppgjøret har vært helt tullete, kunne gjærne tenkt å hørt ha de som har bestemt detter har å si til sitt forsvar!

Jeg har gått hjelpepleien tidligere og er nå sykepleier (vært i 4 år). Etter dette lønnsoppgjøret tjener hjelpepleierne bedre enn oss sykepleiere, altså jeg har gått ned i lønn etter 3 år høyskoleutdanning og 200 000 i studielån. Vurderer nesten å si opp jobben for å søke på hjelpepleierstillinger igjen, da får jeg mindre ansvar og mer lønn :)

Dette er jo helt sykt....

Høres helt urimelig ut,ja.Men dette har vel med ansennitet å gjøre?At du har lengre ansennitet i hjelpepleieryrket enn det du hittil har som sykepleier? Begynnerlønn for hjelpepleiere kan umulig være lik begynnerlønn for sykepleiere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...