Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

På nyhetssendingen igår uttalte en streikeklar sykepleier at "sykepleierne nå snart må få den lønnen de fortjener",og at "begynnerlønn for nyutdannede sykepleiere er under 300 000"..Javel..? men det er da også begynnerlønnen for de aller fleste andre nyutdannede med en 3-årig helsefaglig profesjons-utdanning som er ansatt i det offentlige helsevesen?så hvorfor skal sykepleierne ha høyre begynnerlønn enn andre på tilsvarende nivå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Samt for enkelte universitetsutdannede med lange profesjonsutdanniger.

Det er jo ikke sikkert det bare er lønn som er utslagsgivende....det er jo et typisk kvinneyrke i stor grad (lite atttraktivt i det hele tatt), og når man syter om lønn syter man vel om andre forhold også...

Gjest Gjest_Kristin_*
Skrevet

Dette har mye med arbeidstider å gjøre også,f.eks.turnuser.Men jeg synes hylekoret som krever høyere lønn har økt betraktelig etter at flere menn er kommet inn i spl-yrket.De er generelt mye flinkere til å kreve og finner seg ikke i å drive veldedighet sånn som spl og andre i kvinnedominerte yrker tradisjonelt sett forventes å gjøre..Men det er ingen logikk i at spl skal ha høyere grunnlønn enn tilsvarende utd,nei.

Gjest Gjest
Skrevet

Sykepleiere skal få høyere lønn fordi:

- de jobber ukurante tider - de fleste jobber todelt eller tredelt turnus.

- de har ofte en både fysisk og psykisk krevende jobb.

- de har mye ansvar når de er på vakt og bør få betalt for det.

Gjest MikeDelta
Skrevet

Hvorfor er man nødt til å alltid dra den feilslutningen at man må sette arbeidsgrupper opp mot hverandre hver gang en lavtlønnsgruppe rettferdig krever høyere lønn? Sykepleiere gjør en viktig jobb, jobber ukurante arbeidstider samt at man sliter med rekrutteringen. De fortjener høyere lønn. Men at denne gruppen burde få høyere lønn betyr ikke at det også er andre grupper i samfunnet som også fortjener det. Man burde heller stå sammen om kravene over yrkesgrupper enn å kjekle seg imellom.

Gjest c4887E
Skrevet

Samfunnet trenger flere sykepleiere i fremtiden, og for å stimulere flere til å ta denne utdannelsen bør lønnen økes.

Skrevet

Ja, men da lønnen til sykepleiere går opp, da kommer hyling fra alle andre at lønnene må opp, fordi DE (sykepleiere) fikk jo mer!

Jeg forstår at det er velfredsstat og alt dette, men mennesker i Norge har noe helt urealistiske forventninger over hva som man skulle ha råd for. Alle må jo reise, ha hytte og bytte ut bil da det trengs og whatnot. Blæææh...

Det er kanskje en litt mer generell bemerkning, ikke at jeg har noe i mot sykepleiere.

Gjest Gjest_Therese_*
Skrevet
Ja, men da lønnen til sykepleiere går opp, da kommer hyling fra alle andre at lønnene må opp, fordi DE (sykepleiere) fikk jo mer!

Jeg forstår at det er velfredsstat og alt dette, men mennesker i Norge har noe helt urealistiske forventninger over hva som man skulle ha råd for. Alle må jo reise, ha hytte og bytte ut bil da det trengs og whatnot. Blæææh...

Det er kanskje en litt mer generell bemerkning, ikke at jeg har noe i mot sykepleiere.

Jeg har heller ingenting imot sykepleiere,men de har selv valgt å bli det.Synes det er en generell tendens til at enkelte yrkesgrupper syter år etter år,og aldri får nok..Dersom lønn betyr svært mye bør man velge en utdanning hvor høy lønn er garantert.

Man kan ikke ta en sykepleierutdanning og forvente at man skal tjene seg rik på et yrke med 3 års utdanning av lavere grad.Istedenfor å klage over lønn bør man heller gjøre noe med ugunstige arbeidsforhold i form av bedre turnuser og lignende.

De fleste sykepleiere jeg kjenner sier at de tjener bra!

Gjest Gjest
Skrevet
Man kan ikke ta en sykepleierutdanning og forvente at man skal tjene seg rik på et yrke med 3 års utdanning av lavere grad.

Det er faktisk en høyere utdanning, så hvor du har fått det fra at det er på lavere grads nivå, det vet ikke jeg.

Og hvorfor mener du at man ikke kan forvente å få den lønna mann fortjener? Det er faktisk mer enn en grunn til at folk velger det yrket de gjør, lønn er gjerne en av delene. Når det er noe ved et yrke som man ikke er fornøyd med, så må man faktisk kjempe for det!

Mener du at man bare skal sitte rolig og tie stille, "for man har jo tross alt valgt yrket selv"?? Eeh javel..deg om det! Men tror du verden hadde gått videre hvis det fungerte på den måten? Nei, man må protestere når noe kjennes urettferdig og man må kreve den lønn man fortjener! Slik er det bare! :jepp:

Skrevet (endret)
Det er faktisk en høyere utdanning, så hvor du har fått det fra at det er på lavere grads nivå, det vet ikke jeg.

Og hvorfor mener du at man ikke kan forvente å få den lønna mann fortjener? Det er faktisk mer enn en grunn til at folk velger det yrket de gjør, lønn er gjerne en av delene. Når det er noe ved et yrke som man ikke er fornøyd med, så må man faktisk kjempe for det!

Mener du at man bare skal sitte rolig og tie stille, "for man har jo tross alt valgt yrket selv"?? Eeh javel..deg om det! Men tror du verden hadde gått videre hvis det fungerte på den måten? Nei, man må protestere når noe kjennes urettferdig og man må kreve den lønn man fortjener! Slik er det bare! :jepp:

Det gjest Therese sier er at det er ikke noe masterstudie og med tanke at bachelorutdanning er jo noe de fleste har, er det ikke noe så spesielt lenger.

I landene der det er så stor antall mennesker i høyere utdanning, snakker jo man om universiell høyere utdanning, så man kan snart si at lavere grad (dvs bachelorgrad) har snart samme funksjonen som videregående hadde før - det er ikke noe å skryte over faktisk. Bachelorgrad er lavere grad, og det har ingentign med rangering av fag å gjøre - bare at master og doktor er høyere.

Hvor går grensen til hva er rettferdig å synes at man fortjener? Bygningsarbeidere synes også de fortjener utrolig høy lønn, det er faktisk da omtrent ingen som synes de ikke fortjener en høy lønn, og å nevne at noe faktisk er en lavstatusjobb er jo fy-fy i Norge. Men faktumet er likevel at noen må få mindre - så det må være noen som ikke har nok til å ha en hytte også. Men i Norge er det sånn at også de med lite/ingen utdanning synes at de skulle få på lik nivå med de som har jobb med større ansvar og lengre utdanning.

Det er omtrent som om noen føler at det at de i det hele tatt gidder å jobbe er allerede noe i seg selv og da må jo man få mye lønn. Jeg ser det positive i at samfunnet er egalitarisk, men av og til blir det litt for mye, synes jeg. Alle kan ikke få mer hele tiden - så jeg kan faktisk si at jeg gleder meg til den tiden da arbeidsledighet skulle øke litt igjen, og syting og forventningene skulle gå litt ned. Det er allerede noe helt utrolig dyrt med alle slags tjenester i Norge allerede.

Jeg sier ikke at det er feil å protestere, men at jeg starter å bli lei at alle vil ha mer hele tiden.

(igjen - jeg mener ikke nødvendigvis dette om sykepleiere, men generelt i Norge)

Endret av mrs_bond
Gjest Gjest_Therese_*
Skrevet

Som Mrs Bond skriver,så viser jeg altså til at en bachelorgrad kalles "høyere utdanning av lavere grad".Når man velger å avslutte utdanningen på det nivået ligger det jo i kortene at det i de fleste tilfeller vil medføre lavere lønn enn det en mastergrad ville gjort.Slik bør det også være,synes jeg.Jeg har bachelor-grad selv,og innfinner meg uten problemer med at en person med mastergrad har høyere lønn enn meg selv.Det skulle da bare mangle.Dersom jeg vil ha høyere lønn enn dem som har like lang utdannelse som meg selv,må jeg ta mer utdannelse eller ta en ny utdanning innen et yrke hvor jeg vet at lønna er høyere.

Derfor lurer jeg altså på hvorfor sykepleiere som gruppe føler seg berettighet til høyere lønn enn andre utdanninger i samme gate, f.eks. bioingeniører, radiografer,vernepleiere,osv..?De to førstnevnte yrkesgruppene jobber også på sykehus.De har også ansvarsfulle jobber med turnusordninger,og de har også hektiske arbeidsdager.Hvorfor sier sykepleiere "vi må få lønna vi fortjener", når de ligger på samme lønnsnivå som disse andre helsefaglige utdanningene?

Og hva ligger egentlig i begrepet "lønna man fortjener"?De aller fleste vil jo mene at de fortjener høyere lønn.Hvor skal lønnsveksten stoppe,og når kommer man til å bli fornøyd?Lønnsnivået i Norge er allerede høyt i forhold til mange andre europeiske land.Mange sykepleiere jeg kjenner er som nevnt fornøyd med selve lønna,men ønsker seg bedre turnusordninger og arbeids-forhold.Det kan jeg godt forstå,og jeg håper at de får det.På sikt tror jeg nemlig ikke at lønn i seg selv vil være nok til å få folk til å holde ut i fysisk og psykisk krevende jobber,dersom forhold på arbeidsplassen,og / eller turnusordningene er dårlige.

Skrevet
På nyhetssendingen igår uttalte en streikeklar sykepleier at "sykepleierne nå snart må få den lønnen de fortjener",og at "begynnerlønn for nyutdannede sykepleiere er under 300 000"..Javel..? men det er da også begynnerlønnen for de aller fleste andre nyutdannede med en 3-årig helsefaglig profesjons-utdanning som er ansatt i det offentlige helsevesen?så hvorfor skal sykepleierne ha høyre begynnerlønn enn andre på tilsvarende nivå?

Sykepleiere og andre med 3årig helsefaglig profesjon, vil opp på samme nvå som andre yrkesgrupper med 3 årig høyskole. Ingeniøre f.eks begynner på 350 000, det er mer enn topplønnen til en sykepleier (hvis du ikke tar med tillegg for ubekvem arbedstid)

Gjest Imsdal
Skrevet
Jeg har heller ingenting imot sykepleiere,men de har selv valgt å bli det.Synes det er en generell tendens til at enkelte yrkesgrupper syter år etter år,og aldri får nok..Dersom lønn betyr svært mye bør man velge en utdanning hvor høy lønn er garantert.

Man kan ikke ta en sykepleierutdanning og forvente at man skal tjene seg rik på et yrke med 3 års utdanning av lavere grad.Istedenfor å klage over lønn bør man heller gjøre noe med ugunstige arbeidsforhold i form av bedre turnuser og lignende.

De fleste sykepleiere jeg kjenner sier at de tjener bra!

Enig med deg gjest! De har selv valgt å bli sykepleiere, og de vet hvilken lønn te går til, samt hvilket arbeid de går til! Og en bachelorgrad er egentlig ganske vanlig nå idag..

Forskjellen på de sykepleierene og de ingeniørene jeg kjenner, er jo at ingeniørene har jobb i privat sektor, og der tjener de som oftest bedre enn i offentlig sektor.

Håper at sykepleierene liker jobben sin bedre enn at det bare er lønna som "gir dem noe" ...

Gjest Gjest_ABC
Skrevet

Her var det selvmotsigelser gitt.....

Som Mrs Bond skriver,så viser jeg altså til at en bachelorgrad kalles "høyere utdanning av lavere grad".Når man velger å avslutte utdanningen på det nivået ligger det jo i kortene at det i de fleste tilfeller vil medføre lavere lønn enn det en mastergrad ville gjort.Slik bør det også være,synes jeg.Jeg har bachelor-grad selv,og innfinner meg uten problemer med at en person med mastergrad har høyere lønn enn meg selv.Det skulle da bare mangle.Dersom jeg vil ha høyere lønn enn dem som har like lang utdannelse som meg selv,må jeg ta mer utdannelse eller ta en ny utdanning innen et yrke hvor jeg vet at lønna er høyere.

Du sier det bare skulle mangle at den med høyere utdanning skal ha høyere lønn. Ja, det er jo nettopp dette som er poenget. I dag lønner det seg jo på ingen måte å bli sykepleier. En hjelpepleier tjener omtrent det samme som en sykepleier, og i visse tilfeller MER! Med det tilbudet KS nå har gitt, vil en hjelpepleier med 10 års ansiennitet få høyere lønn enn en sykepleier med 7 års ansiennitet.

Pleieassistenter, vaskehjelper etc. som ikke har videregående engang, har nå 300000 i lønn med full ansiennitet.

Det jeg synes drukner i dagens lønnskamp, er forskjellen mellom grupper. Jeg mener det viktigste er at det skal være en merkbar forskjell mellom grupper med ulik utdannelse. Etter min mening bør det ikke være mulig for en hjelpepleier å tjene mer enn en sykepleier. Det bør ikke være mulig for en assistent å tjene mer enn en hjelpepleier. Det bør heller ikke være mulig for en sykepleier å tjene mer enn en lege.

Derfor lurer jeg altså på hvorfor sykepleiere som gruppe føler seg berettighet til høyere lønn enn andre utdanninger i samme gate, f.eks. bioingeniører, radiografer,vernepleiere,osv..?De to førstnevnte yrkesgruppene jobber også på sykehus.De har også ansvarsfulle jobber med turnusordninger,og de har også hektiske arbeidsdager.Hvorfor sier sykepleiere "vi må få lønna vi fortjener", når de ligger på samme lønnsnivå som disse andre helsefaglige utdanningene?

Hvor har du dette fra? Jeg kan ikke se at sykepleierne mener de har krav på høyere lønn enn disse gruppene. Men de ulike forbundene kjemper jo for sine egne medlemmer, så får de andre gruppenes forbund kjempe for sine medlemmer!

Og hva ligger egentlig i begrepet "lønna man fortjener"?De aller fleste vil jo mene at de fortjener høyere lønn.Hvor skal lønnsveksten stoppe,og når kommer man til å bli fornøyd?Lønnsnivået i Norge er allerede høyt i forhold til mange andre europeiske land.Mange sykepleiere jeg kjenner er som nevnt fornøyd med selve lønna,men ønsker seg bedre turnusordninger og arbeids-forhold.Det kan jeg godt forstå,og jeg håper at de får det.På sikt tror jeg nemlig ikke at lønn i seg selv vil være nok til å få folk til å holde ut i fysisk og psykisk krevende jobber,dersom forhold på arbeidsplassen,og / eller turnusordningene er dårlige.

Jeg jobber i det private, og her er det 4 hovedgrunnlag for fastsetting av lønn:

1. Kompetanse, dvs. utdanning. Her kommer også videreutdanning og spesialisering inn.

2. Ansiennitet

3. Ansvar (avdelingsleder, mellomleder etc.)

4. Prestasjon (vanskelig å ha med dette punktet i helsevesenet)

Dette gjør at en nyutdannet sivilingeniør uten spesielt ansvar skal ha mer lønn enn en nyutdannet ingeniør uten spesielt ansvar.

Innenfor det offentlige helsevesenet er det mer eller mindre lik lønn i de kvinnedominerte yrkene. Synes du dette er ok?

Vet om en person som er hjelpepleier og har veldig lyst til å ta sykepleierutdannelse over 4 år (desentralisert). Men lysten og motivasjonen er faktisk ikke på topp når man vet at man på disse 4 årene må legge ned enormt mye arbeid, ofre mye fritid med barn og familie, gå kraftig ned i stillingsprosent, og dermed tape ganske mye økonomisk, og når man er ferdig ender opp med nøyaktig samme lønn som tidligere.

Gjest Gjest
Skrevet

Det virker så rart at enkelte grupper streiker oftere enn andre - for eksempel tjener lærere bedre enn meg, selv om jeg har lengre utdanning. Men av vitenskapelig ansatte på universitetene er det ingen som streiker gitt... Her skal man bare være fornøyd med den jobben man har.

Sykepleiere og lærere har tydeligvis veldig dyktige fagforeningsfolk blant seg.

Jeg synes at den mest hårreisende forskjellen er på det private og det offentlige. Merker at jeg blir mindre og mindre lysten på å ta initiativ og gjøre ekstraarbeid, både på dagtid og kveldstid, når det aldri gir seg noe som helst utslag på lønna her i gården... De snakker om store lønnsøkninger, og derfor må renta opp, etc etc. Det burde vært renterabatt for oss som ikke ser noe særlig til lønnsøkningene.

Gjest Gjest
Skrevet
Det virker så rart at enkelte grupper streiker oftere enn andre - for eksempel tjener lærere bedre enn meg, selv om jeg har lengre utdanning. Men av vitenskapelig ansatte på universitetene er det ingen som streiker gitt... Her skal man bare være fornøyd med den jobben man har.Sykepleiere og lærere har tydeligvis veldig dyktige fagforeningsfolk blant seg.

Jeg synes at den mest hårreisende forskjellen er på det private og det offentlige. Merker at jeg blir mindre og mindre lysten på å ta initiativ og gjøre ekstraarbeid, både på dagtid og kveldstid, når det aldri gir seg noe som helst utslag på lønna her i gården... De snakker om store lønnsøkninger, og derfor må renta opp, etc etc. Det burde vært renterabatt for oss som ikke ser noe særlig til lønnsøkningene.

Godt poeng! Hvor er alle de andre yrkesgruppene når hylekoret av sykepleiere hvert eneste år står fram og klager sin nød?Jeg får mindre og mindre sympati for både lærere og sykepleiere jo mer de klager og syter! Mange av dem har gått ut fra høgskolen med meget lavt snitt.Vitenskapelige annsatte har jobbet hardt med studiene gjennom svært mange år,har høye studielån,og må ta den lønnen de får.

Gjest Gjest
Skrevet
Vet om en person som er hjelpepleier og har veldig lyst til å ta sykepleierutdannelse over 4 år (desentralisert). Men lysten og motivasjonen er faktisk ikke på topp når man vet at man på disse 4 årene må legge ned enormt mye arbeid, ofre mye fritid med barn og familie, gå kraftig ned i stillingsprosent, og dermed tape ganske mye økonomisk, og når man er ferdig ender opp med nøyaktig samme lønn som tidligere.

Man ender vel ikke opp med samme lønn, sykepleiere tjener mer enn hjelpepleiere. Men at forskjellen blir svært liten når man regner inn år med tapt inntekt under utdanningen (helsevesenet er kanskje dårlige til å tilrettelegge og betale for utdanning?), studielån o.l, det stemmer nok.

Ellers synes jeg ikke sykepleiere tjener så veldig dårlig, og er egentlig litt lei av at alle problemer og ukurante arbeidsforhold skal løses med bedre lønn - selv om jeg har forståelse for at alle yrkesgrupper ønsker å henge med i lønnsutvikling mtp prisstigning og at det ikke frister å akseptere 2-3% lønnsøkning når mange grupper i det private får 6%.

Uansett, tilbake til det med lønn kontra arbeidsforhold - og dette gjelder ikke bare sykepleiere; mange klager på stress, for lite personell (selv om alle stillinger er fylt), ugunstige turnuser, stillingsbrøker og beordinger. Klart dette sliter på en! Men ærlig talt, blir det bedre med høyere lønn, eller hadde det vært smartere om arbeidsgiver kunne gjøre noe med andre strukturer på arbeidsplassen?

For mitt vedkommende i en helt annen bransje, vet jeg i hvert fall at jeg er fornøyd med forholdsvis moderat lønn (300 000 med bachelorutdanning) så lenge jeg trives med arbeidsoppgavene og forholdet til arbeidsplassen min, og blir behandlet med sånn passe respekt...

Gjest Gjest
Skrevet
Det virker så rart at enkelte grupper streiker oftere enn andre - for eksempel tjener lærere bedre enn meg, selv om jeg har lengre utdanning. Men av vitenskapelig ansatte på universitetene er det ingen som streiker gitt... Her skal man bare være fornøyd med den jobben man har.

Sykepleiere og lærere har tydeligvis veldig dyktige fagforeningsfolk blant seg.

Enig i dette. At noen yrkesgrupper streiker og markerer seg ofte enn andre skyldes nok i stor grad at de har sterke organisasjoner (noen som husker de stakkars heismontørene..?), selv om det ikke er tvil om at både lærere og sykepleiere i perioder har ligget langt etter lønnsmessig. Pr i dag tror jeg imidlertid at det er andre ting enn lønn som er hovedårsaken til at folk ikke orker. De jeg kjenner som er lærere (annen utdanning med PPU) tjener godt over 300 000 i året og er fornøyd med det, jobben er like fullt krevende og slitsom, og man blir ofte drittlei av reform etter reform, omstillinger og uklare signaler fra myndighetene. Igjen - løses dette med høyere lønn, eller ved å fike opp noen politikere? Min mening er at vi har en for stor tiltro til pengenes lykkebringende egenskaper.

Skrevet

Jeg synes denne debatten er litt tåpelig, og argumentene spiser opp seg selv enkelte steder...

Men jeg bare MÅ kommentere dette...

Mange av dem har gått ut fra høgskolen med meget lavt snitt.Vitenskapelige annsatte har jobbet hardt med studiene gjennom svært mange år,har høye studielån,og må ta den lønnen de får.

*ler*

Du sitter tydeligvis med snittkarrakteren for de ulike gruppene forran deg, eller?

Og hva med de sykepleierene som går ut av skolen med topp-karrakterer. Som har slitt og jobbet hardt med studiene, osv.

Og hva med de "vitenskapelige ansatte" som ikke har jobbet hardt med studiene - det er vel ikke bare topp-karrakterer der heller, vil jeg tro...

*ler*

Skrevet
Sykepleiere og andre med 3årig helsefaglig profesjon, vil opp på samme nvå som andre yrkesgrupper med 3 årig høyskole. Ingeniøre f.eks begynner på 350 000, det er mer enn topplønnen til en sykepleier (hvis du ikke tar med tillegg for ubekvem arbedstid)

En som har bachelor i ingeniørfag har IKKE 350.000 i startlønn i det offentlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...