Gå til innhold

Å ha hunden i bur.


SummerJoy

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Hm. Valpen min legger seg frivillig i buret. Han ligger der hele natten igjennom, selv med åpen burdør. Han er 3 mnd og har ingen problemer med å være alene i buret i etpar timer heller. Vi tar alenetreningen gradvis, men det er tydelig at så lenge han får være i buret så spiller det ingen rolle hvor vi er, for han legger seg bare til å sove allikevel.

Går vi derimot fra han løs i huset så blir det mye skrik og skrål.

En av mine tidligere hunder stod ute i hundegård hele dagen. Han hadde et varmt og godt hus også, med varmeovn, og der lå han hele dagen. Ofte når vi kom hjem vegret han seg for å komme ut. Han digget å ligge i huset sitt og kose seg.

Jeg drarparaleller mellom disse tingene.

Det er da ikke noe mer "menneskelig" å ha hund i hundegård enn i bur. Eneste forskjellen er at gården er ute, buret er oftest inne.

Poenget er da for faen at hunden allikevel er innesperret på et avgrenset område. Ifølge dine argumenter er dette dyremishandling.

Hunden har kanskje litt mer snuplass, men den kan ikke velge å gå et annet sted uansett. Som regel ligger innesperrede hunder og sover, enten det er hundegård eller bur. Et sovende dyr har det ikke forferdelig. Jeg vil nå heller si tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig du har greie på hund, men matte det er du dårlig på!

Synet ditt på bur er dessuten meget trangsynt.

Forklar meg da gjerne hvordan et bur på under en kvadratmeter gir en liten hund som cavalier, pappillon, dvergpincher osv større plass enn en hundegård på 5 kvadratmeter gir en st bernhard :)

Edit: og er jeg trangsynt når jeg mener bur ikke bør brukes som oppbevaringsplass for et levende dyr, ja, da synes jeg det er helt greit å være trangsynt..

Endret av Frey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette emnet blir diskutert opp og i mente i alle forum om kjæledyr, og det er like moro hver gang :)

Det er bra at folk har forskjellige meninger, og da må man la folk ha forskjellige meninger :)

Her i huset har vi et digert bur til vår hund... Han har ligget i bur siden før han kom til oss... Før vi hentet ham, hadde han og hans søsken et "bur" ute, hvor de holdt til når eierne ikke var tilstede... Her hjemme, ligger han i bur om natta og når vi er på jobb... greit, han har ikke et helt hus å røre seg på, men han har rom til å strekke seg og snu seg så mye han vil, og han trives...

Men jeg må inrømme at jeg har hatt dårlig samvittighet for å dra fra ham i buret, så nå har vi fått bygd hundegård ute, så når vi bare får bygd en dør, får han være der når vi er på jobb...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sender barn i seng når vi vil ha 'voksen-tid' så hvorfor ikke sende hund i bur av samme årsak?

Hunden sitter i bur i bilen fordi det er trygges for både oss og den.

Hunden sitter i bur om natten fordi vi ikke kan være våkne 24/7 og kontrollere at den ikke finner på noe dritt.

Hunden sitter i bur når vi får besøk fordi ikke alle liker hunder så mye som oss.

Hunden vår sitter i bur når vi pusser opp fordi maling og skarpt verktøy ikke er en hund sin beste venn..

Hunden vår sitter i bur når vi spiser fordi en eller annen idiot gav den mat ved bordet og nå vil den ikke slutte å tigge.

Hunden vår sitter i bur når vi er på besøk hos andre.

Hunden vår ligger i bur når vi er på jobb fordi den liker å ødelegge ting når den er alene.

Hunden vår sitter i bur når den selv vil det. Av og til går den faktisk inn og legger seg der noen timer helt av seg selv.

Hunden vår er mentalt stabil, rolig, lydig og veldig glad i oss -dette på tross av at bur spiller en stor rolle i hverdagen vår.

Det at hunden vår er burtrent gjør den i tillegg mye lettere å plassere bort hos venner eller familie når vi skal reise vekk.

Og for ordens skyld. Passer nå 2stk store hunder der 1 av dem er burtrent (i tillegg til min egen) og en ikke er det. Gjett hvilken hund som har holdt oss våkne hele natten? De to i bur har holdt seg rolige fra vi gikk og la oss til vi sto opp. Den som ikke er vant med bur har ikke funnet roen og har dermed prestert å plage oss og de hundene som ligger i bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at utstrakt burbruk er veldig greit, enkelt og bekvemt for eierne har jeg aldri nektet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror det avhenger av hvordan hunden er vant til å ha det. Hvis hunden er vant til å være i bur er det det som er normalt for den hunden. Det er ikke sikkert den trives med det, men den godtar det. Hvis derimot hunden er vant til å tusle fritt rundt vil hunden sikkert få en klaustrofobisk følelse hvis han plutselig blir innesperret i et bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden sitter i bur i bilen fordi det er trygges for både oss og den.

Hunden sitter i bur om natten fordi vi ikke kan være våkne 24/7 og kontrollere at den ikke finner på noe dritt.

Hunden sitter i bur når vi får besøk fordi ikke alle liker hunder så mye som oss.

Hunden vår sitter i bur når vi pusser opp fordi maling og skarpt verktøy ikke er en hund sin beste venn..

Hunden vår sitter i bur når vi spiser fordi en eller annen idiot gav den mat ved bordet og nå vil den ikke slutte å tigge.

Hunden vår sitter i bur når vi er på besøk hos andre.

Hunden vår ligger i bur når vi er på jobb fordi den liker å ødelegge ting når den er alene.

Hvorfor har dere hund når dere har hunden mer i bur enn utenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har dere hund når dere har hunden mer i bur enn utenfor?

Hvor får du den ideen fra?

Kjenner du meg?

Jobber jeg hver dag?

Har jeg besøk hver dag?

Går jeg på besøk hver dag?

Kjører jeg bil hver dag?

Pusser jeg opp hver dag?

Nei.

Se, der fikk du sannelig svar på spørsmålet dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det avhenger av hvordan hunden er vant til å ha det. Hvis hunden er vant til å være i bur er det det som er normalt for den hunden. Det er ikke sikkert den trives med det, men den godtar det. Hvis derimot hunden er vant til å tusle fritt rundt vil hunden sikkert få en klaustrofobisk følelse hvis han plutselig blir innesperret i et bur.

Bra innlegg. At en hund ikke protesterer, er ikke ensbetydende med at den har det veldig bra. Hunder er svært tilpasningsdyktige og vil finne seg i svært mye før de gir høylytte og fysiske protester. Denne tilpasningsdyktigheten er det dessverre altfor lett å utnytte seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi sender barn i seng når vi vil ha 'voksen-tid' så hvorfor ikke sende hund i bur av samme årsak?

Hunden sitter i bur i bilen fordi det er trygges for både oss og den.

Hunden sitter i bur om natten fordi vi ikke kan være våkne 24/7 og kontrollere at den ikke finner på noe dritt.

Hunden sitter i bur når vi får besøk fordi ikke alle liker hunder så mye som oss.

Hunden vår sitter i bur når vi pusser opp fordi maling og skarpt verktøy ikke er en hund sin beste venn..

Hunden vår sitter i bur når vi spiser fordi en eller annen idiot gav den mat ved bordet og nå vil den ikke slutte å tigge.

Hunden vår sitter i bur når vi er på besøk hos andre.

Hunden vår ligger i bur når vi er på jobb fordi den liker å ødelegge ting når den er alene.

Hunden vår sitter i bur når den selv vil det. Av og til går den faktisk inn og legger seg der noen timer helt av seg selv.

Hunden vår er mentalt stabil, rolig, lydig og veldig glad i oss -dette på tross av at bur spiller en stor rolle i hverdagen vår.

Det at hunden vår er burtrent gjør den i tillegg mye lettere å plassere bort hos venner eller familie når vi skal reise vekk.

Og for ordens skyld. Passer nå 2stk store hunder der 1 av dem er burtrent (i tillegg til min egen) og en ikke er det. Gjett hvilken hund som har holdt oss våkne hele natten? De to i bur har holdt seg rolige fra vi gikk og la oss til vi sto opp. Den som ikke er vant med bur har ikke funnet roen og har dermed prestert å plage oss og de hundene som ligger i bur...

Folk flest sender ikke ungene i seng for å få "voksentid" .. folk sender ungene i seng når ungene trenger å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest sender ikke ungene i seng for å få "voksentid" .. folk sender ungene i seng når ungene trenger å sove.

Akkurat det tenkte jeg også på! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Hvor får du den ideen fra?

Regner med at du sover hver natt, og jobber normal arbeidsuke, dvs at hunden sitter i bur minst 93,5 av ukas 168 timer, dvs mere i bur, enn utenfor. Og da har jeg ikke tatt med noe tid til besøk, spising, reise til og fra jobb osv.

Og å sette bikkja i bur istedet for å venne den av med å tigge høres ut som latskap for meg. Samme hvor mye mat den har fått før, så kan en hund alltid vennes av med å tigge, dersom man er konsekvent.

Synes heller ikke du kan betegne hunden som mentalt stabil, dersom den er så manisk til å ødelegge ting at den må være i bur for å begrenses. Å tygge på ting i voksen alder er ett stressymptom, og da bør man forsøke å løse årsaken til dette, fremfor å bare sperre bikkja inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes heller ikke du kan betegne hunden som mentalt stabil, dersom den er så manisk til å ødelegge ting at den må være i bur for å begrenses. Å tygge på ting i voksen alder er ett stressymptom, og da bør man forsøke å løse årsaken til dette, fremfor å bare sperre bikkja inne.

Sier ikke at det er tilfelle her, men slik atferd er ofte et resultat av understimulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer; dere som er så imot å ha hunden i bur, hva gjør dere når dere skal ha den med i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør
Jeg bare lurer; dere som er så imot å ha hunden i bur, hva gjør dere når dere skal ha den med i bilen?

Å ha bikkja i bur i bilen er helt greit, pga det er å sikre hunden, og kan heller ikke sammenlignes med å ha den i bur 16+ timer i døgnet ellers. Man kan fint være tilhenger av det ene, og ikke det andre, på samme måte som de fleste synes det er greit å stroppe fast ungene i bilen, men ikke mens de sover eller man er på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svaret, for jeg bare lurte... :)

Jeg må si jeg sjønner både de som ikke bruker bur og de som bruker bur... Vår hund har ikke noe problem med å ligge uten bur heller, men det virker som han vil ligge i buret...

Når dørene til stue og soverom (ja han sover på soverrommet vårt) står åpne, løper han inn på soverrommet og legger seg i buret når han vil slappe av... :) Og da kan det jo ikke være så fælt å ligge der... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

At hunder, og dyr generelt, liker å ligge i "huler" er ganske naturlig. Og det er heller ikke noe problem at hunden ligger i bur når den går inn frivillig og har mulighet til å komme ut igjen når den har lyst.

Det er noe helt annet når hunden blir sperret inne i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på et bur med åpen dør hvor hunden selv går inn og ut som den vil, og det å ha en hund i et bur med døren igjen i flere timer hver dag (evt. også natt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du sover hver natt, og jobber normal arbeidsuke, dvs at hunden sitter i bur minst 93,5 av ukas 168 timer, dvs mere i bur, enn utenfor. Og da har jeg ikke tatt med noe tid til besøk, spising, reise til og fra jobb osv.

Og å sette bikkja i bur istedet for å venne den av med å tigge høres ut som latskap for meg. Samme hvor mye mat den har fått før, så kan en hund alltid vennes av med å tigge, dersom man er konsekvent.

Synes heller ikke du kan betegne hunden som mentalt stabil, dersom den er så manisk til å ødelegge ting at den må være i bur for å begrenses. Å tygge på ting i voksen alder er ett stressymptom, og da bør man forsøke å løse årsaken til dette, fremfor å bare sperre bikkja inne.

Å kritisere meg basert på at alle mennesker rundt oss er gj.snitts mennesker synes jeg er trist.

Jeg jobber 50% skift og har samboer som slutter 15.30 hver dag. Lyst å prøve å finne ut hvor ofte hunden vår er i bur mens vi er på jobb?

Kanskje så mye som 10t i uken.

Lyst å vite hvor lang tid det tar for oss å kjøre til jobb?

5-10 min (kommer ann på rush-traffikk)

Lyst å vite hvor mange ganger i løpet av en uke vi spiser middag sammen der hunden må i bur?

1-2 ganger = ca. 30minutter.

Og hvor skrev jeg at hunden min er manisk til å ødelegge ting? Jeg skrev 'finne på noe dritt' vet du hva det er når man har en vakthund med sterke innstinkter og man bor i blokk?

Det er å stille seg foran et vindu eller utgangsdøren og knurre og bjeffe på alle lyder etc. man hører.. Hun gjør lite av dette på dagen, men på kvelden skal vi passes på etter alle kunstens regler..

Uansett, jeg synes egentlig det er flott at du engasjerer deg så sterkt på hennes vegne. Jeg skal fortelle henne det når jeg slipper henne ut av buret. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...