Gå til innhold

Karriere ???


Gjest Hilde K S

Anbefalte innlegg

Gjest Hilde K S

Hva legger dere i ordet karriere ?

Fikk en dag høre at jeg ikke var karrierekvinne til tross for at jeg har 100 % stilling som fagleder.

Kan man ikke ha karriere i helsevesenet ?

Er karriere forbundet med Chaneldrakter og stresskofferter ?

Eller har det med ambisjoner om å klatre på flest mulig andre for å oppnå en topplederstilling å gjøre ?

Hva sier dere jenter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var et godt spørsmål. Tror det ligger mye holdninger her. Karrierer er vel kanskje at man "kommer seg frem" uansett hvilken bransje....eller er karrierer knyttet til bransje? Når jeg nå funderer blir jeg usikker. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Ja nettopp!

Akkurat det samme skjedde meg da jeg begynte å tenke på det !

Er det virkelig bare i privat næringsliv man kan ha karriere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verden "der ute" som har skapt en myte om hva det vil si å gjøre karriere.

For å være IN må man liksom jobbe i det private næringslivet, tjene gode penger, ha (og det er viktig!) jobbtittel som inneholder ordet "manager" eller "director", og stadig være på reisefot.

PUH! Jeg blir sliten bare ved tanken...

Hvis jeg modererer meg noe, så er vel egentilig det å gjøre karriere: Å gjøre en godt jobb, og bli belønnet deretter. Og da spiller det heller liten rolle hvilken sektor eller bransje man jobber i.

Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Av en eller annen grunn så ser jeg på ordet kariere og for binner det med "makt", prestasjon og betydelse og ikke minst penger....

Så med andre ord ut i fra meg så har man ikke en kariere i helse vesnet så sannt man ikke er meget höy oppe og har mer en en halv fingen i spillet.

vil kalle det yrkes folk i steden for kariere folk om man jobber i helsevesnet.

Min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Uff, dette er en problemstilling som lokker frem fordommer... Jeg må vel innrømme at jeg ikke tenker på f.eks. en sykepleier som en karrierekvinne. (Men for all del - ikke forveksle det med "respekt for". Stor respekt for sykepleiere.)

Karriere - mulighet for å oppnå anseelse, suksess og viktig posisjon. Det er vel det jeg tenker på.

Kan man si "karriere innen akademia"? Man kan vel kanskje det. En høyt ansett forsker som besitter en professorstilling på et universitet, og som stadig blir spurt til råds må vel sies å ha gjort karriere? Og jenter som sitter på Stortinget - er ikke de karrierekvinner? I så tilfelle er det ikke penger og privat næringsliv som eier begrepet. Men makt, kunnskap, anseelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Ja, men da er det i allefal ikke noe problem å få karriere i helsevesnet, for der løper vi jo ræven av oss og alt skal gjøres raskt og profesjonelt.

Neste ? Å ja , kom inn fru Hansen. Knukket armen ? Ja la oss se hva vi kan gjøre på 4,13 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...