Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #1 Skrevet 23. mai 2008 Jeg drikker ikke kaffe. Av den grunn har jeg ikke kaffetrakter. Det jeg nå irriterer meg litt over er folk som tydeligvis -må- ha kaffe når de kommer på besøk. De vet jeg ikke drikker kaffe. De vet jeg ikke har kaffetrakter. De vet at jeg har kjøpt inn masse annen drikke som de liker (farris, brus av deres favorittmerke, osv), og som de pleier drikke i tillegg til kaffen i andre selskaper. Og likevel så tropper de opp med medbragt kaffe når jeg inviterer på besøk... Jeg synes det er litt irriterende. Det er som om det jeg har tenkt å servere ikke er godt nok. En ting er å ta med noe til verten, som de vet verten liker. Men å ta med noe de vet verten ikke drikker, altså bare ta med noe som de selv skal drikke? Det er jo som om jeg skulle h a med meg en liten boks med mat bare til meg selv i et middagsbesøk, som jeg har tenkt å spise i tillegg til den andre maten, fordi den maten de serverer ikke er god nok for meg. Hva mener dere? Er det frekt å troppe opp i et besøk med noe man bare har tenkt å drikke/spise selv?
Montezuma Skrevet 23. mai 2008 #2 Skrevet 23. mai 2008 jeg synes du lager storm i vannglass, og tydeligvis har underskudd av bekymringer, for dette er da ingenting å bruke energi på! Vi drikker heller ikke kaffe, men har pleid å ha et glass med pulverkaffe stående til gjester. Mamma har nesten alltid tatt med seg en kanne kaffe hit, og det plager oss virkelig ikke! Til slutt kjøpte hun en kaffetrakter til oss, så nå trakter vi kaffe til selskaper. (okei da: MAMMA trakter kaffe når hun er her :-) Synes som sagt du skal bruke energien din på noe annet, og heller sette pris på gjestene - kaffedrikkere eller ei!
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #3 Skrevet 23. mai 2008 Selvsagt er det en bagatell, og som jeg skrev var det "litt" irriterende. Men jeg synes faktisk det er frekt å ta med seg sin egen mat/drikke (når man ikke er allergisk, da) når man er invitert i besøk. Da får man spise/drikke det man blir servert, og de -får- jo servert noe de faktisk liker, det er bare det at det tydeligvis ikke er "nok". (og dette gjelder særdeles mine besteforeldre, som i hele min oppvekst innprentet meg det med å spise det man ble servert uten å klage). Når jeg har dekket på bordet før de kommer, og så må finne fram kopper når det viser seg at gjestene ikke er fornøyd med min servering, så gremmer jeg meg litt.
Gjest *Mim* Skrevet 23. mai 2008 #4 Skrevet 23. mai 2008 (endret) Jeg drakk ikke kaffe før jeg var litt over tretti, men vi har kaffekjele, så jeg kokte hvis det kom gjester. Nå tar jeg en kopp med dem, men lager meg aldri selv. Man MÅ selvfølgelig ikke lage kaffe - det er faktisk veldig lite man må. Men for mange hører kaffe med til kosen, og jeg hadde virkelig ikke giddet å bli fornærmet for at noen tar med kaffe. Jeg synes ikke det er frekt i det hele tatt. Synes du skal vise besteforeldrene dien respekt og ikke irritere deg over det. Det er ikke så lett å forandre gamle folk - og de koser seg veldig med kaffen sin. Endret 23. mai 2008 av *Mim*
Cuba Skrevet 23. mai 2008 #5 Skrevet 23. mai 2008 (endret) Jeg drikker veldig skjelden kaffe, har kanskje skjedd EN gang at jeg har lagd kaffe til meg selv hjemme. Men syns ikke det er noe særlig godt. Likevel har jeg investert i en helt grei kaffetrakter. Syns det er hyggelig å kunne tilby gjestene nytraktet kaffe, er jo veldig mange som syns det er godt med kaffe til kaka. Har ikke så mye "kaffebesøk", mest foreldrene mine.. men likevel Jeg hadde ikke brydd meg noe om det, om jeg ikke hadde en kaffetrakter stående. Ellers går det vel greit å koke opp vann og bare ha i sånn kaffe fra glass om man absolutt ikke vil ta seg råd til en kaffetrakter..? Endret 23. mai 2008 av Cuba
Sol79 Skrevet 23. mai 2008 #6 Skrevet 23. mai 2008 Jeg drikker heller ikke kaffe, men jeg har selvfølgelig kaffetrakter og serverer gjester som måtte ønske det kaffe. Er ikke det vanlig høflighet da? Forstår at ikke alle som ikke drikker kaffe gidder å ha en kaffetrakter stående, men pulverkaffe eller en presskanne gjør også susen.
Gjest Elfrida Skrevet 23. mai 2008 #7 Skrevet 23. mai 2008 Hvis gjestene dine er så avhengig av kaffe at de faktisk tar med seg en termos så er det jo litt synd på dem. Men jeg hadde ikke tatt det personlig hvis jeg var deg.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 23. mai 2008 #8 Skrevet 23. mai 2008 Jeg drikker ikke kaffe. Av den grunn har jeg ikke kaffetrakter. Det jeg nå irriterer meg litt over er folk som tydeligvis -må- ha kaffe når de kommer på besøk. De vet jeg ikke drikker kaffe. De vet jeg ikke har kaffetrakter. De vet at jeg har kjøpt inn masse annen drikke som de liker (farris, brus av deres favorittmerke, osv), og som de pleier drikke i tillegg til kaffen i andre selskaper. Og likevel så tropper de opp med medbragt kaffe når jeg inviterer på besøk... Jeg synes det er litt irriterende. Det er som om det jeg har tenkt å servere ikke er godt nok. En ting er å ta med noe til verten, som de vet verten liker. Men å ta med noe de vet verten ikke drikker, altså bare ta med noe som de selv skal drikke? Det er jo som om jeg skulle h a med meg en liten boks med mat bare til meg selv i et middagsbesøk, som jeg har tenkt å spise i tillegg til den andre maten, fordi den maten de serverer ikke er god nok for meg. Hva mener dere? Er det frekt å troppe opp i et besøk med noe man bare har tenkt å drikke/spise selv? Litt av en vertinne, du Har litt lyst til å stille spørsmålene dine omvendt; skal du bestemme hva andre liker og foretrekker....... og at du mister den kontrollen ved at de tar med seg kaffe.......er det det som plager deg? Ditt siste spørsmål om det er frekt.........nei, slik jeg ser det så ivaretar de de oppgavene du som vertinne skulle tatt. Det er en god vennegjeng som stiller opp for deg fordi du ikke gjør det du som vertinne skulle gjort. Man tar vel hensyn til besøk man har........eller er det slik at det er de som kommer til deg som skal ihensynta din smak og hva du synes om hva de putter i munnen? Du skriver: "troppe opp i ett besøk med noe man bare har tenkt å drikke/spise selv?" Troppe opp......som om det er på nåde de er hos deg? Sett pris på vennene dine og gjør noe godt for dem når de kommer til deg. Jeg er sikker på at du hadde fått en kopp kaffe om du hadde villet det.......tror ikke de har tanken på at de ikke vil dele med deg.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #9 Skrevet 23. mai 2008 Litt av en vertinne, du Har litt lyst til å stille spørsmålene dine omvendt; skal du bestemme hva andre liker og foretrekker....... og at du mister den kontrollen ved at de tar med seg kaffe.......er det det som plager deg? Ditt siste spørsmål om det er frekt.........nei, slik jeg ser det så ivaretar de de oppgavene du som vertinne skulle tatt. Det er en god vennegjeng som stiller opp for deg fordi du ikke gjør det du som vertinne skulle gjort. Man tar vel hensyn til besøk man har........eller er det slik at det er de som kommer til deg som skal ihensynta din smak og hva du synes om hva de putter i munnen? Du skriver: "troppe opp i ett besøk med noe man bare har tenkt å drikke/spise selv?" Troppe opp......som om det er på nåde de er hos deg? Sett pris på vennene dine og gjør noe godt for dem når de kommer til deg. Jeg er sikker på at du hadde fått en kopp kaffe om du hadde villet det.......tror ikke de har tanken på at de ikke vil dele med deg. Jeg har som sagt kjøpt inn drikke som de alltid drikker i besøk ( i tillegg til kaffen), som er av det slaget jeg selv aldri drikker (de pimper lysekloster.. æsj..). Så jeg serverer alltid noe jeg vet gjestene liker. Det er bare det at jeg ikke serverer ALT gjestene liker. Jeg er selv stordrikker av Cola. Men jeg klarer meg da vitterlig i et besøk selv om de ikke serverer meg dette. Det synes jeg kaffedrikkere også burde klare. Det -må- da være mulig å være på besøk hos folk uten å drikke kaffe?? Helt greit at de liker noe jeg ikke liker. Men nå får de altså servert noe de liker, men det er ikke nok. Når man er på besøk hos folk, så mener jeg man faktisk får nøye seg med det verten velger å servere. Verten skal selvsagt ta hensyn, og prøve å servere noe folk liker. Noe jeg gjør. Men hvorfor er det "vanlig høflighet" å servere kaffe da? Hva er det som er så spesielt med kaffe at det -må- serveres i ethvert besøk hvor det er kaffedrikkere tilstede? Jeg ser på det som vanlig høflighet å servere gjestene noe de liker. Men om de liker både Cola og Solo, så synes jeg det er nok å servere dem en av delene. Mine gjester drikker både Lysekloster og kaffe, så da mener jeg at det faktisk holder å servere Lysekloster (og farris og Solo og diverse annet som de liker men som jeg ikke liker). Skal jeg forvente å bli servert Cola i enhver sammenheng? Siden jeg liker det, mener jeg? Det er det med hvorfor det MÅ være kaffe med i bildet jeg ikke skjønner. Hvorfor man ikke klarer seg uten.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Jeg har som sagt kjøpt inn drikke som de alltid drikker i besøk ( i tillegg til kaffen), som er av det slaget jeg selv aldri drikker (de pimper lysekloster.. æsj..). Så jeg serverer alltid noe jeg vet gjestene liker. Det er bare det at jeg ikke serverer ALT gjestene liker. Jeg er selv stordrikker av Cola. Men jeg klarer meg da vitterlig i et besøk selv om de ikke serverer meg dette. Det synes jeg kaffedrikkere også burde klare. Det -må- da være mulig å være på besøk hos folk uten å drikke kaffe?? Helt greit at de liker noe jeg ikke liker. Men nå får de altså servert noe de liker, men det er ikke nok. Når man er på besøk hos folk, så mener jeg man faktisk får nøye seg med det verten velger å servere. Verten skal selvsagt ta hensyn, og prøve å servere noe folk liker. Noe jeg gjør. Men hvorfor er det "vanlig høflighet" å servere kaffe da? Hva er det som er så spesielt med kaffe at det -må- serveres i ethvert besøk hvor det er kaffedrikkere tilstede? Jeg ser på det som vanlig høflighet å servere gjestene noe de liker. Men om de liker både Cola og Solo, så synes jeg det er nok å servere dem en av delene. Mine gjester drikker både Lysekloster og kaffe, så da mener jeg at det faktisk holder å servere Lysekloster (og farris og Solo og diverse annet som de liker men som jeg ikke liker). Skal jeg forvente å bli servert Cola i enhver sammenheng? Siden jeg liker det, mener jeg? Det er det med hvorfor det MÅ være kaffe med i bildet jeg ikke skjønner. Hvorfor man ikke klarer seg uten. Tror du bare kan innse at du har bomma med utvalget Tror du fortsatt (etter at gjestene selv tar med kaffe) at det holder med Lysekloster???? Du får velge selv, men jeg synes du får ganske klare signaler på at du har bomma med serveringen av dine venner. Hvorfor mener du så mye om kaffe.......er du sinna på kaffe........hva er problemet?? :kaffe:
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Nå hadde jeg vel neppe tatt med meg egen kaffe når jeg kom på besøk til noen, men for meg er litt av "kos" følelsen å få en varm kopp. Enten det er te, kaffe eller kakao som er oppi. Hvis det blir servert søte kaker eller lignende trenger jeg kaffe for i det hele tatt å klare og spise det. Ikke spørr meg hvorfor jeg har denne trangen til noe varmt å drikke når jeg skal kose meg, men sånn er det nå engang. Når de i tillegg selv har med seg drikke, så ser jeg ikke helt problemet.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #12 Skrevet 23. mai 2008 Tror du bare kan innse at du har bomma med utvalget Tror du fortsatt (etter at gjestene selv tar med kaffe) at det holder med Lysekloster???? Du får velge selv, men jeg synes du får ganske klare signaler på at du har bomma med serveringen av dine venner. Hvorfor mener du så mye om kaffe.......er du sinna på kaffe........hva er problemet?? :kaffe: Nei, det er jo tydelig at det ikke holder for dem med Lysekloster, Solo, Farris, Sprite, og ørten andre brussorter som de alltid drikker -i tillegg til- kaffen. Det er -hvorfor- det ikke holder for dem jeg lurer på. Når de drikker så mye annet, som de alltid drikker også når det er kaffe tilstede, hvorfor dette voldsomme behovet for kaffe -i tillegg-, såpass at de faktisk tar med seg sin egen på en kanne? Jeg pimper som sagt Cola, og det hender jeg spiser noe og tenker at oi, nå hadde det gjort seg med litt Cola. Men jeg tar da virkelig til takke med alt det andre jeg blir servert, det er ikke som om jeg beiner ned på benneren for å kjøpe meg en flaske når jeg skal i besøk. Skal man forlange å få servert livretten sin i ethvert besøk også da?
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. mai 2008 #13 Skrevet 23. mai 2008 Jeg syns på én måte det er rart å ta med egen mat og drikke når man skal på besøk, og jeg ville ikke gjort det selv. Men jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke bare serverer gjestene dine kaffe? Om mine gjester tok med seg egen drikke, ville jeg følt meg som en dårlig vertinne. Så lenge det er snakk om noe så enkelt som kaffe, ser jeg ikke problemet med å servere det selv om jeg ikke drikker selv. Det er tydelig at mange har et spesielt forhold til kaffe. Vi har en presskanne og en kaffepose stående i tilfelle gjester, og det funker greit.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #14 Skrevet 23. mai 2008 Jeg syns på én måte det er rart å ta med egen mat og drikke når man skal på besøk, og jeg ville ikke gjort det selv. Men jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke bare serverer gjestene dine kaffe? Om mine gjester tok med seg egen drikke, ville jeg følt meg som en dårlig vertinne. Så lenge det er snakk om noe så enkelt som kaffe, ser jeg ikke problemet med å servere det selv om jeg ikke drikker selv. Det er tydelig at mange har et spesielt forhold til kaffe. Vi har en presskanne og en kaffepose stående i tilfelle gjester, og det funker greit. Jeg har veldig lite skapplass, og lite plass på benken på kjøkkenet, så jeg har derfor ikke lyst til å kjøpe en kanne/trakter som står og tar opp plass, og som jeg bruker veldig sjelden. Jeg har tidligere prøvd å servere folk pulverkaffe, men det vil de ikke ha... Så da serverer jeg dem annen drikke de liker i stedet. Og synes i grunnen at det er rart å ikke "ta til takke med" det. Jeg synes heller ikke at en drikke som det trengs spesialapparater for å lage kan betegnes som "enkel". En flaske vanlig brus er enkel, derimot. Jeg synes bare det er litt rart med folk som ellers er helt "når man er i besøk så spiser/drikker man det man blir servert", samtidig som de selv dukker opp med medbragt drikke, til tross for at de faktisk får servert rikelig av annen drikke de også liker.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 23. mai 2008 #15 Skrevet 23. mai 2008 Nei, det er jo tydelig at det ikke holder for dem med Lysekloster, Solo, Farris, Sprite, og ørten andre brussorter som de alltid drikker -i tillegg til- kaffen. Det er -hvorfor- det ikke holder for dem jeg lurer på. Når de drikker så mye annet, som de alltid drikker også når det er kaffe tilstede, hvorfor dette voldsomme behovet for kaffe -i tillegg-, såpass at de faktisk tar med seg sin egen på en kanne? Jeg pimper som sagt Cola, og det hender jeg spiser noe og tenker at oi, nå hadde det gjort seg med litt Cola. Men jeg tar da virkelig til takke med alt det andre jeg blir servert, det er ikke som om jeg beiner ned på benneren for å kjøpe meg en flaske når jeg skal i besøk. Skal man forlange å få servert livretten sin i ethvert besøk også da? Er vel ingen her som har forlangt noe? De har ordnet det selv ved å ta med kaffe. Det er du som vertinne som ikke gjør jobben som vertinne (så lenge de tar med kaffe og du ikke plukker opp hintet engagn) - det er en ting - en annen ting er at du går i vranglås og blir tverr/irritert fordi du føler det er galt. Trekk pusten godt, server kaffe og bli en god vertinne.......... eller fortsett å se på dine gjester som noen som tråkker på deg og at de er liksom på nåde med sine behov. Tipper det ikke vil være veldig koselig lenge hvis ikke du skifter "attitude" til dette.
Gjest kaffedrikker Skrevet 23. mai 2008 #16 Skrevet 23. mai 2008 Skjønner at du synes det er både rart og irriterende at gjestene dine MÅ ha kaffe og at de faktisk tar det med selv. Det hadde jeg heller ikke likt veldig bra, hvis mine svigerforeldre hadde tatt med seg kaffekannen hver gang de kom på besøk. Nå får de jo kaffe hos oss da, men jeg kan likevel sette meg inn i at du "steiler" litt her. Og selv om man er glad i kaffe som meg selv, må jeg ikke ha det ved hvert eneste besøk nei. Uansett, kan du ikke bare servere et glass pulverkaffe og si at det er det du har av kaffe. Vi gjør det selv også, selv om vi er stordrikkere av kaffe. Det er ikke alltid vi skal ha kaffe samtidig som gjesten vil ha og da får de ta til takke med et pulverglass. Går greit det som regel. Da trenger du bare en vannkoker som du sikkert har fra før, samt et lite kaffeglass stående i skapet. Problem løst :kaffe: Eller så får du bare holde på ditt og si at nei, her blir det ikke servert kaffe, og så får de da fortsette med å ta med kaffe selv (og du bryr deg ikke lenger) eller de får drikke det andre du har. Ingen trenger egentlig å gjøre seg vanskelig her.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #17 Skrevet 23. mai 2008 Er vel ingen her som har forlangt noe? De har ordnet det selv ved å ta med kaffe. Det er du som vertinne som ikke gjør jobben som vertinne (så lenge de tar med kaffe og du ikke plukker opp hintet engagn) - det er en ting - en annen ting er at du går i vranglås og blir tverr/irritert fordi du føler det er galt. Trekk pusten godt, server kaffe og bli en god vertinne.......... eller fortsett å se på dine gjester som noen som tråkker på deg og at de er liksom på nåde med sine behov. Tipper det ikke vil være veldig koselig lenge hvis ikke du skifter "attitude" til dette. Er en vertinnes jobb å servere gjestene yndlingsretten/drikken deres? Skal jeg måtte kjøpe et spesialapparat som står i veien 90% av tiden fordi gjestene -må- ha servert yndlingsdrikken sin i tillegg til diverse annen drikke de liker? Om en av gjestene dine hadde hatt en yndlingsdrikk som krevde et eller annet spesialapparat som du ikke hadde lyst til å kjøpe, hadde du likevel kjøpt det og hatt det stående i veien, eller hadde du servert noe annet gjesten din likte? Beklager, men jeg synes ikke jeg er en dårlig vert når jeg serverer alle noe de liker. Alle bør klare seg uten yndlingsdrikken/maten sin en kveld, når de får servert andre ting de liker. Jeg synes heller det er gjestene som er litt frekke når de ikke kan ta til takke med det de får servert, når de faktisk liker det som blir servert.
Gjest AA099B Skrevet 23. mai 2008 #18 Skrevet 23. mai 2008 For den eldre generasjonen er det jo sånn at besøk = kaffe. Hvis det derimot er yngre folk som tar med seg kaffe, synes jeg det er litt snodig. Jeg drikker hverken kaffe eller te, og har ingen av delene i huset. Hvorfor skulle jeg det? Burde jeg også ha en dram tilgjengelig, selvom jeg er avholder?
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2008 #19 Skrevet 23. mai 2008 Skjønner at du synes det er både rart og irriterende at gjestene dine MÅ ha kaffe og at de faktisk tar det med selv. Det hadde jeg heller ikke likt veldig bra, hvis mine svigerforeldre hadde tatt med seg kaffekannen hver gang de kom på besøk. Nå får de jo kaffe hos oss da, men jeg kan likevel sette meg inn i at du "steiler" litt her. Og selv om man er glad i kaffe som meg selv, må jeg ikke ha det ved hvert eneste besøk nei. Uansett, kan du ikke bare servere et glass pulverkaffe og si at det er det du har av kaffe. Vi gjør det selv også, selv om vi er stordrikkere av kaffe. Det er ikke alltid vi skal ha kaffe samtidig som gjesten vil ha og da får de ta til takke med et pulverglass. Går greit det som regel. Da trenger du bare en vannkoker som du sikkert har fra før, samt et lite kaffeglass stående i skapet. Problem løst :kaffe: Eller så får du bare holde på ditt og si at nei, her blir det ikke servert kaffe, og så får de da fortsette med å ta med kaffe selv (og du bryr deg ikke lenger) eller de får drikke det andre du har. Ingen trenger egentlig å gjøre seg vanskelig her. Hehe, endelig en som skjønner det litt her Jeg har ikke vannkoker. Hva skal jeg med det? Jeg drikker ikke kaffe/te, og om jeg har behov for å varme vann så gjør jeg det i en gryte. En vannkoker hadde bare blitt nok et spesialapparat som bare står i veien på det alt for lille kjøkkene mittl. Pulverkaffe har jeg som sagt prøvd, og de ville ikka ha. For det er ekkelt nemlig.. Det må være ordentlige saker, nemlig. (sier de samme folkene som serverer andre koffeinfri cola light )
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. mai 2008 #20 Skrevet 23. mai 2008 Jeg har veldig lite skapplass, og lite plass på benken på kjøkkenet, så jeg har derfor ikke lyst til å kjøpe en kanne/trakter som står og tar opp plass, og som jeg bruker veldig sjelden. Jeg har tidligere prøvd å servere folk pulverkaffe, men det vil de ikke ha... Så da serverer jeg dem annen drikke de liker i stedet. Og synes i grunnen at det er rart å ikke "ta til takke med" det. Jeg synes heller ikke at en drikke som det trengs spesialapparater for å lage kan betegnes som "enkel". En flaske vanlig brus er enkel, derimot. Det er derfor vi ikke har kaffetrakter - fordi den tar stor plass, og vi har heller ikke mye skapplass. En presskanne derimot, tar omtrent like stor plass som et ekstra krus. Så vidt jeg har skjønt, er ikke pulverkaffe noe å drikke på om man er en kaffedrikker. Jeg vil ikke servere gjester noe de ikke liker. Selv om jeg er enig i at det er litt sært å være så oppsatt på å måtte drikke kaffe, så skjønner jeg likevel ikke hvorfor det er noe å lage oppstyr om. Vil du ikke at gjestene dine skal være fornøyde?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå