Gå til innhold

Motorsykkel på ring 3 i rushen


Gjest Gjest_Skeptisk_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Skeptisk_*

Jeg vurdere å jobbpendle på ring 3 med motorsykkel da dette ville spart meg for mye tid. Imidlertid er jeg skeptisk da jeg har sett billister presse motorsykler som ikke gjør annet enn å kjøre forbi køen på vanlig måte.

Jeg spurte også to venner av meg som i ny og ne kjører ring 3 med henholdsvis moped og motorsykkel i rush, om de oppfattet det som skummelt.

Mopedisten sa: "ja, jeg vil påstå at jeg med jevne mellomrom blir utsatt for drapsforsøk". Motorsyklisten svarte at biler ofte svingte ut nesten med intensjon om at han skulle treffe dem i siden - en situasjon hvor motorsykkelen får både skylden og skadene.

Mitt spørsmål er: Er virkelig enkelte billister så agressive og totalt ubetenksomme som jeg oppfatter det og som mine venner kan synes å bekrefte?

Hva er egentlig galt med at motorsykler/mopeder kjører forbi køen?

Jeg er selvsagt normalt god menneskekjenner og skjønner at enkelte synes det er fryktelig irriterende at andre kommer frem når de selv er stuck i kø. jeg synes imidertid det er sprøtt at man bevisst skaper livsfarlige situasjoner pga dette.

Dersom jeg er så "heldig" å treffe noen med "jeg vil drepe den motorsykkelisten-holdning" her inne på kvinneguiden lurer jeg på; hvorfor kjører du ikke motorsykkel selv dersom det er irriterende at de kommer frem når du står fast.

Slik jeg ser det ville det vært bedre for både kø og miljø om flere kjørte moped og motorsykkel istedet for bil. Det er jo bare fryktelig trist at det er livsfarlig pga andres aggresjons- og irritasjonsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange gale bilister, ingen tvil om det.

Endret av Poison Ivy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Akkurat som at du nå tror at blister er ute etter å drepe deg, tror jeg mange motorsyklister er ute etter å drepe seg selv....

Ja det er mane gale bilsjåfører, men det er jammen meg mange gale motosryklister også... Jeg har vært redd for livene deres mange ganger når jeg ser de suser forbil i vanvittig fart, uten å gjøre et forsøk på å bli sett eller noe...

Huff, jeg skal aldri kjøre motorsykkel. Det ser farlig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Skeptisk_*
Akkurat som at du nå tror at blister er ute etter å drepe deg, tror jeg mange motorsyklister er ute etter å drepe seg selv....

Ja det er mane gale bilsjåfører, men det er jammen meg mange gale motosryklister også... Jeg har vært redd for livene deres mange ganger når jeg ser de suser forbil i vanvittig fart, uten å gjøre et forsøk på å bli sett eller noe...

Huff, jeg skal aldri kjøre motorsykkel. Det ser farlig ut!

Det er jeg enig i, men det er ikke poenget her. Her er det snakk om hvordan bilister setter lovlydige motorsyklister i livsfare.

En ting er hvilken fare man utsetter seg selv for, og faren du beskriver kan man unngå ved å kjøre pent og forsiktig.

Her er det snakk om et ønske om å kjøre forsiktig og sikkert til jobb. Poenget er at agressive bilister gjør dette umulig fordi de med vilje setter motorsyklisters liv i fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, men det er ikke poenget her. Her er det snakk om hvordan bilister setter lovlydige motorsyklister i livsfare.

En ting er hvilken fare man utsetter seg selv for, og faren du beskriver kan man unngå ved å kjøre pent og forsiktig.

Her er det snakk om et ønske om å kjøre forsiktig og sikkert til jobb. Poenget er at agressive bilister gjør dette umulig fordi de med vilje setter motorsyklisters liv i fare.

Jeg prøver etter beste evne å unngå motorsyklistdrap på både ringen og gjennom byen, men det er jammen ikke lett, da dere ofte er mørkt kledd, kommer i høy fart og svinger dere hit og dit gjennom køen uten å bruke blinklys. Dere bør også tenke på hvor blindsona til bilistene er - ligger dere der, ser vi dere faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg har sett mye rar oppførsel blant bilførere i rushen på Ring 3. Noen leser avisa, sminker seg, spiser frokost, mater unger osv. Og andre er veldig opptatt av hva som skjer framover, de svinger bilen fra side til side for å prøve å se framover i køen. Felles for disse er at de ikke følger med i speilene, eller i trafikken i det hele tatt. Jeg tror mye av problemet ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før jeg giftet meg og fikk barn kjørte jeg motorsykkel i flere år. Og jeg kan bare bekrefte at det er livsfarlig. Ved 2 anledninger kom politiet meg til unsetning da bilister synes å ha ønske om å drepe meg fordi jeg kjørte i bussfeltet. I MANGE andre situasjoner opplevde jeg at bilistene "ikke så meg". Dvs de så meg sikkert, men men ikke på en slik måte at de så meg som en trussel selv om de brøt trafikkreglene. Jeg vil gå så langt som å si at det er tryggere å sykle på motorveien enn å kjøre motorsykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Litt OT, men måå bare spørre..Hva i alle dager gjør en moped i ring 3? De har da vitterlig ikke lov til å kjøre i kjørebaner med høyere fartsgrense enn 50km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men måå bare spørre..Hva i alle dager gjør en moped i ring 3? De har da vitterlig ikke lov til å kjøre i kjørebaner med høyere fartsgrense enn 50km/t.

Mopedene har ingenting der å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men måå bare spørre..Hva i alle dager gjør en moped i ring 3? De har da vitterlig ikke lov til å kjøre i kjørebaner med høyere fartsgrense enn 50km/t.

Det er feil. Mopeder har full tilgang på 80-soners vei, så fremt veien ikke er motorvei. Noe ringen desverre ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mitt spørsmål er: Er virkelig enkelte billister så agressive og totalt ubetenksomme som jeg oppfatter det og som mine venner kan synes å bekrefte?

Kort fortalt: ja! Jeg tror noen rett og slett ikke oppfatter hvor raskt en motorsykkel kommer selv om den er så liten. Så oppdager de plutselig at oi!, jeg hadde jo ikke så god tid til å svinge over som jeg trodde...

Men noen er rett og slett livsfarlige. Jeg har opplevd billister som har presset seg fram stikk i strid med både folkeskikk og trafikkregler. Noen ser ut til å tenke at nå skal de jaggu meg vise den motorsykkeljævelen ei lekse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ser jeg dette veldig ofte. Jeg pleier å svinge unna og lage plass når jeg ser det komme en motorsykkel, men det er det mange som ikke gjør. En kollega kjører sykkel til jobb og kan bekrefte det du har hørt. Mange går inn for å kræsje med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sto i kø på butikken, ville du da synes det var greit at dem som var mindre enn deg bare kunne snike seg forbi deg bare fordi dem var mindre enn deg? (dårlig eksempel, men du skjønner sikkert hva jeg mener!)

Jeg synes ikke det er så rart at mange bilister reagerer utagerende mot enkelte motorsyklister. Det har med normal kø-kultur å gjøre! All den tid man tilbringer i kø, det være seg på butikken, i trafikken, i telefonen, alle står jo i kø av en grunn; å komme seg fremover. Og da finnes det ikke noe mer irriterende enn dem som tror deres tid er så mye viktigere enn alle andres og sniker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke sniking de driver med ,bonaqua, men helt legale forbikjøringer, som ikke medfører at du som bilfører bruker noe lengre tid fra A til B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange ser på det som sniking, og derav den voksende frustrasjonen i trafikken i forhold til både motorsyklister og andre som potensielt kan komme seg kjappere frem når køen står. :)

Om alle var mere samarbeidsvillige og mindre egoistiske i trafikken, så ville nok trafikken gått glattere, men det er jo bare ønsketenkning.

Jeg synes på ingen måte at motorsyklister fortjener bilisters kjempefrustrasjon i rushen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sto i kø på butikken, ville du da synes det var greit at dem som var mindre enn deg bare kunne snike seg forbi deg bare fordi dem var mindre enn deg? (dårlig eksempel, men du skjønner sikkert hva jeg mener!)

Jeg synes ikke det er så rart at mange bilister reagerer utagerende mot enkelte motorsyklister. Det har med normal kø-kultur å gjøre! All den tid man tilbringer i kø, det være seg på butikken, i trafikken, i telefonen, alle står jo i kø av en grunn; å komme seg fremover. Og da finnes det ikke noe mer irriterende enn dem som tror deres tid er så mye viktigere enn alle andres og sniker!

Ja, skulle ikke forundre meg om det var slik mange bilister tenker. Og så har de behov for å få utløp for sin frustrasjon ved å straffe motorsyklisten.

Jeg tror det hadde vært best om motorsyklister hadde bæretillatelse. Om de blir utsatt for drapsforsøk, og kommer fra det uten uhell, kan de da skyte bilføreren og så stikke av. Dersom det var vanlig å straffe bilførere, og bilførere hadde reell angst, så ville de besinne seg mer. Det er et fysiologisk faktum at en klarer å besinne seg mer, jo reddere man er. Ville du presset sønnen til mafiasjefen av veien om han gæssa forbi på sin japsesykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis de mener at det er sniking kan de ikke ha fulgt særlig godt med i teoritimene sine. Motorsykler har full rett til å kjøre forbi, og dette gjør faktisk at køen blir mindre for oss bilister. Den plassen de tar åpnes for biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver etter beste evne å unngå motorsyklistdrap på både ringen og gjennom byen, men det er jammen ikke lett, da dere ofte er mørkt kledd, kommer i høy fart og svinger dere hit og dit gjennom køen uten å bruke blinklys. Dere bør også tenke på hvor blindsona til bilistene er - ligger dere der, ser vi dere faktisk ikke.

Nå skal vi bilister faktisk snu på hodet og sjekke blindsonen før vi svinger ut, eller skifter felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har en egen teori om at det må være en eller annen stor trollmann som tryller motorsykelistene på siden av bilen min. Plutselig er de der, har vært skummel ett par ganger når de krysser helt inntil eller rett foran. Vingler av og til litt innenfor mitt eget kjørefelt, hokuspokus så er det en motorsykelist der.

Glad i motorsykelistene jeg, og lager gjerne plass. Har allikevel vært nær ved å kjøre ned ett par av kamikazetypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spørsmål

Jeg var ute og fartet på Ring 3 i går. Og da så jeg noe jeg vil kalle hardasiøs kjøring fra en motorsyklist.

En ting er å tråkle seg frem i køen ved feltbytte. Men er det virkelig lovlig for en motorsyklist å kjøre mellom to biler som står i hver sitt felt uten felt i mellom? Jeg ble dårlig av å se på det.

Utover det forstår jeg ikke tankegangen om at man eier sin plass i køen og blir sure på de som kjører forbi. Det er da ikke slik verden foregår? Er det konkurranseinstiktet som kolliderer med egotrippen? Så lenge det er lovlig og ikke farlig adferd vi snakker om altså. Jeg snakker ikke om hasardiøsferd med andres og eget liv som innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...