Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert

Gjest Tiiina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg vil gjerne vite hva dere hadde gjort om det var lovlig.

La oss bare innbille oss at det i morgen blir lovlig. Og dagen derpå skaffer naboen seg et "reptil".

Hvordan hadde du reagert da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at de som velger å anmelde er de samme som syns dyrene er skumle... Det er skikkelig dust spør du meg. Dyrehold i det heletatt er skikkelig teit, men om de har det bra så burde det være ok.

Det er lov til å tenke istedenfor å bli styrt av følelser og impulser... Primitive saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikkert naiv, men jeg har tro på at det er gode grunner til at noen type dyr er ulovlig å ha hjemme. Jeg tror ikke slike forbud er for moroskyld.

Vel, helt begrunnet er det ikke, selv om de ynder å påstå det selv. De mener at dyrene ikke vil kunne ha det bra i det norske klimaet, og det er jo riktig det forsåvidt, men nå er det jo sånn at de med skikkelig interesse for reptiler også sørger for å bygge skikkelige terrarier med riktig varme, riktig belysning også videre. Og hvorfor kan allergikere får dipensasjon til å importere/kjøpe skildpadder? De er også reptiler som ikke vil ha det optimalt i Norge. Og disse får ofte ikke verken terrarier eller riktig lys, varme og fuktighet, da de blir gående løs på gulvet i huset eller leiligheten. Men se, folk synes ikke skildpadder skumle, så derfor er det greit.

Per i dag er det nok mange som skaffer seg reptiler som ikke burde hatt det, og som gjør det nettopp fordi dyrene er skumle for noen og dermed litt tøft. Hadde forbudet blitt opphevet ville det kanskje ikke vært så tøft for disse individene og skaffe seg dyr de ikke evner å ta vare på heller.

Hva med papegøyer og andre eksotiske fugler? Hvor bra har de det i bur i norske stuer. Spør Live Karlsrud hva hun synes om en fugls behov og hvordan dette dekkes i de norske hjem. Hun vil forby det! Fugler trenger kilometervis med skog å boltre seg på - en flytur i stua er ikke godt nok.

Så det med gode grunner for forbud er nok ikke helt riktig når det kommer til reptiler kontra andre lovlige dyr.

Ser det er flere her som ville anmeldt forholdene og dere er da klar over at dyrene vil bli avlivet. Dere mener det er dyreplageri å holde reptiler i fangenskap. Er dere klar over hvordan disse dyrene avlives? Ikke det? For de av dere som så programmet om reptiler på TV2 så ser man jo greit hvordan dyrene avlives: De puttes rett i fryseren.

What the f****?? Er det sant?? Nå ble jeg jævlig forbanna faktisk !

Akkurat som om jeg skulle sakt det selv. Hvorfor i huleste er det noe mere dyreplageri å ha reptiler i bur en andre dyr? Om Dyret har det bra og har de rette forholdene har det vel liten betydning om det er en hamster eller en øgle?

Grunnen til redsel er at det er uvanelig og ulovelig. Man er redd det ukjente. En øgle er jo like lite farlig som en hamster. Kjenner flere som har reptiler og for meg er det like vanelig som andre husdyr.

Øgler er foresten også mye mere spennenes en et hamster som sover hele dagen og springer i hjulet hele natten ;)

Det er nok enda et hakk enklere enn at det er ulovlig og ukjent. Reptiler er per definisjon ikke søte og nusselige, og det er vel kun vi som liker dem som vil påstå at en boa constrictor for eksempel er vakker. Folk flest grøsser og rygger bare ved tanken på dem, og anser dem som slimete og det som verre er...

Folk setter også likhetstegn mellom stygg og farlig.

Jeg hadde blitt livredd :redd:. Og jeg hadde helt klart anmeldt naboen.

Pga din egen ubegrunnede redsel? Det er jo flott.

Joda, det er ulovlig, men vær voksen nok til å innrømme at det er på grunn av din egen redsel du ville anmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare legge til min egen lille erfaring når det gjelder farlige reptiler.

Vi hadde slange da gutta var små. En boa constrictor på 2,5 meter. Han het Hansemann og var snill som et lam. Han hadde et bur som vi puttet ham i når vi fikk besøk med angst, eller hvis vi skulle være borte over en helg. Han var jo ikke like smidig som en katt, men like flink til å klatre, så av hensyn til planter og nips, ble han puttet i bur når vi ikke var hjemme.

Ellers sov han gjerne i dobbelsenga sammen med oss om natten... og i dagevis om gangen, for slik er slanger. De spiser, og så sover de til det er på tide å spise igjen. Veldig lite bevegelsesbehov.

Jeg har et bilde av eldstemann som baby, han sitter i vippestolen sin i sofaen, med slangen krypende over fanget. SÅ farlig er en Boa Constrictor på 2,5 meter. Og lenger ville han ikke blitt heller i fangenskap.

Vi solgte ham etter hvert til en veterinærstudent med spesiell interesse for reptiler, fordi det ble vanskelig å skaffe mat til ham. Han nektet å ta død mat, så det måtte bli store rotter og marsvin.

Jeg var også redd for slanger helt til jeg møtte mannen min og ble kjent med Hansemann. Nå er den fobien kurert, og jeg ser at den ikke var noe annet enn en fobi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...