Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert

Gjest Tiiina

Anbefalte innlegg

Ille at så mange er så ubegrunnet redde for reptiler at DET ville frembragt en anmeldelse, som igjen fører til døden for dyret det gjelder.

Jeg ville nok forhørt meg om hvordan dyrene ble holdt, og fisket frem hvorvidt eieren var en ansvarsfull fyr som hadde genuin interesse for dyra sine og således kunne gi dem et optimalt liv (når de nå først er her i landet), før jeg ville valgt avlivning ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk Åberg

Jeg syns det er egoistisk å ha slike dyr, blant annet med tanke på risikoen ved at de kan bli oppdaget og avlivet. Derfor ville jeg mest sannsynlig ikke anmeldt det heller.

Jeg kan forstå fascinasjonen for slike dyr, men jeg ville ventet til det ble lovlig før jeg anskaffet meg noen, om jeg var interessert i sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ille at så mange er så ubegrunnet redde for reptiler at DET ville frembragt en anmeldelse, som igjen fører til døden for dyret det gjelder.

Jeg ville nok forhørt meg om hvordan dyrene ble holdt, og fisket frem hvorvidt eieren var en ansvarsfull fyr som hadde genuin interesse for dyra sine og således kunne gi dem et optimalt liv (når de nå først er her i landet), før jeg ville valgt avlivning ja.

Nå ble jeg litt nysgjerrig her.

Redsel for reptiler og andre dyr kan være både begrunnet og ubegrunnet.

Det er fullt ut like problematisk å forholde seg til, hvorfor er det ille å reagere?

Det er ulovlig å holde eksotiske ville dyr som kjæledyr hjemme,ville anmeldt uten tvil. Så får det være opp til de rette organene å ta seg av resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sladrehank skal selv ha bank.

Er du fremdeles et barn , eller forstår du at folk må ta konsekvenser av handlingene sine? Om det blir et dødt dyr er det trist, men eierens egen skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest postsekk
Er du fremdeles et barn , eller forstår du at folk må ta konsekvenser av handlingene sine? Om det blir et dødt dyr er det trist, men eierens egen skyld.

Så du synes faktisk det er bedre at dyret dør, enn at en person som kanskje absolutt er skikket og har god greie på hvordan de skal ta seg av dyret har det, kun fordi loven har bestemt at akkurat de dyrene er ulovlige (og du har en ubegrunnet hysteri for den slags type dyr (merk:dette gjelder kun enkelte))?

Merkelig logikk må jeg si.

Og til de som ville anmeldt fordi de er redde: Snakker om egoisme :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tiiina

TS her...

Ok. Dere som et prinsipielt i mot dyr i bur kan jeg ikke krangle med... Dere har et prinsipielt ståsted som jeg har respekt for...

Men dersom naboen var veldig hyggelig og åpen og ikke en "syk slangemann" som lusket seg rundt i gangene da? Hvis han hadde utdannelse innen området og hadde ordentlig peiling på dyrene?

Og hvis dyrene hadde store, flotte bur og fikk ordentlig pleie?

Jeg syns det er rart at noen ville ringt politiet på grunnlag av frykt. Mange som er redd for hunder, katter etc også. Tenk om en slik nabo kunne fått hunden din som du er glad i avlivet fordi hun/han personlig ikke likte den? (jada, jeg vet at reptilhold er ulovlig. men vi er et av de få landene i verden som har dette regelverket. og det er utdatert og har ingen god begrunnelse... der er ikke noe annet å holde eksotiske reptiler enn eksotiske fugler, fisker etc...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store, flotte bur er fortsatt bur. Jeg er helt enig i lovverket, og skulle heller ønske at det ble utvidet i stedet for innskrenket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Og til de som ville anmeldt fordi de er redde: Snakker om egoisme :roll:

Hvis vi skal snakke om egoisme, så lurer jeg på hva du tenker om de som anskaffer seg disse dyrene, samtidig som de må leve med faren om at de vil bli anmeldt og dyrene avlivet. Er ikke det egoistisk?

Jeg vet forresten om en som hadde flere slanger, og han ble så engstelig av frykten for å bli anmeldt, at det begynte å styre livet hans. Han var så redd for at dyrene hans skulle dø, at han nesten ikke turte å åpne døra når det ringte på. Han endte med å kvitte seg med dem til slutt (antakeligvis til Sverige, der disse slangene er lovlige). En liten anekdote bare.

Han var også veldig frustrert over at disse slangene ikke var lov her, når de er tillatt så mange andre steder. En type liten kvelerslange, som da ikke er giftig, og visstnok snill som et lam. Jeg tar ikke stilling til det, men jeg blir bare mer nysgjerrig på hva landene legger til grunn for at de tillater eller forbyr det, når de gjelder denne typen slanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde spurt om å få se dem, siden jeg vet veldig lite om slike dyr. Hvordan han holdt dem trygge, at de ikke kom seg løs osv. Så hadde jeg forsikret naboen om at jeg ikke hadde "sladret". Med mindre den 7 meter lange slangen hans hadde spist valpen min da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*
Hadde anmeldt det på flekken, for egoistisk dyrehold og dyreplageri!

Hvorfor mener du at det er dyreplageri? Har du kunnskap nok om slike dyr til å med denne uttalelsen? Og du er klar over at du ved å anmelde får disse dyrenes liv på samvittigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at det er dyreplageri? Har du kunnskap nok om slike dyr til å med denne uttalelsen? Og du er klar over at du ved å anmelde får disse dyrenes liv på samvittigheten?

Det er vel den personen som anskaffer seg slike dyr - enda han vet at det er ulovlig her i landet - som har dyrets liv på samvittigheten?

Stusser forøvrig litt på at så mange ville vurdert om dyrene hadde det bra eller ikke før de eventuelt sa fra. Jeg føler meg i allefall ikke skikket til å vurdere om en reptil har det bra. Og hva hvis dyret kom på avveie? Man kan vel ikke akkurat henge opp etterlysning med bilde av reptilen sin på nærbutikken?

Jeg er sikkert naiv, men jeg har tro på at det er gode grunner til at noen type dyr er ulovlig å ha hjemme. Jeg tror ikke slike forbud er for moroskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker. Hadde dyret hatt stort bur (gjerne et helt rom med "jungel" og helst tilgang til hele huset) optimale forhold o.l. så tror jeg at jeg ikke ville gjort noe. Men om den hadde et lite sted å være på, dårlig forhold ville jeg nok meldt ifra.

Dyret har det nok bedre med å være dø enn å leve under forhold hvor den lider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg hadde, dersom vedkommende selv ikke var klar over det, informert om hvilke veterinærer naboen kunne oppsøke dersom reptilen(e) hans/hennes ble syke og trengte veterinær.

Så hadde jeg håpet at forslaget for godkjenning av 12 (tror jeg det er) reptilarter vil bli godkjent. (en av de som sitter i utvalget har fobi mot reptiler og stemmer derfor mot forslaget). Noen mener og at man ikke kan ha reptiler i fangenskap her i Norge, da dette vil ødelegge den Norske Funa, men dette medfører ikke riktighet da de foreslått godkjente reptilene ikke vil overleve i vill tilstand her i Norge.

Å hlde reptiler er like mye dyreplageri som å holde kanin, hamster, marsvin, mus, rotter, chinchilla, gullfisk, undulat, sebrafinker og andre fuglearter, edderkopper og skorpioner. Disse lever alle i bur/terrarier/akvarium, og i følge mange av dere er dette da dyreplageri.

Reptiler er flotte dyr som man faktisk kan få grei kontakt med og er glimrende dyr for allergikere. Pr. i dag er det kun gullfisk barn kan ha dersom de er hyperallergiske. Og hvor mye moro er det egentlig med en gullfisk? Man kan ikke ta den opp og kose med den f.eks, dette kan man med en reptil.

Fordelen med å få godkjent reptiler som "husdyr" er at man kan skaffe seg hjelp og informasjon på lovlig måte, og dyr slippes bli smuglet inn i landet.

Ser det er flere her som ville anmeldt forholdene og dere er da klar over at dyrene vil bli avlivet. Dere mener det er dyreplageri å holde reptiler i fangenskap. Er dere klar over hvordan disse dyrene avlives? Ikke det? For de av dere som så programmet om reptiler på TV2 så ser man jo greit hvordan dyrene avlives: De puttes rett i fryseren.

Tilbake til TS sitt spørmål: Jeg ville pratet med naboen, gitt han/henne info om hvilke veterinærer man kan kontakte om reptilen deres skulle blitt syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg tuller ikke. Hadde det vært en øgle skulle jeg ha taklet det, men en slange da hadde jeg dratt min kos.

Jeg hadde bodd på hotell til den var borte.

Men nå er jeg over middels hysterisk livredd for slanger.

signerer denne! :jepp:

slanger er det mest grusomme i hele verden. GUD jeg blir hysterisk av sånne.. en liten stålorm er laaangt mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vanskelig å svare her....Det er jo utgangspunktet forbud å ha slike dyr som kjæledyr i norge, men hvis det var et menneske med full peiling så hadde jeg vel ikke sagt noe, men hvordan finner man ut av det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått rundt i skrekk og hoppet en halv meter i været hver gang jeg hørte en lyd eller så noe bevege seg i øyekroken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Jeg hadde, dersom vedkommende selv ikke var klar over det, informert om hvilke veterinærer naboen kunne oppsøke dersom reptilen(e) hans/hennes ble syke og trengte veterinær.

Så hadde jeg håpet at forslaget for godkjenning av 12 (tror jeg det er) reptilarter vil bli godkjent. (en av de som sitter i utvalget har fobi mot reptiler og stemmer derfor mot forslaget). Noen mener og at man ikke kan ha reptiler i fangenskap her i Norge, da dette vil ødelegge den Norske Funa, men dette medfører ikke riktighet da de foreslått godkjente reptilene ikke vil overleve i vill tilstand her i Norge.

Å hlde reptiler er like mye dyreplageri som å holde kanin, hamster, marsvin, mus, rotter, chinchilla, gullfisk, undulat, sebrafinker og andre fuglearter, edderkopper og skorpioner. Disse lever alle i bur/terrarier/akvarium, og i følge mange av dere er dette da dyreplageri.

Reptiler er flotte dyr som man faktisk kan få grei kontakt med og er glimrende dyr for allergikere. Pr. i dag er det kun gullfisk barn kan ha dersom de er hyperallergiske. Og hvor mye moro er det egentlig med en gullfisk? Man kan ikke ta den opp og kose med den f.eks, dette kan man med en reptil.

Fordelen med å få godkjent reptiler som "husdyr" er at man kan skaffe seg hjelp og informasjon på lovlig måte, og dyr slippes bli smuglet inn i landet.

Ser det er flere her som ville anmeldt forholdene og dere er da klar over at dyrene vil bli avlivet. Dere mener det er dyreplageri å holde reptiler i fangenskap. Er dere klar over hvordan disse dyrene avlives? Ikke det? For de av dere som så programmet om reptiler på TV2 så ser man jo greit hvordan dyrene avlives: De puttes rett i fryseren.

Tilbake til TS sitt spørmål: Jeg ville pratet med naboen, gitt han/henne info om hvilke veterinærer man kan kontakte om reptilen deres skulle blitt syk.

Akkurat som om jeg skulle sakt det selv. Hvorfor i huleste er det noe mere dyreplageri å ha reptiler i bur en andre dyr? Om Dyret har det bra og har de rette forholdene har det vel liten betydning om det er en hamster eller en øgle?

Grunnen til redsel er at det er uvanelig og ulovelig. Man er redd det ukjente. En øgle er jo like lite farlig som en hamster. Kjenner flere som har reptiler og for meg er det like vanelig som andre husdyr.

Øgler er foresten også mye mere spennenes en et hamster som sover hele dagen og springer i hjulet hele natten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...