aline Skrevet 16. mai 2003 #21 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg ikler meg batikktopp som jeg har arvet fra min bestemor, som hun kjøpte når hennes datter bodde flere år i ett land hvor batikk var en del av "kulturen". Jeg har en mor som går i batikkjoler når hun pynter seg, fordi hun synes de er fine og fordi hun har ett forhold til landet hun har kjøpt kjolen i. VI er begge hvite normenn fra norge, og kler oss i klær vi liker og som vi har ett forhold til, jeg ser ingenting galt i det jeg! Like lite galt ser jeg i at mørkhudede skal kunne kle seg i bunad, de kan da ha like mye forhold til norge og deler av norge som en hvit har! Men jeg er helt enig i at hvit eller ikke hvit, så bør man velge en drakt fra ett sted man har en slags tilknytning til, og ikke BARE fordi man synes den er den peneste. Når jeg om noen år kler meg i Rørosdrakt f.eks så ville det vært ganske teit om jeg ikke hadde NOE kjennskap til Røros!! Drakten er er jo en tradisjon fra det stedet spesielt, viser til det spesielle fra nettopp det stedet, man bør vite litt! Jeg vet om mange flotte bunader jeg, men ville aldri hatt dem, fordi jeg ville følt meg innmari teit dersom jeg fikk spørsmål om den eller stedet og ikke kunne sagt annet en at "den var jo så fin jo...." (jeg er blond altså, men dog!!!!) Min mening! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 16. mai 2003 #22 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg synes det er tåpelig når folk har bunad uten tilhørighet til hvor bunaden kommer fra.. Poenget med en bunad er jo slekts- og stedstilhørigheten! Det er jo så morro å se alle bunadene og se hvor folk bor hen eller har sine røtter fra. Det kunne ikke falle meg inn å gå med en telemarkbunad, erketrønder som jeg er. Da jeg valgte bunad, hadde jeg "tilgang" til en 4-5 forskjellige likevel, som jeg kunne velge mellom. Men om ansiktet til den som har på bunaden er brunt eller gult eller hvitt eller svart? Det har ingenting å si. Men han må velge bunad med tilhørighet, enten der dere bor eller gjennom deg. Ellers er det jo bare et skjørt og en bluse med litt broderi på.. Bunad er tradisjoner og familie og røtter. Hvis han bor i Norge, har han jo røtter her også. Ellosbunad er greit til småunger på 17-mai, som vokser ut av sin hvert år omtrent, men ikke voksne. Forøvrig finnes det mange fine "mannsdrakter" som regnes som bunad av mange, men som ikke er tatt opp i det gode selskap av bunadspolitiet enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dorian Skrevet 16. mai 2003 #23 Del Skrevet 16. mai 2003 Veslebråka: Poenget med en bunad bestemmes vel av den som går med den? Jeg synes folk skal pynte seg, jeg - gjerne i bunad. Uansett hudfarge, selvfølgelig. Når det gjelder de som er ferske i Norge, samt de som føler tilknytning til andre steder: hey- ta på deg nasjonaldrakta der du kommer fra! Synes det er kult å se nasjonaldrakter/klær fra andre land i 17. mai-toget og i byen ellers. Vi er tross alt et multikulturelt samfunn, der mange folk regner seg for å være BÅDE norske og fra det landet de kommer fra. Pointet er jo å pynte seg og spise is? Samt være glade for at vi bor i Norge, selvfølgelig Dette temaet har forøvrig vært oppe til debatt tidligere - noen som husker denne? http://www.kvinneguiden.no/cgi/UltraBoard/...&Page=&Session= dorian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 16. mai 2003 #24 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg synes faktisk det SKAL være noen retningslinjer mht bruk av bunad! Det er ikke hvilke som helst plagg faktisk.... Men om utlendinger i Norge eller norske statsborgere bruker det, er det samme for meg, så lenge de bruker en fra et sted de har slekt / tilknytning til! DET er for meg faktisk viktig og er noe av vitsen med bunad. Synes jeg da.... Kunne gjerne tenkt meg en setesdalbunad jeg,- men jeg er ikke derfra og derfor ville det for meg bli unaturlig.... Dog, så er jeg strålende fornøyd med Beltestakken min, og jeg er fra Telemark, nærmere bestemt Skien og har slekt i Bø og omegn og i nedre Telemark. Men det gjør meg intet at folk med en annen hudfarge bruker bunad,- så lenge denne har tilknytning til bunadens "hjemsted" Så bestemt er jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dorian Skrevet 16. mai 2003 #25 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg skal gå i næringslivs-bunad i morgen dorian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 16. mai 2003 #26 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg skal gå i næringslivs-bunad i morgen dorian Hehe, hva da ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dorian Skrevet 16. mai 2003 #27 Del Skrevet 16. mai 2003 Diva: Men hvis det skal være noen retningslinjer som bestemmer bunadsbruken må jo noen sitte å bestemme hva som skal være lov? Bunadsrådet (eller hva dem nå het ) gjør jo dette i dag, og jeg mener at å insistere på å ha strenge regler for folkedrakter gjør dem til en uniform. Er det virkelig det som er meningen? Tror det er derfor jeg aldri har kjøpt meg bunad dorian - fikk nok av uniform i militæret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dorian Skrevet 16. mai 2003 #28 Del Skrevet 16. mai 2003 Dress! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 16. mai 2003 #29 Del Skrevet 16. mai 2003 Bunadspolitiet (som mange liker å kalle dem ) har ingen reell makt utover å piske husfliden, som ofte selger bunadene. De pirker på detaljer og krever at kreativiteten brukes annetsteds. Endringer må opp på det store bordet. Og, ja, hva er da poenget med bunad om ikke slekt- og stedstilhørighet? Da utvannes jo bunadsbruken, da blir det jo bare en fjasedrakt man tar på seg fordi alle andre har det.. Sånne frognerdamer med telemarksbunad er jo urteit, de vil jo så gjerne være en del av folket på nasjonaldagen.. (sånne uten tilhørighet, ja) Bunad er for mange nasjonalsymbol og er noe man er stolte av. Derfor synes jeg at folk skal være litt respektfulle, og ikke behandle bunader som "et morsomt plagg" å kle seg ut i. Nå er det ikke alle som har stor slekt, men for de som har det er det jo veldig stas når så mange har samme bunad, som er et bånd mellom dem. Og bunadene er gjerne sydd av forskjellige individer i slekten også, som gjør den enda mer dyrebar for eieren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 16. mai 2003 #30 Del Skrevet 16. mai 2003 JA! TAKK! *Klapper og bøyer meg i støvet for Veslebråka* Du får sagt det! :D Sorry, Dorian. Ser bare ikke sammenhengen med bunadpoliti / retningslinjer og uniform ? *sjokk* Det var jo noe sånt fra gammelt av også, at folk hadde forskjellige bunader ettersom hvor de kom fra! Den tradisjonen synes jeg vi kan holde, ellers bør folk bare droppe bunad, eller lage sine egne fantasibunader, hvis det skal være så j**** fritt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 16. mai 2003 #31 Del Skrevet 16. mai 2003 Utlendinger i bunad er for meg helt uproblematisk, men et svært sjeldent syn også her i Oslo. En jente jeg kjenner ble konfirmert i bunad med mor-tilhørighet, og fordi faren er asiat, valgte hun folkedrakt for resten av kvelden. Noe som etter min mening var veldig smart, bunad er jo kjent for å være skrekkelig varm. ringblomst - som har hatt lyst på bunad i mange år, men er fra Oslo (Oslo-drakten er ikke etter min smak), og far fra Bergen gjør det ikke noe bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 16. mai 2003 #32 Del Skrevet 16. mai 2003 SYnes hvem som vil kan gå i bunad - men litt av "vitsen" anser jeg å være at du har en viss tilknytning til opprinnelsestedet for bunaden... og ikke bare at det er den "peneste". Men om du er født der - bor der - har foreldre derfra eller hvilken tilknytning du har er underordnet. Vet med meg selv at jeg ikke vill følt meg vel i en bunad fra et sted jeg ikke kunne finne et snev av tilknytning til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dorian Skrevet 16. mai 2003 #33 Del Skrevet 16. mai 2003 Veslebråka: Frognerdamer er også en del av folket, enten du vil eller ikke Uansett - det at de VIL gå i en folkedrakt, er ikke det et positivt tegn da? Før du aner ordet av det har de kyr i leilighetene sine, og dyrker raps i verandakassa Diva: Det som kjennetegner en uniform er at det påligger regler for bruken av den. Det som kjennetegner et vanlig klesplagg er at ingen kan fortelle deg hvordan/hvor/når du skal bruke det, og spesielt: når du IKKE har lov... Jeg synes folkedrakter skulle være i siste kategori, og det er jo slik det fungerer i dag, der Bunads-polotiene kun setter regler for hva som er ekte bunader, ikke legger pålegg for bruken av dem. Kanskje de burde legges under Riksantikvaren? Bunader er jo bevaringsverdige, da. dorian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. mai 2003 #34 Del Skrevet 16. mai 2003 synes bunad er noe mindre strengt en en uniform, men noe mer spesielt en en dress du kan kjøpe hvorsomhelst jeg, derfor synes jeg ikke vi skal ha lover for hvem som skal kunne bruke hvilke, men at vi av respekt for steder og respekt for plagget som er litt mer en en H&M-kjole bruker en drakt/ bunad som vi har ett forhold til utover at den er den peneste. Men dette har i mine øyne mer med folks oppfattelse av bunad å gjøre, og vi trenger ikke lover for det synes jeg. Men dersom jeg hadde kommet borti ei anna med Rørosdrakt så hadde jeg nok begynt å snakke litt om Røros, det hadde da blitt litt tåpelig dersom ho hadde stått som ett spørsmålstegn og ikke hatt anelse om eller engang kjennskap til hvor i norge drakten kom fra, annet en ved navn. Vil man ha ett "vanlig" penplagg, kjøp en fin kjole eller dress! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 16. mai 2003 #35 Del Skrevet 16. mai 2003 Klart de kan bruke bunad. Når det gjelder dette med tilhørighet, så kunne det ikke ramle meg inn å la dette være et kriterium for valg av bunad. Jeg hadde plukka ut den jeg syntes var penest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 16. mai 2003 #36 Del Skrevet 16. mai 2003 Eg synest dei ulike bunadane er som ulike nasjonaldrakter i lokal skala. Altså, like lite som eg kunne tenka meg å gå i ei gresk nasjonaldrakt (uansett kor stilige dei er) kunne eg tenka meg å gå i ein bunad frå eit område eg ikkje har noko tilknytting til. (Det vera seg slekt som stammar derifrå e.l.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 16. mai 2003 #37 Del Skrevet 16. mai 2003 jeg er posetiv til utlanske i bunad om de föler seg Norsk så er det vel ikke noe spörsmål. Må si at det handler jo mye om å bli intigrert og om vi skal for by invandrere å gå i nasjonaldrakter fordi at de ikke er "Norske" så er vi jo ikke med på å intigrere noen.... Bunad er et flott plagg og en del av Norges tradisjon så alle som bor i Norge og vil ta del i denne tradisjonen önsker jeg velkommen..... på liklinje som at jeg önsker Utlanske velkommen i 17 mai feiringen for det er jo hurra for Norge ikke Hurra for Normen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva i.i. Skrevet 16. mai 2003 #38 Del Skrevet 16. mai 2003 Veslebråka: Frognerdamer er også en del av folket, enten du vil eller ikke Uansett - det at de VIL gå i en folkedrakt, er ikke det et positivt tegn da? Før du aner ordet av det har de kyr i leilighetene sine, og dyrker raps i verandakassa Diva: Det som kjennetegner en uniform er at det påligger regler for bruken av den. Det som kjennetegner et vanlig klesplagg er at ingen kan fortelle deg hvordan/hvor/når du skal bruke det, og spesielt: når du IKKE har lov... Jeg synes folkedrakter skulle være i siste kategori, og det er jo slik det fungerer i dag, der Bunads-polotiene kun setter regler for hva som er ekte bunader, ikke legger pålegg for bruken av dem. Kanskje de burde legges under Riksantikvaren? Bunader er jo bevaringsverdige, da. dorian Kjære Dorian. Bunad er ikke et vanlig hvilket-som-helst-plagg Man KAN ikke gjøre akkurat hva man vil,- da er det ikke bunad lengre, men påfunn og fri fantasi..... Synes nå jeg da. Men jeg er konservativ og synes det er en stor del av vitsen med bunad, å vise hvor man kommer fra i landet! Forøvrig svært enig med Crazee. Diva :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 16. mai 2003 #39 Del Skrevet 16. mai 2003 Crazee har et godt perspektiv, bunader er drakttradisjoner i mer regional/lokal skala. Hvis man ikke vil ære den tradisjonen, kan man ta på seg penkjole/dress heller enn å prøve å bryte den ned. Og Retz, hvis det ikke kunne ramla deg inn å vurdere tilhørighet til bunad når du skulle velge, så tror jeg ikke du kommer fra en familie med sterke bunadstradisjoner... Og da blir det fjasedrakt. Da har du ikke forstått hva en bunad er, og har ikke skjønt denne norske tradisjonen. Og dorian, man må ikke eie kuer og dyrke raps for å bruke bunad Det er vel å dra kriteriene litt vel langt i 2003. Men du er kanskje ikke klar over at damene på frogner gjøres narr av helt oppi trøndelag (og kanskje lenger) for å ikke ha peiling når de valser rundt i beltestakken sin. Nå vet ikke jeg hvordan oslodrakten er, men det går jo an å lage en ny en basert på gamle mønstre.. Kystdrakten er forholdsvis ny, og jeg synes den er fin. Bunadspolitiet har vel som formål å ta vare på bunadstradisjonene i landet vårt, og passer på at en bunad holder seg til tradisjonen. Men jeg synes de overdriver litt når de kritiserer dronning sonja for å ha på solbriller til bunad - det er vel derfor de kalles bunadspoliti og ikke bunadsråd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva i.i. Skrevet 16. mai 2003 #40 Del Skrevet 16. mai 2003 Nok engang applauderer jeg Veslebråkas flotte innstilling :D Godt sagt : - ) Diva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå