Gjest indiangranny Skrevet 16. mai 2003 #1 Del Skrevet 16. mai 2003 Hei dere Nå ønsker gubben seg bunad 17 mai og jeg sa at det kan du kjøpe deg til neste 17 mai hvis du vil ha det. Jeg lurer på hvordan dere norske mener om at en farget utlending går i norsk bunad? Jeg tror de har gått mye fra det at du må være født og oppvokst på e sted for å bære bunad. Jeg synes det er kult at utlendinger adopterer våre skikker og kultur fult ut. hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 16. mai 2003 #2 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg synes det er helt uproblematisk at innvandrere bærer norsk bunad. Flott at de også setter pris på norske tradisjoner. NO PROBLEMO :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. mai 2003 #3 Del Skrevet 16. mai 2003 Hvis han føler seg norsk, så synes jeg godt at han kan ha bunad. Men han bør ha respekt for plagget, ikke bare bruke den fordi han synes at den er pen e.l. Personlig ville jeg aldri hatt en bunad som ikke stammet fra en del av landet jeg ikke har tilknytning til. Men jeg synes at det er helt greit at andre velger bunader fra andre landsdeler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blå Skrevet 16. mai 2003 #4 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg bryr meg ikke om utlendinger går i bunad. Det jeg mener er litt vesentlig med bunad er at man har en tilknytning til stedet hvor bunaden kommer fra. Ikke nødvendigvis oppvekst, men en eller annen tilknytning synes jeg det bør være. Hadde jeg vært han ville jeg valgt herrebunadentil den som du har, eller herrebunaden til stedet dere bor nå. Om han er utlending har ingen betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 16. mai 2003 #5 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg bryr meg ikke om utlendinger går i bunad. Det jeg mener er litt vesentlig med bunad er at man har en tilknytning til stedet hvor bunaden kommer fra. Jeg hadde tenkt å skrive noe i den duren der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2003 #6 Del Skrevet 16. mai 2003 Synes det er litt tøft at utlendinger vil ha bunad jeg. Og man kan jo velge den typen bunad som hører til der han føler seg mest knyttet til. (litt dårlig sagt kanskje?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 16. mai 2003 #7 Del Skrevet 16. mai 2003 Det er jo bra det! Her har i nabolaget har vi tredje generasjon pakistanske unger som sier at " jeg kommer jo fra et annet land jeg..."... ( vel og merke på knapt forståelig norsk... ) Og de har vært "hjemme" et par ganger... Da synes jeg det er mer naturlig at man søker å bli norsk/gli inn, men ikke glemme sine røtter helt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 16. mai 2003 #8 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg bryr meg ikke om utlendinger går i bunad. Det jeg mener er litt vesentlig med bunad er at man har en tilknytning til stedet hvor bunaden kommer fra. Ikke nødvendigvis oppvekst' date=' men en eller annen tilknytning synes jeg det bør være. Hadde jeg vært han ville jeg valgt herrebunadentil den som du har, eller herrebunaden til stedet dere bor nå. Om han er utlending har ingen betydning.[/quote'] Akkurat det jeg ville si og! Er fullstendig enig med lille blå :D Kjør ivei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 16. mai 2003 #9 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg synes det er kult!! Så forresten en afrikaner i skibakken i vinter med fullt telemarksutstyr, knickers, strømper, hatt og det hele, han så norskere ut enn alle andre i bakken til sammen. Og ikke nok med det, han var sinnsykt flink til å stå på ski!! Kjempetøfft! :D Dersom man har lyst og respekterer plagget er det fritt fram mener jeg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym :) Skrevet 16. mai 2003 #10 Del Skrevet 16. mai 2003 Ettersom de fleste mørkhudede jeg kjenner er norske og ikke utelandske... så skjønner jeg hverken spørsmålet eller problemstillingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2003 #11 Del Skrevet 16. mai 2003 Fullstendig uproblematisk. Det jeg synes er mest dustete med bunadsbruk er at mange skryter på seg tilhørighet til et område med fin bunad... Et eksempel: Bunaden fra øst-Telemark er kanskje den fineste av alle, og nettopp derfor er det en strøm av urteite posørnasjonalister som ønsker seg en slik bunad og som synes det er heeeeeeeeeeeeelt naturlig fordi naboen kjenner en som har ei tante som en gang ferierte på Rjukan (eller var det i Røyken... - nåja, i hvert fall er det pent der...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 16. mai 2003 #12 Del Skrevet 16. mai 2003 Bunad er flott, finn en fra et sted han føler tilknytning til! Men "norgesdrakt" fra ellos og sparkjøp...da er det bedre å la være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marijke Skrevet 16. mai 2003 #13 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg var i utgangspunktet heller negativ til denne problemstillingen, men etter å ha lest alle svarene, stiller jeg meg litt annerledes. Jeg ville nok kanskje ved første blikk synes det ser litt rart ut med en farget person i bunad, men hvorfor ikke? Dette har, som andre har nevnt, med holdninger å gjøre; jeg mener at hvis han virkelig føler seg norsk og har respekt for norske tradisjoner, er det ikke noe galt i at han bruker bunad. Noe helt annet er det med utlendinger som kjøper bunad kun for å føle seg norske eller "passe inn". Ellers har jeg ikke særlig mye til overs for den uskrevne regelen om at det er galt å kjøpe bunad fra et sted man ikke har tilknytning til. Så lenge man styrer unna såkalte "fantasidrakter" som koster kr 1999 på postordre, synes jeg det meste er greit. Bunader er såpass dyre at man burde få velge den man synes er flottest/føler seg mest vel i, uten å måtte forsvare det valget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 16. mai 2003 #14 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg ville tatt det som et stort kompliment om jeg så en farget person i bunad. Kjempeflott!!!!! Dessuten syns jeg det er greit å velge den som er finest og jeg - er du utlending har du den fordelen at du symboliserer Norge - da syns jeg du kan velge fritt hvor du ønsker å høre til faktisk Eller kanskje du har en spesiell tilknytning til et sted du liker ekstra godt eller har slektninger fra osv osv. Det var visst mannen din det gjaldt, ikke deg - det er bare min skrivemåte da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 16. mai 2003 #15 Del Skrevet 16. mai 2003 Har du lov til å gå i bunad når du er født i Norge, eller må du ha hvite foreldre for å ha en? Kan 2. generasjons innvandrere ha bunad? Kan adopterte barn, som ikke er født i Norge, men som sikkert er så heilnorske som du får dem, ha bunad? Kan jeg, som er 1/4 engelsk, ha bunad? Det er ikke alltid like lett å se om noen er utlendinger, eller født i Norge av foreldre som ikke kommer fra Norge. Skal det bare være hvite, blonde nordmenn som får lov til å gå i bunad? Eller er det greit så lenge du ser norsk ut, dvs. hel-italiensk eller 100% amerikansk? Hvis noen virkelig vil ha et plagg til en god del 1000 kroner, så synes jeg de skal få lov til å ha det! Jeg bryr meg ikke om de vil ha den fordi den er norsk eller fordi den ser pen ut. De liker den, og da synes jeg de skal få lov til å bruke den! Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lott@ Skrevet 16. mai 2003 #16 Del Skrevet 16. mai 2003 Slik jeg ser det så blir det feil - på samme måte som når norske kvinner kler seg i disse japansk inspirerte kjolene - fullstendig feil etter min mening. *planter (_;_) på gjerdet og venter på rabalderet som måtte komme* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2003 #17 Del Skrevet 16. mai 2003 *planter (_;_) på gjerdet og venter på rabalderet som måtte komme* Det går ikke an å kjefte på noen med den avataren, da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 16. mai 2003 #18 Del Skrevet 16. mai 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lott@ Skrevet 16. mai 2003 #19 Del Skrevet 16. mai 2003 (_;_) (_;_) (_;_) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alive Skrevet 16. mai 2003 #20 Del Skrevet 16. mai 2003 kult med litt rumpehumor på fredags eftan Åssen gjorde du det? (_;_)yuuuhuuu!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå