Gjest tsejG Skrevet 5. oktober 2014 #41 Skrevet 5. oktober 2014 Tror jeg må si 50-tallet, men både 50 og 60-tallet var gode tiår der livet i Norge gikk sin ubekymrede gang, og folk hadde omsorg for hverandre, tid til å slå av en prat og gikk på besøk til hverandre. Ungene var ute og lekte hele dagen og kom inn til middag/kveldsmat, røde og friske i kinnene, og lørdagskosen foregikk foran radioapparatet, barnetimen, eller "kosekroken" når fjernsynet kom Ungdomstid på 50-60-tallet besto i å samles hos hverandre for å høre på "lux`n", spille kort og dra på fest med Elvis/Rolling Stones-band, jentene hadde pynta seg pent og gutta greid sleik med brylkrem, og kanskje ei lita lerke med no godt i på innerlomma... Ei fiiiin tid
skreppamedleppa Skrevet 5. oktober 2014 #42 Skrevet 5. oktober 2014 (endret) Hvilken tidsalder ville du levd i om du kunne velge? Jeg ville levd i den tiden vi lever i nå. jeg ville også glatt uten å tenkt meg om valgt nåtiden. År totusenogfjorten. Om noe er jeg kanskje hakket misunnelige på de som fikk med seg hippie tiden, men dog igjen. 2014, jeg blir 30 år. Jeg lever her og nå og jeg er ubeskrivelig glad for det! Jeg elsker tiden jeg lever i, elsker valgene jeg har, elsker at jeg som kvinne kan gå i bukse ene dagen, kjole den neste uten fordømmelse for det. Jeg kan kle meg og ofte gjør jeg det med Rockabilly klær og høre på all musikk og se alle filmer som har vært før min tid. Jeg elsker at jeg kan være kvinne og bli behandlet som mennesket, for ikke så altfor mange generasjoner siden var det faktum at du ble født som kvinne det faktum at du ble behandlet og sett på som en kloakk rotte. Jeg slipper å dø ensom og forlatt av pest eller andre sykdommer som var langt vanligere før i tiden. det er tross alt ikke så mange år siden vi hadde lepra i Norge, (1950 faktisk, Så litt kjipt for de som vil tilbake i tid før den tid) kopper ligeså. Jeg tror de som romantiserer før tiden kanskje er noe naive og ikke tar alt med i vurderingen sin, eller som ikke ser potensialet med valgene dagens samfunn innebærer. I dag blir en muligens baksnakket om en velger å være hjemmeværende, men en har valget, før hadde de ikke valget en gang. Tenk på hvor mye baksnakking de første damene som kledde seg i bukse ble, de første kvinnene som gjekk på universitetet? Jeg tror hjemme mødrene har det ganske så komfortabelt i forhold. I dag kan folk om de ønsker det bosette seg høyt oppe på en fjellhylle 30 mil fra nærmeste nabo og man kan velge å bo i tykkeste Oslo, man kan velge hvorvidt man ønsker å bruke fritiden sin om man ønsker å bruke den på å grave seg ned i internett 90% av tiden og man kan velge å la være. En har flust av muligheter og valgfriheter i dag som vi tar for gitt, før i tiden hadde en ikke slike muligheter og jeg tror at de som drømmer om den fantastiske "før" tiden velger å ta for gitt alle disse valgmulighetene. Jeg er veldig glad for at samfunnet går fremover, at homofile blir møtt på en annen måte i dagens samfunn enn for bare 30 år siden, at det er blitt enklere å styre sitt eget liv, valgfrihetene vi har i dag kontra den kollektive skammen du følte før i tiden om du fikk barn utenfor ekteskap, at mennesker lever lengre enn 30 år som var gjennomsnittsalderen før, at man kan bli eldre enn 15 år før man får gebiss i gave som konfirmant. Dog skal det sies at jeg ikke ønsker å være i årstallet 2640 heller, nett nå er akkurat passe, Jeg er kjempe lykkelig for at jeg blir 30 år i 2014, lykkelig for minnene og barndommen på 90 tallet, lykkelig for at jeg kan leve i en tid med så mange valgmuligheter, for at jeg som kvinne kan gjøre så og si hva jeg vil og ønsker med livet mitt, glad for at samfunnet strekker seg videre, glad for at jeg får oppleve det helt til min tid er ute Endret 5. oktober 2014 av skreppamedleppa 1
jabx Skrevet 5. oktober 2014 #43 Skrevet 5. oktober 2014 Tror jeg må si 50-tallet, men både 50 og 60-tallet var gode tiår der livet i Norge gikk sin ubekymrede gang, og folk hadde omsorg for hverandre, tid til å slå av en prat og gikk på besøk til hverandre. Ungene var ute og lekte hele dagen og kom inn til middag/kveldsmat, røde og friske i kinnene, og lørdagskosen foregikk foran radioapparatet, barnetimen, eller "kosekroken" når fjernsynet kom Ungdomstid på 50-60-tallet besto i å samles hos hverandre for å høre på "lux`n", spille kort og dra på fest med Elvis/Rolling Stones-band, jentene hadde pynta seg pent og gutta greid sleik med brylkrem, og kanskje ei lita lerke med no godt i på innerlomma... Ei fiiiin tid 50- og 60-tallet var sikkert fint hvis man ikke var kvinne, homofil, hadde en annen hudfarge, var syk, osv... Ja, hvis man var en frisk, heterofil hvit mann som ikke jobbet i industrien. Da hadde man det sikkert veldig fint. 1
Gjest Vinglasset Skrevet 5. oktober 2014 #44 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg skulle gjerne levd mormor og morfar sine liv. De er født rundt 1910 og levde som arbeidsomme og nøysomme bønder til de døde 94 og 98 år gamle. Tror de hadde et fantastisk liv med masse arbeid utendørs og masse sunn mat. Krigen fikk de veldig nær på seg da tyskerne bygde store bunkerser på eiendommene deres og de har fortalt masse spennende fra krigsårene. Dersom jeg skulle valgt noe annet så måtte det vært min mors tilværelse som hjemmeværende husmor på 60-tallet med nybygd hus og nye, fancy teakmøbler Skulle gjerne brukt dagene på å sy og strikke og lage skikkelig mat fra bunn av hver dag. Liker godt livet i dag og setter pris på det meste av utviklingen som har vært - men det er ikke alt som har vært til det bedre ... Visse ting var bedre før - det er jeg sikker på.
jabx Skrevet 5. oktober 2014 #45 Skrevet 5. oktober 2014 Jeg skulle gjerne levd mormor og morfar sine liv. De er født rundt 1910 og levde som arbeidsomme og nøysomme bønder til de døde 94 og 98 år gamle. Tror de hadde et fantastisk liv med masse arbeid utendørs og masse sunn mat. Krigen fikk de veldig nær på seg da tyskerne bygde store bunkerser på eiendommene deres og de har fortalt masse spennende fra krigsårene. Du tror de koste seg med alt det tunge fysiske arbeidet de måtte gjøre? Sunn mat? Og matmangel i perioder, vil jeg tro. Jeg tror nok de har levd ganske harde liv. Mange tunge minner fra krig og elendighet. 2
Gjest Vinglasset Skrevet 5. oktober 2014 #46 Skrevet 5. oktober 2014 Du tror de koste seg med alt det tunge fysiske arbeidet de måtte gjøre? Sunn mat? Og matmangel i perioder, vil jeg tro. Jeg tror nok de har levd ganske harde liv. Mange tunge minner fra krig og elendighet. Ja, de koste seg faktisk med arbeidet. Det vet jeg for jeg er vokst opp i eget hus på samme gård som dem. I alle år har jeg hjulpet til med gårdsarbeidet. Den gang hjalp hele familien til. Vi hjalp med å plukke stein, sette poteter, ta opp poteter, mate dyr, hente egg, vaske egg osv. Det var en annen tidsalder ... de unge satt ikke hjemme med PC på rommet sitt - vi måtte ut og jobbe fra så langt tilbake som jeg kan huske. Bønder var noen av de heldigste i krigsårene. De led ikke av matmangel - de hadde byttevarer og klarte seg kjempegodt sammenlignet med de fleste andre. Mine besteforeldre levde kjempesunt. Det var ikke en dag uten masse grønnsaker og all mat ble laget av gode råvarer fra bunn av. Masse frisk luft og fysisk aktivitet er en annen årsak til at de holdt seg friske helt til siste stund.
Cecce Skrevet 5. oktober 2014 #47 Skrevet 5. oktober 2014 50-tallet Menn med frakk og hatt (gjerne en velstelt bart også) = seeeeexyyyy Alt virket så uskyldig og fint, mens andre ting igjen var strengere når jeg hører om hvordan det var. Liker det, jeg er litt gammeldags av meg jeg, "drømme"
Gjest Gunfreak Skrevet 5. oktober 2014 #48 Skrevet 5. oktober 2014 50- og 60-tallet var sikkert fint hvis man ikke var kvinne, homofil, hadde en annen hudfarge, var syk, osv... Ja, hvis man var en frisk, heterofil hvit mann som ikke jobbet i industrien. Da hadde man det sikkert veldig fint. For å ikke nevne den alltid overværende frykten/faren for atomkrig
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2014 #49 Skrevet 5. oktober 2014 Mine besteforeldre levde kjempesunt. Det var ikke en dag uten masse grønnsaker og all mat ble laget av gode råvarer fra bunn av. Masse frisk luft og fysisk aktivitet er en annen årsak til at de holdt seg friske helt til siste stund. De levde kjempesunt ja. Men tror du de hadde mye valg? De hadde knapt med mat og mekaniske hjelpemidler. All mat måtte fremskaffes med mye manuelt og tungt arbeid. Endel av dem sleit seg helt ut og fikk ødelagte bein og rygger. Utover 60-70 tallet begynte folk å dø som fluer av hjerteinfarkt og andre livstilsykdommer, siden det ikke lenger var noen matmangel. Anonymous poster hash: 8288f...206
Gjest 2JZ Skrevet 6. oktober 2014 #50 Skrevet 6. oktober 2014 50-60 tallet. Eneste jeg kunne hatt med meg fra nåtiden er legekunnskapene og medisinene :-)
Gjest tsejG Skrevet 6. oktober 2014 #51 Skrevet 6. oktober 2014 jeg ville også glatt uten å tenkt meg om valgt nåtiden. År totusenogfjorten. Om noe er jeg kanskje hakket misunnelige på de som fikk med seg hippie tiden, men dog igjen. 2014, jeg blir 30 år. Jeg lever her og nå og jeg er ubeskrivelig glad for det! Jeg elsker tiden jeg lever i, elsker valgene jeg har, elsker at jeg som kvinne kan gå i bukse ene dagen, kjole den neste uten fordømmelse for det. Jeg kan kle meg og ofte gjør jeg det med Rockabilly klær og høre på all musikk og se alle filmer som har vært før min tid. Jeg elsker at jeg kan være kvinne og bli behandlet som mennesket, for ikke så altfor mange generasjoner siden var det faktum at du ble født som kvinne det faktum at du ble behandlet og sett på som en kloakk rotte. Jeg slipper å dø ensom og forlatt av pest eller andre sykdommer som var langt vanligere før i tiden. det er tross alt ikke så mange år siden vi hadde lepra i Norge, (1950 faktisk, Så litt kjipt for de som vil tilbake i tid før den tid) kopper ligeså. Jeg tror de som romantiserer før tiden kanskje er noe naive og ikke tar alt med i vurderingen sin, eller som ikke ser potensialet med valgene dagens samfunn innebærer. I dag blir en muligens baksnakket om en velger å være hjemmeværende, men en har valget, før hadde de ikke valget en gang. Tenk på hvor mye baksnakking de første damene som kledde seg i bukse ble, de første kvinnene som gjekk på universitetet? Jeg tror hjemme mødrene har det ganske så komfortabelt i forhold. I dag kan folk om de ønsker det bosette seg høyt oppe på en fjellhylle 30 mil fra nærmeste nabo og man kan velge å bo i tykkeste Oslo, man kan velge hvorvidt man ønsker å bruke fritiden sin om man ønsker å bruke den på å grave seg ned i internett 90% av tiden og man kan velge å la være. En har flust av muligheter og valgfriheter i dag som vi tar for gitt, før i tiden hadde en ikke slike muligheter og jeg tror at de som drømmer om den fantastiske "før" tiden velger å ta for gitt alle disse valgmulighetene. Jeg er veldig glad for at samfunnet går fremover, at homofile blir møtt på en annen måte i dagens samfunn enn for bare 30 år siden, at det er blitt enklere å styre sitt eget liv, valgfrihetene vi har i dag kontra den kollektive skammen du følte før i tiden om du fikk barn utenfor ekteskap, at mennesker lever lengre enn 30 år som var gjennomsnittsalderen før, at man kan bli eldre enn 15 år før man får gebiss i gave som konfirmant. Dog skal det sies at jeg ikke ønsker å være i årstallet 2640 heller, nett nå er akkurat passe, Jeg er kjempe lykkelig for at jeg blir 30 år i 2014, lykkelig for minnene og barndommen på 90 tallet, lykkelig for at jeg kan leve i en tid med så mange valgmuligheter, for at jeg som kvinne kan gjøre så og si hva jeg vil og ønsker med livet mitt, glad for at samfunnet strekker seg videre, glad for at jeg får oppleve det helt til min tid er ute Mener du det alvorlig når du hevder at kvinner på 50-tallet ble sett på, og behandlet som kloakkrotter? I så fall må du ha fått den informasjonen fra et univers jeg i allefall ikke har kjennskap til, for mine besteforeldre og alle jeg kjente til fra deres generasjon levde da virkelig gode og velbalanserte liv, der både respekt og omsorg for hverandre (begge veier) sto høyt på dagsorden. Og de tilhørte arbeiderklassen alle sammen, bare så det er tilføyd... At kvinnene begynte å gå i bukse har jeg forsåvidt ikke noe problem med, men at det på den tida ble snakket litt om skjønner jeg meget godt. For jo, kvinner er penest og mest feminine i skjørt eller kjole (min subjektive mening også), så når dette skjedde var det forståelig nok en del menn som reagerte, på lik linje med at fok også i dag reagerer når moteskaperne går bananas med enkelte helt absurde kreasjoner. Videre trekker du frem internettbruk 90% av tida som et valg man i dag har. Jovisst du, jeg skal fortelle deg det at nettopp dette er en av de største grunnene til at jeg lengter tilbake til 50-tallet, for faktum er at nettbruken er langt på vei til å skape et samfunn fullt opp av zombier som sliter både fysisk og psykisk. Man ser omtrent ikke unger ute og leke lenger, og ser man de sitter de helst med hver sin mobiltelefon og fjaser ivei på Facebook, fra 5-årsalderen og oppover. Vi får etterhvert et samfunn preget av reelt asosiale, fysisk veike individer som sitter hjemme med låst dør på hver sin laptop/mobil 24/7 og er såkalt "sosiale" med 1537 "venner" på et eller annet sosialt medie. For ikke å snakke om alt faenskapet dette skaper blant dagens parforhold... Flott, sunt og god utvikling? Ja, det er et valg, men dessverre er åpenbart den valgknappen totalt fraværende hos de aller fleste. "En har flust av muligheter og valgfriheter i dag som vi tar for gitt" >Det har vi absolutt, i tillegg til ALT DET ANDRE man i dag tar for gitt, også et faktum jeg ikke akkurat vil kalle sunt eller fornuftig, heller grådighets og egoisme-skapende. Begge mine sett besteforeldre (og oldeforeldre) levde til langt oppi 80-åra, så hvor du har det fra at 30 år var gjennomsnittsalderen er meg en gåte. Tennene var det riktignok så som så med, og ja, vi har teknisk bedre tannlegetilbud i dag, for de som har råd til det. For det er vel ikke akkurat et ukjent faktum av i dag at også tannlegebesøk har blitt big business, der graverende priser får mange til å skippe hele tann-ettersynet... Konklusjonen (for mitt vedkommende) er at alt du her roser oppi skyene om dagens tilstander får meg til å bare ønske meg tilbake til 50-tallet i enda større grad
Gjest tsejG Skrevet 6. oktober 2014 #52 Skrevet 6. oktober 2014 50- og 60-tallet var sikkert fint hvis man ikke var kvinne, homofil, hadde en annen hudfarge, var syk, osv... Ja, hvis man var en frisk, heterofil hvit mann som ikke jobbet i industrien. Da hadde man det sikkert veldig fint. Klart, alle tidsepoker har både positive og negative sider, det er det ingen tvil om. Og flott er det naturligvis at utviklingen har resultert i større rettferdighet mellom kjønn, raser og legninger. Skjønt raser, den debatten vi har gående om dagen vedr. ymse barnesanger, Pippi Langstrømpe og Hellbillies kan for mitt vedkommende bare dra pokker i vold, ting KAN dreie mot hysteri og fanatisme også, og det er i allefall ikke god utvikling! Og forresten, hele min slekt, i flere generasjoner, jobbet sine hele liv i industrien, og led slett ingen mèn av det
skreppamedleppa Skrevet 6. oktober 2014 #53 Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Mener du det alvorlig når du hevder at kvinner på 50-tallet ble sett på, og behandlet som kloakkrotter? I så fall må du ha fått den informasjonen fra et univers jeg i allefall ikke har kjennskap til, for mine besteforeldre og alle jeg kjente til fra deres generasjon levde da virkelig gode og velbalanserte liv, der både respekt og omsorg for hverandre (begge veier) sto høyt på dagsorden. Og de tilhørte arbeiderklassen alle sammen, bare så det er tilføyd... At kvinnene begynte å gå i bukse har jeg forsåvidt ikke noe problem med, men at det på den tida ble snakket litt om skjønner jeg meget godt. For jo, kvinner er penest og mest feminine i skjørt eller kjole (min subjektive mening også), så når dette skjedde var det forståelig nok en del menn som reagerte, på lik linje med at fok også i dag reagerer når moteskaperne går bananas med enkelte helt absurde kreasjoner. Videre trekker du frem internettbruk 90% av tida som et valg man i dag har. Jovisst du, jeg skal fortelle deg det at nettopp dette er en av de største grunnene til at jeg lengter tilbake til 50-tallet, for faktum er at nettbruken er langt på vei til å skape et samfunn fullt opp av zombier som sliter både fysisk og psykisk. Man ser omtrent ikke unger ute og leke lenger, og ser man de sitter de helst med hver sin mobiltelefon og fjaser ivei på Facebook, fra 5-årsalderen og oppover. Vi får etterhvert et samfunn preget av reelt asosiale, fysisk veike individer som sitter hjemme med låst dør på hver sin laptop/mobil 24/7 og er såkalt "sosiale" med 1537 "venner" på et eller annet sosialt medie. For ikke å snakke om alt faenskapet dette skaper blant dagens parforhold... Flott, sunt og god utvikling? Ja, det er et valg, men dessverre er åpenbart den valgknappen totalt fraværende hos de aller fleste. "En har flust av muligheter og valgfriheter i dag som vi tar for gitt" >Det har vi absolutt, i tillegg til ALT DET ANDRE man i dag tar for gitt, også et faktum jeg ikke akkurat vil kalle sunt eller fornuftig, heller grådighets og egoisme-skapende. Begge mine sett besteforeldre (og oldeforeldre) levde til langt oppi 80-åra, så hvor du har det fra at 30 år var gjennomsnittsalderen er meg en gåte. Tennene var det riktignok så som så med, og ja, vi har teknisk bedre tannlegetilbud i dag, for de som har råd til det. For det er vel ikke akkurat et ukjent faktum av i dag at også tannlegebesøk har blitt big business, der graverende priser får mange til å skippe hele tann-ettersynet... Konklusjonen (for mitt vedkommende) er at alt du her roser oppi skyene om dagens tilstander får meg til å bare ønske meg tilbake til 50-tallet i enda større grad Hva du finner feminint og ikke av bukser og kjoler er totalt urelevant for meg sånn sett.Hvorfor? Jo fordi jeg ikke er avhengig av en mann, jeg har min egenverdi som jeg skaper selv og den skaper jeg både i bukser og kjoler. Jeg trenger med andre ord ikke fryse på beina bare for å bevise min femininitet på kalde vinterdager. Og jeg snakker ikke bare ut i fra de siste 60 årene. Men jeg snakker OGSÅ om de siste 60 årene. Jeg vet ikke hvor du har fått det fra at jeg snakker om kun fra 1950 og oppover, det er da tross alt mange i tråden som ønsker seg tilbake til lenge før den tid... Du foretrekker den tiden ut ifra det du har skrevet og det får du gjøre tenker jeg, jeg foretrekker nåtiden og koser meg gløgg av å leve livet her og nå og det tenker du ditt om og det må du da for all del bare gjøre, det kommer aldri til å forandre at jeg mener og synes nåtiden som vi lever i her og nå er best. At du velger å leve livet ditt som gjør at du mistrivsel her og nå så bør du kanskje gjøre noe med det. Du snakker mye om din mormor, oldemor og lengre bak for å forklare at alt var rosenrødt da men ikke nå, jeg kan ta like mange eksempler fra folk sine liv her og nå som "et bevis" på at du snakker usant vedrørende nåtiden, men fakta er nok at de som tror alt var bedre før enten lyger både for seg selv og andre, likens med de som sier alt er bedre nå. Men spm fra ts var hva en selv foretrekker. Noe var bedre før og noe er bedre nå men mange romantikere en tid med sild og poteter på bordet 7 dager i uken. Greit om de ønsker det, men jaggu er jeg glad for hamburgere og thai mat også. Du mener det du mener, greit nok det. Jeg er så ekstremt glad for at jeg ikke har etterkrigsårene og den tunge tiden det var med meg i livet. ( og jeg har sett nok av dokumentarer fra livene til de på den tiden til å vite hva jeg snakker om, helt uvitende er jeg faktisk ikke.) Jeg kan ikke fordra å gå å shoppe julepresanger, kø, skrikerunger, mas og fjas i stedet for så kan jeg nå sitte hjemme i min egen stue med et glass vin og stearinlys, gå på Internett å kjøpe alle presangene uten å ha en eneste unge skrikende inn i øret mitt, uten å sniffe på gammelmanns svette. DEILIG, Internett er fantastisk, men bruk og misbruk og slik er det med alt, men en velger det selv hva en gjør med tiden sin. Igjen valg, fantastiske selv bestemmende valg. At du vil tilbake til en tid hvor mange kvinner ikke hadde så mange valg som nå, vel det er opp til deg, personlig elsker jeg det! Endret 6. oktober 2014 av skreppamedleppa
Gjest tsejG Skrevet 7. oktober 2014 #54 Skrevet 7. oktober 2014 Hva du finner feminint og ikke av bukser og kjoler er totalt urelevant for meg sånn sett.Hvorfor? Jo fordi jeg ikke er avhengig av en mann, jeg har min egenverdi som jeg skaper selv og den skaper jeg både i bukser og kjoler. Jeg trenger med andre ord ikke fryse på beina bare for å bevise min femininitet på kalde vinterdager. Og jeg snakker ikke bare ut i fra de siste 60 årene. Men jeg snakker OGSÅ om de siste 60 årene. Jeg vet ikke hvor du har fått det fra at jeg snakker om kun fra 1950 og oppover, det er da tross alt mange i tråden som ønsker seg tilbake til lenge før den tid... Du foretrekker den tiden ut ifra det du har skrevet og det får du gjøre tenker jeg, jeg foretrekker nåtiden og koser meg gløgg av å leve livet her og nå og det tenker du ditt om og det må du da for all del bare gjøre, det kommer aldri til å forandre at jeg mener og synes nåtiden som vi lever i her og nå er best. At du velger å leve livet ditt som gjør at du mistrivsel her og nå så bør du kanskje gjøre noe med det. Du snakker mye om din mormor, oldemor og lengre bak for å forklare at alt var rosenrødt da men ikke nå, jeg kan ta like mange eksempler fra folk sine liv her og nå som "et bevis" på at du snakker usant vedrørende nåtiden, men fakta er nok at de som tror alt var bedre før enten lyger både for seg selv og andre, likens med de som sier alt er bedre nå. Men spm fra ts var hva en selv foretrekker. Noe var bedre før og noe er bedre nå men mange romantikere en tid med sild og poteter på bordet 7 dager i uken. Greit om de ønsker det, men jaggu er jeg glad for hamburgere og thai mat også. Du mener det du mener, greit nok det. Jeg er så ekstremt glad for at jeg ikke har etterkrigsårene og den tunge tiden det var med meg i livet. ( og jeg har sett nok av dokumentarer fra livene til de på den tiden til å vite hva jeg snakker om, helt uvitende er jeg faktisk ikke.) Jeg kan ikke fordra å gå å shoppe julepresanger, kø, skrikerunger, mas og fjas i stedet for så kan jeg nå sitte hjemme i min egen stue med et glass vin og stearinlys, gå på Internett å kjøpe alle presangene uten å ha en eneste unge skrikende inn i øret mitt, uten å sniffe på gammelmanns svette. DEILIG, Internett er fantastisk, men bruk og misbruk og slik er det med alt, men en velger det selv hva en gjør med tiden sin. Igjen valg, fantastiske selv bestemmende valg. At du vil tilbake til en tid hvor mange kvinner ikke hadde så mange valg som nå, vel det er opp til deg, personlig elsker jeg det! Tjahh, det må jeg si... (er nesten glad jeg bare leser det du skriver, for hadde det foregått verbalt tror jeg jeg hadde måttet ty til hørselvern av den typen som brukes i industrien. Var du fra Bergen sa du? )... Neida joda, at jeg stilte spørsmålet innledningsvis relatert til 1950-tallet var bare fordi du egentlig ikke tidsbegrenset dine synspunkter konkret, annet enn å henvise til "noen generasjoner siden", noe om en eller annen sykdom i 1950, og ting ala homohets for 30 år siden. Da tenkte jeg at 1950 var like relevant som noen annet... Resten av innlegget ditt er jo i grunn bare en lang oppramsing så preget av personlig forsvar, kvinnekamp og ekstremfeminisme at alt det rosenrøde du påpeker om nåtiden kommer totalt i bakgrunnen. Og hva i all verden har det at du ikke tåler ungeskrik under juleshoppingen, kø, mas og fjas og gammelmanns svette med temaet å gjøre, annet enn at det faktisk er en haug motsigelser mot mye av det du skryter av rundt det å leve i nåtiden? Dessuten må du faktisk tåle å få noen nyanserte kommentarer på en del av det du mener er så rosenrødt med dagens tidsalder, når du selv skriver at vi som gjerne hadde hatt våre beste år på 50-tallet bare er naive og romantiserende som ikke evner å se det du mener var bare dritt og elendighet på den tida. Naturligvis vet jeg alt om dette, og har ingen konkrete planer om noen snarlig tidsreise bakover i tid, for også jeg har det utmerket i dagens tilværelse, og mistrives aldeles ikke. Men jeg er ikke så naiv at jeg trekker ned gardinene for hva jeg faktisk mener ER dårlig utvikling og mindre bra ifht før, som på nettopp de punktene jeg trakk fram i forrige innlegg, (bortsett fra bukse/kjole-kommentaren da, som jeg også skrev at jeg ikke har noe problem med, men som du tydeligvis har høyt på sakslista, haha...), og på de punktene hadde jeg gladelig foretrukket 50-tallet i stedet ja!
skreppamedleppa Skrevet 7. oktober 2014 #55 Skrevet 7. oktober 2014 Tjahh, det må jeg si... (er nesten glad jeg bare leser det du skriver, for hadde det foregått verbalt tror jeg jeg hadde måttet ty til hørselvern av den typen som brukes i industrien. Var du fra Bergen sa du? )... Neida joda, at jeg stilte spørsmålet innledningsvis relatert til 1950-tallet var bare fordi du egentlig ikke tidsbegrenset dine synspunkter konkret, annet enn å henvise til "noen generasjoner siden", noe om en eller annen sykdom i 1950, og ting ala homohets for 30 år siden. Da tenkte jeg at 1950 var like relevant som noen annet... Resten av innlegget ditt er jo i grunn bare en lang oppramsing så preget av personlig forsvar, kvinnekamp og ekstremfeminisme at alt det rosenrøde du påpeker om nåtiden kommer totalt i bakgrunnen. Og hva i all verden har det at du ikke tåler ungeskrik under juleshoppingen, kø, mas og fjas og gammelmanns svette med temaet å gjøre, annet enn at det faktisk er en haug motsigelser mot mye av det du skryter av rundt det å leve i nåtiden? Dessuten må du faktisk tåle å få noen nyanserte kommentarer på en del av det du mener er så rosenrødt med dagens tidsalder, når du selv skriver at vi som gjerne hadde hatt våre beste år på 50-tallet bare er naive og romantiserende som ikke evner å se det du mener var bare dritt og elendighet på den tida. Naturligvis vet jeg alt om dette, og har ingen konkrete planer om noen snarlig tidsreise bakover i tid, for også jeg har det utmerket i dagens tilværelse, og mistrives aldeles ikke. Men jeg er ikke så naiv at jeg trekker ned gardinene for hva jeg faktisk mener ER dårlig utvikling og mindre bra ifht før, som på nettopp de punktene jeg trakk fram i forrige innlegg, (bortsett fra bukse/kjole-kommentaren da, som jeg også skrev at jeg ikke har noe problem med, men som du tydeligvis har høyt på sakslista, haha...), og på de punktene hadde jeg gladelig foretrukket 50-tallet i stedet ja! Du leser det du vil lese ang gammelmanns vette og skriker unger og går helt glipp av poenget med at Internett er en fantastisk oppfinnelse, du leser også det du vil om resten av innlegget mitt og misser poengene og om du gjør det med viten og vilje og bare gjør deg vrang eller om du faktisk ikke klarer å forstå det, det får du selv svare på. Men svarene dine gjør at jeg iallefall blitt sikrere i mitt poeng og i min mening om naive mennesker som maler fortiden rosa og danser på hvite skyer sammen med enhjørningene:) ikke noe galt med det bortsett fra at jeg ikke ser det helt store poenget med å gjenta det jeg aler de har svart. Jeg siterte ts, jeg svarte på spm i tråden, at du absolutt vil at andre skal mene det samme som det du svarer og ikke liker andres meninger får du eventuelt diskutere med andre, spesielt når du ikke helt vet hva "nyanserte kommentarer" betyr. Så slapp helt av, svaret mitt i tråden og til hoved spm var ikke direkte til deg ennda du ser ut til å ha blitt personlig fornærmet av dette. Men svarene du gir meg gjør at jeg tenker at jeg har veldig rett i mine antagelser, og ja akkurat det var personlig til deg
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #56 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg er hoppende glad for at jeg ikke lever på det oppskrytte 50-60-tallet. Det lønte seg ikke å ha arbeid utenfor hjemmet på grunn av samskatten, så kona var prisgitt mannen. Anonymous poster hash: 6acd8...7d6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå