Gå til innhold

Mitt første jobbintervju


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Hei!

Skal på mitt aller første jobbintrvju neste onsdag, og lurer på noen ting i forbindelse med det.

Dette er en butikkjobb. (Kremmerhuset) Om jeg blir ansatt blir det som deltidsarbeider.

1. Hva kan de komme til å spørre om, og hvordan bør jeg forberede meg?

2. Hvordan skriver man arbeidskontrakt og alt det der? Skal jeg i det hele tatt spørre om lønn?

3. Er det noen spesiell "kleskode" som slår an? Tenkte jeg kunne ta på dessbukse og skjorte. (Kan virkelig ikke det her, så jeg spør sikkert om helt tåpelige ting.)

4. Burde jeg ta med karakterutskrift selv om de ikke har spurt om det? Viser det at man går inn for jobben om man gjør mer enn forventet, eller blir det bare falskt?

Håper noen kan svare meg på dette! Er ikke nervøs, lurer bare på hva jeg skal si....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. De kan spørre om det meste egentlig. Den klassiske er dine svake og sterke sider. Tenk igjennom dette i tilfelle spørsmålet kommer.

Men for det meste er spørsmålene enkle å svare på. Bare vær ærlig og gi et riktig inntrykk av deg selv.

Tenk også igjennom hvor mye du vil jobbe og til hvilke tider, hvis dette ikke er avklart på forhånd. Om du har mulighet til å være fleksibel og stille opp på kort varsel, så si det.

2. Mest sannsynlig vil de opplyse om lønn uten at du spør. Hvis ikke, vent til slutten av intervjuet, eller til de spør som du lurer på noe. Kontrakten tar arbeidsgiveren seg av. Les bøye gjennom en slik kontrakt og spør om noe er uklart (men kontrakten kommer vel ikke før du er ansatt, noe som sjelden skjer samme dag som intervjuet).

3. Ta på deg pene, men ikke for pyntede klær. En enkel dressbukse og en skjorte eller topp er sikkert helt fint. Du kan jo snike deg forbi butikke i dag og se hva de ansatte har på seg :blunke: .

4. Ta med deg karakterutskrift (og andre papirer som de ikke allerede har fått). Hvis de ikke spør etter dette, så kan du jo spørre om de vil ha den i slutten av intervjuet. Dette er ikke negativt, men jeg vet ikke om det gjør noe utslag i positiv retninge heller.

Enkelt og greit: Vær deg selv, svar ærlig og saklig på spørsmålene. Spør om du lurer på noe og hvis noen av spørsmålene er uklare.

Og SMIL!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Husker da jeg var på mitt første jobbintervju. Beina skalv som et aspeløv i det jeg kom inn, men det gikk da bra :D

1. Hvorfor skal de ansette akkurat DEG? Hva gjør at du passer godt til denne jobben? Sterke/svake sider? Hva du mener at du forventer av lederene dine, og hva de forventer av det (ja, jeg har vært borti dette. Ikke hver gang da.. og jeg aner ikke hvordan det er i butikker). Som Lea sier, de kan spørre om alt mellom himmel og jord, så lenge det angår jobben :)

2. Arbeidskontrakten lager som oftest sjefen din, så får du lese igjennom den før du skriver under på den.

Arbeidsgiveren kommer nok til å lure på om du har noen spørsmål, og da kan du godt stille spørsmål om lønn, arbeidstider, hvor mye, hvordan de mener miljøet på arbeidsplassen er, om kjeden generelt osv. Slike spørsmål kan nok virke "masete" for deg, men de aller fleste arbeidsgivere vil like å få spørsmål. Det viser at du er engasjert og tør å spørre.

3. Pene klær uten å være overpyntet eller oversminket. Det du har tenkt på høres bra ut :)

4. Har du levert CV? Hvis ikke, ta med en CV med alle vedlegg (karakterutskrifter og referanser og attester dersom du har noen).

Hvis du har levert CV uten vedlegg, ta med vedlegg og sø på slutten om de ønsker de.

Dersom de vil se på CV-en din så er det hovedsaklig fraværet ditt de ser på. Karakterene er ikke så viktige...

Og det aller viktigste: Vær deg selv og vær BLID og smilende :) Da oppfattes du som imøtekommende og hyggelig. Vær interessert i det de spør deg om.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Takk for mange gode råd!

Tror nok dette skal gå greit. Er vant til å snakke om meg selv etter mange timer hos psykolog :D

Tror også at jeg er ganske blid og imøtekommende uansett. Har ikke hørt at jeg er veldig sur og gretten i hvert fall. Har veldig lyst på denne jobben, så jeg kommer til å gi uttrykk for det.

Karakterutskriften kommer jeg til å legge igjen hjemme. Har gode karakterer, men fraværet er stort på grunn av sykdom. Spør de, kan jeg heller sende det.

Ønske meg lykke til, så skal jeg gi tilbakemelding på hvordan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Hei igjen dere!

Var på jobbintervju i dag. Var en rask prosess. Fikk de typiske "dine gode/dårlige sider" spørsmålene. Fikk også et spørsmål om det var noe i skole/jobbsammenheng jeg var fornøyd med, og fikk da lurt inn litt karakterer i norsk og engelsk :)

Får svar i neste uke om jobben er min. Det virker som de var fornøyde med meg og de svarene jeg gav.

Mer tilbakemelding neste uke for de som er interessert.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da!

Håper at du får jobben..

Skulle gjerne jobbet i den butikken selv jeg.

Digger sånne "ting og tang" butikker.

Uansett er du en erfaring rikere og slipper å grue deg neste gang du skal på intervju!

Bra jobba!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...