Gå til innhold

Vaske undertøy på 40 grader?


Gjest nalle-maja

Anbefalte innlegg

Gjest nalle-maja

Hei!

I mine nye truser, ikke bomull står det at de skal vaskes på 40 grader. Det er sånne uten sømmer i, elastiske. Må en ikke vaske på 60 grader for å drepe bakterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I disse miljøtider heter det seg vel at man kan vaske det meste på lave temperaturer og likevel få et godt resultat.

Når det er sagt må jeg nok innrømme at jeg vasker det meste av undertøy/håndklær/bher på 60 grader, samme hva som står i vaskelappen.... Nå kjøper jeg ikke dyrt undertøy heller, så hvis det ryker, så ryker det. Har forresten aldri opplevd at noe har blitt ødelagt av en 60 graders vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her vasker undertøy, handklær, sengeklær etc på 90 grader... Ingen ting som er blitt ødelagt enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35
her vasker undertøy, handklær, sengeklær etc på 90 grader... Ingen ting som er blitt ødelagt enda..

Samme her. Undertøy og sånt blir IKKE rent på 40 grader uansett hva det står, eller hva enkelte prøver å innbille en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte og en gang at de aller fleste sånne ting tåler 60 grader selv om det står 40. Er bare fordi du ikke skal kunne komme å klage etterpå eller noe :fnise:

Jeg ville vaska det på 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nalle-maja

Tusen takk for svar, ser ut til at det blir 60 grader da :fnise: Polyester er hovedingrediensene, må jeg da bruke syntetisk program, slik som på joggebukser? :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undertøy og sånt blir IKKE rent på 40 grader uansett hva det står, eller hva enkelte prøver å innbille en.

Og jeg tror man må være relativt hysterisk hvis man tror at normale, friske mennesker blir syke av å gå med undertøy som har vært vasket på 40 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall ha begrenset meg til 60 grader. Det tar knekken på det meste av basiller i undertøyet :fnise:. Å vaske på 90 grader er aldeles overkill, og lite miljøvennlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yoghurt

Jeg HAR faktisk problemer med at de krymper om jeg vasker på mer enn 40 grader. Det er en selvtillitsknekk om man må skifte ut undertøy til enhver tid fordi de plutselig er så små, så må si jeg foretrekker å følge vaskeanvisningen. Har derimot IKKE problemer med at undertøyet ikke ser rent og pent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vaskelise

Jeg har ALDRI vasket undertøy på annet enn 40 grader. Og jeg har vasket klærne mine selv i 25 år, har ikke vært syk eller luktet vondt pga dette.

Vaskelise :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skitner ikke ut undertøyet mitt betraktelig, vasker farget tøy på 40 grader, hvitt på 60. Har aldri hatt problemer med undertøy som virker skittent. Tror dessuten at tøyet inntill kroppen, under andre klær, får mindre farlige bakterier på seg enn tøyet som er i kontakt med masse busseter, stoler på lesesalen, legekontoret, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er IKKE mitt ekspertiseområde... men jeg lurer bare på - hvilke bakterier er det som er så livsfarlige at vi må drepe dem i vaskemaskinen?

Vi vasker jo hendene våre med såpe og vann som er rundt 40 grader, i noen få sekunder... etterpå spiser vi med de samme hendene.

Undertøy som skylles i såpe og vann i to timer bør vel bli rimelig rent? Hva er poenget med å sterilisere undertøyet?

Greit nok at sykehus og lignende må kokvaske håndklær og sengetøy for å unngå bakterier og smittespredning, men det er liksom en helt annen greie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sambo vasker undertøy sammen med alt annet på 40grader vi. Vi går ikke med illeluktende undertøy og ei heller misfarvede undertøy. Og slik som flere over her skriver, så er det jaggu ens egne bakterier vi snakker om, og ikke alle de bakteriene ytterklærne våre kommer borti.

jeg fortsetter å kjøre på med 40grader, og ser ikke på meg selv som riv ruskende gal likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stearinpikken

Jeg gjør det samme osm HappyHappy, men jeg tror også det kommer ann på om man stapper maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evine
her vasker undertøy, handklær, sengeklær etc på 90 grader... Ingen ting som er blitt ødelagt enda..

Da lurer jeg på hva slags undertøy du bruker?

Mitt fine og dyre undertøy vaskes kun for hånd.Bomullstrusene og hverdags-BH`ene mine går på 40 grader ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei!

I mine nye truser, ikke bomull står det at de skal vaskes på 40 grader. Det er sånne uten sømmer i, elastiske. Må en ikke vaske på 60 grader for å drepe bakterier?

Stemmer at undertøy må vaskes på minst 60 grader for at det skal være noen vits. Her vaskes det på 60 grader eller mer, det går selvsagt utover holdbarheten på noe av det. Men jeg vil heller ha rent.

Om man vasker på 40 gader så kan man like gjerne skylle det opp for hånd æsj... :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg og sambo vasker undertøy sammen med alt annet på 40grader vi. Vi går ikke med illeluktende undertøy og ei heller misfarvede undertøy. Og slik som flere over her skriver, så er det jaggu ens egne bakterier vi snakker om, og ikke alle de bakteriene ytterklærne våre kommer borti.

jeg fortsetter å kjøre på med 40grader, og ser ikke på meg selv som riv ruskende gal likevel.

Vasker deg sikker ikke på hendene etter do-besøk heller du da? Det blir jo akkurat det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vasker deg sikker ikke på hendene etter do-besøk heller du da? Det blir jo akkurat det samme!

Hvilken temperatur bruker du når du vasker hendene etter å ha gått på do da? Hm? Må vaske på minst 60 for at det skal være noe vits vettu. Litt skålding og brannskader må man bare tåle, man vil jo ikke være ekkel heller :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvilken temperatur bruker du når du vasker hendene etter å ha gått på do da? Hm? Må vaske på minst 60 for at det skal være noe vits vettu. Litt skålding og brannskader må man bare tåle, man vil jo ikke være ekkel heller :ironi:

Vel, dopapir er faktisk oppfunnet. Begyn med det du også så slipper du brannskader.

Om du bruker upandgo så kan du fortsette å vaske undertøyet for hånd også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent undertøy blir vasket for hånd! Alltid! Det er grusomt å få dyrt undertøy fullt i nupper og annen slitasje.

Sånt undertøy som ikke er særlig pent vasker jeg ikke over 40, for nuppete og enda styggere blir det da. Helst ikke over 30 heller.

Men å vaske undertøy på 90 grader?? Det er drøyt. Lurer på hvorfor 90. Jeg klarer ærlig talt ikke å finne en grunn til det. Er da trusen full av blod eller bremsespor? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...