Gjest Septima Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 Lurer på om noen har prøvd allergisprøyta mot pollen? De siste to årene har jeg vært veldig plaget når det har vært tid for bjørkepollen. I år så har det vært ekstremt, og jeg er helt utslått. Har tabletter, astmamedisin, øyedråper og nesespray, men synes ikke det hjelper noe særlig. Begynte før pollenspredninga begynte, noe jeg ikke gjorde i fjor. Har prøvd å prate med de på legekontoret her om den sprøyta som jeg vet en del får, men de er veldig tilbakeholden med å gi den. Er det slik over alt? Noen som har prøvd, og kan si noe om evt bivirkninger?
mee mee Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 jeg bare spurte om å få den, så fikk jeg den. Og legen min har ikke engang dokumentasjon på at jeg har bjørkeallergi. (byttet lege). men jeg tok den alt for sent da, så fikk ikke full virkning. Men mye bedre ble det allefall.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Hvor mye før pollensesong burde man ta den for at den skal ha full virkning? Er det nok med to uker før?
Gjest Septima Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Kunne lagt ut om kontakten min med legekontoret de siste to ukene, men det orker dere vel ikke høre Men kort sagt, så får jeg ikke hjelp. Legen min er en turnuslege som så ut som et spørsmålstegn når jeg spurte etter den, og ble ikke bedre når jeg sa at den ble gitt uten at man måtte innom sykehus. Fikk prate med annen lege, og den legen sa at de var veldig tilbakeholden med å gi den. Og ramset om en rekke bivirkninger. Bivirkninger som ikke står i felleskatalogen, ikke det jeg ser i hvert fall. Jeg er så oppgitt over å ikke få hjelp. Nå har jeg egentlig gitt opp, før bare hangle gjennom denne pollensesongen.
Gjest Septima Skrevet 16. mai 2008 #5 Skrevet 16. mai 2008 Vet folk som har fått sprøyta midt i sesongen, fordi de ikke visste at de reagerte slik, og den har hjulpet godt for dem.
Gjest antigartner Skrevet 16. mai 2008 #6 Skrevet 16. mai 2008 Hva heter denne sprøyta? Denne har jeg ikke hørt om. Jeg kjenner bare til den såkalte "allergivaksinen", og det er mye mer omfattende enn en enkelt sprøyte.
Gjest Septima Skrevet 16. mai 2008 #7 Skrevet 16. mai 2008 Kommer ikke på hva den heter. Men er noe vaksine-greier man kan få også ja. Men det er ganske omfattende som du sier.
Gjest antigartner Skrevet 16. mai 2008 #9 Skrevet 16. mai 2008 Takk! Det er en kortisonsprøyte, ikke sant? Jeg har brukt kortison-nesespray (flutide) tidligere, og den har ikke hatt noen virkning. Bruker Zyrtec i tillegg. De virker, men kunne gjerne virket bedre. jeg har fremdeles en del allergiplager i pollensesongen for bjørk og gress. Kan kortisonsprøyten virke selvom nesespray ikke gjør det?
Gjest Septima Skrevet 16. mai 2008 #10 Skrevet 16. mai 2008 Er kortisonsprøyte ja. Nesesprayen jeg har heter Rhinocort, den synes jeg hjelper en god del. Zyrtec o.l funker ikke på meg, så jeg fikk resept på noe annet i fjor.
Gjest nextlife Skrevet 16. mai 2008 #11 Skrevet 16. mai 2008 Takk! Det er en kortisonsprøyte, ikke sant? Jeg har brukt kortison-nesespray (flutide) tidligere, og den har ikke hatt noen virkning. Bruker Zyrtec i tillegg. De virker, men kunne gjerne virket bedre. jeg har fremdeles en del allergiplager i pollensesongen for bjørk og gress. Kan kortisonsprøyten virke selvom nesespray ikke gjør det? Ja, kortisonsprøyten kan virke selv om ikke nesesprayen gjør det. Koortisonsprøyten er sentraltvirkende, og virker i hele kroppen, over lengre tid, mens nesesprayen er lokaltvirkende i nesen, og avhjelper bare en kort stund.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå